Haflingers 24/7 op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Haflingers 24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:19

Ik wil mijne vanavond eerste nachtje laten doorbrengen in de wei. Wel strookbegrazing. Het is nu snachts niet meer zo koud ivm fructaangehalte.

wat denken jullie?

Staan jullie Haflingers of andere sobere rassen al op de wei?

Basilicium

Re: Haflingers 24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:33

De mijne is nog niet half sober en staat altijd 24/7 op de wei. Er zijn schuilmogelijkheden en bij noodweer gaat hij naar binnen, maar als het aan hemzelf ligt, staat hij altijd open en bloot te grazen of te slapen ;).

Wat zouden je argumenten zijn om jouw hafjes niet buiten te zetten 's nachts? Ik wil geen discussie starten over wat je wel of niet moet willen voor je paarden, maar ik ben oprecht benieuwd naar argumenten om de paarden nu nog binnen te houden.

De temperaturen kunnen op dit moment best wel wisselen. Het kwik doet maar wat. Soms is het 15 graden 's nachts, soms 5. Soms is er koude lucht, soms vrij warme lucht. Het regent ofwel niet, ofwel vrij heftig. Toch ligt het weer mijns inziens nog ruim binnen de perken van datgene waar een haf raad mee weet.

Mijn advies zou dus zijn om het gewoon te doen! Ik denk zelfs dat je ze er een plezier mee doet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:40

Mijn haf staat al een aantal jaar 24/7 buiten op de wei, met schuilstal. Net omdat ze er altijd op staat is er niet echt een overdaad aan gras.
Tot op heden geen problemen ervaren.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:42

Basilicium schreef:
De mijne is nog niet half sober en staat altijd 24/7 op de wei. Er zijn schuilmogelijkheden en bij noodweer gaat hij naar binnen, maar als het aan hemzelf ligt, staat hij altijd open en bloot te grazen of te slapen ;).

Wat zouden je argumenten zijn om jouw hafjes niet buiten te zetten 's nachts? Ik wil geen discussie starten over wat je wel of niet moet willen voor je paarden, maar ik ben oprecht benieuwd naar argumenten om de paarden nu nog binnen te houden.

De temperaturen kunnen op dit moment best wel wisselen. Het kwik doet maar wat. Soms is het 15 graden 's nachts, soms 5. Soms is er koude lucht, soms vrij warme lucht. Het regent ofwel niet, ofwel vrij heftig. Toch ligt het weer mijns inziens nog ruim binnen de perken van datgene waar een haf raad mee weet.

Mijn advies zou dus zijn om het gewoon te doen! Ik denk zelfs dat je ze er een plezier mee doet.

Bedankt voor je reactie!

Nou waar ik meer mee zit is dat ik bang ben dat 1 van de 2 haflingers van mij te dik word en hb zou kunnen krijgen.
Is wat aan de zware kant nog niet mega dik.

Ze heeft tot nu toe nog nooit hb gehad, zijn wel al gewend aan het gras, hebben strookbegrazing en elk jaar gaan ze eind vd voorjaar 24/7 de wei op

Nu zie ik ze ook regelmatig staan dutten in de wei dus zullen ze ook niet 24^7 blijven eten maar vind die stap naar 24/7 toch altijd zo spannend!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:50

Snap ik wel hoor, zowel dat van hoefbevangenheid als dat het spannend is ;). Wanneer ik de mijne 's ochtends niet direct hoor hinniken, loop ik ook wel eens met samengeknepen billetjes de weide in, bang dat hij met al zijn Houdini kunsten geslaagd is in een uitbraakpoging :') Maar ach, dan probeer ik maar zo te denken: voor een paard is er niet echt een verschil tussen dag en nacht. Een paard slaapt en waakt 24/7. De kans dat iets overdag gebeurt, is dus per saldo even groot als dat het 's nachts gebeurd.

Qua hoefbevangenheid zou ik juist bij sobere rassen zelfs zo ver gaan om te zeggen: als je het aantal uren grazen wil verminderen, zet hem dan juist op het heetst van de (mid)dag een aantal uur binnen! Zeker sobere rassen hebben het vele malen moeilijker met hitte dan met kou. Bovendien zijn er met warm weer meer irritatiebronnen, zoals zwermen insecten en felle zon op (een lichte) huid en neus. Ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is in jouw situatie, maar dat zou mijn manier zijn om het aantal uren op de weide binnen de perken te houden (of bijv. op te bouwen).

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:30

Nou.. Heb ze net in de wei gezet!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:37

:D ben benieuwd hoe je over een tijdje op deze keuze terugkijkt!

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:54

Haha ja, vind het ook altijd super fijn als ze weer lekker 24/7 kunnen blijven staan maar die stap vind ik elk jaar weer zo spannend. En de afgelopen jaren ging het tot nu toe ook altijd goed zonder problemen probeer ik dan maar te denken!