Wat moet ik nou, beetje wanhopig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

Wat moet ik nou, beetje wanhopig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:02

Hallo allemaal.
Ik heb nu bijna 7 jaar een welshpony. Superleuk beest. Bereden onder het zadel en we hebben haar ook betuigd. In 2012 is ze in december hoefbevangen geraakt. In 2014 is ze weer hoefbevangen geraakt en toen heb ik besloten om haar grotendeels op de paddock te houden. Met zeer beperkte weidegang. Voorheen stond ze wel op het land met 3 andere pony's. Ze kreeg altijd ruime beweging. Maar later in 2014 werd ze toch weer hoefbevangen. Dus gewoon niet meer op het gras. Een tijd lang graszaadhooi gevoerd. Intussen heeft ze er een peesblessure bijgekregen. Dat gaat nu wel weer vrij goed maar ze staat op een klein stukje en 's nachts op stal. Ze staat alleen wat niet leuk voor haar is. Maar geen pony's die haar kunnen vergezellen. Ik had ook al een advertentie op marktplaats gezet. Ik stap met haar aan de hand en ze mag ook weer stappen voor de wagen. Onder het zadel nog niet. Nu blijkt ze toch weer tegen hoefbevangen aan te zitten. Ze krijgt gewoon hooi van die kleine baaltjes. Ze krijgt ook glucobalance. Ik merk ook dat ze het niet naar het zin heeft en dat snap ik heel goed. Ik heb het hevoel nu in een cirkeltje te zitten. Voor haar hoefbevangenheid moet ze juist veel bewegen maar voor haar peesblessure moet ze juist nog rustig aandoen. Ze krijgt soms wel eens een plak extra hooi want soms staat ze te stuiteren in de paddock, maar nu moet ik haar maar laten stuiteren? Ze mag alleen maar minder hooi. Een maatje heb ik tot nog niet gevonden voor haar. Veel meer bewegen dan ze nu doet mag niet voor haar pees. Ze heeft ook speciaal beslag voor haar pees. Haar frustratie uit zich ook door hoofdschudden. Ik knip regelmatig wilgentakken voor haar maar daar is de lol gauw vanaf. Ik weet gewoon niet wat ik nog kan doen om het draagzaam te houden. Opzich is ze wel heel levendig.

Moonlight17

Re: Wat moet ik nou, beetje wanhopig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:06

Hoe geef je het hooi, slowfeeder misschien een idee? In het paddock een soort pad maken, waar ze naar toe moet lopen voor haar hooi en dan het hooi verspreiden in een slowfeeder?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:10

Ze heeft al een slowfeeder. Een pad maken gaat niet echt omdat ze op een vrij klein stukje staat.
Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:18

Weet niet hoe groot de maas is, maar misschien nog kleiner maken?

Meerdere plekken opzoek naar eten lijkt me dan toch echt wel de oplossing, want ze moet dan toch gaan lopen maar kan niet overbelasten door te veel grote stukken te moeten lopen.

Voor een smal pad, want ja ze is toch maar in haar eentje in het paddock. Anders een stukje bij het paddock trekken zodat het wel kan.

Je wilt dadelijk namelijk ook een 2de pony erbij zetten. Lijkt me dan ook nogal krap worden?

Ziet er trouwens echt uit als een grote schat op die foto. :o
Laatst bijgewerkt door Moonlight17 op 01-05-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:20

Hoe oud is je pony? Is ze al eens getest op Cushing?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:32

elibeest schreef:
Hoe oud is je pony? Is ze al eens getest op Cushing?

Ze is bijna 12, en ja ze is getest maar het kwam er niet uit

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 15:33

Moonlight17 schreef:
Weet niet hoe groot de maas is, maar misschien nog kleiner maken?

Meerdere plekken opzoek naar eten lijkt me dan toch echt wel de oplossing, want ze moet dan toch gaan lopen maar kan niet overbelasten door te veel grote stukken te moeten lopen.

Voor een smal pad, want ja ze is toch maar in haar eentje in het paddock. Anders een stukje bij het paddock trekken zodat het wel kan.

Je wilt dadelijk namelijk ook een 2de pony erbij zetten. Lijkt me dan ook nogal krap worden?

Ziet er trouwens echt uit als een grote schat op die foto. :o

Haar huidige paddock is verkleint dus opzich wel ruimte maar die mag ze nu niet. Een pad word gewoon krap op een stukje van 3 bij 4 meter. Ze loopt van het hooi naar de waterbak en terug

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:41

Probeer eens naast hooi ook wat stro in de slowfeeder te doen. Heeft ze wel wat te knabbelen maar trickert het niet haar hb.

Jammer dat er niemand reageert om hun pony/shet bij de pony te zetten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:01

Graszaad hooi is niet altijd goed. Bovendien zou er ook iets met mineralen zijn?
Heb je al een bloedtest laten doen om te bekijken hoe de bloedwaarden zijn?
Ik zou zelf denk ik van er graszaad af gaan en gewoon hooi gaan voeren met eventueel stro. Verdiep je er maar eens in. Ook de tijd van hooien is belangrijk plus het tijdstip.
Ik weet niet hoe erg de blessure is? Ik had mijn paard gewoon in de wei zonder pijnstilling. Ik denk dat stappen op een vlakke weg beter is dan dol rond lopen en steriotipisch gedrag aan laten wennen.

Sterkte met je pony! Het is erg lastig allemaal..

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 21:13

Ze krijgt nu gewoon hooi maar ik heb haar een tijdje op graszaadhooi gehad. Wanneer het gemaaid is enzo en welke periode weet ik natuurlijk niet. Ik zat te denken om het oog te gaan mengen met graszaadhooi. Heeft ze iig een beetje buikvulling. En wat te doen. Op de wei kan ze niet. Echt alleen maar in de paddock. Natuurlijk stap ik met haar op de weg aan de hand maar ook aangespannen. Haar blessure gaat goed. Echo was ook goed van een maand geleden. Maar ze mag nu alleen nog stappen dus weinig energieverbruik. Ze mag alleen niet in een grote paddock staan. Hele dag op stal vind ik geen optie. Het liefste zou ik een maatje voor haar vinden. Ik denk dat dat een hoop frustratie bij haar weg zou nemen. Maar tover die maar ergens vandaan....

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:22

Probeer eens Hypo Ex-laminitis als ondersteuning. Een Welsh A hier is chronisch hoefbevangen, is het ondertussen minstens 6 keer (zichtbaar) geweest. Er was geen houden meer aan, wij hadden de hoop opgegeven. Ze heeft op het randje de beslissing inslapen gestaan. Toen hoorde de eigenaar via via over dit spul. Dus dat nog geprobeerd, als laatste hoop... je voelt 'm al aankomen. Ze is er nog steeds!

De Welsh krijgt twee keer in een week een schepje ter ondersteuning. Hier doet ze het tot nu toe erg goed op! Zodra ze acuut bevangen raakt, krijgt ze elke dag een schepje. Sinds dit poeder is ze nog maar één keer hoefbevangen geraakt (en dat was slechts een paar dagen na haar eerste dosis), terwijl het daarvoor maandelijks raak was.

Verder hoor ik erg goede berichten over dit poedertje. Er zijn helaas ook enkele paarden die er niet op reageren heb ik gehoord. Maar misschien kun je het proberen. Hier werkt het fantastisch! Ze staat overigens gewoon 24 uur per dag in het gras. 's Winters wordt ze bijgevoerd met kuil.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:37

Die van mij is ook erg gevoelig. Hij is ook hoefbevangen geweest , maar het gaat al jaren goed. Hij krijgt alleen hooi van ons weiland (gras dat echt heel oud is en eigenlijk meer energie kost dan het oplevert doordat er praktisch niets in zit) , hij krijgt gewoon biks en muesli ( melassevrij) . Dit kreeg ik als tip mee en dat gaat hardstikke goed . Hij staat gewoon de hele dag in het land (lees van 10 tot 5/6 ongeveer).

Die slowfeeder er zeker in houden denk ik. Mischien inderdaad op verschillende plekken. Laten stuiteren voorkomen, peesblessures zijn erg naar (ik loop inmiddels met een ander paard al een half jaar te klooien)dus alles er aan doen dat die beter word. (ik wandel alleen ) .

De kleine ruimte lijkt me nu goed , dan kan ze niet te veel , maar met een ander moet je zorgen dat ze wel weg kunnen komen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:40

Dan zou ik lekker veel met haar blijven stappen als je DA dat ook goed vind.

En met prikpaaltjes en lint een parcours uitzetten in de paddock zodat ze moet blijven lopen? Een soort labyrint dus? Hooi aan de ene kant en het water aan de andere kant?

Hoe kom ik er nou bij dat je graszaadhooi geeft?! Vast vermoeidheid..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:00

Ziet eruit als een leuke pony! Jammer dat ze zoveel probleempjes heeft.
Je verhaal komt me heel bekend voor, op de peesblessure na. Wij hebben ook een pony die steeds bevangen is. Komt ook nooit meer op het gras en zou alleen komen te staan.
Wij hebben een kleine shetlander voor hem erbij gekocht. Ik zie in je profiel dat je wel een shet hebt, waarom zet je die er niet bij? (En anders kleine pony kopen voor erbij, hoeft ook de wereld niet te kosten).
3x4 is ook wel een erg kleine ruimte.. Kan het echt niet groter zonder dat ze gaat rennen? Misschien elke dag een klein stukje vergroten, zodat ze er langzaam aan kan wennen en niet in één keer uit haar plaat gaat als ze een groter stuk krijgt. Onze pony staat op 20x20 en rent hier nauwelijks op, meer dan 5 passen draf doet hij niet.
Als je er een stuk kleinere pony bij zet, zou je het bijvoorbeeld zo kunnen maken dat die kleine wel onder de omheining door kan, zodat die kan vluchten voor je pony.
Zo hebben wij het, paddock waar ze samen in kunnen, met een opening naar de wei waar de kleine pony heen kan, maar waar de grote niet onderdoor kan:

Afbeelding

Afbeelding

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:09

Hoe lang stap je met haar aan de hand en aangespannen? Misschien kun je dit nog iets verlengen?
Voer je behalve de glucobalans en haar ruwvoer nog iets anders?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:15

Hooi weken om de suikers er uit te spoelen. Daarnaast zou je kunnen kijken of er in de buurt een kliniek is met een aquatrainer oid. Hier moeten ze flink in werken zonder grote belasting op het bewegingsapparaat.

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:23

Mischien als maatje een klein geitje nemen. Zo stond mijn ponytje vroeger ook toen ik nog geen andere paarden had. Nu staat ze ook veel in de paddock omdat ze cushing heeft. Je verhaal klinkt wel bekend. Mijn pony was ook veel hoefbevangen voordat we wisten dat ze cushing had.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:51

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:24

Ziet er gezellig uit zo die paddock. Normaal heeft ze een grote paddock maar van de kliniek moet ze nu zo klein staan voor haar pees. En het is een druktemakertje dus rent wel eens heen en weer. De Shet die ik heb kan er niet bij want die heeft van het najaar zandkoliek gehad dus die wil ik niet in de paddock. Ze mag nu 30 tot 40 minuten stappen per keer.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:26

annemerel schreef:
Ik kwam net deze advertentie tegen en moest gelijk aan dit topic denken.
Geen idee of je er wat mee kan, maar ik vond het het delen wel waard.

http://www.bokt.nl/markt/ad/343681/gezo ... mijn-ponys

Sterkte!

Hoi, zou precies wat voor me zijn maar aangezien ik nog andere paardjes heb wil ik niet zelf nóg een pony erbij.
Ze mogen wel bij ons gestald worden, heel graag zelfs!
Maar ik denk dat dat hun bedoeling weer niet is

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:08

Lastig zeg, kan me voorstellen dat je er dan niet nog een dier bij neemt ja..
Maar ze kan toch ook niet altijd in haar eentje daar staan neem ik aan. Daar zal ze zelf ook een beetje wanhopig van worden.
Is er echt niets mogelijk met die shet die je hebt? Slowfeeder boven stenen bijvoorbeeld? De meeste paarden zullen als ze voldoende eten/mineralen aangeboden krijgen, en dit niet verplicht van een zandbodem hoeven te eten, echt geen zand gaan eten.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:13

Ik heb ook erg lopen tobben met mijn paardje. Kan je het dieet van de Amerikaanse paardenarts Kellon zeer aanraden Hier kun je meer lezen over het voeren van ex. bevangen paarden http://ecirhorse.org/index.php/feeding- ... laminitics Ze mogen redelijk wat hooi (2% ideale gewicht) mits het suiker / zetmeel % onder de 10% is. Verder is beweging essentieel. Minimaal 30 minuten per 24 uur. Dat mag stevig stappen aan de hand zijn als ze niet meer aankan, maar wel liever elke dag 30 minuten als om de dag 60 minuten (ivm effect van beweging op verbranding / opname o.a. in de spieren).

Lindagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:49

Je zou het shetje in het gras naast de paddock kunnen zetten, dan kunnen ze aan elkaar ruiken.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:06

Lindagek schreef:
Je zou het shetje in het gras naast de paddock kunnen zetten, dan kunnen ze aan elkaar ruiken.

Er is geen gras naast de paddock..

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:49

Ik voer stro bij. Goede buikvulling en het geeft ze wat te knabbelen. Dit op advies van de da. Bevalt heel goed.