Gifspuit-scherm voor boeren verplicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Gifspuit-scherm voor boeren verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 10:09

Rondom ons huis ligt een akker waar elk jaar maïs staat en waar dus ook elk jaar met gif wordt gespoten.
Nu hoorde ik dat boeren eigenlijk verplicht zijn om een scherm te gebruiken zodat ze niet op andermans percelen sproeien.
Dat zou mooi zijn, zeker nu ook mijn biologische moestuin aan de akker grenst.
Maar de boer kennende zal hij niet zomaar even dat scherm erop gaan zetten.. Ik ben benieuwd of deze regels ergens online te vinden zijn zodat ik het kan printen. Ik heb gezocht, maar weet niet eens de naam van die apparaten..
En heeft er toevallig iemand een foto van zo'n scherm?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:19

Hier sproeien ze ook gewoon vanalles waarbij de wei ook nat wordt... en als ze in het schrikdraad of achter een paal blijven hangen met de 1 of andere machine dan moeten we maar hopen dat we het zien dat er een stuk afrastering aan gort op de grond ligt want het kost blijkbaar te veel moeite om het zelfs maar even te melden -O-

En als de dijk vol met bonken klei ligt van het heen en weer rijden spuiten ze het vervolgens lekker bij ons de tuin in, dan ziet de auto van top tot teen grijs van de klonten bagger, breek je zelf bijna je nek van het glibberen door het slik op je erf en zit alles onder -O-

Wat dat betreft wordt er maar weinig rekening gehouden met omwonenden ben ik bang en moet je maar hopen dat je een boer treft die een beetje fatsoen heeft, want qua regelgeving om ze daarmee te helpen is het mij ook niet gelukt om iets daaromtrent te vinden :=

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:36

Je kunt even kijken of je met onderstaande links verder komt. Gebruikte zoektermen: spuitzone of spuitcirkel en chemische bestrijding(smiddelen).

Diverse informative van de Rijksoverheid m.b.t. bestrijdingsmiddelen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... gsmiddelen

Een conceptadvies van de Gezondheidsraad (8 MB, 162 pg’s):
http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... n_2013.pdf

Het is mogelijk ook een gemeentelijke aangelegenheid te zijn die via de Ruimtelijke Ordening geregeld (moet?) worden. Voorbeeld van een gemeentelijke beleidsnotitie:
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 01978.html

Je zou dus ook even bij je gemeente kunnen informeren. Breng het als bezorgde burger/ouder m.b.t. je eigen gezondheid of, als dat mogelijk is, nog beter: de gezondheid van je kinderen.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:32

Volgens mij is dit niet verplicht, en zijn wel boeren die bijvoorbeeld bomen als natuurlijk "scherm" laten staan. Ik heb mijn spuitlicentie gehaald en heb hier niks over gelezen.
Zal eens even kijken of ik het les boek kan vinden, dan kan ik even kijken hoe het zit met de regels...

Veder is het ook zo dat boeren niet sproeien als het bijvoorbeeld hard waait. Want dan krijg je last van drift, dat is die "waas" die er achteraan hangt. Drift is iets wat wel kan verwaaien, en zo dus in je tuintje terecht kunnen komen. Maar als boer zijne wil je natuurlijk niet dat je middel ergens anders terecht komt. Spuiten is duur zat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 15:44

Bedankt voor de links!
Ik heb er geen concrete regels kunnen vinden, maar er staat inderdaad wel dat landbouworganisaties oa regels hebben om die drift te verminderen. En goed idee om eens bij de gemeente na te vragen.
De maïs hier wordt gelukkig maar één keer gespoten, met een zelfgemaakte cocktail van middeltjes tegen onkruid heb ik gehoord.
Maar er wordt inderdaad ook hier weinig rekening gehouden met omwonende. Gelukkig niet zo erg als bij jou, pmarena.. Maar wel pikken ze hier elk jaar een stukje extra grond in, en nu is het al zo ver dat ze onze palen net niet de grond uit rijden terwijl we ze echt 30 tot 50 cm binnen de grens hadden gezet! Maar ja, die boeren kun je daar elk jaar opnieuw op aanspreken, die trekken zich nergens iets van aan.
Vorig jaar schijnt een vriendin van me, die toevallig ook aan hetzelfde perceel grenst, de boer toch zo ver te hebben gekregen dat hij het scherm heeft gebruikt (moest wel dreigen de politie te bellen :+ ) dus ik hoop het dit jaar hier ook voor elkaar te krijgen!

Ik kan me trouwens voorstellen dat er ook machines zijn die van zichzelf al heel mooi omlaag sproeien, maar de machine die hier altijd komt die spuit alle kanten op, dus ook horizontaal naar buiten toe. Daarmee lijkt het me erg lastig om van iemand anders zijn perceel af te blijven zonder zo'n scherm.

Janine1990

Re: Gifspuit-scherm voor boeren verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:53

Maar ehm... iets anders he....
Bedenk ik me zo, naar aanleiding van je topic.

Ik begrijp dat je die bestrijdingsmiddelen niet op je moestuin wilt hebben. Best wel logisch, ik denk dat een boer dat ook best wel wil begrijpen, mits je het op een vriendelijke manier brengt. Niet meteen een lijst met regels onder zijn neus planten, dat wekt natuurlijk niet echt veel sympathie.
Ik zou persoonlijk de boer bellen, of op bezoek gaan (wat wel het mooiste zou zijn) en hem uitleggen dat je dat spul niet in je moestuin wilt hebben. En persoonlijk zou ik dan vragen: "Wanneer ze komen spuiten, zou je dat vooraf willen melden? Dan kan ik even een windscherm langs mijn moestuin zetten, zodat ik er geen last van heb. Mijn nummer is zus en zo blablabla.

Tenminste, ik ga er vanuit dat je moestuin zo gesitueerd is dat zo'n windscherm zoals je vroeger voor op het strand had, afdoende is voor die spuitrommel. Eventueel zet je een parasol of twee erbij. Klaar is klara toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:04

Ik wil het uiteraard gewoon vriendelijk vragen en hopelijk is dat genoeg. Maar het is echt zo'n stereotype oud boertje van in de 90 :7 Stronteigenwijs en niemand mag em vertellen hoe hij het moet doen, dus ik verwacht een antwoord als 'ach zeik niet, dat kan helemaal geen kwaad voor de moestuin' :+
Maar ik wil ook nog wel aanbieden om even te helpen om dat scherm erop te zetten als dat em over de streep trekt.
Zelf afzetten is nogal een karwei helaas. Zo'n 25 meter van de moestuin grenst aan de akker, en dat zou eventueel nog wel deels te beschermen zijn met schildersdoek ofzo, maar ik heb ook liever niet dat die rotzooi in de paardenwei terecht komt. Vorig jaar had ik tig reuzezonnebloemen en andere mooie bloemen voor de bijen gezaaid rondom ons perceel, en daar heb ik helemaal niks van terug gezien.. allemaal kapotgespoten -O-

Dit is de tuin, met aan twee zijdes onze eigen wei en de andere zijdes grenzen aan de akker.
Afbeelding

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:14

VSW > HTT

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:27

Die schermen zijn niet verplicht. Ze kunnen speciale spuitmondjes gebruiken waardoor er heel gericht gespoten wordt op enkel hun akker.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:32

Misschien een rare vraag . Maar waarom heb je daar je moestuin gemaakt terwijl je weet dat er gespoten wordt?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:41

Ik kan me goed voorstellen dat je het niet fijn vind, maar ik heb ook begrip voor de boeren. Ik heb papegaaien en heb hem vriendelijk gevraagd me te melden als hij gaat spuiten.(op elk gewas wat er staat) Omdat een papegaai maar een kleine hoeveelheid rommel binnen hoeft te krijgen om dood te gaan. Een weidevogel kan weg die van mij zitten in een volière. Dat doet hij dan ook netjes.Ook zegt hij netjes met wat hij spuit, zodat ik het kan opzoeken. Maar je moet wel bedenken dat een boer opdracht krijgt wanneer te spuiten, door zijn afnemer. De boer naast jou zal nooit jaar na jaar mais planten wantt ze doen aan wisselteeld vanwege de "beestjes en schimmels ed" in de grond.
Veel middelen zijn niet eens schadelijk.
Maar veel dingen staan tegen omdat je niet weet waarom en wat er gespoten word. Ook veel "stadse" mensen klagen maar raak terwijl de boer niet anders kan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 18:36

Hier staat wel jaar na jaar maïs, al minstens 20 jaar lang. Ik vind het in principe niet erg dat hij zijn maïs spuit, maar wel dat hij daarbij ook onze wei en tuin spuit.
De apparatuur die ze gebruiken is vrij oud en heeft geen speciale spuitmondjes, alleen dus zo'n scherm wat ze erop kunnen zetten.
Kohtje, ons perceel is heel lang en smal en grenst rondom aan de akker, dus de moestuin zal er altijd aan grenzen, en deze hoek gebruikten de paarden als mestplek en het gras werd er niet meer gegeten, vandaar dat het de beste plek was voor een moestuin.
Daarnaast hopen we het aanliggende stuk ooit te kunnen overkopen, dan is het grootste probleem sowieso opgelost :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:39

Dat is volgens mij niet verplicht hoor, daar ben ik vrij zeker van!
Inderdaad gewoon vriendelijk vragen, en niet meteen met allemaal regeltjes komen gaat denk ik het beste werken :)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:49

Heb nog even gekeken in het les boek . En inderdaad het is niet verplicht.

Ik zou ook op en nette manier gaan vragen waneer hij gaat spuiten enz.

Wat ik mij nog af vroeg heeft het oude boertje wel en spuitlicentie, of wordt het spuitwerk voor hem gedaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:13

Ik heb geen flauw idee of hij een licentie heeft, en of hij zelf op de tractor zit, maar ik weet wel dat hij het mengsel zelf maakt. Hij heeft een zoon en een boer van een ander perceel die hem regelmatig helpen, dus het zou goed kunnen dat die andere boer voor hem spuit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:21

veel middelen moeten gemengd worden en gif/bestrijdingsmiddelen zijn niet vrij te verkrijgen. Daar is een hele boekhouding voor nodig. dus niet te zwart over denken. Er mag maar zoveel van dit en zoveel van dat over een perceel gespoten worden. dus zomaar iets erover sproeien is niet aan de orde. Of hij moet een zwarte handel hebben wat me sterk lijkt. Ik zeg niet dat alles volgens het boekje gaat, maar veel knoeien kunnen ze echt niet hoor

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:23

ze moeten eerder op de drift letten , op de windsnelheid en hoe de wind staat en de hoogte boven het land. Als jij aangeeft dat jij liever hebt dat ze spuiten als de wind zo staat dat het niet in je moestuin terecht komt hebben ze daar vast respect voor.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:33

Ik vind het wel grappig dat je niet wil dat hij op je tuintje sproeit maar dat jij rondom jouw perceel "onkruid" aanplant. Dat zie jij als leuk en fijn voor de bijen maar die boer ziet dat als nog meer reden om te spuiten tegen het onkruid... En zo blijf je het probleem in stand houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:06

Maar die bijenbloemen kun je geen onkruid noemen, dit woekert helemaal niet en verspreid zich niet vanzelf, dus dat zal nooit in zijn akker komen. Onze hekken + bloemen staan bijna een halve meter van de grens af. Ik ga toch ook niet de klimop van de buren platspuiten omdat die wel eens in mijn tuin kunnen kruipen?!
Maargoed, daar gaat het verder niet om. Ik wil gewoon liever niet dat mijn moestuin en paardengras de volle laag krijgen.
Hoe doen boeren dit onderling? Stel de ene heeft een veld met aardappelen en de ander spuit juist de aardappelen op zijn perceel kapot.. Dan zullen ze toch ook een scherm gebruiken? Of is het echt gebruikelijk dat je langs de grenzen andermans planten kapot spuit?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:20

Spuitscherm is niet verplicht.
Voor het verminderen van drift kunnen ze andere sproeidoppen gebruiken waardoor ze een grotere druppel krijgen. Een kleine druppel waait sneller weg dan een grote zeg maar.
Elke boer die spuit heeft zijn spuitlicentie. Boete bij zonder licentie spuiten is dusdanig dat geen enkele verstandige boer het risico neemt.
Sproeimachines moeten, net als een auto, elk jaar gekeurd worden. Dit wordt bij een mechanisatiebedrijf gedaan en op de machine wordt dan een sticker geplakt.
Dat is normaal hoor, dat wanneer er tegen onkruid gespoten wordt dit een mengsel van verschillende middelen is. Elke onkruidfamilie heeft zijn eigen specifieke bestrijdingsmiddel.
Lees dat je hoopt tzt dit stuk land over te kunnen kopen. Dan zou ik niet te veel deze boer aan zijn kop gaan zeuren. Boeren zijn er niet zo happig op iets te verkopen aan iemand die te lastig is.
Tussen verschillende gewassen kunnen ze een gedeelte braak houden. Maar normaal staan de gewassen gewoon aansluitend. Door de sproeibomen niet te hoog in te stellen, de juiste windrichting, de windsnelheid en de juiste dop voorkomen ze dat het overwaait naar andere gewassen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:29

Het perceel van de boer overkopen gaat sowieso niet lukken. Hij heeft nooit belasting betaalt en heeft zo'n hoop schulden dat het schijnbaar geen zin heeft om te verkopen, dus we moeten sowieso wachten totdat hij er niet meer is := De boer die het stuk land daarna overneemt zei dat het zo'n vervelend en krap stuk is dat hij er eigenlijk niks mee kan (vandaar dat er alleen maar maïs op staat) en is dus blij als hij het kan verkopen :Y)
Ik hoop dat ze inderdaad iets kunnen instellen of kunnen opletten dat de wind goed staat bij het sproeien.
Maarja, het scherm heeft hij altijd bij zich van wat ik heb gehoord, dus ik hoop dat hij dat gewoon even wil gebruiken. Misschien doet ie dat bij zijn eigen moestuin ook wel, nooit op gelet..

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:34

Ti's idd niet verplicht
Normaliter spuiten ze alleen als het vrijwel niet waait, liefst windstil anders is het niet te doen.
Ip zorgen ze dat er zo min mogelijk "verwaait"
Woon midden in de polder en zie bijna elke dag spuitwagens rijden maar echt nog nooit met een kap oid.
Onze paarden (en een hoop andere paarden hier in de buurt ) staan in weides naast land wat gespoten wordt
Misschien kun je idd voor de zekerheid zelf iets van een scherm oid plaatsen als je bang bent dat het over je planten komt.
Dat zou mooi zijn idd als je het een keer over kunt kopen
Ze zeggen toch altijd grond van je buren komt meestal maar 1 x te koop :)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:43

Plant zelf en heg, probleem opgelost :Y)

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:12

8nnemiek schreef:
Maar die bijenbloemen kun je geen onkruid noemen, dit woekert helemaal niet en verspreid zich niet vanzelf, dus dat zal nooit in zijn akker komen. Onze hekken + bloemen staan bijna een halve meter van de grens af. Ik ga toch ook niet de klimop van de buren platspuiten omdat die wel eens in mijn tuin kunnen kruipen?!
Maargoed, daar gaat het verder niet om. Ik wil gewoon liever niet dat mijn moestuin en paardengras de volle laag krijgen.
Hoe doen boeren dit onderling? Stel de ene heeft een veld met aardappelen en de ander spuit juist de aardappelen op zijn perceel kapot.. Dan zullen ze toch ook een scherm gebruiken? Of is het echt gebruikelijk dat je langs de grenzen andermans planten kapot spuit?

Gelukkig spuit je niet zo makkelijk andermans planten kapot :) De spuit blijft op je eigen akker, de nevel die dan nog kan overwaaien is dusdanig weinig dat voor zo ver ik weet de planten van de buurman niet zomaar kapot gaan. Tevens worden spuitmiddel heel veel verdund, er wordt niet puur gif gespoten. Ik heb mijn vriend (die is akkerbouwer) er nog nooit over gehoord in ieder geval! Worden jouw plantjes wel kapot gespoten?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:00

liberia schreef:
Spuitscherm is niet verplicht.
Voor het verminderen van drift kunnen ze andere sproeidoppen gebruiken waardoor ze een grotere druppel krijgen. Een kleine druppel waait sneller weg dan een grote zeg maar.
Elke boer die spuit heeft zijn spuitlicentie. Boete bij zonder licentie spuiten is dusdanig dat geen enkele verstandige boer het risico neemt.
Sproeimachines moeten, net als een auto, elk jaar gekeurd worden. Dit wordt bij een mechanisatiebedrijf gedaan en op de machine wordt dan een sticker geplakt.
Dat is normaal hoor, dat wanneer er tegen onkruid gespoten wordt dit een mengsel van verschillende middelen is. Elke onkruidfamilie heeft zijn eigen specifieke bestrijdingsmiddel.
Lees dat je hoopt tzt dit stuk land over te kunnen kopen. Dan zou ik niet te veel deze boer aan zijn kop gaan zeuren. Boeren zijn er niet zo happig op iets te verkopen aan iemand die te lastig is.
Tussen verschillende gewassen kunnen ze een gedeelte braak houden. Maar normaal staan de gewassen gewoon aansluitend. Door de sproeibomen niet te hoog in te stellen, de juiste windrichting, de windsnelheid en de juiste dop voorkomen ze dat het overwaait naar andere gewassen.

Sproeimachines elke 3 jaar toch?