Hoe zitten jullie paarden in hun vacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Hoe zitten jullie paarden in hun vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:03

Toch nog enigszins verbouwereerd en gekwetst open ik dit topic..

Gisteren is blijkbaar de fokker van één van onze pony's ongevraagd langs geweest. Daar wij niet thuis waren, heeft diegene zichzelf blijkbaar zo vrij gevoeld om door het hek te gaan en bij de pony kijken. Later kreeg ik dus een berichtje met allerlei tips. Ze vonden dat hij te lang in zijn vacht stond en niet regelmatig liep.

Een klein beetje geïrriteerd heb ik er maar niet op geageerd. Mijn pony's staan momenteel dag en nacht buiten. Het kan 's nachts nog wel eens koud worden. Dus naar mijn idee komt daar die "dikke vacht" vandaan. Daarnaast staat hij met nog 2 jonge pony's in de wei waarmee hij graag speelt. Al zie ik er zelf niets aan, zou het kunnen dat hij met spelen zichzelf verstapt heeft o.i.d.

Daarnaast kreeg ik nog eens naar me toe geworpen dat ze vonden "dat hij het slecht deed". Jeetje, wat komt dat snoeihard binnen zeg. Ben enorm gekwetst.

Maar na zulke opmerkingen ga echt aan jezelf twijfelen. Paarden worden netjes ontwormt en staan heerlijk dag en nacht buiten. Ze zijn netjes op gewicht. Naar mijn idee is dat wat zeker jonge paarden nodig hebben. Maar nu is mijn vraag, hoe zitten de paarden van bokkers in hun vacht die dag en nacht buiten staan?

Iris82

Re: Hoe zitten jullie paarden in hun vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:05

He wat een vervelende ervaring zeg... :(:)
Kan me voorstellen dat je daar behoorlijk beduusd van bent.

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:10

Het ligt eraan als het mooi weer is, anders staat die van mij gewoon 's nachts op stal, maar hij is nou zijn dikke vacht al kwijt, af en toe dan nog wat losse haren, maar meer niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:15

Wat bijdehand zeg!
Ik zou terugsturen dat jij ook wat tips hebt. Oa:
- blijf met je tengels van mijn eigendom af
- waag het niet om nogmaals ongevraagd mijn terrein te betreden
- om jouw mening wordt niet gevraagd dus hou je waffel
;)

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:16

Lekker wollig in de winter en naar de lente toe worden hun vachten een beetje 'onregelmatig', sommige stukken zijn al zomervacht, andere nog wat dikker. Zag er ook een tijdje niet uit :j

Trek je er niet teveel van aan zou ik zeggen, jij weet toch zelf of je paard gezond is en zich goed in zijn vel voelt! Aan je beschrijving te zien mankeert hem niets en liever een wat langere vacht dan een paard dat dag en nacht op stal moet staan...
Ik zou bedanken voor de ongevraagde adviezen en gewoon verder doen zoals je goed bezig was.
Wat kan nou iemand over je pony opmerken die hem 1 keer per ... even in de weide ziet staan? :)

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:16

Bij ons verschilt het ook per paard. De een staat al in zijn zomervacht en de ander heeft nog van die vlossige plekken die nog niet echt willen losgaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:19

Ik had zelf vanavond ook weer mijn winterjas aan het is een koud voorjaar... Normaal loop je nu overdag zonder jas. Dus dat de paarden nog niet alles loslaten is niet zo raar. Komende week weer 12 graden, vandaag was het hier 13,5 vreselijk...

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:19

Dorine92 schreef:
Wat bijdehand zeg!
Ik zou terugsturen dat jij ook wat tips hebt. Oa:
- blijf met je tengels van mijn eigendom af
- waag het niet om nogmaals ongevraagd mijn terrein te betreden
- om jouw mening wordt niet gevraagd dus hou je waffel
;)

_/-\o_

Maar om op jouw vraag te reageren: Mijn paard staat hartstikke glad in het haar. Maar hij heeft de hele winter onder dikke dekens gelopen en 's nachts gewoon op stal.
We hebben wel een shetland entertje gekocht voor gezelschap en die heeft 's winters gewoon buiten gestaan bij de vorige eigenaren en die staat nu nóg dik in het haar.
Maar we verdenken die van wormen en dat 'ie daarom wat lastig door het haar komt.
Voor er mensen over gaan vallen: Geen zorgen, we zijn er mee bezig. Hij is net ontwormd :)

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:21

hangt echt ook af van paard tot paard!
mijn ene pony zit al in zijn zomervacht en de andere moet nog veel haar verliezen omdat hij gewoon een dikkere wintervacht aanmaakt. hier staan ze ook 24/7 buiten en ze krijgen allebei dezelfde verzorging, voeding, ontworming enz...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:23

Wat vreemd zeg.
Niet dat ik zal doen als ik jou was maar in princiep zou zelfs aangiften kunnen doen tegen die fokker wegens inbreken op jullie stal? Zal de naam van de fokker niet goed doen. Maar geen idee hoe je ze iets het best kunt bespreken dat je niet zo toffe actie vond. Voor rest zal ik er niks van aantrekken, paard is toch nier meer zijn eigendom en anders had die hem niet moeten verkopen als zo graag wilt dat de verzorging op zijn manier gaat.
Maar ongetwijfeld zal het vast wel goed bedoeld zijn :+

Terug op vraag mijn Haflinger staat in mooi glimmende zomer vacht. Terwijl ouder Fjord dit jaar wat minder mooi verhaard, maar vermoed dat ook door zijn leeftijd komt. Normaal is hij altijd erg vroeg met verharen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-15 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:25

Mijn paard en pony staan ook 24/7 buiten.. Ik borstel ook niet (lees de afgelopen 5 maanden hebben ze 3x vluchtig een borstel gezien)(gezondheidsproblemen en daardoor geen tijd)

Paard is bijna klaar met verharen (op de buik heeft hij nog plekken pluishaar) en de pony is echt nog behoorlijk aan het ruien... Dus ja... Er zijn nog paarden aan het verharen, en nee... Ze zijn niet ziek...

Ik zou wel de fokker aanspreken over zijn gedrag... Hij hoort niet zomaar je terrein op te lopen...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:29

Die van mij staan ook dag en nacht buiten, wel deken om gehad in de zomer. Eentje had ondanks deken wel een redelijk wat wintervacht, die heeft en nu nog wel wat. Zeker in zijn hals en borst is hij nog niet uitgeruid, kont ook niet.

De andere is wel zo goed als uitgeruid, maar die maakt van haar eigen weinig wintervacht aan.
Snachts is het inderdaad nog koud, daarom gaat het bij de andere denk ik nog niet zo vlot.

Niets om je zorgen over te maken dus! Wel over ongewenst bezoek, daar zou ik toch even een berichtje voor sturen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:33

Lekker dan.. Mijn sportpaard is geschoren. Ze zit nu gewoon in haar zomervacht, helemaal glad en geen kleurverschil meer.
Mijn 3 jarige is op zn hals ook in zomervacht. De rest kan ik niet borstelen maar laat wel los.
Beide s nachts op stal. Sportpaard staat sinds twee week ongeveer constant zonder deken

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 23:37

Bedankt voor alle berichtjes. Ik heb netjes verzocht of het de volgende keer even kortgesloten kon worden, maar dat er vanaf de weg altijd gekeken mag worden. Dat kunnen fietsers tenslotte ook zien. Maar daar reageerden ze niet zo lekker op "ja inderdaad, vanaf daar kun je ook zien dat hij het slecht doet". Heb maar besloten de eer aan mezelf te houden en het contact te verbreken. Maar je gaat dan ongewild toch twijfelen aan jezelf...

Goed om te lezen dat het gewoon per paard verschilt. Wij hebben er ook een aantal wat strakker. De welshjes bij ons hebben ook wat meer "moeite". Ik kan mijn jaarling alleen echt nog niet poetsen. Ben blij dat ik hem nu zo kan vangen en zijn hoofd mag aaien. Op zijn lijf is hij nog niet zo ver...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:43

Alle paarden (ook die afgelopen winter geen deken ophadden) zitten mooi glanzend in de zomervacht.
Lopen dag en nacht buiten, afhankelijk van de temperatuur hebben sommige soms nog een dekentje op.
Jammer dat ze ongevraagd op je erf geweest zijn en dan ook nog opmerken dat hij het slecht doet.
Als je twijfelt of hij het inderdaad slecht doet kan je altijd een afspraak met de dierenarts maken, die kan jou gerust stellen of indien nodig deskundig advies geven.
Als iemand zoiets over mijn paard zou zeggen zou ik mij daar ook vreselijk over voelen, sterkte!

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:44

Mijn welsh is ook wat later dit jaar, staat nu 24/7 buiten zonder deken. Hij is in november deels geschoren maar dat is nog erg goed zichtbaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:53

Waar halen die het lef vandaan zeg? Ik mag aannemen dat je het dier op rechtmatige wijze gekocht of gekregen hebt? Dan hebben ze zich nergens mee te bemoeien. Ja, pas bij absolute verwaarlozing. Dan mag namelijk iedereen zich bij de dierenambulance/politie beklagen. Maar een beetje lange vacht? Hou op hoor. Gewoon zelf in de gaten houden of het dier echt goed verhaard. En anders je eigen DA bellen. En onregelmatig lopen, hoe oud is dat dier eigenlijk? Sommige jaarlingen weten ook nog steeds niet wat ze met hun benen aan moeten, helemaal niet raar dat het er af en toe vreemd uitziet.

De enige die hier raar bezig is is die fokker, door zonder uitnodiging en op eigen houtje jouw terrein te betreden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 23:59

He kan me idd voorstellen dat dit een beetje rauw op je dak komt. Vraag me dan ook af welke adviezen zij dan geven?

Verharen heeft overigens niks met de temperatuur te maken, maar met het aantal licht uren.

Mijn pony's zijn al een paar maanden bezig, maar nog steeds niet helemaal klaar. De dierenarts merkte het vandaag nog op dat de ene nog zo dik in zijn vacht zat. En daar is al een hele lading vacht af gekomen. Heb hem zelfs vorig jaar laten testen op cushing, maar dat bleek niet het geval. Ach.. de ene pony is de andere niet. Als ze verder gewoon happy zijn? Zou me niet zo snel gek laten maken hoor. Je kan het altijd eens benoemen bij een jaarlijkse enting als je er toch over twijfelt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:15

Wat een gesnuffel op jouw terrein.. behoorlijk onbeschoft!

Mijn verzorgtink staat ook nog goed in de vacht, hij verliest nu nog steeds bakken met haar, maar die staat ook dag en nacht buiten. Zo gebeurt het nou eenmaal met buitenpaarden. En daarnaast zijn ze niet van suiker..

Deze mevrouw/meneer moet van jouw erf afblijven als hij/zij jouw toestemming niet heeft om het erf te betreden. Zomaar bij iemand de wei in gaan omdat je toevallig dat paard gefokt hebt.. nee.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:49

miisshOrse schreef:
Bedankt voor alle berichtjes. Ik heb netjes verzocht of het de volgende keer even kortgesloten kon worden, maar dat er vanaf de weg altijd gekeken mag worden. Dat kunnen fietsers tenslotte ook zien. Maar daar reageerden ze niet zo lekker op "ja inderdaad, vanaf daar kun je ook zien dat hij het slecht doet". Heb maar besloten de eer aan mezelf te houden en het contact te verbreken. Maar je gaat dan ongewild toch twijfelen aan jezelf...

Goed om te lezen dat het gewoon per paard verschilt. Wij hebben er ook een aantal wat strakker. De welshjes bij ons hebben ook wat meer "moeite". Ik kan mijn jaarling alleen echt nog niet poetsen. Ben blij dat ik hem nu zo kan vangen en zijn hoofd mag aaien. Op zijn lijf is hij nog niet zo ver...

ja maar hij moest wel op het terrein komen 8)7

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:54

VVDD --> VSW

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:55

Mijn pony die 24/7 buiten staat heeft haar zomervacht al

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:25

Mijn paard staat vol in haar zomervacht en is helemaal klaar maar enkele buurpaarden staan nog met een dikke vacht. Het verschilt echt per dier.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:30

Hier staat er 1 al in zomervacht en de ander zo goed als in zomervacht. Nog enkele plekken winterhaar wat er nog af moet.
Wat bijdehand zeg dat die fokker zomaar op jullie terrein kwam.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:35

Mijn draver staat overdag buiten en snachts op stal. Ze heeft een stal met luik zodat ze altijd met het hoofd naar buiten kan. Ze is altijd wat later met wintervacht aanmaken en ook wat later met het verliezen van de wintervacht. Ze is nu 2 weken bezig de vacht te verliezen. Nu inmiddels bijna 'kaal' haha.