Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesiszwart schreef:ezels en paarden zou ik niet bij elkaar doen ivm de wormbesmetting van ezels naar paarden.
Delphi schreef:Wat leuk dat je dit gaat doen!! Ik zat er laatst over na te denken en dit lijkt mij zo mooi om op te starten. Wellicht woon ik alleen niet op een handige locatie, daar onze buren al een zorgboerderij hebben. Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf. Bij onze buren komen er diverse groepen: verstandelijk beperkten, mensen met parkinson en dementerenden.
Wat misschien een leuk en praktisch idee is om de pony's (en eventueel ezels) in een paddock Paradise te houden. Zo zou je een brede pad geheel rondom de wei aan kunnen leggen waar de pony's 24/7 kunnen lopen en altijd toegang hebben tot hun inloopstal.
Dit pad lopen ze natuurlijk kaal en zal met de tijd helemaal zand worden. Op diverse plaatsen (de hoeken bijv.) voer je dan hooi.
Zo beperkt je de grasinname en stimuleer je beweging door op diverse plaatsen hooi te voeren.
In het midden kun je de wei dan opsplitsen in meerdere weides. Hier kun je dan bijv. eerst de koeien of schapen op laten. Nadat je die overgezet hebt op de volgende wei kun je het poortje van die wei bijv. open zetten zodat de pony's een x- aantal uur op de wei kunnen.
Zelf heb ik op 1 ha 2 shetlanders en als ik ze 24/7 of zelfs 12/7 op de wei zet, worden ze tonnetje rond. Ook vrees ik dat ze dan hoefbevangen zouden raken.
Hier lopen ze op een 3 meter breed pad rondom de wei. Wij zitten op zandgrond en ik heb gelukkig nooit problemen met modder of plassen e.d. Ze kunnen hier 24/7 op en ik geef ze onbeperkt graszaadhooi d.m.v. hooinetten aan houten palen. In de wei die verdeelt is in 3 stukken lopen een paar schaapjes om het bij te houden. Deze weid ik steeds over en de pony's mogen er zo'n 2 uur per dag op, afhankelijk van het gras en fructaanindex.
mvb6 schreef:Bedankt voor de antwoorden, het wordt een paddock paradijs van 1ha, kan ik met de overige ruimte andere dingen doen.
Ben aan het wachten op mijn huurcontract en samenwerkings contract..
Groet,
juliomariner schreef:Als je gecreosoteerd hout neemt gaan ze er echt niet aan knagen. Wel even een schrikdraadje tegen schuren en scheefdrukken. Als je een schakelaar bij de poort zet kun je de stroom eraf halen als de cliënten in de wei willen.