Weide indelen voor dummies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Weide indelen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:13

Want ja een dummie, dat ben ik wel ... Vroeger hadden we koeien, daar wist mijn papa alles van. Maar nu wil ik mijn paarden aan huis.

Ik heb twee paardjes, gewone warmbloeden waarvan eentje altijd te dik is en de andere moeilijk op gewicht te houden is. Dus ik zal sowieso iets moeten bijvoeren aan die tweede.

Enkele vragen:
- hoeveel grasland heb ik nodig? Momenteel heb ik 42 are van mezelf, een stukje van 20x40 (aan de overkant van de straat, buurvrouw maait dit nu met een stootmaaiertje ;( ) wat ze zouden moeten afgrazen (hoelang hebben ze daarvoor nodig?), en een optie tot 2 hectare om erbij te nemen (ik moet nog even uitzoeken hoeveel ik daarvan wil gaan gebruiken).

Kan iemand me hiermee helpen?
Ik heb nl. geen idee hoe ik dit het best aanpak, ik heb hier al vanalles opgezocht, maar ik weet zelfs niet hoe ik hieraan moet beginnen .... Dit zijn geen koeien.

Het gaan over leemgrond en de weide moet sowieso opnieuw ingezaaid worden, staat nu boordevol boterbloemen en frans gras.

Is een combi paddock/weide het beste of hou ik het best allemaal als weiland? Kan je in zo'n paddock ook rijden of kan ik beter de piste van de buurman gebruiken? Stiekem wilde ik het stuk van de buurvrouw al als piste aanslaan, maar dan zit ik steeds in haar tuin te rijden, dat is ook zo raar :D

friesiszwart

Re: Weide indelen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:41

Wil je de paarden zonder bijvoeding op het gras hebben staan? Indien je niet bij zou voeren wordt er meestal gerekend: 2 paarden per hectare. Maar dit is ook afhankelijk van bijvoeren van ruwvoer, bemesting, hele stuk of strookbegrazing etc. Zelf heb ik strookbegrazing, dit vind ik prettig omdat ik dan de hoeveelheid voer aan kan bieden waarvan ik het idee heb dat zij voldoende voer hebben en hierbij hebben zij ook altijd een schoon stuk grasland.
Deze manier is ook minder belastend voor het land.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:47

Als ik zo'n stuk zou moeten indelen in jouw situatie zou ik die 2 ha met beide handen aangrijpen. Daar zou ik een paddock paradise omheen aanleggen met 24/7 hooi en/of stro voor het knabbelen. Om beide paarden op gewicht te houden zou ik dan de dunste 's nachts op het gras laten en de dikste op de track. Overdag kan de dikste dan ook regelmatig een uurtje/meerdere uren op het gras. Je zou daarbij kunnen overwegen om strookbegrazing toe te passen of juist allemaal wat kleinere weilandjes te maken, dit heeft alleen als nadeel dat het bemesten moeilijker is.

Verder zou ik een deel van die 2 ha verharden en daarbij aansluitend ook een goed gedraineerde bak erop aanleggen. Zo kun je zomer en winter je paarden prima buiten hebben staan.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 08:35

Goed! :)

2 hectare wordt bij aangekocht, bak gaan we niet dadelijk aanleggen, die kan ik van de buurman gebruiken. We willen wel een stuk weide "frezen", waardoor dat zonder bijkomende laag gebruikt zou moeten kunnen worden als paddock. Zowel de dikke als de dunne gaan snachts op stal komen, ik hoop dat ik ze wel op dezelfde strook kan houden.
Papa gaat op zoek naar zo "arm" mogelijk gras, de dunne krijgt dan snachts maar wat extra hooi en dan hoop ik die zo op gewicht te kunnen houden.

Plan zou dan zoiets zijn als: 6:00 naar buiten, 17:00 naar binnen of in de padock met een hooiruifje en tegen 22:00 slaaptijd in de stal :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:02

Wel opbouwen hè? Als ze het niet gewend zijn. Eerst een paar uurtjes op de weide (en de rest van de dag op de nieuw aan te leggen paddock?). Dan elke dag een uurtje langer ofzo.

Varder is de ene weide de andere niet; de mijne werd op de vorige stal ook echt dik van lucht, leek het. Daar mocht ze uiteindelijk ook veel minder naar buiten omdat ik van de eigenaresse geen stuk mocht afzetten voor mijn pony en ik van haar de tijd maar moest beperken dat ze naar buiten mocht... -O- Hierdoor ging mijn pony heel erg bunkeren in die korte tijd dat ze op het gras mocht, wat weer tot koliek aanvallen leidde.
Op een nieuwe stal (slechts een aantal kms verderop) voorzichtig weer opgebouwd tot ze de hele dag weer naar buiten kon. Eerst op een kleiner stukje waar wat minder gras stond. En sinds dit jaar in de kudde mee.

En weet je? Ze is sinds ze op deze stal staat niet meer zo dik geweest als voorheen; ook niet in het weide seizoen!
Misschien doordat het toch ander gras is, doordat de weide beter wordt onderhouden of doordat ze weet dat ze langer de weide op mag en daardoor rustiger graast. Of een combinatie van deze dingen.
Wie weet pakt het voor jouw dikkere paard ook wel zo goed uit! :)

Je kunt je dikkere paard eventueel ook achter een lintje met prikpaaltjes zetten en strookbegrazing toepassen? Zodat je op die manier de hoeveelheid gras beperkt die hij/zij binnen krijgt. Maar ik weet niet of je beide paarden respect hebben voor zo'n lintje.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 09:23

De "Dikke" staat momenteel ook altijd buiten, de andere over de andere dag een hele dag. Dus ik denk dat ze wel makkelijk gaan wennen om daar alletwee de hele dag op te staan.
Ja ik hoop dat ik dat geluk heb, mijn dune kan je wel "opsluiten" denk ik achter een lintje, mijn "dikke" liet zich vroeger zelfs amper in de stal houden, die had een extra paddeslot en een ketting rond zijn stal ... Dus daar ben ik een beetje bang voor om die binnen te houden :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 09:27

Een paddock is sowieso goud waard. Pak het slim aan, zorg dat er in de paddock een hek naar de wei is, hoef je s'ochtends alleen dat hek open te zetten en niet eerst nog halsters aan en gaan wandelen.
Ophogen met zand, als de mogelijkheid (moet wel mogen) er is, is heel verstandig. Je wil immers in de winter droge voeten voor je paarden.

Je te dikke paard zou ik dan een graasmasker aan doen, kunnen ze toch gewoon lekker samen op de wei.

lori1kenobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:13

Ik lees even mee en ik heb twee vragen.
Als eerste waarvan is het afhankelijk of je een zandpaddock mag aanleggen. Is dat wettelijk bepaald of enkel door de eigenaar van de grond?
En als tweede welke prikpaaltjes zijn nu eigenlijk het beste of maakt dat niet zo veel uit?