Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Maar die bijenbloemen kun je geen onkruid noemen, dit woekert helemaal niet en verspreid zich niet vanzelf, dus dat zal nooit in zijn akker komen. Onze hekken + bloemen staan bijna een halve meter van de grens af. Ik ga toch ook niet de klimop van de buren platspuiten omdat die wel eens in mijn tuin kunnen kruipen?!
Maargoed, daar gaat het verder niet om. Ik wil gewoon liever niet dat mijn moestuin en paardengras de volle laag krijgen.
Hoe doen boeren dit onderling? Stel de ene heeft een veld met aardappelen en de ander spuit juist de aardappelen op zijn perceel kapot.. Dan zullen ze toch ook een scherm gebruiken? Of is het echt gebruikelijk dat je langs de grenzen andermans planten kapot spuit?
liberia schreef:Spuitscherm is niet verplicht.
Voor het verminderen van drift kunnen ze andere sproeidoppen gebruiken waardoor ze een grotere druppel krijgen. Een kleine druppel waait sneller weg dan een grote zeg maar.
Elke boer die spuit heeft zijn spuitlicentie. Boete bij zonder licentie spuiten is dusdanig dat geen enkele verstandige boer het risico neemt.
Sproeimachines moeten, net als een auto, elk jaar gekeurd worden. Dit wordt bij een mechanisatiebedrijf gedaan en op de machine wordt dan een sticker geplakt.
Dat is normaal hoor, dat wanneer er tegen onkruid gespoten wordt dit een mengsel van verschillende middelen is. Elke onkruidfamilie heeft zijn eigen specifieke bestrijdingsmiddel.
Lees dat je hoopt tzt dit stuk land over te kunnen kopen. Dan zou ik niet te veel deze boer aan zijn kop gaan zeuren. Boeren zijn er niet zo happig op iets te verkopen aan iemand die te lastig is.
Tussen verschillende gewassen kunnen ze een gedeelte braak houden. Maar normaal staan de gewassen gewoon aansluitend. Door de sproeibomen niet te hoog in te stellen, de juiste windrichting, de windsnelheid en de juiste dop voorkomen ze dat het overwaait naar andere gewassen.