Smeerkees welke bodembeddekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Smeerkees welke bodembeddekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 12:28

Ik weet dat er al heel veel topics over zijn.
Maar ik wil toch ook nog een keer vragen omdat ik weer een apart geval heb :')

Ik heb een merrie die jaren op stro heeft gestaan. Nooit geen problemen. Tot 2 jaar terug.
Haalde ik der helemaal pompend en hoestend van de paddock af. Gelijk dierenarts laten komen. Bleek ze een acuute alergie voor stof ontwikkeld te hebben.
Advies nat/gestoomd hooi en 24 uur naar buiten in combinatie met een hoestsiroop en medicijnen (kom even niet op de naam) om de allergie te door breken.
Zo heeft ze lekker heel het voorjaar en zomer buiten gelopen en maakte ik het hooi nat. Dat ging super.

Maar toen werd het herfst/winter de paddock werd een grote blubber partij behalve achterin daar was hij droog. Ze had een mooi stoepje met groot afdak en dan aangrenzend de paddock waar ze niet meer in wilde. Resultaat was dat ze 24 uur op het stoepje stond en dus ook niet meer ging liggen. We hebben toen besloten om de aangrenzende stal open te doen daar konden eerst alleen de shetjes in met wie ze samen stond omdat die op stro staan.
Gelukkig ging dat super. Ze had duidelijk geen last van het stro. Stal was natuurlijk ook open en ze kon zelf bepalen binnen of buiten.

Nu ben ik verhuisd en staan ze s'nachts binnen op vlas. Mijn hengst is een heel schoon paard. Daar werkte zowel stro als vlas prima.
Maar mevrouw is de eerste weken ontzettend onrustig geweest. Ze ploegt heel de stal onderste boven. Dat is nu gelukkig veel beter. Maar ze heeft een hele goede biologische klok. Als ik s'morgens een keer 5 min te laat ben met voeren begint ze weer te schrapen en rondjes te draaien.
Ik heb gemerkt dat dit alles behalve ideaal is voor een vlas stal. Bij mijn hengst zakt het natte gewoon goed naar beneden en is de bovenste laag altijd droog. Bij hem haal ik 1x in de 2 weken de plashoek eruit. En strooi ik per week een half baaltje bij. De stal ziet er dan super uit. Bij mijn merrie is gewoon heel de stal vochtig. Ik gooi er nu 2x in de week een halve baal bij. En dan ziet het er redelijk uit. Maar ik krijg nu een ontzettende dikke laag omdat alles vochtig is.

Hoe kan ik dit oplossen of gaat dit gewoon niet werken?

Het liefst heb ik der weer terug op stro maar met de stofallergie durf ik dat niet zo goed aan. Maar wat dan?

DubbelFun

Re: Smeerkees welke bodembeddekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:33

Een stal zoeken waar ze weer buiten kan staan is de beste oplossing :)
Zelfs heb ik een COPD'er op houtkrullen en dat gaat goed. Ik heb ook een tijd hout/stro-korrels gehad. Dat ging ook goed zolang de korrels wat vochtig bleven. In de zomer met droger weer gingen die ook teveel stoffen en begon ze ook te hoesten.
Aubiose/Hennepstro ed was gewoon te stoffig.

felicity

Re: Smeerkees welke bodembeddekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:49

Ze gaat tussen 7 en 8 uur naar en komt rond 8 uur weer binnen.
Mogelijkheid tot dag en nacht naar buiten heb ik nu even niet. Straks zou het wel een mogelijkheid zijn. Maar van de winter moet ze toch echt s'nachts weer naar binnen. Alleen buiten laten is geen optie.