wanneer moet paard ingeënt zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiebkje

wanneer moet paard ingeënt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 21:59

Hallo!
Ik heb altijd gedacht dat je je paard alleen moest inenten als dat op een manege waar je heen gaat of waar je paard staat verplicht is of als je wedstrijden rijd. Maar laatst hoorde ik ook mensen zeggen dat je paard al ingeënt moet zijn als je met je paard opweg gaat in de trailer.
Wat is waar? En wanneer moet het en wanneer is de keus aan de paardeneigennaar zelf?

Alvast bedankt!

vraagteken

Re: wanneer moet paard ingeënt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:00

Chippen is verplicht, enten volgens mij niet...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:01

Het beste is natuurlijk Altijd. Vanaf veulen af aan, maar als je paarden thuis staan, je gaat er niet mee weg en er komt geen ander paard op je erf, kan je er voor kiezen om niet te enten

Wiebkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:03

Sunshinee schreef:
Het beste is natuurlijk Altijd. Vanaf veulen af aan, maar als je paarden thuis staan, je gaat er niet mee weg en er komt geen ander paard op je erf, kan je er voor kiezen om niet te enten

Jaa maar de vraag is juist wat als je weg wilt met je paard is het dan verplicht?

Wiebkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:03

vraagteken schreef:
Chippen is verplicht, enten volgens mij niet...

Dat dacht ik dus ook!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:04

Wiebkje schreef:
Sunshinee schreef:

Jaa maar de vraag is juist wat als je weg wilt met je paard is het dan verplicht?

Sorry verkeerd / te snel gelezen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:04

Chippen is verplicht. Enten alleen voor meedoen aan keuringen wedstrijden of rijden op een manege e.d.
Nog niet verplicht van veulen af aan of voor transport. Als je met je paard de weg op gaat om elders een buitenrit te maken hoeft het dus niet. Wil je meedoen aan een onderlinge wedstrijd op een manege, dan wel.
Laatst bijgewerkt door newt op 16-05-15 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:05

Het is niet verplicht maar ik zou het zeker aanraden. De enting is ook voor tetanus, dus mocht je paard een wond oplopen in de wei en hij is niet geent kan hij er doodziek van worden.

Het is niet verplicht ook niet als je de weg op gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:26

Bovendien, als je je enting laat verlopen dan moet je opnieuw een basislening laten zetten en binnen vrij korte tijd een tweede laten zetten waarna je er een jaar mee toe kan. Das reuze onhandig natuurlijk als je naar een wedstrijd ofzo wilt gaan. Dan moet die basisenting + herhaling erin zit voor je kan gaan, das flink wat geplan.

Eva_ANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:34

Volgensmij is het pas verplicht bij een vereniging of op wedstrijd

faunty

Re: wanneer moet paard ingeënt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:38

Op wedstrijd is het verplicht , de rest niet . Wij geven ze ook niet omdat we niet op wedstrijd gaan .