coolpack v.s. spoelen met water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

coolpack v.s. spoelen met water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 16:35

Hoi,

Hebben jullie ook het idee dat spoelen met koud water veel effectiever werkt als het koelen met een coolpack ? Of zou je met een coolpack gewoon veel langer moeten koelen als met water ?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:46

Laatst bijgewerkt door salamaleque op 16-05-15 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Re: coolpack v.s. spoelen met water

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:47

Ligt eraan wat je hebt.
Brandwond altijd met stromend water, kneuzing met een coldpack omdat dit langer lokaal kan koelen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:53

Na een eventingwedstrijd koelen we eerst met koud stromend water en daarna gebruiken we coolpack's voor de voorbenen.

Bij thuiskomst worden alle vier de benen in de klei gezet met natte kranten erover om te zorgen dat de klei nat blijft. Dat halen we de volgende ochtend er pas weer af.

We doen het dus eigenlijk allemaal, niet of, of.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:49

Hier een paard wat weer een peesblessure had. Ik heb gekoeld met coolpacks die tegen de pees aan gedrukt heb en dan een bandage eromheen. Dat heb ik 2x daags 10 a 15 min gedaan en na twee weken was het been weer mooi dun.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:42

Hoeveel lagen bandages doe je dan tussen het been en de coolpack in ? Zo maar 1 laagje, is dat genoeg ?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:23

Ik heb bij de kruidvat een coolpack gehaald daar zit een zakje bij.
Doe de coolpack in het zakje en dan direct op het been en dan vast bandangeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:47

felicity schreef:
Ik heb bij de kruidvat een coolpack gehaald daar zit een zakje bij.
Doe de coolpack in het zakje en dan direct op het been en dan vast bandangeren.

Heb je dat al eens geprobeerd op je eigen huid ?! Ik heb ook een coolpack van het kruidvat met een zakje erbij, maar dat is echt mega koud om lang op je huid te houden, dat doet echt pijn ! Lijkt me niet goed. Vandaar mijn vraag hoeveel lagen van een bandage jullie onder een coolpack doen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:57

Coolpack dat pijn doet hangt heel hard af hoe ver het is afgekoeld: is het diepvriestemperatuur dan moet je er een dikke tussenlaag doen, komt het coolpack uit de koelkast is 1 laag meer dan genoeg. Dit laatste warmt wel veel sneller op.

Ik gebruik een combi: eerst spoelen, daarna coolpack kwartiertje op koelkasttemperatuur, om daarna rustig aan de lucht te laten drogen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:08

Ja ik heb deze lange tijd op mijn eigen huid gehad.
En vergeet niet dat een paard nog een laagje haar er tussen heeft zitten en dus niet direct op de blote huid ligt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 17:10

felicity schreef:
Ja ik heb deze lange tijd op mijn eigen huid gehad.
En vergeet niet dat een paard nog een laagje haar er tussen heeft zitten en dus niet direct op de blote huid ligt.

Ik denk dat jij de coolpacks in de koelkast legt, dan zijn ze idd veel minder koud als uit de vriezer. Zoals Seltje al zei ( en daar had ik niet aan gedacht, sorry ). Uit de vriezer zijn ze echt veel te koud om direct of met een heel dun zakje op de huid te leggen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:15

Ik heb hem zelf gebruikt toen ik een ongelukje heb gehad en in de brandnetels terecht was gekomen.
Ik heb hem direct uit de vriezer in het zakje tegen mijn hoofd aangehouden. Was erg blij dat ik hem had.
Dan zal de vriezer hier wel niet heel hoog staan. Hij komt er namelijk ook niet hard uit en hij snel weer zacht/vloeibaar. Ik weet het dus ook niet.
Vanavond maar even opletten dan.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:18

Wij gebruiken ook het dunne zakje wat er bij zat. bij het kruidvat hadden ze geen hele grote dus ik heb ze bij de apotheek gekocht.

De internationale eventingruiter waar mijn dochter soms voor groomt doet het ook zo en die is echt wel heel zuinig op zijn paarden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:22

Ik schrok toch wel van jullie berichten dat ik dus alleen het zakje gebruik wat bijgeleverd word.
Terwijl ik hem zelf dus ook rechtstreeks uit de vriezer in het bijgeleverde zakje op mijn hoofd heb gelegd en nergens last van had (behalve van de brandnetel plekken op mijn hoofd).
Dat ik toch maar even ben gaan googlen en toen vond ik dit:

K
Citaat:
oude toepassing
Het blauwe kompres is van toepassing bij: verstuikingen, verrekkingen, kneuzingen, bloeduitstortingen, builen, hoofdpijn, migraine, kiespijn, koorts, pijn bij ontstekingen, insectenbeten en -steken, jeuk, stuwing, tepelkloven, zonnebrand en zwellingen.

Leg het kompres minstens 2 uur in het vriesvak.

LET OP!
Leg het koude kompres nooit direct op de huid, maar stop het voor toepassing in de bijgeleverde hoes. Anders kan er bevriezing optreden!

Ik gebruik hem nog elke dag 2x. Dus ik ga er vanavond maar even opletten of het inderdaad niet te koud word.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:43

Mijn coolpack is behoorlijk hard net uit de vriezer, dus daar zal het verschil dan wel in zitten.