Halster over of onder het vliegenmasker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Halster over of onder het vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 07:01

Vorige week heb ik 2 nieuwe vliegenmaskers gekocht. De Rambo Vamoose (met beugel) en een van Bucas, om te kijken welke het beste zit.

Vorig jaar had ik een Bcas, en daar zat het halster overheen. Nu ben ik eigenlijk helemaal niet van het halster om doen in de wei, maar zomers loopt hij met graasmasker, dus heb ik niet zoveel keus.

De Rambo vind ik persoonlijk mooier zitten, maar door de beugel moet hier het halster dus onder.

Zijn er meer die het halster onder het masker doen? Welk voor en nadelen heeft het? En wordt het niet ontzettend warm bij 30 graden?

Afbeelding
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:09

Kan je niet een groter halster nemen zodat het er wel over kan als je dat liever hebt?

Ineke2

Re: Halster over of onder het vliegenmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:17

Heb je dat vliegenmasker echt nodig?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:22

Ik denk dat het voor het paard niet uitmaakt, dat vliegenmasker van rambo ziet er een stuk prettiger uit eigenlijk. Dat het halster er dan onder moet lijkt mij niet erg.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:25

Zijn van die sprieten niet handiger? Dit ziet er erg benauwd uit. Zijn deze wel bedoelt om icm een halster te dragen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:26

Wat moet er benauwend aan zijn? Het is een en al gat, geen plastic kas.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:29

Flowq schreef:
En wordt het niet ontzettend warm bij 30 graden?

Ja, gruwelijk heet. Niet alleen bij 30 graden. Zelfs onder de 20 graden kan het vervelend zijn voor hem om zoveel poespas aan zijn hoofd te hebben, denk aan een dag waarop de zon erop staat. Probeer je ook te verplaatsen in wat "hitte" is voor een paard. Jouw paard kan vele malen beter tegen kou dan tegen hitte.

Is er een reden dat je je paard zo "hermetisch" af wilt sluiten voor insecten? Ik las gisteren iets van een Bokker wiens haf's ogen echt opzwellen door bepaalde insecten. In dat geval snap ik het wel, maar als er geen sprake is zo'n soort reden, zou ik het à la minute van zijn hoofd af halen.

Ik begrijp dat je waarschijnlijk blij bent met je nieuwe aanwinsten, maar ik zou ze in overleg met de winkel terug brengen of eventueel zelf doorverkopen. Ik zie dat de kaartjes er nog aanhangen, dus dat is alleen maar fijn.

Ook bedenk ik me net het volgende: hoe vervelend zou het zijn wanneer er een vlieg of ander insect onder weet te kruipen, die vervolgens de weg terug niet meer kan vinden? Ik kan me zelfs voorstellen dat dat tot een gevaarlijke situatie leidt, mocht het paard in paniek raken van de irritaties.

Ik zou het lekker af doen en hem in plaats daarvan in de zomer knoflook laten eten en/of waar nodig insprayen met natuurlijk anti-vliegenspul op basis van knoflook/citroen e.d. Zie bijvoorbeeld dit topic: [SV] O nee de vliegen zijn er weer!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:43

Ik heb een andere vliegen masker gewoon een standaard ding.
Ik laat het halster altijd af.
Of ben je een paar keer je vliegenmasker kwijt geweest?

Bij ons zijn de paarden blij met een masker. Ze staan veel rustiger.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:45

Hier ook blijheid met een vliegenmasker.. Wiebe heeft altijd behoorlijk last van die beesten..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:46

Zoveel poespas... Het ding bestaat uit gaatjes. Ik vind die rambo er echt fijn uitzien, beter dan ontstoken ogen omdat er allemaal vliegen inzitten de hele dag door. Dat is pas irritant!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:54

@gypsy: alles zit dicht, van voor naar achter. Paard wordt gek als er een vlieg het masker in komt en niet omhoog er uit kan omdat er een kap zit. Of als ie even lekker in de modder heeft gerold, zitten alle gaatjes dicht en ziet ie niets meer.

Zelf gebruik ik deze maskers niet, al een paar keer gezien dat een vlieg of insect in het masker kwam, er niet uit kon, en paard staat met ontstoken oog.

Sprietjes werken ook.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:56

Gypsy schreef:
Zoveel poespas... Het ding bestaat uit gaatjes. Ik vind die rambo er echt fijn uitzien, beter dan ontstoken ogen omdat er allemaal vliegen inzitten de hele dag door. Dat is pas irritant!

Wat jij zegt ja! Mijn haf vroeger had ook zo vaak last van vieze ogen door al die rot vliegen en hij vond ze vreselijk irritant. De bucas kap vond ik zelf fijn, maar die heeft toch ook wel eens tegen zijn ogen aan gezeten, waardoor je daardoor weer ontstoken ogen kunt krijgen. Die rambo ziet er erg prettig uit. Persoonlijk lijkt een halster eronder me fijner dan eroverheen. Ik zou zelf dus voor de combi met de rambo gaan.

Die sprieten aan een halster doen mijn inziens niets.

Linnie050, dat halster kan niet af, aangezien daar het graasmasker aan zit.

Ik vond het met warmte altijd wel meevallen. Mijn bucas kap was wit, dat reflecteert de zon en scheelt aanzienlijk in de warmte.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:58

Wat zijn sprietjes?

Waarom moet je bij de beugel vliegenmasker een halster eronder doen dan?

Als er modder op zit spoel je het zo af onder de kraan.

Vlieg hier denk ik nooit gehad.
Dat Zal dan het enige nadeel zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:59

Duidelijk over het halster.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 07:59

Ik gebruik al heel wat jaren maskers. Nog noooit problemen gehad. Als je het goed dicht maakt komt er geen vlieg onder en te warm is het ook niet. Ik heb het halster er altijd overheen. Vind het ook geen gefrutsel of onnodig. Veel beter dan paarden met ontstoken ogen!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:01

Wij hebben juist expres het vliegenmasker over het halster, zodat madam dr graasmasker minder makkelijk afkrijgt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:07

Marieke_K schreef:
@gypsy: alles zit dicht, van voor naar achter. Paard wordt gek als er een vlieg het masker in komt en niet omhoog er uit kan omdat er een kap zit. Of als ie even lekker in de modder heeft gerold, zitten alle gaatjes dicht en ziet ie niets meer.

Zelf gebruik ik deze maskers niet, al een paar keer gezien dat een vlieg of insect in het masker kwam, er niet uit kon, en paard staat met ontstoken oog.

Sprietjes werken ook.

Ooit gedacht aan paarden die allergisch zijn? En de kop kapot schuren. Dit masker is het meest fijne en lluchtigste masker die er op de markt is ook bij 30 graden.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:26

Yvank_ schreef:
Citaat:

Ooit gedacht aan paarden die allergisch zijn? En de kop kapot schuren. Dit masker is het meest fijne en lluchtigste masker die er op de markt is ook bij 30 graden.

Ja hoor, maar ik geef mijn mening op basis van mijn ervaringen van 15 jaar paarden houden, net zoals jij dat doet :)

Dat vraagt TS volgens mij ook: ervaringen en meningen van verschillende mensen.

Het is aan ieder wat hij/zij daarmee doet. Een 100% waarheid of juiste keuze is er nooit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:40

Mijn pony die haar neus verbrand staat al 6 jaar zonder enig probleem met kap op (dag en nacht), als een kap goed past komt daar geen vlieg tussen en is het koeler onder de kap. Helaas snappen sommige mensen niet dat de kap echt aan moet sluiten.

Daarom ook het volgende; de rambo sluit op deze manier niet aan en kan zo dus niet gebruiktworden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:59

De rambo ziet het fijnst eruit en zit naar mijn idee het beste. Wel het halster eroverheen.
Ook hier wordt ivm chronische maanblindheid onsteking de kap ook al elke dag gedragen
wel heb ik voor de hele warme dagen een spierwitte kap,ivm de hitte die een zwarte kap kan opbouwen

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:08

Ik heb voor mijn fjordje ook de vamoose
hij heeft zomer eczeem en wordt echt knettergek van kriebelbeestjes.
Bij hem doe ik het halster erover.omdat hij dan de kap niet verliest. (Iets met een kort bol hoofd met mini oren)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 10:49

Ik gebruik ook al jaren een masker, nog nooit geen problemen gehad. Dat is mijn probleem ook niet. Ik wil alleen weten welke het beste is voor mijn haf. Sprietjes hebben geen meerwaarde vind ik. Geen masker is ook geen optie. Idd wegens ontsteking en traanogen. Dit topic heb ik geopend voor het beste masker, niet voor wel/niet, want ik weet best wat ik doe.

Een groter halster heb ik ook al geprobeerd, maar dat is ook geen succes. Het druk nog het masker (de beugel) plat.

Hermetisch afsluiten is absoluut niet waar. Alleen voor z'n ogen. Vol zitten met modder is ook onzin, dan moet de wei wel erg onder drap zitten. Dat het rambo masker 'veel' is, vind ik ook, maar dat masker valt ook erg groot.

Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat er iets onder komt, dus dat zal het probleem niet zijn. +dat hij erg nuchter is, en we echt alleen vliegen hebben, geen steekbeesten. Vliegenspray gebruik ik.

De Rambo sluit wel aan, deze zit geheel tegen het halster aan. Ik zie daar geen vlieg onder komen. Daarbij zal alles snachts weer af gaan, en de aankomende maand staat hij sowieso nog zonder halster.

Akshay, zou je een foto voor mij hebben hoe het bij jou zit?

De rest van de bokkers die het wel snappen, bedankt voor jullie input! :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:49

Een poging.
Anders is het de laatste foto in mijn profiel :)
Afbeelding

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:04

Ik heb de vamoose ook en heb het halster eronder. Zit mooier vind ik en handig aangezien ik 3x per dag het oog moet druppelen en dan alleen de kap even af moet. Wel hele fijne kap! Ziet er alleen niet uit. De randjes zijn ook met vliegafwerend spul waardoor er geen vliegen onderdoor zouden moeten kruipen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 12:32

Alshay, dat zit inderdaad goed! Nooit last ervan dat het 'strak' zit?

Yess, gaat het goed met het halster er onder?