Vorige week heb ik een waterput laten spuiten, hij is meer dan 10 meter diep en nu wil ik een pomp op benzine kopen om hiermee het water omhoog te pompen. Volgens degene die de put gespoten had mag de pomp een niet te hoge capaciteit hebben namelijk maximaal 2,5 a 3 kuub per uur. Ik was benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, welk type/merk pomp kan ik het beste kopen? Andere gerelateerde tips zijn ook van harte welkom!
jorika1986
Geplaatst: 13-05-15 12:02
Als ik zo even op internet rondsnuffel is de opvoer hoogte vaak wel voldoende maar de zuighoogte (die bij jouw dus dik 10 meter is) vaak te laag. Wordt dus even goed zoeken naar een pomp die dat wel redt, maar waaschijnlijk ook geen 3 ruggen kost...
Hier zit het water op 12 meter en voldoet een simpele handpomp/zwengelpomp om water voor de pony's omhoog te krijgen. In je put loopt het water naar ong. halverwege, dus helemaal naar 10+m hoeft niet, rekening houdend met droogte en veel pompende buren is rond de 3/4, dus 6-7m genoeg. Helemaal op de bodem wil je ook niet zitten ivm verstoren omringend zand en dus meer rommel in je water. Daar kan een benzinepomp vaak niet zo goed tegen. Snelheid zal denk ik te maken hebben met aanzuigen zand en dus dichtslibben/verzanden van je put.
In hoeverre de zuighoogte kritisch is geen idee, wel dat voor een handpomp een zgn. korf essentieel is, die voorkomt nl dat het water weer uit de slang loopt terwijl je pompt. Zonder korf zal het opzuigen zeker veel vermogen kosten, maar of er een korf op mag/kan/moet weet ik niet.
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Op mijn andere put had ik een zwengelpomp. Maar bij deze moet ik voor twaalf paarden water pompen... Dat vind ik iets teveel werk