24/7 op de wei, wanneer te weinig gras?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

24/7 op de wei, wanneer te weinig gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:45

Hoi,

Sinds kort staan mijn shetlander en pony weer dag en nacht op de wei. Ze krijgen op dit moment niks bijgevoerd alleen gras en vitaminekorrel.

Op de wei hebben eerst een paar dagen de grote paarden gestaan omdat het anders teveel gras zou zijn voor de pony's. Nu zijn we een paar weekjes verder en begint de wei steeds kaler te worden. Wanneer is de wei te kaal om alleen 'van te leven'? Op dit moment geef ik ze onder het poetsen af en toe een pluk hooi, hier hebben ze dan geen interesse in. Wanneer is het tijd om de pony's te verweiden?
De pony's zijn nu mooi op gewicht, iets misschien wat aan de zware kant. Wachten jullie dat ze zichtbaar afvallen of dat ze weer interesse krijgen in het hooi?

twinducklin

Re: 24/7 op de wei, wanneer te weinig gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:56

Vergeet niet dat het gras op dit moment heel hard groeit. Al lijkt de wei kaal kunnen ze nog heel wat binnen krijgen op een dag!

Wanneer ik zou omweiden ligt aan je pony's. Zijn ze snel hoefbevangen? Ze zijn al te dik schrijf je. Mogen ze dit gewicht houden of moeten ze eigenlijk afvallen? Het groot is je andere pony? Mijn inziens kun je een shetlander bijna niet te sober houden 24/7 op de wei. Meeste pony's eten eerder teveel als te weinig, dus zolang er geen interesse is in hooi hebben ze nog meer als voldoende gras

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:06

Dankje voor je reactie. De andere pony is een Welsh D-pony,en ze staan op een weide van zo'n 3000m2 op dit moment. Hoefbevangen heb ik nog niet meegemaakt met beide. Ze mogen dit gewicht houden, maar niet dikker worden vind ik persoonlijk.

Dan denk ik dat ik inderdaad af en toe hooi blijf aanbieden en zo bekijk of het tijd is voor de volgende wei. Al staat daar eigenlijk weer te veel op.

twinducklin schreef:
Vergeet niet dat het gras op dit moment heel hard groeit. Al lijkt de wei kaal kunnen ze nog heel wat binnen krijgen op een dag!

Wanneer ik zou omweiden ligt aan je pony's. Zijn ze snel hoefbevangen? Ze zijn al te dik schrijf je. Mogen ze dit gewicht houden of moeten ze eigenlijk afvallen? Het groot is je andere pony? Mijn inziens kun je een shetlander bijna niet te sober houden 24/7 op de wei. Meeste pony's eten eerder teveel als te weinig, dus zolang er geen interesse is in hooi hebben ze nog meer als voldoende gras

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:02

Is die andere wei aangrenzend? Kun je niet als je deze wei dadelijk te kaal vindt beginnen met een paar uur per dag grazen of die nieuwe wei? totdat die weer kaal genoeg is om er 24/7 op te staan en dan de andere wei rust te gunnen?
Denk dat je de wei waar mijn paarden op staan ook kaal noemt. Er staan er echter 10 op, hebben ze ook in de winter opgestaan ( toen zelfs met 14) krijgen onbeperkt hooi of voordroog bijgevoerd maar merk dat er nu bijna niks van gegeten wordt. Het gras is vrij kort, maar toch zie je het wel groeien ( was erg kapot in de winter). Niet te snel zorgen maken dat het teweinig is, maar gewoon goed naar je pony's blijven kijken!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:15

twinducklin; hoe groot is dat stuk dan? kunnen ze daar de hele zomer van eten?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:34

Suus19, geen idee groot weiland, maar ben heel slecht in schatten.. maar het is nog goed door te lopen.

het ligt er beetje aan met hoeveel ze staan. 1 zomer stonden ze met 7 toen hadden ze teveel gras. Vorige zomer met 10 hebben ze paar weken niet bijgevoerd gekregen. Deze zomer weet ik het niet, wei was erg kaal en kapot toch lijkt het gras nu nog sneller te groeien als hun het op krijgen. Ze eten veel minder voordroog maar eten het wel nog steeds.