ynid1 schreef:Ik heb ook enorm veel boterbloemen. Vorig jaar hadden we ze ook al. Toen heeft mijn man er tegen gespoten met een middel. Het duurde heel lang voordat de bloem een beetje aangetast werd. Een aantal heb ik er gewoon met de hand er uit getrokken.Nu heb ik dit voorjaar kalk gestrooid in februari en eind april mest erop gedaan. er staan nu minder boterbloemen in de berm dan in mijn weiland. Ik snap er niks van hoe dit kan. In de winter heb ik er nog wat paardenmest opgedaan. Zouden daar de zaden misschien ingezeten hebben? Maar de winkelier die de kalk verkocht vertelde dat boterbloemen groeien op arme grond. Maar ik heb toch wel mijn best gedaan om dat te verbeteren.
Ik denk niet dat die zaden in de mest zaten hoor. Wat ik wel denk ik dat jou weiland misschien een beter kwaliteit voor de boterbloem is dan de berm. Het is vaak zo dat boterbloemen op verdichte weilanden zitten met (daardoor) wisselende hoeveelheid vocht. Een weiland waar paarden oplopen raakt automatisch een beetje verdicht door het gewicht van de paarden die die bodem toch stiekem iets vaster drukt. Dit zie je vooral in weilanden waar eigenlijk al jaren niks meer aan gedaan is (wat de grond losser maakt) en waar vaak en soms ook lang achter elkaar paarden op lopen. Doordat de grond verdicht is kan het water ook moeilijker weg na een regenbui. En dat vinden boterbloemen lekker. En wat een voorganger ook al zei één keer bemesten is niet heel veel. En de winkellier had het over arme grond zei je. Arme grond is een grond met weinig voedingsstoffen voor het gras. Om de grond rijker te maken bemest je het land met mest of kunstmest. Met kalk verrijk je de grond niet direct met voedingsstoffen. Je veranderd er alleen de pH mee van de grond. Om een betere pH te krijgen voor het gras.