leuke vragen voor "verzorgboekje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

leuke vragen voor "verzorgboekje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 09:48

Hallo,

Ik geef op woensdagmiddag les aan 8 kindjes tussen de 6 en 10 jaar oud. Deze kindjes leren bij mij niet alleen paardrijden, maar ook zoveel mogelijk er omheen. Daarom organiseer ik regelmatig "thema-middagen" om de kinderen ook te leren wat er nu allemaal nog meer bij een paard komt kijken.

Binnenkort is er weer zo'n thema-middag, deze keer over verzorging. Ze hebben allemaal hun "poetsdiploma" al gehaald, en deze keer zat ik een beetje te denken aan een speurtocht over het stalterrein met allerlei vragen en opdrachtjes. En nu zoek ik inspiratie.
Ik zou graag een boekje met wat opdrachtjes maken, een stuk of 6 ofzo, met wat vragen/invuloefeningen/etc. Geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar, maar ook leuk voor de meisjes van 10. Na afloop gaan we dan puntjes tellen en bij een x-aantal puntjes hebben ze hun diplomaatje gehaald.

Hebben jullie nog leuke ideeën, vragen, tips, etc voor in het boekje?
Alvast bedankt!
Lacuna

lovelucydan

Re: leuke vragen voor "verzorgboekje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:11

ergens op terrein een poetsbak zetten met alle borstels en kaartjes en de goede namen bij de borstels leggen.

een hoofdstel in elkaar zetten.

samen zo snel mogelijk een zadel poetsen.

paarden rassen benoemen

mooiste vlechtjes maken/paard versieren

quiz doen

stal mesten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:28

Onderdelen van het paard benoemen.

noem alle gangen van een paard en wat voor gangen hebben een aantal rassen extra boven de basisgangen.
En welke rassen hebben deze extra gangen.

Benoem een aantal kenmerken van bijvoorbeeld drietal paardenrassen.

Teken een aantal dressuur figuren uit op papier.

Hoefijzer gooien

Een klein hindernisparcourtje afleggen op een stokpaardje met een aardappel op een lepeltje.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:32

Als het thema verzorging is moeten de vragen daar dus over gaan neem ik aan?

Verzorging is niet alleen poetsen maar ook voeding, huisvesting, bekapfrequentie etc. Daar zou je dus vragen over kunnen stellen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:55

Misschien een puntje over algemene veiligheid? Stel je legt een hark op de grond (verkeerd om) kunnen zij daar aan zien dat dat problemen kan geven? Je zou een deel van het gangpad kunnen bezaaien met rommel, daar met het groepje gaan staan en dan als opdracht kunnen geven: noem minimaal 3 dingen die hier niet kloppen.

Je zou bijvoorbeeld een hark op de grond kunnen leggen (wel op een manier dat ze er niet per ongeluk in kunnen gaan staan) een halster of zadel op de grond laten slingeren, een kruiwagen in het midden van het gangpad parkeren, een lading lege cola blikjes of ander duidelijk herkenbaar afval, allemaal dingen die voor schade/ongemak/onveilige situaties kunnen zorgen wanneer je daar met een paard langs zou moeten lopen.