zorgboerderij,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvb6

zorgboerderij,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 12:44

Goedenmiddag,

w.s start ik begin eind van het jaar met een dagbesteding met dieren (kleine) zorgboerderij, ik heb financiering rond en heb een pand gekocht en daarbij 5ha landbouw en grasland gehuurd. Ik heb een achtergrond met klein vee (schapen,geiten etc) maar niet met paarden en koeien.

Nu was mijn vraag:
Ik ben van plan om 2 kleine shetlanders en 2 kleine pony's te kopen voor de verzorging, kunnen deze een stal delen met 2 ezels ( paarden en ezels zijn allemaal merrie's) open ruimte in een voormalige loods voorzien van ligstro. En hoeveel weide (ha) hebben deze dieren nodig. Of is verstandig om minder paarden te nemen?

mocht je nog andere tips of ideeën hebben voor mij wat betreft de verzorging van deze paardjes laat het mij weten!

friesiszwart

Re: zorgboerderij,

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:33

ezels en paarden zou ik niet bij elkaar doen ivm de wormbesmetting van ezels naar paarden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:41

friesiszwart schreef:
ezels en paarden zou ik niet bij elkaar doen ivm de wormbesmetting van ezels naar paarden.

Dat is alweer redelijk achterhaald volgens mij. Wanneer zowel de ezels als de paarden fatsoenlijk ontwormd worden, rekening houdend met de specifieke wormen van de ezels en paarden, kan dat echt geen kwaad.

Op 5 ha kun je prima 4 pony's en twee ezels kwijt, ruim zelfs! De meeste ezels en shetlanders worden dik van lucht, dus die moet je niet op al teveel (rijk) gras willen houden. Let ook op hoefbevangenheid!

Ben wel benieuwd of het je gaat lukken. Er zijn zo enorm veel zorgboerderijen de grond uitgestampt het afgelopen decennium. En nu er gesneden is in de zorgbudgetten en er dus minder geld is, gaat het voor de zorgboerderijen ook steeds lastiger worden.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:04

Hou je wel rekening mee met slechter weer. Dat de pony's en ezels ook naar buiten wil. Dus hoe is de grond onder het gras?

mvb6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:23

Ik ben met mijn huidige werkgever een samenwerking gestart. Zij zullen plaatsingen doen bij.

Mijn zwager is veearts en neemt de gezondheid van de dieren voor zijn rekening ideaal dus.. ontworming etc..

op de grond staan nu koeien, de boer waar ik de grond van huur geeft aan dat de ondergrobd van goede kwaliteit zand is..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 20:03

Voor de worm-druk is het ook wel een goed idee om af en toe wat koeien of schapen over het weiland te laten gaan.

mvb6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:16

assie schreef:
Voor de worm-druk is het ook wel een goed idee om af en toe wat koeien of schapen over het weiland te laten gaan.

Het zou dus goed zijn om om de 2 maand te wisselen van weide tussen paard/ ezel en de verzorg koeien?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:21

Koeien grazen minder kort af dan paarden/ezels. Je wil je koeien er eerst op hebben, daarna je paarden. (zo heb ik het iig altijd geleerd.) omdat die kort afgrazen. Daarna laat je het land bijkomen.

Wel vind ik het dapper dat je een zorgboerderij start in een tijd waarin er zoveel sluiten door de bezuinigingen in de zorg. cheapau!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:28

Ik heb ook koeien en paarden en inderdaad wijs om eerst de koeien op een stuk te zetten en dan de paarden er achteraan. in welk tijdsbestek is maar net wat je zelf handig vind.
Alles loopt bij mij 24/7 buiten en hebben aparte schuilhokken, maar verder gaat het super samen.
En soms sluit ik een stuk wei af om te maaien en te hooien, bij gebrek aan wei gaan dan s nachts de koeien op het verse gras en overdag de paarden. ( dit dan wel met strook begrazing) krijgen ze allemaal wat ze nodig hebben.

Er is alleen wel een heel groot nadeel aan paarden, je krijgt met paarden veel en veel meer onkruid in de wei. koeien grazen vele malen netter en laten de wei heel.
Hier een wei is tig jaar als koeienwei gebruikt, bijna alleen gras, na een jaar paarden: veel zuring, paardenbloemen, distels en allerlei andere zooi.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 00:13

Wat leuk dat je dit gaat doen!! Ik zat er laatst over na te denken en dit lijkt mij zo mooi om op te starten. Wellicht woon ik alleen niet op een handige locatie, daar onze buren al een zorgboerderij hebben. Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf. Bij onze buren komen er diverse groepen: verstandelijk beperkten, mensen met parkinson en dementerenden.

Wat misschien een leuk en praktisch idee is om de pony's (en eventueel ezels) in een paddock Paradise te houden. Zo zou je een brede pad geheel rondom de wei aan kunnen leggen waar de pony's 24/7 kunnen lopen en altijd toegang hebben tot hun inloopstal.
Dit pad lopen ze natuurlijk kaal en zal met de tijd helemaal zand worden. Op diverse plaatsen (de hoeken bijv.) voer je dan hooi.
Zo beperkt je de grasinname en stimuleer je beweging door op diverse plaatsen hooi te voeren.

In het midden kun je de wei dan opsplitsen in meerdere weides. Hier kun je dan bijv. eerst de koeien of schapen op laten. Nadat je die overgezet hebt op de volgende wei kun je het poortje van die wei bijv. open zetten zodat de pony's een x- aantal uur op de wei kunnen.

Zelf heb ik op 1 ha 2 shetlanders en als ik ze 24/7 of zelfs 12/7 op de wei zet, worden ze tonnetje rond. Ook vrees ik dat ze dan hoefbevangen zouden raken.
Hier lopen ze op een 3 meter breed pad rondom de wei. Wij zitten op zandgrond en ik heb gelukkig nooit problemen met modder of plassen e.d. Ze kunnen hier 24/7 op en ik geef ze onbeperkt graszaadhooi d.m.v. hooinetten aan houten palen. In de wei die verdeelt is in 3 stukken lopen een paar schaapjes om het bij te houden. Deze weid ik steeds over en de pony's mogen er zo'n 2 uur per dag op, afhankelijk van het gras en fructaanindex.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:06

Delphi schreef:
Wat leuk dat je dit gaat doen!! Ik zat er laatst over na te denken en dit lijkt mij zo mooi om op te starten. Wellicht woon ik alleen niet op een handige locatie, daar onze buren al een zorgboerderij hebben. Wij hebben zelf een akkerbouwbedrijf. Bij onze buren komen er diverse groepen: verstandelijk beperkten, mensen met parkinson en dementerenden.

Wat misschien een leuk en praktisch idee is om de pony's (en eventueel ezels) in een paddock Paradise te houden. Zo zou je een brede pad geheel rondom de wei aan kunnen leggen waar de pony's 24/7 kunnen lopen en altijd toegang hebben tot hun inloopstal.
Dit pad lopen ze natuurlijk kaal en zal met de tijd helemaal zand worden. Op diverse plaatsen (de hoeken bijv.) voer je dan hooi.
Zo beperkt je de grasinname en stimuleer je beweging door op diverse plaatsen hooi te voeren.

In het midden kun je de wei dan opsplitsen in meerdere weides. Hier kun je dan bijv. eerst de koeien of schapen op laten. Nadat je die overgezet hebt op de volgende wei kun je het poortje van die wei bijv. open zetten zodat de pony's een x- aantal uur op de wei kunnen.

Zelf heb ik op 1 ha 2 shetlanders en als ik ze 24/7 of zelfs 12/7 op de wei zet, worden ze tonnetje rond. Ook vrees ik dat ze dan hoefbevangen zouden raken.
Hier lopen ze op een 3 meter breed pad rondom de wei. Wij zitten op zandgrond en ik heb gelukkig nooit problemen met modder of plassen e.d. Ze kunnen hier 24/7 op en ik geef ze onbeperkt graszaadhooi d.m.v. hooinetten aan houten palen. In de wei die verdeelt is in 3 stukken lopen een paar schaapjes om het bij te houden. Deze weid ik steeds over en de pony's mogen er zo'n 2 uur per dag op, afhankelijk van het gras en fructaanindex.

Een Paddock Paradise is echt super!

mvb6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 17:50

Bedankt voor jullie tips! hier kan ik zeker wat mee.. Ben me aan het inlezen in het Paradise paddock verhaal:)

Nog een vraag, afrastering voor deze dieren alleen van hout is dat genoeg??

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:00

Hoi, ik kan je eventueel wel wat foto's laten zien van hoe ik vrij simpel mijn paddock paradise heb gemaakt op 0,75 ha.

Ik zou er zelf rekening mee houden dat je bij een PP de paden breed genoeg maakt om er met een trekker(tje) doorheen te kunnen ..... altijd makkelijk.

Afrastering van enkel hout zou ik persoonlijk niet doen. Grote kans dat ze er aan gaan knagen en tegenaan gaan schuren als ze bijv. hun wintervacht gaan verliezen. Ik zou er dan voor kiezen om aan de binnenkant van het hout 2 stroomdraadjes te laten lopen.
Dan kun je er altijd nog voor kiezen om de stroom er tijdelijk af te halen als er clienten rondlopen.

Overdag als mijn kinderen buiten spelen heb ik meestal de stroom er af en dat gaan prima hier.

mvb6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:02

Delphi schreef:
Hoi, ik kan je eventueel wel wat foto's laten zien van hoe ik vrij simpel mijn paddock paradise
Citaat:

graag kan dat in een prive bericht?

mvb6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:41

Delphi schreef:
Hoi, ik kan je eventueel wel wat foto's laten zien van hoe ik vrij simpel mijn paddock paradise
Citaat:

graag kan dat in een prive bericht?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 17:56

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:01

en idd alleen hout is niet zo handig, paarden gaan er geheid aan knagen of schuren
en als je ruimte er voor hebt, zou ik voor paden van minimaal een meter of drie breed gaan, dan hebben paarden genoeg ruimte om te lopen en met de trekker erdoor is ontzettend fijn.

mvb6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 08:33

Bedankt voor de antwoorden, het wordt een paddock paradijs van 1ha, kan ik met de overige ruimte andere dingen doen.

Ben aan het wachten op mijn huurcontract en samenwerkings contract..

Groet,

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:26

Weet ook dat ezels niet goed buiten kunnen met slecht weer. Ezels worden tot op de huid nat bij regen, dit in tegenstelling tot paarden/ponies. Daarom is er ook zoveel gedoe bij paardenmarkten, sommigen hebben als regel dat ezels bij slecht weer een regendek op moeten. Een schuilstal is dus belangrijk.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:58

Als je gecreosoteerd hout neemt gaan ze er echt niet aan knagen. Wel even een schrikdraadje tegen schuren en scheefdrukken. Als je een schakelaar bij de poort zet kun je de stroom eraf halen als de cliënten in de wei willen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 00:37

mvb6 schreef:
Bedankt voor de antwoorden, het wordt een paddock paradijs van 1ha, kan ik met de overige ruimte andere dingen doen.

Ben aan het wachten op mijn huurcontract en samenwerkings contract..

Groet,

Leuk!! 1 ha is een mooi stuk. Zelf heb ik mijn paddock paradijs op 0,75 ha. De 'mijn album' link met foto's heb ik inmiddels naar je door gePBt.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:38

juliomariner schreef:
Als je gecreosoteerd hout neemt gaan ze er echt niet aan knagen. Wel even een schrikdraadje tegen schuren en scheefdrukken. Als je een schakelaar bij de poort zet kun je de stroom eraf halen als de cliënten in de wei willen.

hier eentje die ook gewoon vreet en knaagt aan creo palen

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:52

Je hebt pb

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:51

riegje schreef:
hier eentje die ook gewoon vreet en knaagt aan creo palen

Uit ervaring kan ik zeggen dat het bijna nooit voorkomt. Ik verkoop al 16 jaar dit hout en ons bedrijf bestaat bijna 40 jaar en we komen het dus bijna nooit tegen.