Weidebeheer, verweiden, bemesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Weidebeheer, verweiden, bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:13

ik heb een weide. iets groter dan een halve hectare. paarden hebben nu de helft in 6 weken tijd volledig opgevreten (andere helft is nog niet omheind)
ik kan de wei in twee stukken verdelen. of in drie.
wat is er interessanter?
ik denk 3? paarden zijn trekpaarden dus sober.
hoe hou ik debeste kwaliteit gras? paarden iedere week op een ander stuk? iedere twee deken? per stuk schat ik drie weken voor ze het kort gegrazen hebben.

Brainless

Re: verweiden, hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:18

Ik zou het verdelen in 3 stukken.
Wei 1, 2 en 3.
Dan eerst 1 op eten, dan 2 en dan 3 (dan is 1 weer redelijk hersteld).
Ze lopen kleinere stukken ook sneller kapot, dus het beste is te verweiden voordat ze de boel helemaal stuk gelopen hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:26

ik zou stripbegrazing doen elke dag er iets bij en aan de achterkant er wat vanaf. Zo krijgt het gras de tijd om te groeien en hou je langer gras.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:32

ik heb ook een halve ha en er lopen momenteel een forse koudbloed en een ezel op, voorheen liepen er meer.
Ik heb het in 3 stukken verdeeld en wissel inderdaad iedere week.
Alleen is mijn voorste wei erg nat (ligt lager dan de rest) dus als er regenachtig weer voorspeld wordt, zorg ik dat ze daar die week niet op lopen.
Doe dit al een aantal jaren zo en het gaat nog steeds goed.
Ze staan er overigens alleen overdag, 's nachts staan ze in een forse zandbak met slowfeeders met hooi

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:42

Stripbegrazing zal niet lukken, ik heb 3-4 dagen in de week dat ik de paarden in mijn middagpauze moet doen (maw heb ik dan een halfuur om te voeren en uit te mesten)
Als ik nog moet beginnen iedere keer paaltjes te verzetten kom ik niet toe in mijn tijd.

Heeft het gras in twee weken tijd genoeg om te herstellen morrie?
Ik dacht eraan om ze 2 weken per stuk te laten, zodat ieder stuk vier weken kan groeien, of is dat te lang? Voor de paarden is het wss beter om ze week om week te verplaatsen zodat de overgang niet te heftig is?
Ik heb wel een paddockje waar ik ze bij heel nat weer kan opsluiten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:44

ik zit op heel arme zandgrond en heb amper gras, maar toch gaat dit systeem al jaren goed. Ik heb ook 2 weken geprobeerd maar dan vreten ze het te kaal

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:51

Ik denk dat het erg lastig te zeggen is na hoelang je ze het beste kan verweiden. Dit ligt aan de conditie van het gras, het weer en of de paarden veel rennen enz. Ik denk dat uitproberen het beste is en met bovenstaande invloeden beslissen wanneer je ze het beste kan verweiden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:52

Dus beter frequenter verweiden. Ik kan bekijken hoe het gaat, eventueel kan ik er nog 4 stukken van maken. (Ik vrees dat ik momenteel een stuk rond de paddock moet maken, en de andere twee aangrenzend, dus stuk een zal praktisch altijd toegankelijk moeten zijn ivm watervoorziening (behalve in stuk drie, daar ligt een drinkpoel)
Ik dacht dat er ergens een stelregel was die zei dat gras bv minimaal zoveel weken moet rusten om kwalitatief goed te blijven :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:56

ik heb geen idee, ik zal het mijn gras eens vragen wat de regels zijn :+

Drinken is wel een dingetje, ik heb nog maar 1 werkende drinkbak en die hangt in de zandbak, het is dus zo ingericht dat ze daar altijd heen kunnen. Ik was vanmorgen een poosje bij een stalletje verderop en zag ze door de bomen heen steeds heen en weer lopen van de wei naar de zandbak, blijven ze nog een beetje in beweging ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:56

Nee, hangt van o.a. weer, bemesting en hoogte groeikern in de grasplant af. Als de groeikern er uit gegeten wordt duurt herstel een stuk langer. Vandaar dat paardengras een lagere groeikern heeft, paard graast nl het gras korter af dan een koe kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:23

Morrie schreef:
ik heb geen idee, ik zal het mijn gras eens vragen wat de regels zijn :+

Drinken is wel een dingetje, ik heb nog maar 1 werkende drinkbak en die hangt in de zandbak, het is dus zo ingericht dat ze daar altijd heen kunnen. Ik was vanmorgen een poosje bij een stalletje verderop en zag ze door de bomen heen steeds heen en weer lopen van de wei naar de zandbak, blijven ze nog een beetje in beweging ook.

Laat je me weten wat ze zeiden? ':D

Mijn weide is wat irritant ingedeeld. Het is een rechthoek, met aan een van de lange zijden mijn stal. Evenweidig loopt er een gegraven grachtje die uitkomt op een poel.
Die strook is ong 10 m breed. En daarnaast heb ik de rest van de weide.
Er zijn twee oversteekplaatsjes in de eerste helft van de weide, verderop zouden ze erover moeten springen.
Nu is de weide in twee gedeeld met stal en paddockje op de scheiding. Ik kan ze dus (eenmaal draad gespannen) prima verweiden,maar dan moeten ze wel over het grachtje springen om naar de stal te kunnen komen ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:57

Ik heb mijn weide nu in twee stukken gedaan, en dat gaat prima. Er komt op stal nog een trekpaard die in eerste instantie alleen zal staan, ik denk erover om af te spreken met de eigenaar dat de drie dikkerdjes samen kunnen (dan blijven de mijne ook niet alleen achter als ik ga rijden) en zijn stuk weide ook in een of twee delen te doen. Dan kan ieder stuk 2-3 weken rusten en een week afgegeten worden.

Er staat in mijn weide gras, maar ook veel van die gele bloemetjes die niet gegeten worden. Hoe kan ik die het beste weg krijgen? Helpt kalken? Wanneer wordt er best bemest (kunstmest, of mag dat varkensmest zijn?) en gevet?

valck

Re: Weidebeheer, verweiden, bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:44

ons paarden lopen op huur weide maar die boer die heeft vandaag mestoffen gedaan op weide is dat gevaarlijk? ik maak me zorgen omdat veulen bij loopt. groetjes kate