Weide vol met boterbloemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paulien_vm

Weide vol met boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 09:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi iedereen!

Zoals jullie zien op de foto's staat mijn weide vol met boterbloemen (ik weet dat ze giftig zijn)!
Ik heb de weide al in 2 gedeeld maar omdat de bloemen overheersen ben ik bang dat dit niet meer goed komt... ;(
Daarom heb ik mijn overbuur (een boer) de weide laten bespuiten voor de bloemen, het achterste deel is gisteren gedaan zie foto (daar is het al veel minder).
Mijn vraag was dus heeft er iemand een idee of dergelijke hoe ik dit moet aanpakken voor weer een volle mooie wij met veel gras?

Veel groetjes!

PS: Dat oranje gras is omdat we daar gazon willen laten groeien.
=>zoals op de foto's te zien, * weide, *stuk waar niet gesproeid is, *stuk waar gesproeid is (gisteren)

Anoniem

Re: Weide vol met boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:15

Paar keer achter elkaar kort maaien zodat ze niet in bloei komen en kunstmest strooien na het maaien, kale plekken doorzaaien met gras

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:15

Veel weet ik er niet van maar ook Door zaaien. Zorgen dat je de grasmat dicht houdt met gras. Dan kan boterbloem niet groeien

paulien_vm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 11:04

karev schreef:
Veel weet ik er niet van maar ook Door zaaien. Zorgen dat je de grasmat dicht houdt met gras. Dan kan boterbloem niet groeien

Sorry, ik snap niet echt wat je bedoelt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:19

Boterbloem komt door verzuring (kalk strooien) en/of dichtgeslagen bodem. Onkruid kan niet tegen regelmatig maaien en als je vervolgens zorgt dat het gras betere kansen heeft door juiste meststoffen en zuurgraad bodem raak je het op termijn wel kwijt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:29

paulien_vm schreef:
karev schreef:

Onkruid e.d. Houden van een zure bodem. Er zit dus waarschijnlijk niet veel voedingsstoffen in de bodem en dan krijg je een explosie aan onkruid e.d. Oplossing is dus regelmatig maaien en kalk strooien.

Bij de welkoop kan je een gratis bodemanalyse laten doen. Je neemt wat grond mee (hoeft echt maar een handje vol te zijn) en dit geef je aan een medewerker. Duurt zo'n kwartier. Dan krijg je informatie over je bodem en hoe je eventuele problemen kunt oplossen. Je moet dan wel aangeven wat je doeleinden zijn. Wij kwamen er bijv. voor een moestuin, maar jij gaat voor een weide, dus zul je andere stoffen nodig hebben. Vond het een erg fijne service!

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:42

wij hadden dit probleem ook, maar we hebben kalk gegooid. Nu hopen dat ze allemaal wegzijn!

paulien_vm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:58

Dankje allemaal!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:14

Wat ik me dan weer afvraag.
Ze zegt dat ze de wei gisteren heeft laten bespuiten, is dit niet schadelijk voor de paarden?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:13

Doodspuiten met het juiste middel. Wij hadden ook veel boterbloemen.
Weet niet waarmee je buurman heeft gespoten?

Wat Karev bedoelt is dat je moe zorgen dat er geen gaten in je grasmat komt, daar waar gras staat staat geen onkruid. Kale plekken in je wei zijn de manier om onkruid een kans te geven.
Dus doorzaaien, graszaad op je kale(re) plekken strooien, bemesten en je onkruid doodspuiten.

@ Laura, ik zie geen paarden op de wei staan, maar het verschilt per middel hoe lang het duurt voor je er weer paarden op mag zetten. Bij sommige middelen mag dat na een week alweer. Staat wel op de verpakking.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:12

Ik heb ook enorm veel boterbloemen. Vorig jaar hadden we ze ook al. Toen heeft mijn man er tegen gespoten met een middel. Het duurde heel lang voordat de bloem een beetje aangetast werd. Een aantal heb ik er gewoon met de hand er uit getrokken.Nu heb ik dit voorjaar kalk gestrooid in februari en eind april mest erop gedaan. er staan nu minder boterbloemen in de berm dan in mijn weiland. Ik snap er niks van hoe dit kan. In de winter heb ik er nog wat paardenmest opgedaan. Zouden daar de zaden misschien ingezeten hebben? Maar de winkelier die de kalk verkocht vertelde dat boterbloemen groeien op arme grond. Maar ik heb toch wel mijn best gedaan om dat te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:18

Met 1 x bemesten heb je niet ineens geen arme grond meer

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:33

paulien_vm schreef:
karev schreef:

Ik snap denk ik wel wat Karev bedoeld. Je moet naast de juiste zuurtegraad en voedingsstoffen ook zorgen voor een volle grasmat. Een grasmat met veel kale plekken is ideaal voor onkruid want dat gaat zich nestelen op de kale plekken en daar groeit dan je boterbloem. Onkruid kan zich vaak in arme omstandigheden goed redden (vaak beter dan gras) en dan gaan gras en boterbloemen met elkaar concurreren en dan wint de boterbloem en krijg je steeds meer boterbloemen en minder gras. Als je dan op het weiland paarden laat lopen en die laat je de wei kaal eten. Dan eten paarden vaak de groeipunten uit het gras. Paardenmengsels kunnen beter tegen het kort afbijten wat paarden doen dan andere grasmengsels. En als het groeipunt eruit is heeft het gras een nog grotere achterstand op het onkruid. Omdat het gras eerst moet herstellen, en pas na het herstellen weer kan groeien. En ondertussen groeien de boterbloemen lekker door.
Een weiland moet je daarom één keer in de zoveel tijd doorzaaien. Je zaait er dan graszaad bij zodat nieuwe grasplanten zich tussen de oude kunnen mengen (en op de kale plekken) en zo blijft je grasmat van goede kwaliteit. En belangrijk is dan ook om de paarden niet zo lang te laten lopen op een kale wei dat ze het zo beetje hebben gemillimeterd vanwege de groeipunten. Maar op tijd de stukken weiland afwisselen

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:52

ynid1 schreef:
Ik heb ook enorm veel boterbloemen. Vorig jaar hadden we ze ook al. Toen heeft mijn man er tegen gespoten met een middel. Het duurde heel lang voordat de bloem een beetje aangetast werd. Een aantal heb ik er gewoon met de hand er uit getrokken.Nu heb ik dit voorjaar kalk gestrooid in februari en eind april mest erop gedaan. er staan nu minder boterbloemen in de berm dan in mijn weiland. Ik snap er niks van hoe dit kan. In de winter heb ik er nog wat paardenmest opgedaan. Zouden daar de zaden misschien ingezeten hebben? Maar de winkelier die de kalk verkocht vertelde dat boterbloemen groeien op arme grond. Maar ik heb toch wel mijn best gedaan om dat te verbeteren.

Ik denk niet dat die zaden in de mest zaten hoor. Wat ik wel denk ik dat jou weiland misschien een beter kwaliteit voor de boterbloem is dan de berm. Het is vaak zo dat boterbloemen op verdichte weilanden zitten met (daardoor) wisselende hoeveelheid vocht. Een weiland waar paarden oplopen raakt automatisch een beetje verdicht door het gewicht van de paarden die die bodem toch stiekem iets vaster drukt. Dit zie je vooral in weilanden waar eigenlijk al jaren niks meer aan gedaan is (wat de grond losser maakt) en waar vaak en soms ook lang achter elkaar paarden op lopen. Doordat de grond verdicht is kan het water ook moeilijker weg na een regenbui. En dat vinden boterbloemen lekker. En wat een voorganger ook al zei één keer bemesten is niet heel veel. En de winkellier had het over arme grond zei je. Arme grond is een grond met weinig voedingsstoffen voor het gras. Om de grond rijker te maken bemest je het land met mest of kunstmest. Met kalk verrijk je de grond niet direct met voedingsstoffen. Je veranderd er alleen de pH mee van de grond. Om een betere pH te krijgen voor het gras.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:42

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft verdichting van de grond. Toen we de paardenbak aanlegden zijn er heel wat zware machines overheen gereden. Die hebben inderdaad de grond verdicht. Maar een paar jaar terug hebben we de het hele weiland opnieuw ingezaaid met paardengras.. In de hoop dat het voorlopig goed zou zijn, Dus niet! Zou ik dan moeten verticuteren? zou dat helpen? Ik had ook weer paardengras bijgezaaid in een ander stuk maar het komt helemaal niet op. Wel wrang als je een zak van 93 euro koopt, dat er niks op komt. Ik heb nu nog een nieuw mengsel liggen. Dit heb ik via internet besteld. Het schijnt erg snel de lege plekken in het gras te herstellen. Ik ben benieuwd of dit beter werkt! Dat ga ik dus binnenkort inzaaien. Mijn man laat binnenkort iemand komen om de boterbloemen te bestrijden. Ik hoop dat het helpt. Maar ik ben er wel achter dat het een hele studie is om goed gras te hebben. Maar inmiddels ben ik heel wat wijzer geworden.
Bedankt Daantj voor je reactie

Daantj__ schreef:
ynid1 schreef:

Ik denk niet dat die zaden in de mest zaten hoor. Wat ik wel denk ik dat jou weiland misschien een beter kwaliteit voor de boterbloem is dan de berm. Het is vaak zo dat boterbloemen op verdichte weilanden zitten met (daardoor) wisselende hoeveelheid vocht. Een weiland waar paarden oplopen raakt automatisch een beetje verdicht door het gewicht van de paarden die die bodem toch stiekem iets vaster drukt. Dit zie je vooral in weilanden waar eigenlijk al jaren niks meer aan gedaan is (wat de grond losser maakt) en waar vaak en soms ook lang achter elkaar paarden op lopen. Doordat de grond verdicht is kan het water ook moeilijker weg na een regenbui. En dat vinden boterbloemen lekker. En wat een voorganger ook al zei één keer bemesten is niet heel veel. En de winkellier had het over arme grond zei je. Arme grond is een grond met weinig voedingsstoffen voor het gras. Om de grond rijker te maken bemest je het land met mest of kunstmest. Met kalk verrijk je de grond niet direct met voedingsstoffen. Je veranderd er alleen de pH mee van de grond. Om een betere pH te krijgen voor het gras.

paulien_vm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 19:23

laura1987 schreef:
Wat ik me dan weer afvraag.
Ze zegt dat ze de wei gisteren heeft laten bespuiten, is dit niet schadelijk voor de paarden?

Het rechterdeel is bespotten (daar mag hij niet op) en linker nog niet, staat toch in mijn uitleg hierboven
grtjs