zandpad om weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

zandpad om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 14:13

Ik ben van plan om een zandpad om mijn weiland te maken. Ik wil hier lekker op kunnen uitstappen, maar ook de paarden de benen laten strekken. Ook kan ik het gebruiken als het land heel erg nat is.

De loonwerker gaf vandaag aan dat ik er toch last krijg van gras. Misschien is dit zo, maar hoe doen de mensen dit met bv een paddock paradise?

sallandval

Re: zandpad om weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:16

Op gras kun je toch ook prima uitstappen en de benen strekken. of zeg ik nu iets heel geks?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:17

Als je wit zand gebruikt zal het probleem een stuk minder zijn. Gewoon diep afgraven en wit zand storten. Regelmatig gebruiken en een beetje trimmen zo nu en dan, dan moet het goed gaan. Je kan ook om het wat te vergemakkelijken en de randen niet kapot te trappen, de zijkanten afzetten met tegens rechtop in de grond (alleen de zijkant zichtbaar) en anti worteldoek erin gooien. Maar daar moet je tuurlijk wel een budget voor hebben.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:22

Ik denk dat het er vooral aan ligt hoeveel er over gelopen wordt! In het bos liggen ook genoeg zandpaadjes door een gras stuk! Omdat paarden en mountainbikers er steeds over heen gaan

Bij ons is het pad naar de wei ook gwn zand komt geen gras door Dit is geen ander zand of zo Maar denk dat je tegen de blubber er misschien wel een laagje zand over zou moeten doen!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:30

De paarden die in een Paddock Paradise lopen betreden het pad natuurlijk intensiever dan wanneer jij het enkel gebruikt voor het uitstappen. Ik raad je aan om de paarden naast weidegang ook op het pad toe te laten (hek tussen pad en wei altijd open laten) zodat er minder kans is op grasgroei. Dan kunnen de paarden ook hun benen strekken en rondscharrelen wanneer ze daar behoefte aan hebben.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 14:45

Thanks voor de reacties!

Met ijzers vinden ik galopperen op gras niet fijn.

We gaan woudzand gebruiken. Dat ligt ook in de bak en bevalt prima.

Worteldoek heb ik ook aan gedacht. Volgens mij zijn dat de kosten niet. Het is alleen wel een lang pad...ongeveer 800-900 meter.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:50

Als het geel zand is valt het wel mee. Je kunt het natuurlijk regelmatig slepen of eggen, dan gebeurd er helemaal niks. Je onderhoud je bak ook ergens mee neem ik aan. Worteldoek helpt niet, gras groeit heel oppervlakkig en komt er van bovenaf in. Bovendien kost 900 meter nogal wat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:02

Verandering van bodemstruktuur is niet altijd toegestaan. Zou de gemeente benaderen voordat je een hoop kosten maakt en dit dan weer moet veranderen naar de originele staat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:40

Regelmatig slepen :j

zo houden wij de paddock die ingesloten ligt tussen de weide gras en overige plantjes vrij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:28

Als je zand in je eigen bodem hebt zitten (niet té diep) dak kun je de loonwerker het pad om laten zetten (zand naar boven, gras/grond onderop). Alleen mijn ervaring is dat het pad daar erg mul/zwaar van wordt.
Persoonlijk zou ik het gras er laten afschrapen (10/15 cm) en daar vers zand op laten storten.
Dit kun je kopen en de oude grond laten afvoeren, maar je kunt ook een zandput laten graven; grondlaag op een hoop, zand er uit, oude graslaag van het pad er in en dan de bestaande grondlaag er weer overheen. Dan heb je minder (afvoer/aankoop) kosten, maar wel wat meer werkuren en moet je een stukje gras opnieuw inzaaien. Als je naast een stuk bouwland zit waar nog niets op staat dan vind de eigenaar daarvan het misschien ook niet erg als je daar een zandput maakt.