Paard in plaats van 24/7 op land 16 uur, wie meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Paard in plaats van 24/7 op land 16 uur, wie meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:53

Hallo,
Mijn pony wordt snel dik.
Voorgaande jaren stond hij van maart tot november ongeveer 24/7 op het land.
Dit jaar kan ik het zelf beslissen en zat te denken om hem van 12 uur s middags tot 8 uur in de avond op de paddock te doen met hooi.
Zijn er meer mensen die dit doen en hoe bevalt dat?

Kever

Re: Paard in plaats van 24/7 op land 16 uur, wie meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:55

Qua bewegingsvrijheid zou ik m wel t land op doen. Is een graasmasker niet een optie?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:16

AnneJ1995 schreef:
Qua bewegingsvrijheid zou ik m wel t land op doen. Is een graasmasker niet een optie?

In een paddock kan hij toch ook bewegen? Mijn paard loopt zomers overdag op het land en staat s'nachts in de paddock. Komt op hetzelfde neer en is niks mis mee Ik zpu dan ook geen hooi geven, dan eet hij toch nog.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:26

pillow schreef:
AnneJ1995 schreef:

In een paddock kan hij toch ook bewegen? Mijn paard loopt zomers overdag op het land en staat s'nachts in de paddock. Komt op hetzelfde neer en is niks mis mee Ik zpu dan ook geen hooi geven, dan eet hij toch nog.

Dat klopt, maar vaak is er meer ruimte voor een sprint in een weiland. Met 2 galopsprongen is een paard een gemiddelde paddock wel weer door, waardoor ze de benen dus niet echt lekker kunnen strekken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:53

Dat klopt, maar vaak is er meer ruimte voor een sprint in een weiland. Met 2 galopsprongen is een paard een gemiddelde paddock wel weer door, waardoor ze de benen dus niet echt lekker kunnen strekken.[/quote]
daar heeft hij de rest vd dag wel tijd voor. En als hij echt moet sprinten heeft hij aan een gemiddeld weiland ook niet genoeg

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 01:02

pillow schreef:
AnneJ1995 schreef:

Dus jouw paard staat dan 12 uur zonder eten op de paddock?

Ts dat lijkt mij een prima oplossing. Mijn pony's doen het goed op strookbegrazing met hooi als aanvulling, dat is voor mij handiger (als ik weg ben kan iemand anders dat makkelijk voor me doen) anders had ik ze waarschijnlijk ook veel minder op gras in de zomer.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:13

pillow schreef:
Dat klopt, maar vaak is er meer ruimte voor een sprint in een weiland. Met 2 galopsprongen is een paard een gemiddelde paddock wel weer door, waardoor ze de benen dus niet echt lekker kunnen strekken.

daar heeft hij de rest vd dag wel tijd voor. En als hij echt moet sprinten heeft hij aan een gemiddeld weiland ook niet genoeg[/quote]

Is gewoon mijn mening hè. Ik zet m'n paard liever de hele dag op het land ipv naast die bewegingsvrijheid ook in een kleine paddock/stal. TS vraagt naar meningen van anderen, dus die geef ik.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:28

TS vermeld nergens Hoe groot of hoe klein de paddock is dus we kunnen niet oordelen dat paard zijn benen niet kan strekken.
Ik vind het persoonlijk een goede oplossing. Zo staat paard toch nogsteeds buiten. Hier in de randstad zouden ze er een moord voor doen om überhaupt buiten te staan...paddock of wei.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:57

Ik doe helaas ook sinds gisteren mee aan dit format. Dit om exact dezelfde reden als TS. Ik heb een graasmasker besteld, maar dat is er op zijn vroegst pas donderdag. Tot die tijd staat hij hoofdzakelijk binnen in een +4m bij +4m stal met voldoende frisse lucht. Hij gaat enkele keren per dag kort naar buiten zodat hij kan strekken/rollen/grazen terwijl ik zijn stal uitmest en hij wordt elke dag kort maar krachtig gelongeerd. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik de mogelijkheid heb om meerdere keren per dag bij hem langs te gaan. Ik kan me voorstellen dat de meeste eigenaren dat (doordeweeks) niet zomaar kunnen.

Op stal krijgt hij overigens voldoende niet-dikmakend hooi. Ik ben niet van mening dat een paard te lang nuchter mag zijn. Het is een dier dat van nature continu kleine beetjes eet, daar zijn stofwisseling en gedrag op gebaseerd. Ik wil dat continu kunnen grazen dus zoveel mogelijk nabootsen. Bovendien hoor ik van alle kanten dat hij vooral niet te snel af moet vallen en is het zo dat deze pony tot gisteren nog 24/7 buiten stond.

Het langere termijn plan is als volgt:
- graasmasker om;
- deze periode is nu eenmaal een kwestie van uitzitten, gras wordt straks al minder rijk;
- experimenteren met manieren waarop mensen het bijvoeren zullen stoppen (dit is een andere discussie, die ga ik hier dan ook niet aan);
- vaker en meer uitdagend trainen zodat hij intensiever beweegt.

Ik vind het een heel nare fase dit. Ik weet dat ik hem echt geen plezier doe met stalrust, op de insecten na misschien. Nu naar hem toe, dan rond half 11 weer, 4 uur weer en tot slot rond 7 uur.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:57

jaime_andrea schreef:
TS vermeld nergens Hoe groot of hoe klein de paddock is dus we kunnen niet oordelen dat paard zijn benen niet kan strekken.
Ik vind het persoonlijk een goede oplossing. Zo staat paard toch nogsteeds buiten. Hier in de randstad zouden ze er een moord voor doen om überhaupt buiten te staan...paddock of wei.

Ik vind het ook een goede tussenoplossing, vroeg me alleen af of een graasmasker en wel t land op geen idee was ;)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:21

Je kan ook bietenpulp geven voor je paard op het land te zetten.
Vol vezels en vult de maag waardoor je paard veel minder gras zal eten en dan dus langer op het land kan.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:24

Bietenpulp vult inderdaad goed, maar het zet op zichzelf óók aan. Heeft iemand in meimaanden echt succes geboekt door bietenpulp met weidegang te combineren?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:26

BillyBo schreef:
Je kan ook bietenpulp geven voor je paard op het land te zetten.
Vol vezels en vult de maag waardoor je paard veel minder gras zal eten en dan dus langer op het land kan.

Bietenpulp is volgens mij echt een dikmaker! Bij ons krijgen ze het in ieder geval als ze wat dreigen in te vallen.
Daarna groeien ze als kool ;)

Mij lijkt het een goede oplossing hoor TS! Jouw paardje kan nog genoeg op de wei.
Bovendien is een te dik paard echt niet goed, dus dat zou ik te allen tijden proberen te voorkomen :)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:33

Mijn shet krijgt het hele jaar rond bietenpulp en neem van mij aan dat ze absoluut niet dik is.
Gisteren vroeg iemand nog wat voor een soort pony zij is, alleen maar omdat zij nog nooit een slanke shet had gezien |(

Maar ik neem dan ook mijn shet iedere dag mee om te lopen , wandelen of aan de hand als ik op mijn andere paard rij.

Bietenpulp wordt vaker gebruikt om paarden niet teveel te laten eten op het land, is dan ook goed voor paarden met I.R.
En die mogen zeker niet te dik worden.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:34

Die van mij staat van 8 tot 8 op het land.
Bevalt me prima! Zo hou ik het nog een beetje binnen de perken met de buik

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:47

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties. Mijn paddock is 30 x 15 best groot dus. Een graasmasker is ook een idee maar vind dat persoonlijk niet echt fijne dingen. Ze staan met zijn 2en op het land/paddock .
Ik heb de mogelijkheid om droog hooi te voeren op de paddock.

Ik woon 5 minuten van stal af. Ik kan ze helaas niet dag paddock/snachts land omdat ik op een soort manege sta en mijn paard zijn vriendinnetje word elke dag verhuurd dus dan staat de mijne alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:53

Mijn shetten staan overdag in de paddock met een ruif stro en beperkt hooi of kuil en s'nachts in het land
De paarden staan s'nachts binnen en overdag in de wei. Dus allemaal beperkt weidegang en dat bevalt me heel goed
Ze gaan straks na het maaien 2 maanden onbeperkt de wei in maar daar worden ze altijd wel lui en vet van ondanks veulens aan de voet en beweging

Lijkt me dus een prima idee van je om een gedeelte van de dag paddock te doen

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 09:58

Hoi,
Ja ze hebben de overige 16 uur te tijd om lekker te bewegen op het land. Heb ook een schuilstal op het land.
Ik heb een koudbloed en voorgaande jaren was hij zo ontzettend dik.
Dit jaar is hij 5 geworden en ben best fanatiek met hem aan het trainen waardoor ik hem graag een beetje fit hou.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:58

AnneJ1995 schreef:
pillow schreef:

Hij heeft 16 uur per dag de tijd om zijn benen te strekken tijdens een sprintje, lijkt me prima zat.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:43

Kermis,dat was mijn volgende vraag,hoeveel beweging krijgt je paard door jouw of heeft hij een blessure,maar je hebt net het antwoord gegeven.

Ik heb maar een klein stukje land waar mijn pony's max anderhalf uur per dag op kunnen.
Voor hun overigens iedere dag een feest.
Daarbij heb ik een paddock van 35 meter met schuilstal.
Hier krijgen ze onbeperkt hooi, waarvan twee plakken gedorst.
Ik heb een Fell pony en een shet en zij krijgen 6 dagen in de week beweging,beide absoluut niet te dik.
Mijn Fell pony heb ik nu twee maanden en ook hij krijgt bietenpulp en is zelfs afgevallen,maar dit komt zeker omdat hij meer beweging krijgt.
Nu krijgt mijn shet voor 150kg bietenpulp en zij weegt 160 kg
Mijn Fell krijgt voor 200kg en weegt 420kg.

Ik denk dan ook dat beweging het allerbelangrijkste is
En beperkt op het gras,zeker met grote paddock,is alleen maar meer feest voor de paarden.
Ze genieten er extra van als ze iedere dag er weer op mogen,tenminste dat is mijn ervaring en ze komen er net zo makkelijk weer af.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:54

Mijn paarden staan alleen overdag op het land en gaan 's avonds en 's nachts de paddock (zeer ruim, met schuilstal, ruim verhard stuk en twee uitlopende paden, geen postzegelpaddock) in met veel hooi (nog net niet onbeperkt). Ik heb mijn kruising Fjord/Anglo Arabier jarenlang 24/7 op het land gehad, maar met insuline resistentie is dat gewoon niet te doen. En nu heb ik een fysiek veel beter paard, al blijft het oppassen met het gras. Mijn Shetlander kan ik ook niet 24/7 op het gras houden, dus ook voor haar is het prima zo. Een sprintje trekken kunnen ze prima in onze paddock. En daarbij is er genoeg te doen, te zien, hebben ze elkaar en komen we ze (meerdere keren) dagelijks verzorgen, trainen en aandacht geven. Ik ben zeer blij met hoe ik mijn paarden nu kan houden. Heb jarenlang zoveel onrust gehad over dat gras en wat het met mijn IR paard deed........ En nu zie ik vooral gelukkige, vrolijke paarden op een mooie eigen plek. Ze rennen 's morgens zeer vrolijk de wei in met hun kuddegenootjes en komen 's avonds weer vrolijk naar de paddock gerend en dan gaat het hek naar de wei weer dicht.

Overigens is de ene paddock de andere niet. Er zijn paddocks waar ik mijn paarden ook liever niet in heb, omdat ze zich er kapot vervelen. Is bij ons niet aan de orde, maar dat kan natuurlijk bij sommigen een punt zijn en dat snap ik.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-05-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:00

Mijn paddock is verhard met aan alle zijdes zand ongeveer 2 meter breed. Hier liggen ze graag op. Daarnaast heb ik 3 hooiruifen die ik vol gooi. De waterbak heb ik weer aan een andere kant gezet zodat ze moeten lopen. Ik sta op een manege met 25 paarden waarvan ongeveer 6 pension paarden incl de mijne. De overige paarden worden geleast. Er is op de paddock altijd wel wat te zien, ligt heel centraal op het erf. Ze kunnen ook contact maken met de buren.
Mijn land is ongeveer 60x40 met schuilstal. Als het gras straks op is doe ik het weer door 2en delen zodat het kan groeien.

Ik rij 4x per week. Dat is 1x dressuur 35min 1x springen 35 min 1x buiten rit 60min en 1x longeren/vrijheids dressuur/wandelen. Hij krijgt na het werken 2 handjes havens basis brok en heeft een liksteen. En vanwege zijn jonge leeftijd krijgt hij regelmatig een weekje vrij.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 20-05-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:07

Citaat:
Nu krijgt mijn shet voor 150kg bietenpulp en zij weegt 160 kg
Mijn Fell krijgt voor 200kg en weegt 420kg.

Mag toch hopen dat je 150 gram bedoelt :')

Is toch een prima oplossing ts? Mijn staat savonds vaak in de bak als hij weer eens tonnetje rond is. En die paar uurtjes zonder hooi overleven ze ook wel..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:08

Liggen ze bij jou op een verhard stuk, Kermis? Bij mij liggen ze graag in het zand. Op het verharde stuk staan ze weer vaak te suffen samen, ook omdat dat rondom de schuilstal ligt en ze daar eten. Ze eten samen uit een hooinet. Maar ze kunnen drinken uit de sloot (ligt ook aan mijn paddock, schone sloot, het gebied er om heen is van Natuurmonumenten) of uit de waterbak bij de stal met vers water. Ze lopen wat af, want mijn paddock is daar mooi van vorm voor. Daarnaast kijken ze ook graag naar wat er in de bak gebeurt, want ook die ligt aan mijn paddock. Vervelen doen ze zich niet, zeker niet in de zomermaanden met overdag op het land kunnen staan. Er staan overigens nog een paar paarden bij ons in andere paddocks (met hun staan ze ook op het land). Veel afwisseling is wel fijn voor ze. Ik zou echt niet anders meer willen voor hen. Maar prima, als je paard wel 24/7 op het land kan. Is niets mis mee. Maar bij die van mij, kan dat gewoon niet, omdat ze er ziek van worden. En dan is dit een heel goed alternatief, denk ik.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:16

Ze liggen bij mij op het zand, heb ik wel een foto van.

Vanaf november tot maart staat hij van 8 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond in de paddock met onbeperkt hooi en snachts op stal van 5x4 met slow feeder.

Afbeelding

Afbeelding