weide afrastering, lint of koord en lengte palen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cupido1996

weide afrastering, lint of koord en lengte palen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 15:25

We willen de weide gaan omheinen. De weide is niet heel groot, ongeveer 100 meter lang en 55 meter breed.
Wat raden jullie aan qua omheining. Er komen houten palen, maar wat voor schrikdraad. De keus is, of rond schrikkoord van 5mm dik of schriklint van ongeveer 2cm breed.
Bij lint ben ik erg bang dat het al snel gaat wapperen, we wonen echt in de open polder, dus altijd veel wind.
Bij koort ben ik bang dat paarden daar sneller erge wonden van krijgen mochten ze erin terecht komen.
Waar hebben jullie de beste ervaringen mee.

Verder twijfelen we nog erg over de hoogte van de omheining, er komt een C- en Epony achter te staan. Zijn palen van 1.80meter welke 1.20 boven de grond uit komen lang genoeg?
En hoever hebben jullie de palen dan uit elkaar geplaatst?

Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.

Anoniem

Re: weide afrastering, lint of koord en lengte palen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:32

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:09

Wij hebben vroeger een weide met 5 cm lint afgemaakt en waren daar niet tevreden over. Het lint flappert bij veel wind, na enige tijd zakt het in en soms komt het uit de isolatoren.
Op de volgende weide hebben we terug 5 mm koord gebruikt. Nog nooit wonden gehad met koord.
Je moet wel je afsluiting degelijk opbouwen en regelmatig controleren en zo nodig herstellen.

Met de wind in jullie polder zou ik voor palen van 2 meter gaan, 1,2 meter boven de grond met een tussenafstand van 5 meter. Op hoeken plaats je best dikkere, langere palen of schuine steunpalen.

Plaats de palen wel met een grondboor, niet inkloppen want dan beschadig je je palen.
Maak regelmatig verticale doorverbindingen tussen de verschillende draden.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:18

Wij zijn een tijdje geleden overgestapt op koord. Voorheen ook altijd vrij dik lint gehad. Ik kan koord echt van harte aanbevelen!

De "opening" is inderdaad belangrijk om de boel veilig te houden. Er zijn zo veel mooie dingen op de markt hiervoor. Heb je hier al gedachten over? Wij hebben gekozen voor een soort kastje waarin de draad zichzelf oprolt, zoals bij een hondenriem (zie hier voor een voorbeeld: http://www.agradi.nl/ako-flexigate-lint ... -meter.htm)

Verder zijn er heel mooie dingen mogelijk om bijv. twee uiteinden van koorden "naadloos" te verbinden en vind ik zelf de insulatoren (?) mooier dan de wat bredere insulatoren die je bij lint soms nodig hebt.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:11

Bedankt voor alle snelle reacties.
Waar ik al bang voor was, wordt bevestigd. Lint gaat snel wapperen.

Yvank is elke 1,5 meter niet heel dicht op elkaar. Ik zat meer te denken aan tussen de 5 en de 7, 5 meter. Bij anderhalve meter wordt het wel een heel erg palen geheel waar ik zelf vanuit de tuin op uitkijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:02

Wij hebben ook geiten dus ook ook gaas :j bij een grotere afstand konden we dat niet strak genoeg spannen waardoor ze het kapot maakten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:23

wij hebben de palen op max 3 meter afstand staan. dat beval goed en zowel koord als lint blijft netjes.
vijf meter of zelfs 7.5 meter is vrij ver waardoor lint of koord eerder zal hangen en was als er een paal breekt dan heb je de dieren los lopen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:28

Met 5 mm of liever 6 mm dik koord hoef je niet echt bang te zijn voor verwonding. Omdat de treksterkte van koord vaak hoger is dan die van doorsnee lint kan je koord niet zo mooi opspannen als lint. Ik heb zelf goede ervaringen met het gevlochten Gallagher Turboline koord en het fors goedkopere TipTop koord ( http://deweidewinkel.nl/deweidewinkel-s ... 200-m.html)
Als lint is het Koltec versterkte 20 mm lint een goede keuze, de treksterkte is 245 kg dus je kan het goed strak spannen.

Voor koord hanteren we een paalafstand van 5 meter, palen minimaal 180 cm maar liever 200 cm om een pony-afrastering met 3 draden op 45 - 75 - 120 cm te realiseren. Als hoekpalen nemen we meestal houten palen 225 of 250 cm dikte 12 cm of kunststofpalen met stalen kern 8 x 225 cm.

Voor lint zetten we de palen meestal wat korter bij elkaar.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:53

In jouw geval zou ik voor koord kiezen en palen 8x180, met idd. een paalafstand van 5 meter. Voor de hoeken en de opening zou ik kiezen voor 2e hands spoorbielzen (15x25x260) 't Is ff werk om die in te spitten en goed vast te zetten, maar als ze eenmaal staan, dan staan ze. Mocht je er niet in slagen ze netjes allemaal even hoog/diep te zetten, kun je eventueel het restant aan de bovenkant gewoon met de kettingzaag afzagen. Dan wel het zaagvlak even opnieuw in de carboleum(vervanging) zetten voor de verduurzaming. Ander voordeel is, dat je er lange schroeven in kunt draaien om de hoekisolatoren (die de meeste trekspanning van je koord gaan opvangen) goed mee vast te zetten, zonder dat de puntjes aan de andere kant naar buiten komen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 22:49

Vandaag hebben we de eerste palen geplaatst. Het zijn palen van 8 x 180 geworden en op de hoeken 10 x 240.
Om het allemaal mooi uit te laten komen is de paalafstand krap 6 meter.
Wij hebben het idee dat dit goed moet komen, omdat lengte van de lange zijde niet heel lang is.
Verder heb ik koort besteld, dus daar nu nog even op wachten.