reële prijs voor stal bedekking en hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

reële prijs voor stal bedekking en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:49

Hoi,

Mijn paard staat bij vrienden, eerst hadden we een prijs afgesproken met alles in maar heb besloten om mijn eigen voeder te kopen maar neem nog wel hooi en stro bij hem af. Maar wat is nu een reële prijs voor enkel het hooien stro. Voor de lege stal hebben we al een huurprijs afgesproken. in het begin heeft hij vermeld niet extra te hoeven verdienen op hooi en stro omdat dit gecompenseerd wordt met de huur en de verzorging van zijn paarden die ik deels op mij neem.

Groetjes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:04

Reken het precies uit zou ik zeggen. Je houdt bij hoeveel plakken hooi/stro je gebruikt, en dat reken je af. Je kunt tellen hoeveel plakken er in een pak zitten, en ze weten zelf de prijs van hooi/stro. Die prijzen schommelen ook, dus een vaste prijs afspreken is lastig.

De hoeveelheid die je gebruikt kan ook erg wisselen in zomer/winter (meer/minder op stal), en ook per paard is het anders (paard bij ons op stal verbruikt zeker 2 keer zoveel stro als mijn paard (en staat er niet schoner bij, paard eet gewoon veel stro en draait daarnaast alles door elkaar), en er zijn er ook bij die het dubbele aan hooi nodig hebben).

Silly1972

Re: reële prijs voor stal bedekking en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:08

Ik betaal rond de 75 euro per maand, zomer is het goedkoper

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:11

Ik zeg er wel bij dat ik een enorm vies paard heb ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:14

Hij doet het hooi zelf binnen dus meestal is dit wel een vaste prijs.

Bij mij zal het niet zo veel verschil maken winter of zomer want haar weitje is niet zo heel groot dus er groeit niet genoeg gras om hooi te verminderen tegen over de winter...

ik dacht zelf van een prijs van een half pakje hooi en half pakje stro per dag... soms krijgt ze wat meer hooi en is haar stal wat properder dus heeft ze minder stro nodig...

de pakken tellen is nogal moeilijk omdat we de verzorging verdelen, de ene dag ga ik, de andere dag gaan zij (tienerdochter, vrouw, hijzelf,...)

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:18

Ik ben ongeveer 180,- kwijt voor een paard en pony per maand. Moet er wel bij zeggen dat dit in de randstad is waar het allemaal net wat duurder is...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:20

Prijs van een pakje hooi (15-20 kg) is zo'n 2,50 p.p. (gemiddeld, afhankelijk van de regio) en stro 2,00 per kleine baal. Als je in een dure regio zit, dan wordt dit natuurlijk meer.

Dat is per maand dan 16 balen x 2,50 = 40 en 16 balen stro = 16x 2,00 = 32, dus dat is 72 euro per maand. Nu denk ik dat een halve baal per dag aan de weinige kant is voor een vies paard, zou dus zo'n 4 a 5 balen per maand extra aanhouden, waardoor je rond de 80 euro uitkomt.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:23

Ja ik dacht zelf ook aan de 75 tot 80 euro... en dan de huur komt er natuurlijk ook bij maar deze prijs hebben we van in het begin afgesproken!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:23

Ja het hangt erg van je regio af. Hier betaal je voor een klein pakje hooi al gauw 5€(randstad bij rotterdam), het dubbele dus van wat ik hierboven zie. Dat scheelt dus nogal in de totaalkosten

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:25

Ja maar zoals ik al zei doet hij zelf aan hooien en komt dit toch iets goedkoper uit... dus ik denk dat 2,5 euro wel reëel is. Denk dat hij dit ook vermeld had in het begin...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:27

Je kunt het gewoon overleggen met de eigenaar van de stal natuurlijk. Als hij al z'n hooi kan verkopen voor 5 euro per baal, dan zal hij van jou ook meer willen hebben misschien, maar misschien vind hij de gemiddelde prijs ook prima, en dan kom je wel hiervoor uit. De eerlijkste manier is imo nog altijd om het precies op te schrijven en vooraf een prijs per baal af te spreken. Dan kan het voor niemand tegen vallen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:36

Angela schreef:
Prijs van een pakje hooi (15-20 kg) is zo'n 2,50 p.p. (gemiddeld, afhankelijk van de regio) en stro 2,00 per kleine baal. Als je in een dure regio zit, dan wordt dit natuurlijk meer..

Hier betaal je echt veel meer hoor.

Maar je spreekt idd gewoon een prijs per baal af en betaald wat je gebruikt.

En Ts, "hij mag er niet extra aan verdienen"?
Oh zeg, wat een "uitspraak" .
Ik zou je niet meer op mijn erf willen met die instelling. Zijn nog zat andere plekken waar je je paard (duurder) kan stallen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:43

Nee zo bedoel ik het niet , in het begin heeft hij ons gezegd dat hij op stro en hooi niet extra hoeft te verdienen, dat als ik de huur betaal hij het goed vind. Van mij mag hij wel wat verdienen hoor maar hij wil dit zelf niet. Ik verzorg zijn paarden ook mee, stallen doen, voederen,... dus dit compenseert dan weer...
Laatst bijgewerkt door BritHittepit op 07-05-15 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:50

een reëele vraagprijs is simpelweg de prijs die hij ervoor vraagt..

als je het goedkoper kan vinden, dan staat het je vrij om het elders in te kopen..
maar over het algemeen zullen ze echt minder vragen, zodat je het gewoon afneemt..

hij hoeft er niet op te verdienen vind ik nogal een boute uitspraak en zeker het eigenlijk nog met de lineaal erlangs willen uitzoeken of je niet teveel betaald.

ik vind het belangrijk dat mijn paard goed en veilig staat..

bij ons zitten 4 baaltjes vlas inclusief per maand.. meer dan genoeg voor de meesten en de boxen zijn brandschoon en ruiken fris.. Als je paard er een bende van maakt en hij heeft eens meer nodig.. dan krijg je gewoon aan het einde van de maand te horen dat er een baaltje extra gebruikt is en of je dat bij de stalprijs erbij wilt af rekenen.. dat gaat gewoon in goed vertrouwen.

Die van mij is brandschoon.. zowel op zichzelf als op de stal, poept letterlijk bijna binnen een halve vierkante meter in een hoekje, dus je wipt het er zo uit.. hij verstoort de bodem vrijwel helemaal niet en plast ook op 1 plek.. zou heel goed kunnen dat hij zelfs met minder af zou kunnen.. maar ik zie dat er regelmatig nieuw vlas op ligt en ben daar super tevreden mee.. als ze een kwart pak bij een ander paard erin gooit of niet, maakt mij totaal niet uit.. vind het belangrijker dat hij fris, gezond en veilig staat en dat ik direct op de hoogte wordt gesteld als er iets is..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:52

Kay_Kim schreef:
Nee zo bedoel ik het niet maar dit is wat hij zei dat hij niks extra moet verdienen op eten en hooi en stro omdat ik de stal ook huur... zo was het vanaf het begin afgesproken :-) als we de 'volpension' hebben afgesproken toen hebben we samengezeten om prijs af te spreken en hij heeft toen vermeld dat hij hooi en stro aan dezelfde prijs wil verkopen aan ons...

maar heb je het vermoeden dan dat hij geen reele prijs rekent, of minder geeft dan wat hij berekent?

anders zou ik gewoon vragen om per maand even een rekening op te maken met de hoeveelheden..
immers dat is voor jou ook handig om te weten hoeveel hij verbruikt ongeveer..
als het onwaarschijnlijk is, dan kun je dan altijd nog kijken hoe je dat kunt toetsen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:56

Nee nee hij is doodeerlijk maar hij heeft nog geen prijs genoemd na ik men eigen voeder heb gekocht dus heb eigenlijk nog niet betaald deze maand. Ben al aan het vragen van eind april maar hij maakt zich er niet druk om maar ik wel dus als ik zelf met een mooi voorstel kom is het misschien makkelijker om hem aan het tellen te zetten :-)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:57

Hooi en stro prijzen worden beïnvloed door vraag en aanbod. Ik verwacht dat de prijs voor hooi deze zomer zal stijgen ivm de muizenplaag.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:02

[quote="Angela"]Prijs van een pakje hooi (15-20 kg) is zo'n 2,50 p.p. (gemiddeld, afhankelijk van de regio) en stro 2,00 per kleine baal. Als je in een dure regio zit, dan wordt dit natuurlijk meer.

Deze prijzen gelden voor mij dus echt niet !
Ik betaal E 5,00 per pakje hooi (zelf ophalen)
En E 3.35 per pakje stro thuisgebracht als ik minimaal 100 pak afneem.
Ik woon in de N.O.P.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:33

Ik heb hier in de buurt eens rondgevraagd (vrienden en internet) en de prijs ligt toch tussen 2 tot 3 euro per pakje

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:03

Okay.....dat is dan best wel een groot verschil in prijs !
Waar dat aan ligt weet ik ook niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 02:40

silvia58 schreef:
Angela schreef:
Prijs van een pakje hooi (15-20 kg) is zo'n 2,50 p.p. (gemiddeld, afhankelijk van de regio) en stro 2,00 per kleine baal. Als je in een dure regio zit, dan wordt dit natuurlijk meer.

Ik woon in de N.O.P.

Ik weet niet waar je precies woont, maar hier in de buurt (net in Friesland) is het wel goedkoper.
http://link.marktplaats.nl/m919401609

Ik haal het bij iemand anders en betaal nu 3,75 (zelf halen) en die zijn zeker 25 kilo.
Voer nu voornamelijk kuil (voordroog) want dat is voor mij goedkoper voeren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:11

Vorig jaar was er veel hooi/kuil van het land gehaald. Echter was de (koeien) maïs juist weinig en zo bleef de prijs van het hooi hoog.
Met de muizen plaag die is geweest zal het hooi idd ook niet goedkoop worden.
Wij kopen voordroog.
Stro is geloof ik 2,50 , maar is hier in de omgeving wel een vriendelijke prijs.
Bij de handelaar betaal ik echt heel veel meer.

Dan was het idd een beetje krom omschreven van "dat verdienen" , kan gebeuren :-)

denk dat je het gewoon even moet afwachten want die prijs van het hooi en stro kan alle kanten op gaan.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:55

Half plakje hooi maar? Is dat niet heel weinig?

Ik zou balen van hem kopen, veel makkelijker en krijg je geen gedoe als je meer gebruikt.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:42

Ik woon in de N.O.P.
[/quote][/quote]
Ik weet niet waar je precies woont, maar hier in de buurt (net in Friesland) is het wel goedkoper.
http://link.marktplaats.nl/m919401609

Ik haal het bij iemand anders en betaal nu 3,75 (zelf halen) en die zijn zeker 25 kilo.
Voer nu voornamelijk kuil (voordroog) want dat is voor mij goedkoper voeren.[/quote]

Dank je wel voor de tip !
Wij wonen hier niet heel ver vandaan !
De kuil die je nu voert zijn dat ronde balen of van die kleine pakjes ?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:38

PowerReiner schreef:
Half plakje hooi maar? Is dat niet heel weinig?

Ik zou balen van hem kopen, veel makkelijker en krijg je geen gedoe als je meer gebruikt.

Geen half plakje een half pak, dit is toch ongeveer 10-12 kg... paard staat op stro en krijgt nog elke dag korrel bijgevoerd, dit bestaat uit cavalor pianissimo en fiber force