Kudde eet het hooi niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Kudde eet het hooi niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 12:16

Op dit moment mag de kudde nog niet op het weiland, het weiland heeft zijn rust nog nodig na de winter periode en staan ze dus op het stuk weide vooraan.

Deze is een gedeelte nu alleen zand en achterin wat kleine grasjes. Omdat ik van onbeperkt voeren hou staan er dus 4 grote ruime bakken vol met onbeperkt hooi, maar al weken eten ze er niet van. Laten het staan gooien het eruit etc
Ik voer nauwelijks wat erbij en tref de bakken toch zo goed als vol aan.

Ik vind dit eigelijk zonde van ons hooi en weet niet zo goed wat ik eraan moet doen. En het lijkt me dat ze wel honger moeten krijgen want de drie sprietjes gras is echter niet genoeg voor drie grote pony's.

Het Hooi is uiteraard nu stuk droger toen het erin ging. Wat doen jullie in zo situatie hooi gewoon laten liggen? Of alles weg gooien en nieuw erin?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:19

Blijkbaar is er iets mee waarom ze het niet willen. Ik zou even bij een kennis een bak met hooi halen om te kijken of ze dat wel eten.

Susanne

Re: Kudde eet het hooi niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:44

Is het hooi wel goed, geen schimmel oid?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:46

Als ze er allemaal niet van eten zou ik maar eens uitzoeken wat er mis mee is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:48

Hier ook nog niet zo lang geleden gehad...had er toen ook een topic over geopend :P Was gewoon droog hooi, prima kwaliteit, zag er ook gewoon normaal uit...maar ze aten het niet :( Dus voor mij was het duidelijk...als geen enkel paard ervan eet, scheelt er iets met het hooi. Eet 1 paard het niet en de rest wel, scheelt er iets met dat paard :+
Waarschijnlijk land wat bemest was met drijfmest waar ze niet gek op zijn...maar zeker weten doen we het natuurlijk nooit...
Ik heb hooi bij een andere boer gehaald...probleem was direct opgelost :D

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:19

Ook hier is het bekend, paarden die hooi niet eten. Bleek achteraf ingekocht hooi te zijn van een schapenboer. Die schapenlucht zat in het hooi getrokken en de paarden namen geen hap er meer van.
Andere leverancier en ze vielen met zijn alle weer aan. Dus probeer eens hooi van een andere leverancier, mogelijk dat er net als bij ons een luchtje aanzit dat de paarden absoluut niet moeten

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:24

Hier ook bekend met 'vies' hooi. Kan van alles zijn, ganzenpoep, schapenlucht, schimmel. Bij ons bleken de honden er tegenaan te plassen (jaks). Nu is het hooi zo ingebouwd dat de honden er niet meer bij kunnen en dus geen problemen meer :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:56

Zelfde ervaring hier. Als ze het echt afkeuren, dan is er iets mis met het hooi. Helemaal als er meer paarden staan en ze allemaal niet willen eten.
Soms kon ik ontdekken wat het was, zoals mn kater die nogal graag sproeit of schimmels, maar soms was er ook niks te ontdekken. Toch gooi ik het dan na een halve dag wel weg want zolang weigeren ze het alleen als er iets mis is. Ze kunnen best verwend zijn en het minder lekker vinden, maar dan geven ze binnen een halve dag toch wel toe en gaan met lange tanden staan knabbelen.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:04

Heb ik ook wel eens gehad, hooi bleek opgeslagen te zijn geweest boven een koeienstal, hing dus echt een koeienlucht aan, ze moesten er niets van hebben.
Als het nu al weken in de bakken ligt zou ik het hooi er wel allemaal uithalen en evt. paar baaltjes hooi ergens anders vandaan halen om te testen of ze dat wel eten.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:09

Ik heb dit probleem ook gehad. Haalde mijn hooi altijd bij diezelfde persoon. Opeens aten ze het niet meer. Denk dat het toch van een ander stuk land kwam of dat er een rare lucht oid. In heeft gezeten.
Ander hooi gekocht en het probleem was over.
Zou toch ander hooi nemen, dit hooi is duidelijk niet prettig/lekker.

quintyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:01

ik zou het eruit halen en nieuw hooi halen als ze het lekker hadden gevonden eten ze t wel , misschien dat er iets mis is ?

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:48

Ik dacht meer van ze zitten prop vol?
Ze eten het wel maar echt met lange tanden.
Hooi is schimmel vrij en zelfde leverancier, andere balen eten ze wel. Hooi is mooi stengelig en ruikt lekker naar kruiden.

Enigste wat ik dan nu kan bedenken dat onze hond ooit tegen de baal heeft aan geplast? Vind t wel zonde om weg te gooien, gaat om 500 kilo baal... en hij is net paar dagen open.