Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline10

Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:53

Hallo bokkers,

Ik zit met een 'probleempje'.
Voorheen stuurde ik mijn DA altijd een mailtje of hij een wormenkuur voor mijn pony's klaar wilde leggen. Dit heb ik gister ook gedaan, alleen ik kreeg een mailtje terug waarin stond dat ze geen wormenkuren meer mogen meegeven zonder mestonderzoek te laten doen, vanwege de nieuwe regelgeving. Mestonderzoek vind ik niet nodig aangezien het onbetrouwbaar is, en eigenlijk gewoon geldklopperij is.
Op internet kan ik ze ook niet bestellen, want dat kan ook niet zonder een DA-verklaring.
Ik vond alleen wel deze wormenkuur die zonder recept te verkrijgen is: http://www.medpets.nl/equi+parex/ Lijkt jullie dit een goede wormenkuur?

Groetjes,
Eline

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:55

Equi-Parex heeft niet de juiste stoffen om alle wormen te kunnen bestrijden. Daar moet je echt de 'normale' wormenkuren voor hebben. Dus of via mestonderzoek er aan komen, of via een andere dierenarts proberen. Er zijn nog wel dierenartsen die het zonder mestonderzoek mee willen geven. Mestonderzoek hoeft niet zo duur te zijn. Ben bij mijn DA een tientje kwijt.

haan

Re: Wormenkuur, hoe en wat na de nieuwe regelgeving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:56

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:01

Ingrid_92, bedankt voor de info!
Equi-Parex valt dan af, als het toch niet helemaal een volledige werking heeft is het dus ook niet zo handig om die te gaan kopen. Ik zal eens op zoek gaan naar een DA die ze wel zonder mestonderzoek kan en wil leveren.

Haan, ik bestel liever niet in het buitenland. :o
Wel bedankt voor je reactie!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:02

Hou oud zijn je pony's? Staan ze met andere paarden?

Mestonderzoek is niet onbetrouwbaar hoor :) Je moet alleen wel weten wanneer en waarvoor je het doet.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:03

QueenE, het zijn twee shetlandermerries, één van 14 jaar, en één van 3 jaar.
Ze staan met z'n tweetjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:07

eline10 schreef:
Ingrid_92, bedankt voor de info!
Equi-Parex valt dan af, als het toch niet helemaal een volledige werking heeft is het dus ook niet zo handig om die te gaan kopen. Ik zal eens op zoek gaan naar een DA die ze wel zonder mestonderzoek kan en wil leveren.

Haan, ik bestel liever niet in het buitenland. :o
Wel bedankt voor je reactie!

maar deze regelgeving is al een tijdje zo...mag ik uit nieuwsgierigheid weten wanneer je voor het laatst ontwormd hebt?

Als je niet in het buitenland wilt bestellen zit er niets anders op het normale traject in te gaan...dus eerst mestonderzoek,wat inderdaad niet betrouwbaar is ;) daarna wormspuit halen bij de da.

equi-parex werkt niet tegen wormen,tenminste dood ze niet.Zorgt wel voor een betere weerstand,heb ik ergens gelezen.(maar persoonlijk geloof ik daar niet in)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:09

Ik bestel tegenwoordig ook in het buitenland.. Maar ik heb ook vaak bij 'het woud' mestonderzoek laten doen en dan kun je via hun ook meteen de wormkuren bestellen. Ik vond dat altijd wel handig.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:11

Heb je niet ergens een 'bevriende' dierenarts ofzo? De boer waar mijn paard gestald staat koopt ze altijd met een stuk of 20 tegelijk in en dan kan ik ze zo van hem overkopen.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:11

Geerke, zo'n 3 maand geleden heb ik voor het laatst ontwormd.
Maar ik had de vorige keer (een half jaar geleden) twee kuren gehaald zodat ik een voorraadje had.
En ik kan met 1 spuit allebei mijn shetlanders in één x ontwormen.
Een half jaar geleden kon ik bij mijn DA dus nog wel zonder mestonderzoek een wormenkuur krijgen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:12

Weet niet waar je woont maar er zijn ook winkels waar ze ze (onder de toonbank) verkopen zonder recept.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:13

Bedankt voor alle reacties!
Nee, ik heb geen bevriende DA helaas.
Ik woon in Overijssel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:15

Wat je ook kan doen, als je zelf niet zo van bestellen in het buitenland houdt, is een oproepje in dat andere topic plaatsen zodat iemand er een paar extra kan bestellen en bijvoorbeeld naar jou doorstuurt. Misschien vind je dat een fijner idee?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:17

Kirsha schreef:
Wat je ook kan doen, als je zelf niet zo van bestellen in het buitenland houdt, is een oproepje in dat andere topic plaatsen zodat iemand er een paar extra kan bestellen en bijvoorbeeld naar jou doorstuurt. Misschien vind je dat een fijner idee?

Klopt, dat is een slim idee inderdaad!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:19

eline10 schreef:
Geerke, zo'n 3 maand geleden heb ik voor het laatst ontwormd.
Maar ik had de vorige keer (een half jaar geleden) twee kuren gehaald zodat ik een voorraadje had.
En ik kan met 1 spuit allebei mijn shetlanders in één x ontwormen.
Een half jaar geleden kon ik bij mijn DA dus nog wel zonder mestonderzoek een wormenkuur krijgen.

oh...dat valt nog mee,ik kreeg alweer de zenuwen :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:24

Ik heb toevallig net de DA gebeld voor een wormkuur, kreeg em zo mee.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:24

Mag ik misschien vragen wat jullie niet betrouwbaar vinden aan het mestonderzoek? Lijkt me toch dat dit wel betrouwbaar is. Zonder dit had mijn paard nog steeds wormen..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:27

nontie schreef:
Mag ik misschien vragen wat jullie niet betrouwbaar vinden aan het mestonderzoek? Lijkt me toch dat dit wel betrouwbaar is. Zonder dit had mijn paard nog steeds wormen..

Het lastige aan mestonderzoek is voornamelijk als er geen wormen worden geconstateerd het niet 100% zeker is dat er niet een teveel aan wormen in je paard zit. Soms komt het nog niet met de mest mee, of toevallig niet met de mest die je hebt gestuurd oid.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:29

Dan zal ik vast wel een 'strenge' DA hebben, Imre :')

Het is een momentopname, Nontie.
Heel vaak hoor je dat de uitslag positief is (geen wormen), maar dan zitten er daadwerkelijk wél wormen in. Of er zitten dan net geen wormen in dat ene hoopje mest dat je inlevert, snap je? Als er wel wormen aangetroffen worden heb je 'geluk'. Want het is geen fijn idee om nog met onzekerheden te zitten als de uitslag positief is.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:31

Ik heb eergisteren nog eentje meegekregen toen ik belde voor een wormenkuur..
blijkbaar heb jij idd de strenge dierenarts dan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:35

Wij krijgen volgens mij al wel 2 of 3 jaar (als het niet langer is) geen wormenkuren meer mee voor er mestonderzoek is gedaan.
Ik vind het zelf ook wel fijn om te weten of en wat er nodig is.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:37

Ah op die manier.
Maar wij hebben laatst beide 'schoon' getest en kregen wel een wormenkuur mee voor beide.
Ze krijgen bij ons altijd 1 in het voorjaar en 1 in het najaar.
1 paard heeft wormen gehad (had hij al bij vorige eigenaar) en andere altijd wormvrij geweest.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:40

Even langs gaan bij je dierenarts, je gezicht even laten zien en er even over overleggen wil vaak goed helpen :)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:40

er zijn ook nog een soort wormen (vraag me niet welke) die je helemaal niet kan zien met een mestonderzoek, daardoor moet je al 1x per jaar ontwormen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:51

Een paard heeft áltijd wormen, dus wormvrij bestaat niet :P

Een mestonderzoek is wel betrouwbaar, je moet alleen wel weten wanneer je het doet (cyclus van de wormen) en waarom je het doet en wat je verwachting is. Dit kan je eventueel met je DA overleggen die moet dit wel weten. Daarnaast is je weidebeleid ook érg belangrijk.

Paarden hebben een natuurlijke afweer tegen wormen, dit betekent dat ontwormen bij volwassen paarden echt overbodig is als er verder geen klachten zijn. Jij hebt 2 volwassen pony's staan die niet bij andere paarden staan dus ontwormen lijkt me bij jou echt onnodig. Wanneer je mestonderzoek laat doen zal je ook zien dat ze vrijwel altijd rond dezelfde waarde (EPG) zullen zitten. Ik zou wel een schema opstellen met je DA voor je mestonderzoeken omdat je er nog een redelijk jonge pony bij hebt lopen maar je zult zien dat deze tzt ook steeds dezelfde waarde zal krijgen. In jou geval is het waarschijnlijk over een tijdje niet eens meer nodig om mestonderzoek te doen omdat je precies weet wat je hebt zolang ze dus samen op een stuk land blijven staan.