Paard laten wennen aan de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Paard laten wennen aan de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:26

Ik hoop maar dat het goed staat :Y)

Hallo daar!

Sinds januari heb ik een nieuw paard, super leuk natuurlijk! Alleen nu staat hij al zijn hele leven (bijna 4 jaar dus) al 24/7 op het land. Ik heb besloten hem vanaf september 2015 (ongeveer dan, als het weide seizoen weer voorbij is in ieder geval) naar binnen te zetten, dat betekent dat hij dan voortaan vanaf 9 uur 's ochtends tot 5 á 6 (in de lente's vaak al 8 uur bij goed weer) 's avonds op de weide mag en de overige tijd in een box komt te staan.

Geen probleem zou je denken, maar paard lief is niet zo'n fan van de box. En ik wil hem niet straks ineens een aantal uur in de stal gooien en hem in zijn sop laten gaarkoken zegmaar, daarom wil ik hem alvast laten oefenen aan het op stal staan.
Nu in het weideseizoen zijn wat boxen vrij, dus ik kan hem daar dan even inzetten, kan hier eventueel wel dan wat hooi in leggen zodat hij wat te knabbelen heeft. :j

Hij heeft alleen in oktober afgelopen jaar een aantal weekjes binnen gestaan ivm een kleine ingreep, naast hem stond een merrie die ook binnen moest blijven. Maar zodra zij de stal uit was 'flipte' hij.

Mijn vraag is dus nu, hoe kan ik dit het beste aanpakken met hem?
Ik wil dat hij straks gewoon lekker relaxed in zijn stal kan staan, ongeacht of er een paard in zijn zicht staat, dat is het doel. En ik hoopte dat bokt mij hierbij kon helpen, want ik heb zelf nog niet echt een aanpak bedacht om hiermee te beginnen!

Alvast bedankt voor het lezen!

*edit: met 'flippen' bedoel ik dat hij dan in stress schoot, constant hinniken, slaan tegen de deur etc.

Basilicium

Re: Paard laten wennen aan de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:45

Wat goed van je dat je op tijd wilt beginnen met het laten wennen aan de stal.

Ten eerste ben ik benieuwd hoe je gereageerd hebt / wat je gedaan hebt toen hij in oktober af en toe flipte? Hoe ben je daarmee om gegaan en hoe reageerde hij daar op zijn beurt op?

De beste tip is denk ik om klein te beginnen. Nu kan het nog. Begin dus met stukjes van 5 à 10 minuten alleen. Is dit mogelijk? Is er bijv. iemand op stal die jou hierbij wil helpen door er af en toe even voor uit te trekken? Dat zou ideaal zijn.

Een andere tip is om niet te snel in te grijpen (tenzij de situatie echt gevaarlijk wordt). Ik snap dat je hem niet in zijn eigen sop gaar wilt laten koken. Er zijn echter nogal wat gradaties te gaan voordat je hem echt aan zijn lot over zou laten. Zie dit als een deel van de opvoeding. Hij moet mee gaan maken dat alleen op stal geen reden is tot paniek. Dit kan hij alleen leren door het regelmatig mee te maken en te ontdekken dat het inderdaad geen ramp is en dat jullie de volgende ochtend weer trouw terug komen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 17:48

Basilicium schreef:
Wat goed van je dat je op tijd wilt beginnen met het laten wennen aan de stal.

Ten eerste ben ik benieuwd hoe je gereageerd hebt / wat je gedaan hebt toen hij in oktober af en toe flipte? Hoe ben je daarmee om gegaan en hoe reageerde hij daar op zijn beurt op?

De beste tip is denk ik om klein te beginnen. Nu kan het nog. Begin dus met stukjes van 5 à 10 minuten alleen. Is dit mogelijk? Is er bijv. iemand op stal die jou hierbij wil helpen door er af en toe even voor uit te trekken? Dat zou ideaal zijn.

Een andere tip is om niet te snel in te grijpen (tenzij de situatie echt gevaarlijk wordt). Ik snap dat je hem niet in zijn eigen sop gaar wilt laten koken. Er zijn echter nogal wat gradaties te gaan voordat je hem echt aan zijn lot over zou laten. Zie dit als een deel van de opvoeding. Hij moet mee gaan maken dat alleen op stal geen reden is tot paniek. Dit kan hij alleen leren door het regelmatig mee te maken en te ontdekken dat het inderdaad geen ramp is en dat jullie de volgende ochtend weer trouw terug komen.

Allereerst bedankt voor je reactie!

In oktober was hij nog niet van mij, maar nog van mijn instructrice hij stond dus al wel op dezelfde stal. Ik heb een aantal keer gezien dat hij alleen stond, vaak werd dan de box naast hem waar de merrie in stond uitgemest er was dus wel altijd iemand in zijn buurt dan. Het slechte gedrag werd vooral genegeerd naar mij weten.

Denk je dat ik het beste kan beginnen met het in de stal zetten na het rijden? Want ik dacht dan is hij zijn energie in ieder geval kwijt en dan 'hoeft' hij daarna ook niks meer te doen.
En dan met wat hooi erbij of gewoon even geen eten erbij?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:56

Ik zou beginnen met rustig opbouwen. Na training even binnen zetten en wat slobber of muesli in de stal en daarna naar buiten. Als dat goed gaat muesli en pluk kuil en zo uitbouwen. Dan koppel je de box aan een beloning. Succes!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:01

Er is een aanzienlijk verschil tussen 24/7 binnen staan wegens stal rust en 's nachts binnen staan en overdag buiten.

Zorg dat je paard tussen zijn vriendjes van de wei in eens stal komt te staan vanwaar hij wat te zien heeft en altijd eten tot zijn beschikking.
Nu al rustig wennen tijdens het eten, dan komt het helemaal goed om ook jouw paard aan nachten op stal te laten wennen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:05

Waarom laat je hem niet lekker buiten staan eigenlijk? Dat is toch veel fijner voor hem?

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:35

Ik denk dat dit niet 1-2-3 te verhelpen is. Tussen nooit in de stal staan en zich prima alleen vermaken in de stal zit een grote stap.

Ik zou beginnen met de stal een positieve draai geven. Dus afzadelen in de stal, poetsen in de stal en vooral voeren in de stal!

De meeste paarden zijn gek op eten en zodra ze in ruil voor op stal staan eten krijgen scheelt dit al een hoop. Je zou eventueel snoepjes kunnen verstoppen.

Ik zou in het begin de tricker kort houden. Dus zet hem in de stal, geef een snoepje, verdwijn heel kort uit zicht en beloon als je pony in de halve minuut rustig is gebleven. Maak deze periode steeds langer

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 18:53

Dankjewel voor de reactie's en tips!

tiwi1969 schreef:
Er is een aanzienlijk verschil tussen 24/7 binnen staan wegens stal rust en 's nachts binnen staan en overdag buiten.

Zorg dat je paard tussen zijn vriendjes van de wei in eens stal komt te staan vanwaar hij wat te zien heeft en altijd eten tot zijn beschikking.
Nu al rustig wennen tijdens het eten, dan komt het helemaal goed om ook jouw paard aan nachten op stal te laten wennen.

Maar wordt hij dan niet zo'n paard wat onwijs aan andere gaat plakken? Hier ben ik namelijk wel een beetje bang voor, in de bak is het ook altijd prima als hij vanaf het begin alleen is maar als er dan later een paard bijkomt gaat hij hinniken endergelijke.

troi schreef:
Waarom laat je hem niet lekker buiten staan eigenlijk? Dat is toch veel fijner voor hem?

Ik heb hier zo mijn eigen redenen voor, wie ik uiteraard aan jullie wil mededelen. Het doeleinde met dit paard is de dressuursport, deze winter zat hij zo dik in de vacht dat hij na een kwartiertje rijden al kletsnat was ook toen zijn vacht al een stuk dunner was en zijn trainingen helemaal niet zwaar zijn. Een geschoren paard in de winter buiten? meh ik zie het niet helemaal zitten om eerlijk te zijn.

Deze winter had hij tevens ook voortdurend mok door de natte ondergrond.

Daarbuiten om vind ik ook gewoon dat hij dit moet leren, hij is nu nog jong dus het is makkelijker om het nu te doen dan straks.

siilvia1 schreef:
Ik denk dat dit niet 1-2-3 te verhelpen is. Tussen nooit in de stal staan en zich prima alleen vermaken in de stal zit een grote stap.

Ik zou beginnen met de stal een positieve draai geven. Dus afzadelen in de stal, poetsen in de stal en vooral voeren in de stal!

De meeste paarden zijn gek op eten en zodra ze in ruil voor op stal staan eten krijgen scheelt dit al een hoop. Je zou eventueel snoepjes kunnen verstoppen.

Ik zou in het begin de tricker kort houden. Dus zet hem in de stal, geef een snoepje, verdwijn heel kort uit zicht en beloon als je pony in de halve minuut rustig is gebleven. Maak deze periode steeds langer

Hmm ja ik snap je punt. Probleem is dat dit paard nogal voernijd heeft, dus ik weet niet of het een slim idee is om dit bij hem met eten te gaan doen?

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:50

Dat verstoppen van snoepjes vind ik een heel goed idee om hem de stal te laten ontdekken en te leren waarderen zonder dat de aandacht/aanwezigheid van andere paarden daar een factor in is. Wel zou ik zelf gaan voor fruit en groente als "snoepjes", maar dat is ieder voor zich. Ik denk dat het voernijd niet in de hand werkt, omdat het verstopt zit en hij het niet direct van jou krijgt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:07

xBontfire schreef:

tiwi1969 schreef:

Maar wordt hij dan niet zo'n paard wat onwijs aan andere gaat plakken? Hier ben ik namelijk wel een beetje bang voor, in de bak is het ook altijd prima als hij vanaf het begin alleen is maar als er dan later een paard bijkomt gaat hij hinniken

Als je wilt dat je paard zich op zijn gemak gaat voelen op stal is het gebruiken van zijn vriendjes echt essentieel, een paard is een kuddedier en voelt zich het best in zijn eigen groep. Je zou als directe buur wel kunnen kiezen voor paarden uit zijn groep waar hij redelijk neutraal tegenover staat, niet zin beste maatje en ook niet het paard waar hij liever niet bij in de buurt komt.

Als de stal dan een vertrouwde plek is kan je gaan werken aan het kort durend alleen zijn op stal.

Mijn jonge paard heb ik dit geleerd door haar steeds net voor de andere paarden naar binnen gaan op stal te zetten.
Stond ze rustig te eten dan haalde ik haar buurman op, de beste beloning. Dat is opgebouwd van 5 minuten tot nu een paar uur als dat nodig is.
Het enige wat nog lastig is, is op stal blijven als smorgens de paarden naar buiten gaan, dat resulteert in rammen tegen de deur.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:37

Basilicium schreef:
Dat verstoppen van snoepjes vind ik een heel goed idee om hem de stal te laten ontdekken en te leren waarderen zonder dat de aandacht/aanwezigheid van andere paarden daar een factor in is. Wel zou ik zelf gaan voor fruit en groente als "snoepjes", maar dat is ieder voor zich. Ik denk dat het voernijd niet in de hand werkt, omdat het verstopt zit en hij het niet direct van jou krijgt.

Hij heeft niet voernijd alsin bij het krijgen van voer uit de hand. Maar hij heeft voernijd als in als hij hooi staat te eten kan hij nog wel eens slaan, vandaar dat ik het even vroeg.
Het verstoppen van stukjes fruit lijkt me inderdaad een goeie dat ga ik zeker proberen! Dan heeft hij ook iets om op te focussen en niet zo met zichzelf bezig te zijn.

tiwi1969 schreef:
xBontfire schreef:

Maar wordt hij dan niet zo'n paard wat onwijs aan andere gaat plakken? Hier ben ik namelijk wel een beetje bang voor, in de bak is het ook altijd prima als hij vanaf het begin alleen is maar als er dan later een paard bijkomt gaat hij hinniken

Als je wilt dat je paard zich op zijn gemak gaat voelen op stal is het gebruiken van zijn vriendjes echt essentieel, een paard is een kuddedier en voelt zich het best in zijn eigen groep. Je zou als directe buur wel kunnen kiezen voor paarden uit zijn groep waar hij redelijk neutraal tegenover staat, niet zin beste maatje en ook niet het paard waar hij liever niet bij in de buurt komt.

Als de stal dan een vertrouwde plek is kan je gaan werken aan het kort durend alleen zijn op stal.

Mijn jonge paard heb ik dit geleerd door haar steeds net voor de andere paarden naar binnen gaan op stal te zetten.
Stond ze rustig te eten dan haalde ik haar buurman op, de beste beloning. Dat is opgebouwd van 5 minuten tot nu een paar uur als dat nodig is.
Het enige wat nog lastig is, is op stal blijven als smorgens de paarden naar buiten gaan, dat resulteert in rammen tegen de deur.

Mhh dit gaat dan wel wat lastig worden, de andere paarden zijn ook gewoon allemaal van pensionklanten. Ik zou eventueel mijn andere pony bij hem neer kunnen zetten? Hij kent haar wel maar ze staan sinds een aantal weken niet meer in dezelfde kudde.