Welke van deze planten (foto's) zijn giftig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Welke van deze planten (foto's) zijn giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:34

In de weiden waar onze pony's lopen groeien een flink aantal planten waarvan ik niet precies weet wat het is en ik dus ook niet weet of ze kwaad kunnen voor paarden. Van het voorjaar heb ik wel kunstmest gestrooid, maar alsnog groeit er van alles |o Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen vertellen wat het allemaal is en of er giftige planten tussen zitten? Ik heb van alles maar een foto gemaakt.

1.
Afbeelding

2. Plant met paarse bloemen, maar die komen op de foto niet zo duidelijk naar voren.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Thesserd

Re: Welke van deze planten (foto's) zijn giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:37

Zo wat een variatie. Ik heb er geen verstand van, maar volg dit topic even omdat ik wel benieuwd ben.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:39

Ik heb geen idee, sommigen komen mij wel bekend voor, maar giftig/niet giftig heb ik geen idee van. Ben wel hartstikke benieuwd eigenlijk!

Haha, Thesserd was mij voor :Y)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:41

Ik trek standaard alles eruit dat ik niet thuis kan brengen.. :+

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:43

Volgens mij is nummer 3 gewoon klaver, niks mis mee. Nummer 1 en 7 volgens mij weegbree. Nummer 1 smalle weegbree en 7 gewone weegbree. Als je die plantensoorten even intypt bij Google kan je checken of het klopt en of het giftig is of niet. Voor zover ik weet is weegbree juist een gezonde plant.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:44

Een enkele herken ik, zoals 2 soorten klavers. Die zijn niet echt geschikt voor ze, in grote hoeveelheden wel schadelijk, maar vaak eten ze er wel goed omheen (foto 3/10). Volgens mij is de 2de een afgeleide van de dovenetel, althans het bloemetje lijkt er sterk op. Die kunnen wij zelf ook eten dus zal voor het paard ook niet schadelijk zijn (staat vaak naast brandnetel).
De rest, ik herken ze allemaal maar niet bij naam. Zou ook niet weten of ze schadelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:45

1. Lijkt me gewoon weebgree - niet giftig
2. Hondsdraf - niet giftig
3. Lijkt me speenkruid? Je kan proberen de wortel eruit te trekken, als het op een speentje lijkt is het dat! - Niet giftig
t/m 6. Geen idee... Kan ik niet goed zien.
7. Lijkt me ridderzuring of weegbree, geen idee of het giftig is of niet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:46

Ik heb even opgezocht wat betreft foto 2:
http://www.bokt.nl/wiki/Hondsdraf

Opvallend is dat runderen zonder gevolgen flinke hoeveelheden van hondsdraf kunnen eten, terwijl paarden zeer gevoelig zijn voor vergiftiging.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:46

Laatst bijgewerkt door Mellow op 10-05-15 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:47

Mij is eigenlijk altijd verteld dat alles wat gele bloemen heeft, is giftig voor paarden. Maar dat zal wel niet helemaal kloppen, maar ik trok dus alles wat geel was eruit. Better safe than sorry :P

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:49

Denk dat nummer 12 giftig is, weet dit niet zeker maar denk dat dit heermoes is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:50

1. smalle weegbree, eetbaar (ook voor mensen) al laten ze het meestal staan
2 en 5 zijn volgens mij beide hondsdraf, oud medicinaal kruid voor mensen, paarden lusten het niet zo
7. zuring, typisch voor paardenweides regelmatig afknippen helpt, want de paarden eten het niet.
3 en 10 lijken mij klaver, wordt graag gegeten, maar sommige soorten kunnen paarden overgevoelig maken voor licht (snotogen)
9 en 11 lijkt mij (kruipende) boterbloem (stelen zijn onderaan dan paars), deze is idd giftig.

De rest herken ik zo niet.

Anoniem

Biancaa schreef:
Mij is eigenlijk altijd verteld dat alles wat gele bloemen heeft, is giftig voor paarden. Maar dat zal wel niet helemaal kloppen, maar ik trok dus alles wat geel was eruit. Better safe than sorry :P

Jacobskruid is giftig en is geel, wellicht ligt daar de link :)

corinec

Nummer 12 is heermoes/paardenstaart. En is giftig en erg moeilijk te bestrijden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:52

1 smalle weegbree
2 & 5 hondsdraf
3 klaver?
4 & 6 zijn dezelfde naam ff kwijt
7 zuring
8 ?
9 & 11 boterbloem
10 klaver
12 kattenstaart

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:52

Irene96 schreef:
Biancaa schreef:

Jacobskruid is giftig en is geel, wellicht ligt daar de link :)

Nou ik weet ook de boterbloem inderdaad (werd hier ook al genoemd) en alle kruiskruiden zijn giftig en geloof de meeste ook geel. Daarom trok ik alles er maar uit hihihi

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:56

Wauw, fijn dat er al zo snel meegedacht wordt. Echt super. Hmm dat hondsdraf staat er best veel. Eens kijken hoe die het best bestreden kan worden. Probleem.is dat de weiden van het waterschap zijn en er niet gespoten mag worden. Het zijn flinke lappen grond en erg veel werk om alles uit te steken. Dus eerst eens kijken wat er echt weg moet... verder stikt het ook van de berenklauwen. Zowel kleine als de reuze exemplaren. Daar zijn we al jaaaaren mee aan het tobben. Iedere giftige plant die daar dus nog bij komt maakt het niet echt fijner...

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:59

2 en 5 is inderdaad hondsdraf. Halen we er hier wel uit, want hoewel het niet op de nr 1 staat wat paarden zullen eten als ze nog keus hebben, is het olgens de eigenareses wel degelijk giftig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:00

Boterbloemen zijn schadelijk in grote hoeveelheden, maar een paard leert al snel dat hij er blaren van in de mond krijgt- en dus niet zal eten.
Biologische oplossing voor Bereklauw is schapen in deze periode te laten grazen .

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:02

1. Weegbree,

2. Honsdraf

3. klaversoort, maar kan het niet helemaal thuis brengen.

4. ?

5. Volgens mij ook honsdraf.

6. volgens mij wilgenroosje, maar niet helemaal zeker.

7. Ridderzuring,

8. ?

9. (kruipende) Boterbloem

10. Volgens mij ook een klaversoort.

11. (scherpe)Boterbloem.

12. heermoes volgens mij.

13. ?

Wees trouwens blij met de diversiteit in je weide! Die kale monocultuur weides met enkel gras zijn echt funest voor het bodemleven.
Als ik kijk naar al het leven in en om de weide kan ik daar echt van genieten. Bij ons in de weide zitten groene spechten, kwikstaarten, spreeuwen, ik weet niet hoeveel musjes, vinkjes, meesjes, merels etc. in de knotwilgen broeden steenuiltjes.... die op al die insecten afkomen. en het is toch echt wel heel opvallend dat deze vogeltjes alleen bij ons in de weide druk zijn, en nauwelijks in de weide van de buurman (enkel raaigras voor de koeien en intensief bemest). Nou begrijp ik dat een boer ervan moet leven, maar laten wij met onze hobby paardjes en weilanden de weides alsjeblieft iets minder intensief beheren. Is trouwens ook nog beter voor je paard!

En maak je vooral niet druk over soorten in je weide, je paard graast er zelf omheen als hij iets niet lekker vindt, of niet goed voor hem is. Enige waar je op moet letten is zodra je gaat hooien dat er geen jacobskruiskruid tussen staat. Maar als je niet gaat hooien is Jacobskruiskruid ook geen probleem, dan grazen ze er netjes omheen. Maar eenmaal gehooid herkennen ze het niet meer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 23:02

Met schapen ben ik inderdaad bezig. Moet er morgen nog eens voor bellen, want ze hadden er al moeten lopen... :)

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:04

Ik vind het nadeel van schapen dat je paard er leverbot van kan krijgen. Ik heb het dus niet zo op schapen in de wei.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:14

Hondsdraf is behoorlijk giftig :j koeien kunnen het hebben, maar voor paarden zou ik het absoluut niet in mijn wei willen. Wij hebben alles er met de hand uitgetrokken :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:18

pompompom schreef:
1. Weegbree,

2. Honsdraf

3. klaversoort, maar kan het niet helemaal thuis brengen.

4. ?

5. Volgens mij ook honsdraf.Dit is volgens mij J kruiskruid, maar dan heel klein nog

6. volgens mij wilgenroosje, maar niet helemaal zeker.

7. Ridderzuring,

8. ?

9. (kruipende) Boterbloem

10. Volgens mij ook een klaversoort.

11. (scherpe)Boterbloem.

12. heermoes volgens mij.

13. ?

.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:56

Biancaa schreef:
Ik vind het nadeel van schapen dat je paard er leverbot van kan krijgen. Ik heb het dus niet zo op schapen in de wei.

Dat is idd een risico, maar dan vooral 'nat schapenland'. (waar vaak schapen lopen)
Een tijdje schapen weiden, is naar mijn idee een stuk minder risicovol. En wat je ook doet, er zijn risico's.
Een land met 100% Engels raaigras is ook alles behalve ideaal voor paarden.
Persoonlijk heb ik liever een 'kruidige wei', met goed weidebeheer.

5 is géén J-kruiskruid.