Manen breken af door vlecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oblicaja

Manen breken af door vlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:11

Ik heb een tijdje geprobeerd mijn pre te vlechten om nog langere manen te krijgen maar in de plaats breken de manen af in het midden ongeveer waar de vlecht net iets vaster zit |( |(
Iemand die weet hoe dit komt? De vlechten zitten maar heel losjes dus ik snap het niet

Angela

Re: Manen breken af door vlecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:14

Kan het zijn dat andere paarden op die plaats groomen? Dan breken de manen niet af door de vlecht, maar door een ander paard.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:21

Ze kriebelen wel bij elkaar maar dat is maar op een deel van de hals. En met losse manen gaat het eigenlijk normaal wel goed maar als ik ze vlecht breken ze af langs de hele hals zegmaar ... :s

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:26

Heb je een hengstenvlecht in, of vlecht je het in losse vlechten?

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:34

Nee gewoon meerdere normale losse vlechten, ik heb nog niet gedurfd een hengstenvlecht te vlechten en laten zitten want dat lijkt me veel strakker zitten dan een normale vlecht toch?
Maar onderin de normale vlechten zit het natuurlijk wel strakker omdat het naar beneden zakt, is dat het probleem? Heeft niet iedereen dat? Hoe los ik ook vlecht zakt het allemaal strakker in elkaar onderin, soort van.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:37

Hoe lang zaten die vlechten er al in? Ik heb altijd begrepen dat als je manen te lang in een vlecht laat zitten dat ze dan afbreken.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:45

Mijn merrie heeft altijd vlechten, haar manen zitten echt nooit los. Maar haar manen zijn dan ook wel superdik (tinker) de manen breken normaal gesproken niet zo snel af door vlechten, wel als er een paard daar zit te vreten of te kroelen, dat had ik dus met een veulen, die heeft haar manen destijds gekortwiekt en juist omdat ze in een vlecht zaten ging dat heel snel.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:13

Finliox schreef:
Hoe lang zaten die vlechten er al in? Ik heb altijd begrepen dat als je manen te lang in een vlecht laat zitten dat ze dan afbreken.

ik had verschillende dingen gehoord over hoe lang vlechten er in konden blijven zitten. Sommige hoorden ik over dat het 2 weken kon zitten en desto minder je aan de manen zit desto beter. Had het toen 2-3 weken geprobeerd met een keer in de week opnieuw vlechten... Kan het zijn dat dat te lang was? Hoe lang vinden jullie dat ze kunnen blijven zitten?

Biancaa schreef:
Mijn merrie heeft altijd vlechten, haar manen zitten echt nooit los. Maar haar manen zijn dan ook wel superdik (tinker) de manen breken normaal gesproken niet zo snel af door vlechten, wel als er een paard daar zit te vreten of te kroelen, dat had ik dus met een veulen, die heeft haar manen destijds gekortwiekt en juist omdat ze in een vlecht zaten ging dat heel snel.

Aah wat zonde! Mijn pre heeft natuurlijk niet de manen van een tinker maar wel dik. Onderin natuurlijk wat dunner, maar nog wel mooi.

Dit is eigenlijk een oud probleem van een jaar geleden, nu zijn de manen weer aangegroeid maar ik zou ze zo graag willen vlechten zodat ze nog langer worden
Dit is ze nu
Afbeelding

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:18

Doe je vaak vlechten in bij je paard? Misschien dat het daar aan ligt?

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:19

Kleine kans, maar lag het er misschien aan dat ze met haar hals schuurde/krabte en dat de manen afbraken dáár waar ze het meest in het nauw kwamen (doordat de vlechtjes daar het strakst waren)? Dat is me namelijk wel eens met een ingevlochten staart overkomen. Bijna alle nieuwe haren waren weg en voordat het dan hersteld is, dat duurt lang ja.

Ik volg :)

Ik hoop echt dat je de oorzaak kan achterhalen voordat je opnieuw vlecht om het langer te laten groeien. Zou zonde zijn als je met dat vlechten weer het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:20

Breekt het haar echt af of zijn het uitgevallen haren?
Per dag valt er wat uit en als je een vlecht weken laat zitten kan ik me voorstellen dat het zo lijkt?

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:30

Heeft je paardje dikke of dunne haren, en bij het uitborstelen van de manen? Breekt het dan ook af?

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:23

Bedankt voor alle antwoorden! :)

Lindagek schreef:
Doe je vaak vlechten in bij je paard? Misschien dat het daar aan ligt?

Ik deed het een periode toen wel een paar weken, maar elke keer toen ik het na een week weer los deed om het weer opnieuw in te vlechten werd het korter en korter. :s Wat ik weet deed ik niks anders dan andere mensen met paarden die vlechten voor de lange manen.

Nibbit schreef:
Breekt het haar echt af of zijn het uitgevallen haren?
Per dag valt er wat uit en als je een vlecht weken laat zitten kan ik me voorstellen dat het zo lijkt?

Allebei, natuurlijk dat er wat uitvalt, maar het waren er meer dan gewoon en het brak echt gewoon in een rechte lijn af. ongeveer in de zelfde hoogte, zoals ik al eerder schreef in de hoogte van dat het zegmaar wat strakker zat omdat het inelkaar zakten. Dat laatste stukje werdt toen dunner en dunner, en bovenin ook, maar niet zo erg.

Basilicium schreef:
Kleine kans, maar lag het er misschien aan dat ze met haar hals schuurde/krabte en dat de manen afbraken dáár waar ze het meest in het nauw kwamen (doordat de vlechtjes daar het strakst waren)? Dat is me namelijk wel eens met een ingevlochten staart overkomen. Bijna alle nieuwe haren waren weg en voordat het dan hersteld is, dat duurt lang ja.

Ik volg :)

Ik hoop echt dat je de oorzaak kan achterhalen voordat je opnieuw vlecht om het langer te laten groeien. Zou zonde zijn als je met dat vlechten weer het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt.

In de zomer schuurt ze soms wat maar toen ik het vlocht was het winter en dan schuurt ze nooit. Dus ik denk het niet, maar anders kan dat natuurlijk wel meespelen :)

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:26

Lindagek schreef:
Heeft je paardje dikke of dunne haren, en bij het uitborstelen van de manen? Breekt het dan ook af?

Pff, dat is moeilijk :P PRE-manen haha (merrie dan). Niet zo dik als die van een fries maar wel dat ze lang kunnen worden. Bij het uitborstelen van de vlechten braken ze af en er zaten ook een heleboel losse haren bij.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:03

ik vlecht mijn paarden niet in en doe er niets mee (hooguit een keer strotjes eruit) en het meerderdeel heeft extra lange manen dit tot over de boeg.

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:27

En met het wassen? Doe je dat vaak?

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:30

friesiszwart schreef:
ik vlecht mijn paarden niet in en doe er niets mee (hooguit een keer strotjes eruit) en het meerderdeel heeft extra lange manen dit tot over de boeg.

Ik doe nu tegenwording ook niks meer vlechten ofzo en is het al weer uitgegroeit, maar het wil niet langer worden dan tot de onderkant van haar hals, daarna slijt het af en daarom zou ik graag willen vlechten maar laatst ging dat niet zo goed dus :P
Maar van jouw naam neem ik aan dat jij friezen hebt? :P Die hebben wat dikkere haartjes.

Lindagek schreef:
En met het wassen? Doe je dat vaak?

Soms was ik het maar niet vaak, want dan komen er zo veel haren uit. Zouden de manen beter worden en minder afbreken van meer wassen of niet?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:43

Een vlecht zeker niet 2 / 3 weken laten zitten hoor Moet je zelf eens doen dan breekt het ook af hoor :o
Liefst elke dag of om de dag een nieuwe vlecht

Verder om de dag insprayen met cockpit spray Ja die voor in de auto werkt net zo goed alleen veel goedkoper :D Heel voorzichtig met speciale mannen borstel uitkammen onderaan beginnen De ergste klitten eruit halen en dan rustig naar boven toe werken Die haren die eruit komen zitten toch al los

Je elastiekjes weg gooien!!! Want daar breekt het juist van af Ga naar de Kruidvat koop stoffen stiekjes zonder metaal stukje 100% stof moet het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

http://185.27.141.171/~zennernl/wp-cont ... 121650.jpg

http://185.27.141.171/~zennernl/wp-cont ... 125600.jpg

Zulke bijvoorbeeld badstof is het daar beschadigd je haar niet van Mijn haar is nog nooit zo lang en gezond geweest sinds ik deze stieken gebruik Kapper zag dat het afgebroken was op een hoge staart En adviseerde me dit
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 09-05-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:27

Als je de manen niet vaak wast ligt het daar niet aan. Dan weet ik het niet, sorry.

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 10:27

dresjoepie schreef:
Een vlecht zeker niet 2 / 3 weken laten zitten hoor Moet je zelf eens doen dan breekt het ook af hoor :o
Liefst elke dag of om de dag een nieuwe vlecht

Verder om de dag insprayen met cockpit spray Ja die voor in de auto werkt net zo goed alleen veel goedkoper :D Heel voorzichtig met speciale mannen borstel uitkammen onderaan beginnen De ergste klitten eruit halen en dan rustig naar boven toe werken Die haren die eruit komen zitten toch al los

Je elastiekjes weg gooien!!! Want daar breekt het juist van af Ga naar de Kruidvat koop stoffen stiekjes zonder metaal stukje 100% stof moet het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

http://185.27.141.171/~zennernl/wp-cont ... 121650.jpg

http://185.27.141.171/~zennernl/wp-cont ... 125600.jpg

Zulke bijvoorbeeld badstof is het daar beschadigd je haar niet van Mijn haar is nog nooit zo lang en gezond geweest sinds ik deze stieken gebruik Kapper zag dat het afgebroken was op een hoge staart En adviseerde me dit

Hartstikke bedankt voor de tips Dresjoepie! :D Zal het eens proberen of dat werkt!