Afrasteringsbatterij herladen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianRose_

Afrasteringsbatterij herladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 13:37

Wij zijn een wei aan het klaarmaken voor een paard. Ik zit met nog enkele vragen!
Zo hebben we geen elektriciteitsverbinding voor een afrasteringsapparaat,
dus moeten we er eentje op batterijen aanschaffen.
Nu vroeg ik me af of die batterijen terug kunnen opgeladen worden, of als je telkens weer een nieuw bakje moet kopen wanneer die op is?

Alvast bedankt! *\o/* /3

Palmera

Re: Afrasteringsbatterij herladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:39

Ik gebruikte altijd auto accu's. Oplaadbaar en goedkoper dan de speciale accu's van de paardenmerken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:44

Ik koop ze elke keer opnieuw: voor 33 euro per jaar ben ik klaar.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:47

Palmera schreef:
Ik gebruikte altijd auto accu's. Oplaadbaar en goedkoper dan de speciale accu's van de paardenmerken.

zoiets heeft mijn buurman ook, maar moet er dan ook een ding tussen (kan niet op de naam komen) zodat de stroom van de accu verminderd wordt omdat het schokbakje de zoveelheid niet aan kan ?!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:54

Het kan beide, als je batterijen koopt moet je iedere keer nieuwe kopen, een accu kun je opladen. dan moet je natuurlijk wel een acculader hebben :). Als je veel land hebt, is een accu op termijn voordeliger. Op zonnepanelen kan ook - tenminste in de zomer.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:55

Ik heb nooit zoiets gebruikt hoor. Gewoon goed aansluiten en het enige wat belangrijk is is kijken naar de capaciteit van het apparaat. En daar je accu op aanpassen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:21

Kendra schreef:
Het kan beide, als je batterijen koopt moet je iedere keer nieuwe kopen, een accu kun je opladen. dan moet je natuurlijk wel een acculader hebben :). Als je veel land hebt, is een accu op termijn voordeliger. Op zonnepanelen kan ook - tenminste in de zomer.

Winter lukt ook, maar je moet genoeg capaciteit hebben (80+ watt). Tip voor panelen, niet die van de schrikdraadfabrikant nemen, maar pakketje (met kabels en laadcontroler) ergens anders kopen, scheelt zo 3/4 van de kosten. Ik heb de mijne hier vandaan :
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... ction=home

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:33

Hier ook voorheen autobatterij eraan gehangen. Opladen kan met een druppellader. Heel tevreden van. (Nu huur ik weiland met stroom inbegrepen, vandaar dat er staat voorheen ;) )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:42

Die batterij kun je inderdaad niet hergebruiken. Andere optie is accu, zoals hier genoemd. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:43

Ik heb in mijn apparaat ook een autoaccu. Die neem ik eens in de zoveel tijd mee naar huis om hem een dag op te laden en dan gaat hij weer mee terug.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:43

Wij hebben ook een auto-accu, van de sloop gehaald :-), dus inderdaad iets goedkoper dan van Gallagher of zo..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:24

Ik heb 2 accu's die ik afwisselend gebruik. Thuis laad ik hem dan weer op. De batterijen waren me veel te duur en raakten zeer snel leeg, 1-2 maanden deed ik er mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:36

Palmera schreef:

Het klopt dat auto-accu's goedkoper zijn, de accu's van de "paardenmerken" zijn een ander type accu, waar je op andere plekken ongeveer dezelfde prijs voor betaald.
dit heeft te maken met de constructie van de accu. Autoaccu's zijn niet bedoelt en ontworpen om ontladen en herladen te worden, die zijn bedoelt om heel kort een hele hoge stroom te leveren (voor het starten van de motor) en voor de rest geladen te blijven (middels de dynamo).
Die "dure" accu's kun je helemaal ontladen (diepontlading in vaktermen) en weer opladen, zonder dat de accu daarvan stuk gaat.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:42

ikke schreef:
Palmera schreef:

Het klopt dat auto-accu's goedkoper zijn, de accu's van de "paardenmerken" zijn een ander type accu, waar je op andere plekken ongeveer dezelfde prijs voor betaald.
dit heeft te maken met de constructie van de accu. Autoaccu's zijn niet bedoelt en ontworpen om ontladen en herladen te worden, die zijn bedoelt om heel kort een hele hoge stroom te leveren (voor het starten van de motor) en voor de rest geladen te blijven (middels de dynamo).
Die "dure" accu's kun je helemaal ontladen (diepontlading in vaktermen) en weer opladen, zonder dat de accu daarvan stuk gaat.

Dat heet een tractie accu. Ook wel boot accu genoemd.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:45

Bedankt voor de info mensen, het is duidelijk nu! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:51

ikke schreef:
Palmera schreef:

Ik ken toch wel mensen die lang met hun accu doen (meerdere jaren) maar die noemen toch auto accu's? Kan dat?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:20

TurdusMerula schreef:
ikke schreef:

Ik ken toch wel mensen die lang met hun accu doen (meerdere jaren) maar die noemen toch auto accu's? Kan dat?

Dat kan wel, als je ze regelmatig oplaad en niet wacht tot het systeem aangeeft dat ze "leeg" zijn. Daarnaast kun je je afvragen hoe goed de kwaliteit van die accu daadwerkelijk is. Ik gaf een kennis eens de oude accu uit mijn auto; ze had nog nooit zoveel spanning op de draad gehad! Mijn auto kon ik er niet mee starten, maar het apparaat kon er nog wat mee, blijkbaar.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:30

Ik heb ook een bootaccu (100€ geloof 105ah )erop staan.staat wel serieus stroom op,bijna net zo goed als dat ie op netstroom staat.
Maar niet elk apparaat kan volgens mij op een accu?

Dat apparaat wat ik daarvoor had deed ik gewoom de batterijen van herladen :+
Kan overigens maar 1 of 2 keer is nml niet de bedoeling.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:30

Bedankt voor je uitleg Ikke... :)

Gewon toch herladen. :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:08

Wij laden hem idd ook altijd op voordat hij leeg is. Stroom zit er genoeg op heb ik onlangs zelf ervaren :')