Hallo daar!
Sinds januari heb ik een nieuw paard, super leuk natuurlijk! Alleen nu staat hij al zijn hele leven (bijna 4 jaar dus) al 24/7 op het land. Ik heb besloten hem vanaf september 2015 (ongeveer dan, als het weide seizoen weer voorbij is in ieder geval) naar binnen te zetten, dat betekent dat hij dan voortaan vanaf 9 uur 's ochtends tot 5 á 6 (in de lente's vaak al 8 uur bij goed weer) 's avonds op de weide mag en de overige tijd in een box komt te staan.
Geen probleem zou je denken, maar paard lief is niet zo'n fan van de box. En ik wil hem niet straks ineens een aantal uur in de stal gooien en hem in zijn sop laten gaarkoken zegmaar, daarom wil ik hem alvast laten oefenen aan het op stal staan.
Nu in het weideseizoen zijn wat boxen vrij, dus ik kan hem daar dan even inzetten, kan hier eventueel wel dan wat hooi in leggen zodat hij wat te knabbelen heeft.

Hij heeft alleen in oktober afgelopen jaar een aantal weekjes binnen gestaan ivm een kleine ingreep, naast hem stond een merrie die ook binnen moest blijven. Maar zodra zij de stal uit was 'flipte' hij.
Mijn vraag is dus nu, hoe kan ik dit het beste aanpakken met hem?
Ik wil dat hij straks gewoon lekker relaxed in zijn stal kan staan, ongeacht of er een paard in zijn zicht staat, dat is het doel. En ik hoopte dat bokt mij hierbij kon helpen, want ik heb zelf nog niet echt een aanpak bedacht om hiermee te beginnen!
Alvast bedankt voor het lezen!
*edit: met 'flippen' bedoel ik dat hij dan in stress schoot, constant hinniken, slaan tegen de deur etc.