Ik heb een vrij groot paard van 1.86 m. Nu ben ik een tijdje terug verhuisd van stal. Op de nieuwe stal is mijn paard in een box gekomen van 3 bij 3.20 ongeveer. Dit is in een lichte en super goed geventileerde loods. Nu was er nog een stal van ca 5 x 5 in het boerderijdeel. Redelijk verlicht met tl en veel minder ventilatie. Deze stal is op dit moment bezet maar ik begreep dat het paard dat er in stond te koop stond en dus mogelijk verhuisd zou worden. De stalhouder vind dat mijn paard dan in de grotere stal moet om voor de hand liggende redenen, maar ik vind veel licht en frisse lucht ook heel belangrijk. Wat zouden jullie kiezen?
Anne_GTI
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Ze worden nu nog sochtends buiten gezet door de stalhouder en smiddags rond een uur of vijf door de eigenaar binnen gezet. Ik zit meer met de winter periode. Ik kan maar 1 keer per dag komen. Swinters kan hij eventueel wel door anderen in de paddock worden gezet maar dat is vaak ook een half uurtje.
Mutsie93
Geplaatst: 09-05-15 18:54
Ik denk dat die kleine stal prima is voor je paard, zeker omdat daar goede ventilatie is, vind ik zelf erg belangrijk.
Dan zeker voor de lichte stal gaan. Als je paard in de winter zoveel binnen staat gaat dat beetje ruimte hem niet gelukkig maken, licht wel.
Zammie
Geplaatst: 09-05-15 18:57
Geen van beide.. Als je paard zoveel op stal moet staan en dan ook nog zo klein of groot en benauwd, ging ik op zoek naar een andere stal.
Michellette
Geplaatst: 09-05-15 18:58
In de winter maar een half uurtje uit de stal buiten de training om? Dan zouden beide formaat stallen voor mij afvallen en ik op zoek gaan naar wat anders.
Anoniem
Geplaatst: 09-05-15 19:03
Zammie schreef:
Geen van beide.. Als je paard zoveel op stal moet staan en dan ook nog zo klein of groot en benauwd, ging ik op zoek naar een andere stal.
Mee eens, zeker in de winter.
tamary
Geplaatst: 09-05-15 19:07
Gezien de stokmaat van je paard is de grotere stal eigenlijk noodzakelijk, 3x3,2 is een ponybox. Zo'n groot paard daarin geeft kans op rugproblemen omdat er eigenlijk te weinig ruimte is om op te staan, etc.
Ik denk eerlijk gezegd dat je beter een geheel nieuwe stal kunt zoeken TS. Zoveel op stal staan is echt ongezond, en vooral geestdodend. Er is toch vast wel iets beters te vinden?
Coyote
Geplaatst: 09-05-15 19:29
Ik denk eerlijk gezegd dat beide boxen niet erg geschikt zijn, wanneer dit 's winters voor (vrijwel) de gehele dag is. Te klein is niet fijn, maar benauwd ook zeker niet.
Dan toch voor de grote donkere stal, misschien kan je regelen om er zelf verlichting in te hangen? Huidige box vind ik voor een paard van 1,86 (jeutje wat een joekel! ) echt te klein.
Je hebt het over een redelijk groot paard van 186. Nou dat is niet redelijk maar mega groot. Ik zou toch voor de kleinere lichte stal gaan. Een box van 3 x 3,2 is geen ponystal zoals hier gesteld, en daar zal hij ws ook meer kunnen zien. Maar zoals hier al gezegd zijn beide niet goed als het dier er zo weinig uitkomt
Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om je paard 24/7 buiten te houden. Zowel qua kosten als qua locatie.
TS, als je verder fijn staat op deze locatie, zou ik gaan voor de kleine stal. Met een slowfeeder en genoeg soortgenootjes om te zien en contact mee te hebben, is het denk ik best te doen. Een stal met minder ventilatie valt voor mij hoe dan ook af. Hier wordt het muf, vochtig en blijven schadelijke bacteriën hangen, met allerlei kwaaltjes tot gevolg.
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 09-05-15 19:53
Graffi86 schreef:
Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om je paard 24/7 buiten te houden. Zowel qua kosten als qua locatie.
Als je dat schuingedrukte nou weglaat..... Was een typo zeker? Het is allang wetenschappelijk bewezen dat lang en vaak op stal staan niet gezond is voor je paard. We weten het met z'n allen gewoon. Dus TS, kies voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van je paard, en kijk eens of er stallen in de buurt zijn waarop het anders kan.
Jimbo
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-15 20:31
Ik had ook al de keuze gemaakt voor de kleinere stal. Verhuizen is idd geen optie, dat is en verder weg en een stuk duurder.
Hij lijkt t goed naar zijn zin te hebben daar. Goed gehumeurd en positief geinteresseerd in de wereld buiten de stal. Een hooinet met kleine mazen ligt al klaar voor komende winter.
Mijn paard kan niet alleen staan en kan dus op meerdere stallen al slecht staan buiten. Hij ploegt het land om swinters (klei) dus moet binnen. Een paddock is gewoon niets voor hem. Daar staat hij zich echt te vervelen.
Een loopstal heb ik geprobeerd, maar na meerdere verwondingen, koliek en uitglijden op het rubber daar was dat uiteindelijk ook niet geslaagd. Mee speelt ook dat hij al 19 is en ik een stuk voorzichtiger met hem ben geworden. Dus hij komt gewoon op stal.
Deze stal heb ik uitgezocht op afstand, constante kwaliteit vh voer, klimaat, binnenbak, prijs en uitrijmogelijkheden. 3 bij 3.2 is vrij klein voor hem inderdaad maar hij kan er goed in keren en draaien. Een pension loopstal zoals ik graag zie is er niet veel hier in de buurt. Een stal waar je paard elke dag een paar uur buiten en binnen wordt gezet is er wel, maar is behoorlijk duur (zeg maar voor mij te)
Basilicium
Geplaatst: 09-05-15 20:37
Mijn paard zou in beide stallen gillend gek worden met zo weinig weidegang.De opmerkingen over het gevaar van die afmeting zijn weldegelijk gegrond, maar gebrek aan licht en ventilatie zijn óók gevaarlijk. Eigenlijk kan je dit niet winnen.
Maargoed, je vraagt om een keuze en ik begrijp dat er even geen alternatief mogelijk is. Ik heb dan ook voor de lichte en goed geventileerde maar ietwat kleine stal gekozen. Wel zou ik als ik in jouw schoenen stond regelmatig rondkijken of er toch niet een andere mogelijkheid vrijkomt binnen mijn radius/budget.
Voor zoveel uur op stal zeker in de winter zijn naar mijn idee beide boxen niet geschikt. Te klein voor grofweg 20 uur er in staan lijkt me niet echt een optie. Zelfde als de mindere ventilatie en donkere stal. Als het nu alleen voor de avond/nacht was zou ik gaan voor de grote box.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-05-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je het nog vraagt..
Een stal, helemaal voor langere tijd is al iets afschuwelijks voor een paard en dan vraag je om een keuze te maken uit 2 dingen die een stal nog afschuwelijker maken. Schiet mij maar lek.
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 09-05-15 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Ojajoh
Geplaatst: 09-05-15 21:19
Zammie schreef:
Dit dus....
_suus19_
Geplaatst: 09-05-15 21:45
Geen van beiden.. Misschien geen paard nemen als je het niets fatsoenlijks kunt bieden... Of verder weg neerzetten als pensioenplek, waar je het wel kunt betalen en je paard wel de nodige verzorging krijgt.
Ik had gestemd voor de kleine lichte stal, tot ik de stokmaat van je paard zag. Dat kan gewoon echt niet.