Hoe water aanbieden in stal zonder stromend water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Hoe water aanbieden in stal zonder stromend water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:55

Hoi iedereen,

Onze paarden staan op een stal waar geen 'stromend' water is. Daarom gaven we hen al die tijd water in een emmer die zo in een ijzeren houder staat. Handig op zich, maar het volume is te klein om bij warm weer een hele dag door te komen merken we al langer. Sommige dagen kan ik wat vaker passeren en is het geen probleem, maar helaas moet er ook gewerkt worden dus op die dagen kan ik pas tegen de late namiddag weer naar hen toe.. We hebben al gedacht aan 2 emmers te plaatsen maar dat is dan weer een emmer erbij en ik vind dat niet zo'n handig systeem.. :-) (maar als het niet anders kan, wordt het dit hoor ;-) )

We hebben al wat geprobeerd zoals een flexibele mand maar die was te licht dus daar sleurden ze heel de stal mee door.. Onlangs had ik rechthoekige zogenaamde 'metserskuipen' gekocht omdat die wat steviger en zwaarder waren en toch heel veilig (want bv oude badkuip ofzo vind ik niet zo veilig :o ) maar dat was buiten mijn speelvogel gerekend.. 's avonds was heel haar stal nat en lag de kuip vanachter in haar stal :Y) woeps! :+
Bij mijn vorige paardje gebruikte ik gewoon een hoge plastic ton maar ook dat zal wellicht niet 'speelvogel-proof' zijn vrees ik..

Dus ik vroeg me af.. Wat gebruiken jullie? :-)

Ik hou wel graag rekening met 'veiligheid'.. :-)

Bedankt alvast voor jullie reacties!!
Laatst bijgewerkt door Babbelkous op 03-05-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: Hoe water aanbieden in stal zonder stromend water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:56

Een (houten) waterdichte kist maken en monteren aan de zijkant van de stal? En dan eventueel met een H2O zak bijvullen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:57

Gewoon een zwarte plastic bak in de hoek en vullen met water.

Vind ik zeer handig, zo zie ik of mijn paard voldoende drinkt of niet en het is veilig. Vriest nooit kapot etc. een zeer goede en goedkope oplossing. Het is ook altijd verplaatsbaar naar de weiland in het weideseizoen. Voor mij niks meer anders.

Te koop bij elke bouwwinkel, zoals Praxis.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-05-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 15:58

Bedankt voor de tip. Vorige eigenaars hadden dit gedaan om het hooi in te steken maar vind dit wat te gevaarlijk voor paardenbenen.. :o

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:58

Ik heb een grote (zwarte plastic) cementbak in de hoek staan. Twee paarden kunnen hier een hele dag uit drinken. Het is (gevuld) zo zwaar dat ze hem echt niet omkrijgen

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:59

Er is echt nergens een waterleiding aanwezig? Zo nee, dan van thuis gevulde jerrycans meenemen en een grotere bak neerzetten waar je paard wel de hele dag mee vooruit kan.

Edit: zo'n grote zwarte plastic kuip van de bouwmarkt is echt niet gevaarlijk hoor. Kun je rustig neerzetten.
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 03-05-15 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:00

En het is ook zeer goed schoon te houden.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:00

Ragdollcat schreef:
Gewoon een zwarte plastic bak in de hoek en vullen met water.

Vind ik zeer handig, zo zie ik of mijn paard voldoende drinkt of niet en het is veilig. Vriest nooit kapot etc. een zeer goede en goedkope oplossing.

Te koop bij elke bouwwinkel, zoals Praxis.

Dat is zoals de mesterskuip die we onlangs probeerden volgens mij.. Die sleurt ze dus al spelend heel haar stal door.. :( resultaat: propere stal helemaal nat en geen druppel water meer in de bak.. :(

Heb op dat vlak lastige paarden denk ik.. :+ Ze spelen er te graag mee.. :=

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:01

een rechthoekige bak, zoals je al eerder gebruikt hebt en deze vastzetten met bouten en moeren. Wij hebben er ook zo een die ze omgooit

veersche

Het water in de voerbak doen en gewoon op de grond voeren.
Voerbakken zijn altijd groter dan een emmer en die kunnen ze niet omgooien.
Ik heb in de winter vaak geen water door bevroren leidingen en dan gooi ik water in de voerbakken (en daar gaat heel veel in, ik heb emmers van 20 liter en er gaat 1,5 emmer per voerbak in).
Wel uiteraard ervoor zorgen dat de voerbak waterdicht is.

Marije_jiplover

Speciekuip in vrachtwagenband en vrachtwagenband aan wand van de box bevestigen tegen slepen?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 03-05-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:01

Liesje89 schreef:
Er is echt nergens een waterleiding aanwezig? Zo nee, dan van thuis gevulde jerrycans meenemen en een grotere bak neerzetten waar je paard wel de hele dag mee vooruit kan.

Bedankt voor de tip maar we doen het idd met bidons maar het probleem is dat een 'losse' waterbak dus heel de stal doorgesleurd wordt.. dus het is eerder dat ik op zoek ben naar een 'oplossing' die niet zo makkelijk verplaatsbaar is.. ;)

De metserskuip zat 30L water in maar was dus kort erna al helemaal omgekieperd.. :o

Blacky94

In Canada hadden we ook gewoon 1 of 2 emmers in de stal hangen. Vaak wel van die emmers met klein stukje afgeplatte achterkant zodat ze beter tegen de wand hangen en vaak ook in zo'n ding tegen de muur van een haakje met een rondje erboven zodat paarden ze zelf niet makkelijk van de haak kunnen pakken...

Edit; deze haken

http://media.robinsonsequestrian.com/me ... 1-01_2.jpg
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 03-05-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:02

Marije_jiplover schreef:
Speciekuip in vrachtwagenband en vrachtwagenband aan wand van de box bevestigen tegen slepen?

Ja maar hoe te bevestigen dat het veilig is voor de paarden én dat je het nog kan losmaken om goed uit te kuisen? :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:03

Bidons? Tandjes dan blijf je toch bezig := ?
Kan je de Kuip niet vastmaken aan een muur oid?

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:03

Je kan ook zo'n grote zwarte bak kopen en bijv. in een grote (trekker) band zetten. Dat is veel lastiger om te gooien

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:04

veersche schreef:
Het water in de voerbak doen en gewoon op de grond voeren.
Voerbakken zijn altijd groter dan een emmer en die kunnen ze niet omgooien.
Ik heb in de winter vaak geen water door bevroren leidingen en dan gooi ik water in de voerbakken (en daar gaat heel veel in, ik heb emmers van 20 liter en er gaat 1,5 emmer per voerbak in).
Wel uiteraard ervoor zorgen dat de voerbak waterdicht is.

Op zich een goed idee maar gaat qua volume hetzelfde zijn als de emmer nu.. :)
Maar mss wel een idee om in de warmere maanden deze dan als 'extra' te vullen! Bedankt!!

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:04

Wat wij hier doen, is 1 of 2 stoeptegels in de metselkuip. En dan goed vullen dan is hij echt niet meer te verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door Rijsa op 03-05-15 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:05

Ik heb van die grote stevige groene hangbakken, daar gaat ruim meer in dan een gewone emmer in. En ook al trekken ze die een x de stal in, daar kunnen ze zich niet aan bezeren
Bij het naar binnen gaan vul ik ze, bij de laatste ronde weer en dan is in de ochtend er altijd nog wel wat over.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:05

Celiien schreef:
Bidons? Tandjes dan blijf je toch bezig := ?
Kan je de Kuip niet vastmaken aan een muur oid?

Andere suggesties? ;-)
Stromend water ligt er in de verste verte niet en put boren is geen optie wegens te veel ijzer in het grondwater :(

Ik zoek idd een systeem om de bak 'veilig' te kunnen vastmaken en toch gemakkelijk te kunnen losmaken om uit te kuisen.. dat is idd mijn vraag eigenlijk ;)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:06

fokfanaat schreef:
Ik heb van die grote stevige groene hangbakken, daar gaat ruim meer in dan een gewone emmer in. En ook al trekken ze die een x de stal in, daar kunnen ze zich niet aan bezeren
Bij het naar binnen gaan vul ik ze, bij de laatste ronde weer en dan is in de ochtend er altijd nog wel wat over.

Zo doen wij het idd ook maar als het warm is is dat echt te weinig.. heb je een foto van de bakken die jij hebt? :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:06

Emmer met ijzeren ring is ook verkrijgbaar in grotere maten.
Wij hadden ze vroeger voor 20 ltr emmers.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:07

Wij gebruiken momenteel deze in onze paddock
Afbeelding

Bovenrand eraf zagen en in jouw speel-paard-geval kun je gaatjes boren in de bovenrand en dan met een strotouwtje of kettinkje oid vastzetten in de muur.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:07

Nou jerrycans of een H2O bag? Bidons gaat, wat 1 liter per stuk in ofzo := ??

Stoeptegels of in ieder geval goed zwaar maken in ook een goede!

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:07

Rijsa schreef:
Wat wij hier doen, is 1 of 2 stoeptegels in de metselkuip. En dan goed vullen dan is hij echt niet meer te verplaatsen.

Heb geprobeerd met klinker erin maar dat was niet zwaar genoeg dus idd mss eens 1 of 2 grote stoeptegels! bedankt voor de tip! Zeker het proberen waard!! :))