Overgewicht shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falabelpony

Overgewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:59

Hallo,

Onze shetlander heeft overgewicht, wat kan ik hier aan doen?
Hij is 7 jaar, en staat snachts op stal en overdag in het land. Het stuk land is vrij klein, en op stal krijgt hij nu geen hooi. Alleen een klein handje biks. Hij krijgt elke dag beweging, mennen van een paar uur, of hij word gereden of gelongeerd. Hij loopt elke dag gemiddeld 1,5 uur. Toch heeft hij nog overgewicht waar hij duidelijk wel last van heeft. Ik kan er niet bij dat hij nog dik is,, het landje is ongeveer 10 bij 5 dus niet erg groot. (we hebben wel meer land maar daar durf ik hem gewoon niet op te zetten). en land staat haast geen gras meer op, is helaas meer zand geworden dan gras. Maar ik durf hem niet op een ander stuk gras te zetten.

Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Om hem hierdoor de heledag op stal te laten met haast geen eten vind ik ook geen optie.

Ook geprobeerd om in de bak te zetten en maar heel even in het land, maar dan gaat hij zand eten. Verder hebben we ook niks wat bestraat is waar hij op kan.

ook gedacht aan een muilkorf,, maar er staat gewoon echt geen gras meer in het land.. dus lijkt me dit weinig zin, en ook krijgt hij dan helemaal niks meer binnen lijkt me, en uithongeren wil ik ook zeker niet!

Ook dierenarts heeft hem laatst nagekeken, verder vond ze hem helemaal gezond. Dit komt dus niet door een aandoening. maar verder kon ze me ook niks vertellen.. Maar hij heeft wel last van het overgewicht. ( gaat met zijn benen uit elkaar staan onderandere..)

iemand hier met ervaring hiermee? ik maak me hier wel zorgen over.

Dreamy

Re: Overgewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:42

ED > VSW

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:44

Beginnen met 's nachts WEL hooi geven, geen hooi geven is slecht voor de darmen. Ik zou hem in de bak zetten met een slowfeeder of een fijnmazig hooinet. In kort gras zitten juist veel suikers in deze tijd van het jaar dus daar kan hij ook dik van worden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:45

Staat deshet alleen? Aangezien hij zand gaat eten als hij in de bak staat. Misschien is het verveling? En de biks, heeft hij die echt nodig? Zal hem eerder op hooi zetten dan biks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:45

Heeft je DA geen advies gegeven?
En staat die pony alleen op dat stukje?
Verder biks vervangen door hooi. Dan blijft de stofwisseling aan de gang.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:46

Helemaal geen brokken geven en enkel hooi.
Eventueel na het werken een handje meusli.

En natuurlijk blijven bewegen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:49

Kan door zand in de darmen komen. Kunnen ze ook dik door worden en als hij dan ook nog gestrekt gaat staan.. Dat is ook een signaal voor zand in de darmen. Zou sowieso zandkuur geven en als het kan hooi met weinig voedingswaarde zoals graszaadhooi. Wel hooi geven hoor, want dat is absoluut nodig om de darmen actief te houden en zorgt ook voor zandafvoer..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:50

In ieder geval geen brok voeren! Arm hooi zou ik zeker wel aanbieden, zo lang zonder eten is niet goed voor een paard. En voor op de wei..graasmasker? :)

Heb je een foto van hoe hij staat?

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:00

Geen brok en wel eten in de stal.

Beste is graszaadhooi, dat kan hij onbeperkt eten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 17:03