De Do's en Dont's bij strookbegrazing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

De Do's en Dont's bij strookbegrazing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 10:40

Hallo allemaal!

Het weideseizoen is weer gestart en ook hier gaan de paardjes terug 24/7 het land op en joepie wat zijn ze blij. We huren nu voor het vierde jaar een mooi stukje wei van 80are, hier proberen we ze zeker van mei tot augustus/september op te houden voor dit jaar. Andere jaren was dat van juni/juli tot eind oktober.

Gedurende de jaren hebben we wat geëxperimenteerd van weide indeling.. We begonnen met enkel paddock van 20x40 om ze af en toe een dagje op te zetten. Het jaar erop dezelfde paddock en over de lengte nog eens in 2. Vorig jaar een hele andere indeling, geprobeerd met het 3 slag systeem, maar dat was geen succes (iets met te weinig paaltjes voor een pad).

Dit jaar terug naar de tweede indeling met als extra strookbegrazing. Zondagmiddag gestart met de strook en gisterenmorgen mocht ik mijn paard al aan de andere kant van het draadje vissen, het gras is dus al op. De stukken die ze bij krijgen zijn 5 op 20 groot ongeveer. Is het dan normaal dat ik om de dag de draadjes moet gaan verzetten?
Even kort:

Do's
- om de dag het draadje verplaatsen?
- bijvoeren noodzakelijk? En gaat dit over hooi of mag dit ook enkel pulp met mengeling zijn (ivm rijden en wedstrijden).

Dont's
En wat moet ik absoluut vermijden?

Afbeelding

Als er nog iets is wat ik vergeten te zeggen ben, sorry.

Alvast bedankt voor wie het leest!

Caily

Re: De Do's en Dont's bij strookbegrazing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:52

Het is net hoe schraal je ze wilt laten staan wanneer je het draadje gaat verzetten. Zelfde geldt voor bijvoeren. Ik zet de mijne wbt gras vrij schraal omdat er een bij loopt die begin van de maand nog hoefbevangen was, en een ander waarvoor ik wat op zijn gewicht moet letten. Wel voer ik onbeperkt hooi bij omdat er een drachtige staat en een jaarling die dus volop groeit.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:55

Ik lees even mee. Over drie weken komen mijn paarden ook op een eigen stuk grond.
Het gras staat daar al vol op en wil geen koliek of modder vette paarden.

Mijn idee was ook om een paddock te maken wat ze nu kunnen kaal vreten (en van de winter kapot mogen lopen). En dan met strookbegrazing te gaan werken. Dus om de zoveel dagen de paaltjes te verzetten. Maar nog geen idee of het beter iedere dag een klein stukje kan doen of om de zoveel dagen een groter stuk. En ben er ook nog niet uit of ik met twee draden ga werken. Dus de ene draad opschuiven voor meer gras en de andere draad iets opsluiten om daar het gras juist te laten groeien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:59

Ik doe 2x per dag een klein stukje erbij. Doe ik te veel in 1x wordt het gras platgelopen of in gemest en dan wordt de helft niet opgegeten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:00

Wij gebruiken deze paaltjes om te voorkomen dat we paarden aan de verkeerde kant van het draad hebben staan:

Afbeelding

Het handigste is om het graasgedeelte even groot te houden, dus als je achter opschuift omdat je gras bijgeeft dan schuif je voor ook op zodat daar kan bijgroeien. Wij geven dagelijks een strookje bij.

Afhankelijke van hoeveel er staat moet je wel of niet bijvoeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:03

Ik doe niet meer aan strookbegrazing maar mijn shet heeft nu een grasmasker. Hij heeft cushing en is gevoelig voor suiker. De dierenarts vind het beter dat hij niet meer werd geweid obv strookbegrazing omdat ze het gras dan heel kort afgrazen en juist weer veel suikers binnen krijgen. Dus die staat nu met mijn paard in een volle wei met een graasmasker.

wat je dus eigenlijk wel zou moeten voorkomen is dat het te kort wordt afgegraasd. Ik deed dat voorheen door het afgegraasde ook weer af te zetten.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:04

Bedenk dat juist kort gras meer fructaan en suiker bevat dan lang (niet te goed bemest) gras

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:06

Zijn jullie niet bang om de paarden op een grote volle wei te gooien?
Ik ben veelste bang voor hoefbevangenheid, koliek enz.

Bijvoeren vind ik geen probleem. Komen straks ook slowfeedernetten te hangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:06

Absoluut hooi geven. De bacterieën die voor een goede spijsvertering en weerstand zorgen hebben de vezels uit hooi nodig. Gras is te slap, tenzij je toevallig steppegras hebt staan.

Als ze het hooi niet eten geef je te veel gras.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-05-15 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:07

Als je maar een stuk hebt zou ik zeker met twee draden werken. Ik heb vier stukken dus sluit gewoon een stuk af als het volgende stuk genoeg ruimte kaal is gegeten. Ik zou het gras op de paddock juist lang laten voor de winter, dan hebben ze daar straks eerst ook nog wat te eten. Als je de tweede draad steeds opschuift kan je hem wellicht wel kaal laten eten; dan is het gras einde van de zomer heus wel weer lang. Iedere dag een kleiner stuk is het fijnste lijkt me, maar wel erg lastig, ik merk zelf dat de omheining een stuk steviger staat als ik aan de uiteinden gewoon houten palen gebruik. Ik schuif nu de ene keer links de omheining een paal op, en de volgende keer weer rechts een paal opschuiven.

Afbeelding

Afbeelding

Als mijn paarden kort gras eten, krijgen ze logischerwijs minder gras binnen, en daarmee ook minder fructaan.
Ze eten in plaats daarvan meer hooi wat erg goed is voor de spijsvertering wat zeker voor een van de paarden erg belangrijk is ivm hb en koliek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:10

In kort gras zit juist meer fructaan. Gras maakt fructaan aan om te kunnen groeien.

Ook niet het gras tot op de bodem kort laten grazen. Je gras herstelt dan minder snel waardoor onkruid de overhand krijgt. Ik heb 3 stukjes met gras, elke dag gaan ze hier op een ander stukje.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:12

Neem een hoog prikpaalje en doe de draad op twee hoogtes. Vroegah kon ik het ook af met 1 draadje, maar bij uitbrekers heb je wel 2 lijntjes nodig.

Ik heb het weiland in 2 delen. En als het ene deel op is qua strookbegrazing gaan ze naar nr 2 en dan kan nr 1 bijtrekken (overigens heb ik ook nog 2 andere weilandjes, dus heeft weiland nr 1 nog langer tijd om bij te komen)

Goede bemesting van het veld om moment dat de paardjes ervan af zijn. En haal “mestplekken” weg zodat ze daar ook het gras opeten. Als je de mogelijkheid hebt kun je ook met een grasmaaier over het veld gaan zodat je resterend lang gras/onkruid weghaalt en mest versnipperd/verspreidt (tot zover je het niet weghaalt)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:18

Ik heb ook 3 stukken, effectief houdt dat in dat elk stuk een ruime maand heeft om bij te komen. Ik kan vaak net wat meer dan 2 weken per stuk tot het 'op' is. Maar ik hou wel plekken waar ze gewoon het gras laat staan. Stomme is dat als ik het pluk en voor hou het wel opgegeten wordt. Dan stuur ik mijn man maar weer met de bosmaaier op pad om die stukken kort te maken :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:19

Bij mij krijgt elk stuk 2 dagen om bij te komen :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:26

Maar jij laat het niet helemaal kort eten toch? Ik doe wel strookbegrazing.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:30

Ik geef (4 paarden) elke dag een strook van ongeveer 25 X 3/4 meter erbij. Inderdaad 2 draden om ervoor te zorgen dat ze er niet onderdoor of overheen gaan. Mijn draad zit op haspels, dat werkt heel fijn. Ook sluit ik ze van achter weer op zodat het gras de tijd krijgt om te groeien. Daarbij komt dat ze naar de bak moeten om te drinken (looppad) en daar is stro ter beschikking om te knabbelen als ze te kort denken te hebben.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:39

Dus het komt er idd op neer dat ik elke dag de draad moet verzetten. De weide is deze keer niet bemest geweest, rijk gras is het dus niet, bijvoeren is dus wel aangeraden.
Hooi gaat het em niet worden, dat gaan ze laten staan..

Tegen onkruid sproeien als ze van stuk veranderen en bemesten ga ik voorleggen aan mijn stiefpapa, die regelt dat gedeelte, maar dat zou volgens jullie wel iets uitmaken.

Qua hoefbevangen zijn hou ik momenteel hout vast. Ik heb een paard, een pony en een mini, elk met andere behoeften, maar ik denk dat strookbegrazing voor hun een goede oplossing is. De grootste voer ik meer bij en de mini krijgt in principe niks.

Wij hebben het trouwens opgebouwd op de hele weide zonder paddock en van de eerste keer 4 uur erop. Het veiligste is te wachten tot het gras uitgebloeid is ;) voor acuut hoefbevangenheid moet je je dan geen zorgen maken voor dikke buiken dan weer wel. Maar dat wordt hier opgelost door te voet naar huis te gaan (30 min).

Bedankt allemaal voor de info!
(En mijn paard is geen uitbreker hoor, hij heeft gewoon zijn manier van communiceren. Mijn mini <1m blijft trouwens braaf aan de juiste kant )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:43

Qimm schreef:
Ik doe 2x per dag een klein stukje erbij. Doe ik te veel in 1x wordt het gras platgelopen of in gemest en dan wordt de helft niet opgegeten

zo doe ik ook en daarbij is er de beschikking over onbeperkt hooi

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:46

Hoezo laten ze het hooi staan? Hooi is juist een hele mooie tegenhanger van gras. zeker als je ze niet continue op het gras laat staan, maar afwisselt met de paddock en verschillende stukken gras.
Want hoe korter ze het af eten, hoe meer onkruid je gaat kweken.

En je kunt beter met hooi bijvoeren dan met andere snelle voedingstoffen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:51

Ik geef nooit hooi bij, verzet de paaltjes om de dag een stukje. Wel is het land in 4 stukken verdeeld, waardoor er altijd 3 stukken land volledig rust krijgen en dus geen gras in de stress :) in het voorjaar bemesten wij het braaf. Kunnen zelfs elke zomer een stuk hooien :)

Enkele keer moeten ze echt even op een streng dieet en dan krijgen ze een week of 2 geen gras maar hooi.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:55

Toen we aan het opbouwen waren (4u op de weide) en terug naar huis brachten aten ze helemaal niet meer van hun hooi, ook ' snachts niet..
Moest ik ze inderdaad een dag deel opsluiten op de paddock zou ik inderdaad hooi bij geven. Maar de bedoeling van de strookbegrazing is dat ik dat niet meer hoef te doen om olifanten te voorkomen.
Nu moet je bijvoeren niet groots bezien, dat is 700gram geweekte pulp en 200 gram nature's best, omdat enkel gras niet genoeg is voor een paard dat matig in het werk staat.
Tegen de tijd dat het gras armer wordt (september) krijgen ze zeker hooi hoor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:24

Ik geeft dit jaar voor het eerst hooi erbij. Ik merk dat ze daar toch wel behoefte aan heeft, zelfs als er nog best wat te grazen valt staat ze regelmatig bij de ruif te knabbelen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 10:45

Dan bespreek ik dat ook eventjes met mijn ouders dankjewel ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 00:38

Ik geef ook elke dag een strook erbij en om de twee dagen doe ik van het afgegeten stuk een paar meter eraf. Als ik ze teveel geef wordt het een.bende.
Dit werkt voor mij super.
Heb twee linten met een flinke klap.stroom
Ik heb drie banen land. Als ze aan het einde van de eerste baan zijn, gaan ze naar de tweede. Elk stuk krijgt zo ook rust.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:02

ik heb een piste, een kleine wei en een iets grotere wei, overdag loopt hij zowiezo in de piste en krijgt hij een afwisselend een blokje wei bij. 's morgens zet ik hem zonder eten buiten en 's avonds krijgt hij een half schepje brok en een beetje hooi. sinds hij terug op de wei kan wil hij niet meer drinken in zijn stal. overdag drink hij wel water, maar 's avonds en 's nachts dus niet.