Nieuw paard op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

Nieuw paard op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 10:46

Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek zet en dat jullie mij een advies kunnen geven.
Ik ben in het bezit van een pony en een niet sociaal paard beide merries, hiervoor huur ik een wei (1,2 ha) met schuilstal.
Ze lopen dus 24/7 buiten.
Mijn paard kon nooit met andere paarden toen ze nog in pension stond, maar sinds ze 24/7 buiten staat, is ze dusdanig veranderd, dat ze nu een vriendinnetje heeft geaccepteerd.
Nu krijg ik er aankomende week een merrie bij, maar zij komt van stal en loopt een paar uur per dag op een paddock.
Niet zo slim om haar gelijk 24/7 op het gras te zetten lijkt mij.
Gezien mijn huidige paard, durf ik haar ook niet gelijk bij de anderen in te zetten, dus ik was van plan haar eerst op de wei met de schuilstal te zetten, hier staat amper gras, omdat de andere 2 hier het laatste deel van de winter hebben gelopen, dan voer ik uiteraard hooi bij.
Zo staan de paarden wel naast elkaar en kunnen ze contact maken.
Ik wil haar natuurlijk het liefst zo snel mogelijk bij de andere 2 in hebben (met de pony heb ik na 4 dagen het lintje tussen beide definitief verwijderd), maar dan staat de nieuwe dus ook 24/7 op het gras.
Dit stuk afgezette wei wordt nu al wel kort gegeten door de andere 2 dus het is geen volvette wei meer.
Maar toch, moet ik bang zijn voor koliek?
Wij wonen niet bij de wei, ik ben van plan de eerste dagen wel een paar keer op en neer te rijden, maar zie geen mogelijkheid om haar overdag op de wei te hebben en haar er 's avonds weer af te halen ivm mijn werk.
Ook heeft ze nu nog een deken op en heeft inmiddels een dun zomervachtje, kan die deken er gewoon af, of is dat niet zo slim?
Heel verhaal, maar hoop dat jullie tips hebben!

xSiep

Re: Nieuw paard op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:53

Ik denk dat ze beste gelijk dag en nacht de wei in kan. Deken zou ik dit weekend nog even oplaten, maar begin volgende week wordt het zo warm dat die wel af kan. Wellicht snachts wel op als het sterk afkoelt. In die kale wei kan denk ik ook prima, misschien een optie op geleidelijk aan wat meer gras erbij te geven en dan na bijvoorbeeld een week bij de andere paarden in?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:12

24/7 op de wei zal moeten, heb een mooie schuilstal, maar deze is gewoon aan de voorkant open en niet af te sluiten.
Ben bang dat de overgang van stal naar wei te groot is, dat ze koliek krijgt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:23

Zou eerder bang zijn voor hoefbevangenheid, maar dat valt wel mee als er op dat stuk niet veel gras staat ;)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:36

Hoefbevangenheid ben ik met een paard niet zo heel bang voor

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:58

VNA >>> VSW

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:07

Ken je het paard? Is ze koliekgevoelig?
Op mijn vorige stal mochten de paarden +- twee weken op kleine weides aan het gras wennen (beginnen met een uurtje tot max 4 uurtjes) daarna gingen ze allemaal 24/7 de grote weides op (gras kniehoog) nooit problemen gehad.
geluk of niet, eerste jaren vond ik het eng maar hun deden het al jaren zo zonder problemen. .
met het weer wat ze komende week melden zou ik deken gewoon af doen, even kijken hoe het gaat als het regent en waait. Maar normaal als ze kunnen eten en kunnen schuilen moet dat wel goed gaan.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 23:45

Ik ken het paard niet, dus weet niet of ze gevoelig is.
Mijn huidige 2 zijn net vorige week het gras opgegaan en het stukje waar ze nu lopen is alweer aardig aan gegeten, hier wil ik de merrie op gaan zetten na een paar dagen, dan staat ze niet gelijk vol in het gras.
Dan gaat ze van stal naar 24/7 schrale grond met hooi en vervolgens naar gras.
Dat moet toch wel kunnen?
Deken doe ik inderdaad maar af, mijn paard is ook al voor 99% uit de wintervacht en heeft het ook niet koud.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:50

Ik denk dat je het goed gepland hebt. Succes!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:51

Als dit paard eerst alleen in de paddock stond kan ze niet gelijk 24/7 op de wei,
Ze moet eerst wennen aan gras. Anders kan ze idd koliek krijgen.
Denk dat dat mijn grootste zorg zou zijn en niet of ze met je paard overweg kan

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:55

Wacht met ze samen zetten tot de meest dominante van je merries (die je nu al hebt) hengstig is. Dan accepteren ze makkelijker nieuwe kudde genoten.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 10:32

Goede tip mrie, dank!
Ik heb alleen nog nooit aan haar gezien dat ze hengstig is.
Toen ze nog in pension stond en ik fanatiek reed, dan rook ik het aan haar, maar sinds 24/7 buiten staat, heb ik niks meer gemerkt :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:44

twinducklin schreef:
Ken je het paard? Is ze koliekgevoelig?
Op mijn vorige stal mochten de paarden +- twee weken op kleine weides aan het gras wennen (beginnen met een uurtje tot max 4 uurtjes) daarna gingen ze allemaal 24/7 de grote weides op (gras kniehoog) nooit problemen gehad.
geluk of niet, eerste jaren vond ik het eng maar hun deden het al jaren zo zonder problemen. .
met het weer wat ze komende week melden zou ik deken gewoon af doen, even kijken hoe het gaat als het regent en waait. Maar normaal als ze kunnen eten en kunnen schuilen moet dat wel goed gaan.

Kniehoog gras is minder een probleem dan het korte, pas afgegraasde maar volop groeiende korte gras...