schuurplekken halster, staleigenaar wilt halster niet af...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

schuurplekken halster, staleigenaar wilt halster niet af...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:41

Hallo allemaal,
Na alle topic's hierover te hebben gelezen zit ik toch wel echt met mn handen in mn haar (zo zeg je dat toch? :+ )

Ik Heb sinds enkele maanden een 3 jarig paard gekocht. Heerlijk paard in de omgang alleen heeft mijn huidige stal baas met buiten zetten hem altijd de wei in laten rennen. Nu heeft hij enorme schuurplekken op zn hoofd van het halster, maar mn stalbaas krijgt hem niet zijn halster af met naar buiten doen. Logisch natuurlijk want hij rent meteen t gras op. Op stal heeft hij nu t halster wel af, maar op de wei dus niet.

Helaas heeft mn schimpie nu zo erg kale plekken dat het nog net geen wondjes zijn |( . Ik heb hem gedurende mijn 2 weken vakantie zelf buiten gezet en bij mij deed hij het niet meer. Ik heb alleen helaas zelf niet de mogelijkheid om hem iedere dag buiten te kunnen zetten.

Nu heb ik al mn hele kast voor met halsters hangen, nu heeft hij een koeienband om, maar hiermee kan mijn staleigenaar hem niet buitenzetten met als gevolg dat hij gewoon iemand anders zijn halster omdoet en ik met de gebakken peren zit...

Heeft er iemand een gouden tip? ;( Ik weet het namelijk echt niet meer...

Iruss94

Re: schuurplekken halster, staleigenaar wilt halster niet af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:43

Haster met bontje?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:49

Is het halster onderlegd met neopreen ? Hier kunnen ze kale plekken van krijgen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:51

Of een goed leren halster kopen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:52

Halster met bontje? Of zelfs eens een dagje de tijd nemen om hem te leren dat hij niet meteen weg moet rennen als hij in de wei is? Sommige mensen geven meteen na het losmaken nog even een wortel oid, dan blijven ze rustig staan wachten. Kun je mooi het halster uitdoen.

annemerel

Bij mijn paard hielp een halster wat helemaal fleece onderlegd is, dus ook de bak stukken!

Free2

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:53

Halster met een bontje en een spoedcursus goeie manieren.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:59

Jennyj01 schreef:
Halster met een bontje en een spoedcursus goeie manieren.

Dan ga ik maar bontjes bestellen, bedankt!
En die spoedcursus? Hij heeft geen respect voor die man. Bij mij doet hij het niet. Heb je daar dan misschien tips voor?

Met die wortel heb ik ide 2 weken in de vakantie gedaan! Toen werkte het prima, ik heb dat voorstel bij staleigenaar gedaan maar hij vond het onzin. Ik ga het iig nog een keer voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Lisa__Beau op 11-05-15 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:01

Dan een compromis, zet een ton wortelen oid voor je stal (kun je bij de boer soms heel goedkoop halen) en laat hem elke keer een wortel geven bij het in de wei zetten. Paarden hebben dat zo door, en dan kun je rustig het halster eraf halen omdat ze op die wortel wachten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:03

Een nieuwe staleigenaar zoeken :+ . Iets met mensen met paarden en paardenmensen en waar wil je je paard in vertrouwen achterlaten?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:04

Heb je geen stalgenoten die wel 'd morgens op stal zijn en waar je paard wel respect voor heeft?

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:09

ruitje schreef:
Een nieuwe staleigenaar zoeken :+ . Iets met mensen met paarden en paardenmensen en waar wil je je paard in vertrouwen achterlaten?
helaas is hij idd zo een 'mens met paarden'. Het probleem is een beetje dat er in de omgeving geen andere betaalbare stal is die nog plek heeft voor 3 paarden. In ieder geval nog niet voor zover ik gevonden had... Deze stal was sowieso maar een tijdelijke oplossing tor we iets anders gevonden hebben.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:11

Hier hetzelfde probleem met mijn schimpie, in de zomervacht geven halsters flinke schuurplekken. Ik heb uiteindelijk alle fancy bonthalsters, onderlegde halsters etc etc wat absoluut niet werkte vervangen door een goedkoop dun en licht nylon halstertje van de EJ/Welkoop (zo'n ding van 4,95 met nog zo'n schuif om te verstellen, zo min mogelijk poespas). Probleem opgelost! :)

Mijn alleroudste iets zwaardere simpele halster werkt ook trouwens, dat ding is inmiddels 17 jaar oud en zo veel gebruikt dat de randjes superzacht zijn geworden.

Stalhouder hier wil trouwens best halster af doen in de wei, maar zo gaat het ook dus waarom moeilijk doen. Vind het in het geval van paard ongepland vrolijk aan de wandel buiten de wei wel prettig als ze een handvat heeft. :D

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 10:27

Ik ga maar naar de ruitershop voor bontjes en een licht halster. En meteen langs de fruitboer voor Wortels. bedankt iedereen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:51

wat apart dat een stalhouder (die toch handig met paarden zou horen te zijn) de paarden niet de wei in kan draaien, hek dicht kan doen en de halsters af kan doen?

dan ben ik blij met mijn stalhoudster.. kan een paard zich daar niet gedragen, dan gaat hij als laatste van het groepje los.. doet hij op stal al moeilijk dan wordt hij zonder pardon terug in zijn box gezet, mag hij het bij de volgende groep nog een keer proberen..

ze lopen met 3-5 paarden tegelijk naar buiten. bakrand openen, paarden erdoor, hele groep tegelijk netjes om, bakrand weer dicht.. door de bak, over het pad tussen de weides naar de juiste wei, paarden erin draaien, draadje dicht en vervolgens 1 voor een de halsters af. eigenlijk alle paarden staan er nog gewoon netjes bij tot het laatste halster af is..

Het is puur gewoonte. Die van mij zal het echt niet op die manier gewend zijn geweest, iedereen heeft immers zijn eigen manier.. dag 1 is hij drie keer terug gezet in zijn box en een goede schreeuw gekregen omdat hij dacht dat hij in zijn enthousiasme door de stalhoudster heen mocht rennen.. En daarna is hij, buiten dat hij wat drukker is s ochtends, keurig in de groep met verplaatsen.

---

hij is nog jong en onstuimig dus er zal gewoon elke keer mee geoefend moeten worden, iedere keer van en naar de wei is een oefenening voor hem..

kan de stalhouder hem niet meenemen tegelijk met een wat bezadigder paard.. dan eerst die wat rustigere losmaken, daarna pas hemzelf.. rust geeft af immers
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-05-15 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:52

Het is de gewoonte ja, maar als een paard gewend is om omgedraaid te worden en daarna zo weg te spurten is het knap lastig om die gewoonte om te buigen tot wat anders.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:54

Zeker als die gewoonte erin gemept is door lekker met het touw een knal mee te geven zodat ie goed hard weg rent. Die van mij is topbraaf, maar dát haal je er nooit meer helemaal uit, in tijden van stress (mens die aan het touwtje staat die druk is oid) vliegt madam weer de wei in hoor. Buiten de op de wei zetten situatie om loopt ze zonder touw mee, het is verder net een grote hond.

Maar aangezien Ts met alleen een wortel al een heel eind is gekomen, is de wortel-training ( :P ) waarschijnlijk wel effectief bij haar paard. Hopelijk ziet de stalhouder dat ook zitten :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 10:58

Het lijkt een beetje sullig misschien, ik kan me ook wel voorstellen dat de eigenaar 't onzin vind, maar ja, als jij als klant wil dat hij dat halster afdoet, en zonder wortel lukt het hem niet...

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:04

Kan je niet een keer meekijken met hoe hij jou paard in de wei zet? Dan kan je zelf zien wat er gebeurt en hem uitleggen wat jij zelf doet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 03:13

Ik had vroeger zo'n webband halster die zijn behoorlijk zacht. Geen idee of die nog te koop zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:56

ik zou het wel degelijk een issue vinden, ik wil absoluut mijn paard niet met halster om in de wei.
Heb al zoveel ellende gezien door "spelende" paarden die halsters pakken, vastzitten aan stroompaaltjes, voeten door halsters, schuurplekken etc etc....
Mijne gaat gewoon zónder halster op de wei.

En inderdaad eens meelopen met de stalhouder, voordeoen hoe het moet en hem erbij helpen.
Even week volhouden en dan moet het toch lukken ? of is de stalhouder misschien beetje angstig ?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:12

Ik zou toch eens overleggen met die stal eigenaar..

Vind het wel riskant een halster om laten in de weide waar je paardje tenslotte vast kan zitten of iets dergelijks...

Ik zou gewoon even mee lopen, laten zien hoe jij het doet en dat er dan geen probleem is. Zo kan je gewoon je paardje zonder halster lekker in de weide zetten, veel fijner ook !

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:16

Ja, hier ook pony buiten zet manieren bijgebracht met wortels, brokjes.
Naar de paddock/land. Voor het hek stilstaan-snoepje. Dan er in lopen, omdraaien-snoepje. Halster af-snoepje. Die van ons had het na 2 dagen door. Maar is wel gefocussed op eten. Is altijd goed blijven gaan, na een tijd snoep afgebouwd.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:19

Een halster met bont zal al goed helpen! Je hebt er al 1 voor 14 euro van hkm. Helemaal met bont. Zijkanten, voorkant, en achter de oren. Ik heb hem zelf ook