Maat van gaas voor slowfeeder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeBuurvrouw

Maat van gaas voor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:13

Omdat wij graag zelf een rvs slowfeeder willen maken ben ik nu op zoek naar de ideale maat van het rooster.

Plan is om een soort 3hoekige langewerpige bak te maken die we op hoofdhoogte ophangen.
Achterkant word dan aan de muur van de inloopstal bevestigd en de bovenkant kan je open doen zodat je vrij eenvoudig het hooi erin kan doen.

Maar nu is dus de vraag,wat is de ideale maat van het rooster (die vierkantjes)
Het gaat om 3 paarden van rond de 1.45 tot 1.65 hoog.

_Hinneke

Re: Maat van gaas voor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:10

Ik heb momenteel een maaswijdte van 4 op 4 cm. Aangezien ik ook nog twee shetlanders heb, vind ik het toch aan de grote kant.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:12

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een rooster,vind netten prettiger.Ik heb ze met een maas van 3,5x3,5cm

Met een net kunnen ze lekker frummelen (wordt ook niet ijskoud in de winter),met een rooster niet maar is maar net wat je voorkeur heeft :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:27

Ik zou zelf ook eerder gaan voor een net, de maas ergens tussen de 3 bij 3 en de 5 bij 5. Afhankelijk van hoe "slow" ze moeten eten. Sommige paarden komen met een kleine maas niet aan hun dagelijkse behoefte, anderen zijn er met een grote maas veel te snel doorheen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:47

Ik heb onlangs zelf (met behulp van handig vriendje :D ) een slowfeeder gemaakt. Een kuubskist met een rooster erop. Ik heb een maas van 3,5 bij 3,5 cm gekozen. Het hoeft van mij geen 'ponypesten' te worden, maar ze mogen best wat moeite ervoor doen. Dit werk perfect hier!

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 08:02

1e Idee was gaas omdat het dan makkelijker in elkaar te zetten is.
Gisteren met mijn man overlegd en het net is wel realiseerbaar maar kost iets meer moeite voor hem om te maken. Maar hij heeft tot aan de herfst aan tijd dus het word waarschijnlijk een net.
Zit er ook kwaliteitsverschil in het aanbod van de netten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:24

Daar zit zeker verschil in. Die goedkope netten zijn van een mindere kwaliteit draad en vaak te dun.
Ik koop mijn netten in Duitsland:
http://www.loewers-heu.net/

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:27

Ik zou het niet op hoofdhoogte hangen, maar het liefst zo laag mogelijk om zo de meest natuurlijke hoofdpositie voor je paard te evenaren (wat helemaal tot op de grond is eigenlijk). Ikzelf heb 3x3 en dat is echt al vrij groot en gaat vrij snel. Ik heb ook voorkeur voor een net omdat dat metaal de tanden ook kan beschadigen.

op barefoot kan je netten van (ik geloof) 2x2 bestellen en die zijn denk ik ook van prima kwaliteit. Ik zelf heb mijn net hier vandaan https://equiculinair.nl/ ook super kwaliteit :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:29

2x2 is echt 'paardje pesten' imo.

Laag ophangen heeft ook mijn voorkeur; natuurlijke eethoogte en geen neerdwarrelend stof in de neusgaten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:36

DubbelDun schreef:
2x2 is echt 'paardje pesten' imo.

Laag ophangen heeft ook mijn voorkeur; natuurlijke eethoogte en geen neerdwarrelend stof in de neusgaten.

ik heb geen ervaring met de 2x2, maar die van mij hebben al geen enkel probleem met 3x3 en ik vermoed dat 2x2 ook geen issue zou zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:03

DeBuurvrouw schreef:
1e Idee was gaas omdat het dan makkelijker in elkaar te zetten is.
Gisteren met mijn man overlegd en het net is wel realiseerbaar maar kost iets meer moeite voor hem om te maken. Maar hij heeft tot aan de herfst aan tijd dus het word waarschijnlijk een net.
Zit er ook kwaliteitsverschil in het aanbod van de netten?

Neem even een kijkje in het topic over slowfeeders...er zijn mensen die ook daar al over hebben nagedacht,hoef je dat zelf niet te doen :D
Hier een voorbeeldje van een frame met een net...al is deze maas wel erg groot en eigenlijk alleen bedoeld zodat de boel er niet uitwaait :P

Mosh @ [VSW] Slowfeeders

Er zit een enorm verschil in netten en ook maas-grootte,geknoopt of geweven.

Huck is erg goed maar ook erg duur en DD had er ook al een genoemd.Als je ze aan een frame gaat maken,heb je natuurlijk geen compleet net nodig.Het hoeft iig niet geknoopt,dat scheelt zeker in de kosten.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:26

Bedankt voor de link van het topic.
Staan er veel lage modellen in en ivm het schuren willen wij toch een hogere model maken.
Frame gaan we zelf maken en dan zal het net ong 1.50 cm breed worden en de diepte moeten we nog even bekijken.
Wel veel verschil in maasgrootte bij iedereen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:38

Dit is mijn slow feeder...het is een IBC-vat door de helft.Voor grotere paarden zou je ook een hoger model kunnen maken of een kuubkrat kunnen gebruiken.

Afbeelding

Mijn paarden hebben overigens een schoofthoogte van 1,33m,kun je misschien een beetje inschatten hoe hoog je die van jou wil hebben ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:41

Ik heb de little bit hooitas, deze heeft mazen van 3x3 en mijn paard eet er goed uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:20

De 20mm mazen zijn hier echt geen "paardje pesten" hoor maar dikke noodzaak, eigenlijk eten ze hier ook alweer snel zat uit maar om ze nu nog kleiner te maken :=

De 30mm daar trokken ze na anderhalf jaar driftig oefenen alweer hele plukken uit, de 20mm gaat gelukkig iets langzamer :j Totaal geen frustratie verder hoor, ze kunnen er prima uit eten :)

Zie hier toen we ze nèt in gebruik hadden genomen en het dus nog nieuw voor de knollies was:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:29

@pmarena: maar deze paarden eten rustig. Die van mij gaat staan maaien in het net als er 'niets' uit komt of valt uit naar mijn ouwetje uit pure frustratie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:38

Tja dat kan, maar dan is het nog niet een algemeen "paardje pesten" natuurlijk :=

Niet dat je dat nu zo specifiek zei hoor, maar ik hoor het wel zo af en toe dat mensen denken dat paarden er niets meer uit krijgen maar als je kijkt hoe ze er hier uit vreten alweer :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:39

Het verschild enorm per paard...ik heb er een die niet zo heel erg handig is met netten.Als hij vind dat het niet snel genoeg gaat,schopt hij een ander weg waar het makkelijker gaat :+

Dan heb ik er nog een die,als het moet,nog hooi door een theezeefje peutert _O-
De laatste wacht gewoon tot een ander een flinke pluk heeft gepeuterd om daar vervolgens de helft van te jatten :roll:

Ook scheelt het wat je in je net drukt...hoe langer en grover het voer,hoe groter de mazen.Ook scheelt het of je een rond net hebt waar ze met hun neus in kunnen drukken of een net plat tegen de wand hebt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:43

ivm het "paardje-pesten" hangt af van je paard/pony z'n behendigheid en zijn drang om te eten.

Ik heb een net met mazen van 5x5 en ik zou niet kleiner moeten gaan tenzij ik er een extra gat in wil. Mijn paard heeft geen grote drang naar voer en eet gewoon niet of bijt er een groot gat in.
Daarentegen ken ik ook paarden die veel vlotter sneller uit een net met mazen van 3x3 eten dan de mijne uit het net 5x5cm mazen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:51

Ik heb een frame van cv buis daar het net in gespannen. Werkt Super. Mijn maaswijdtr is 4.5x4.5 van ander net 2x2

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:17

Hier ook fan van slowfeeder.

Zelf heb ik bij barefoot vorig jaar een net gekocht van 2 cm maas en die hangt dus al een jaar prima gebruikt te worden.
Geen frustratie, maar lekker rustig eten.
En mijn Fell pony kende dit systeem helemaal niet, maar weet heel goed hoe hij het hooi eruit moet krijgen.

Wel ken ik verhalen van paarden die echt gefrustreerd raken en die netten binnen no time slopen.

Buiten heb ik nog een palletbox met daarin een net hangen van 3cm maas.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:20

Ik heb 3*3 :) de eerste keren waren ze boos (hard trekken aan het hooinet), maar ze hebben het gewoon geleerd en eten al jaren heel rustig ervan :)