Stalling gedoe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Stalling gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:51

Ik sta nu alweer een poos op een mooie stal met alle faciliteiten die je maar wensen kunt en met goede uitrijmogelijkheden. Ik merk alleen dat de eigenaar niet echt een paardenman is. Er worden ook paarden op de stal getraind en er lopen wat stagaires en ander personeel rond en ik heb echt heel vaak aanvaringen met hen, omdat dingen niet gaan volgens afspraak. Inmiddels begint het me een beetje op te breken, elke keer is er wel weer wat. :( Ik weet echt even niet wat ik moet doen. Er is hier in de buurt heel veel stalling mogelijk, maar op elke stal is wel wat. Bovendien wil ik heel graag die mooie uitrijmogelijkheden behouden, maar momenteel lijkt het wel kiezen of delen. De uitrijmogelijkheden opgeven, maar wel op een rustige stal staan bij mensen die mijn visie delen, of niet?
Ik vind dit zo moeilijk. Verhuis mijn paard ook niet weer graag, brengt ook een hoop gedoe met zich mee, maar op deze manier met je hobby bezig zijn is ook niet prettig als er steeds gezeur is. Al regelmatig met de eigenaar over gehad, maar echt verandering merk ik dus niet. Wat een ellende!
Er zijn vast meer mensen die dit meegemaakt hebben, wat zouden jullie kiezen?

butengeweun

Re: Stalling gedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:52

Ligt er heel erg aan wat het gedoe is (voermatig, hun omgang met paarden, terreinonderhoud ect), zo kunnen wij niets zinnigs zeggen

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 13:55

Wat ik al zei: niet aan afspraken houden, discussies met mij aangaan over wat ik graag wil met mijn paard (voer, weidegang, dekenbeleid, etc).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:59

Ik heb daarvoor wel eens mijn stal opgezegd ja. Nooit spijt van gehad want sta al weer een aantal jaar op een plek waar het gaat zoals afgesproken en er met respect met de keuzes om wordt gegaan, wat een rust geeft dat. Welzijn van het paard kwam door het niet nakomen van afspraken ook in het gedrang, dus de keus was snel gemaakt. Schoot mij toen ook in het verkeerde keelgat dat er wel commentaar op de deken kwam, maar dat de paarden gerust op stal werden gehouden als er geen zin was om ze buiten te zetten...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:00

Gewoon zeggen zo doe ik het, en niet verder op ingaan. Maar wist je niet hoe de stal van tevoren was? Want voerbeleid/weidegang ect bespreek je toch voordat je er heen gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:02

Je weet van te voren meestal niet dat mensen zich niet aan dergelijke afspraken gaan houden helaas..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:10

Maar de stal op zich ben je tevreden van? En je paard ook? Een stal waar echt iedere neus exact dezelfde richting op staat op alle vlakken is volgens mij onbestaande. Discussies zijn natuurlijk nooit leuk en zeker als je jezelf moet gaan verantwoorden voor je eigen keuzes kan dat echt een domper zijn. Maar zolang het bij woorden blijft, zou ik me niet laten wegjagen van een stal waar ik heel tevreden ben en alles heb wat ik wens. Probeer de discussie gewoon niet aan te gaan, bedank vriendelijk voor eventuele tips/adviezen, maar leg ze naast je neer en doe je eigen ding.

Het wordt een ander verhaal als de discussie ook doorgetrokken wordt naar acties (bv. paard komt te weinig buiten naar je zin of er wordt niet geluisterd naar je vraag om minder krachtvoer te geven etc.). Ook als jij of je paard benadeeld wordt doordat anderen zich niet aan afspraken houden, zou ik dit zeker aankaarten bij de stalbaas.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:17

Ik sta al 6 jaar bij een boer. En o wat heb ik vaak ruzie gehad met hem. Dan wilde ik dit voeren en hij wilde zijn eigen voer voeren. Dus ben zelf gaan voeren. Ik reed met een lange teugel en dat kon volgens hem niet want wat als het paard schrikt er ervan door gaat. Pech reed gewoon op mijn manier. Op een gegeven moment zonder zadel nou toen was het hek van de dam. Jammer dan mijn paard mijn verantwoordelijkheid. En zo kan ik nog wel even door gaan.
Bij mij was het niet zo dat mijn paard er de dupe van was. Want ze kwam gewoon buiten en kreeg haar eten. Alleen de manier waarop was niet mijn manier en nu sinds 2 jaar gaat het prima. Ik respecteer zijn manier en hij de mijne. Soms moet je wat water bij de wijn doen dat heeft voor mij gewerkt.inmiddels lukt het mij om sommige dingen het ene oor in het andere oor uit te laten gaan. Mocht je paard er de dupe van zijn Is het overigens voor mij gelijk klaar dan ben ik weg. Maar als het paard het goed heeft dan niet en probeer ik het zelf op te lossen. Mocht je het echt niet kunnen dan kan je altijd nog naar een andere stal gaan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:23

Als de keuze is tussen het belang van je paard of jouw belang (zoals uitrijdmogelijkheden) dan zou ik kiezen voor mijn paard en verhuizen. Maar dan moet wel echt zijn/haar belang in het gedrang komen en het alternatief echt beter zijn want verhuizen is voor een paard erg ingrijpend.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:23

De enige perfecte stal is die aan huis, dan kan je het doen zoals je zelf wilt, maar dan loop je wel weer tegen andere dingen aan. Ik vind het geen probleem om geen stalgenoten te hebben maar hoor dat wel vaker van mensen die altijd in pension hebben gestaan en de paarden aan huis hebben gekregen.
De laatste pensionstal waar ik stond was wat plek betreft precies wat ik wilde, dagelijks weidegang het hele jaar door , ruime stallen met luik naar buiten, binnen-en buitenbak, wasplaats met warm en koud water, kantine waar je even kon zitten als je wilde. Ik voerde mijn eigen hooi dus kon zoveel geven als ik wilde, punt was alleen dat de eigenaar totaal niet met mensen om kon gaan. Vanaf het begin heb ik daar moeite mee gehad, heb me er over heen gezet, paarden hadden het daar goed en ach hoeveel heb je met hem te maken als je er bent?

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 14:41

Het is niet dat mijn paard verwaarloosd word, maar een aantal dingen zou ik wel anders doen. Met name gebrek aan kennis en verschil in visie stoot me tegen de borst. En ik heb inderdaad geen zin om me te moeten verantwoorden waarom ik paard op bepaalde tijd buiten wil hebben en daarover een afspraak is met de eigenaar. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen en drukken dat erdoor, of pogen dat. Ik merk dat ik geen zin heb om daar energie in te steken, want dat geeft me ook stress, en dat is nu precies het dilemma. :(

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:55

Lelies schreef:
Het is niet dat mijn paard verwaarloosd word, maar een aantal dingen zou ik wel anders doen. Met name gebrek aan kennis en verschil in visie stoot me tegen de borst. En ik heb inderdaad geen zin om me te moeten verantwoorden waarom ik paard op bepaalde tijd buiten wil hebben en daarover een afspraak is met de eigenaar. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen en drukken dat erdoor, of pogen dat. Ik merk dat ik geen zin heb om daar energie in te steken, want dat geeft me ook stress, en dat is nu precies het dilemma. :(

Dan geef je toch antwoord op je eigen vraag?
Dan moet je verhuizen. Die discussies komen en blijven blijkbaar. Wil je dat niet dan Is een andere stalling zoeken de enige oplossing.
Is een Stal waar je alles zelf doet dan niks voor je? Dan bepaal je zelf wanneer ze naar buiten/binnen gaat, wat je voert, wanneer je voert en ook hoe je alles doet.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:05

Misschien een domme vraag, maar als er in de buurt zoveel stallingsmogelijkheid is, dan is er toch nog wel eentje met goede uitrij mogelijkheid ? :P blijft toch zelfde streek?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:17

De perfecte stal bestaat niet tenzij je het in eigen beheer hebt. Al zul je dan vaak weer iets anders moeten inleveren.
Dus ja op elke stal is het natuurlijk wel wat. Punt is alleen dat je echt voor jezelf en voor je paard na moet gaan hoe erg dat gene is wat je tegen staat. Zijn het kleine dingen dan kun je je daar misschien bij neerleggen. Gaat dat niet zul je toch weer voor wat anders moeten gaan kijken. Helaas weet je nooit zeker of mensen zich aan alle beloftes gaan houden. En dat is ook altijd het vervelende voor het paard want dan moet je weer verhuizen.
Wat je zou kunnen doen bij een volgende stal is wat meer informeren bij de mensen die er staan. Een gesprek aan gaan wat hun visie is en of ze tevreden zijn en naar bepaalde dingen vragen. Zag dat je het belangrijk vind dat het paard een bepaalde tijd buiten staat dit zou je natuurlijk bij een volgende stal aan klanten kunnen vragen hoe laat ze buiten gaan en of ze ook uitzonderingen maken.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:00

Ik zat een beetje met hetzelfde dilemma als jou. Ik stond op een fijne stal met super fijne uitrijmogelijkheden. Paarden stonden er goed..op wat dingen na die ik liever anders had gezien maar slecht hadden ze het zeker niet. Echter was de sfeer onderling en met staleigenaar niet altijd even best. Ik had enorm veel stress door deze situatie. Toen besloten om te gaan verhuizen naar een stal met iets meer luxe qua faciliteiten en beter voer beleid voor de paarden. Uitrijmogelijkheden zijn helaas niet al te best maar man o man wat is er een last van mijn schouders gevallen! Zo blij dat ik verhuisd ben. Mijn paarden stonden er vanaf dag 1 al heel rustig en hebben het prima naar hun zin gelukkig. Ik ga zelf in de toekomst zo nu en dan een trailer huren om buiten te gaan rijden.

Ik zou dus zeggen verhuizen!!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:04

Lelies schreef:
Wat ik al zei: niet aan afspraken houden, discussies met mij aangaan over wat ik graag wil met mijn paard (voer, weidegang, dekenbeleid, etc).

Dan past deze stalling blijkbaar niet bij hoe je het graag wilt hebben...........ik zou zeggen: zoek een andere stal.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:24

De meeste stallen met de goede uitrijmogelijkheden hebben óf geen goede rijbak of hele beperkte weidegang. Het laatste met name is echt een no-go voor mij.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:29

Ik zou gaan waar de paarden het beste hebben.
Je kan altijd nog met de trailer naar het bos, strand enz.

Een doe het zelf stal vind ik het fijnste.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:40

Mijn twijfel zit nog steeds in mijn hoofd. Het voelt niet lekker. Ik denk nu: ik kan het nog even aankijken, maar eigenlijk denk ik dat al maanden. Er is een stal, ongeveer even ver weg als waar ik nu sta, die ook mooi in de natuur ligt en een goede bak. Ik heb daar jaren geleden een tijd gereden als bijrijder. Heel misschien is dat toch een optie, maar het hele verhuizen, die stap zetten, vind ik toch wel weer erg spannend, hoor. :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:01

Dan moet je niet meer gaan zeuren, je staat er uit eigen wil en eigen keuze op de huidige stal.

Toch wil je het nog gaan aankijken, dus ik denk dat het er best meevalt.

En anders gewoon verhuizen.......

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:15

ik snap je probleem, Aan de ene kant wil je blijven andere kant graag weg,
Ik zou voor het laatste gaan , Telkens op een stal komen waar altijd wel iets is
en waar je daardoor ook wel minder plezier in het komen krijgt de laatste tijd,
Ik zou weg gaan gewon gaan en even bikkelen met het verhuizen van alles dan is het wel klaar
hoop ik voor je :) Gr Hackney

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:27

Lelies schreef:
De meeste stallen met de goede uitrijmogelijkheden hebben óf geen goede rijbak of hele beperkte weidegang. Het laatste met name is echt een no-go voor mij.

Heb je een eigen trailer? Dan zou ik de uitrijmogelijkheden voor lief nemen en gewoon lekker af en toe de trailer naar het bos pakken. Wij hebben ook geen goede uitrijmogelijkheden, maar verder wel 2 goede bakken, weidegang en genoeg paddocks voor de winter, 4 voerbeurten in de winter en dus gaan we gewoon regelmatig met de trailer op pad.... :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:41

Als het niet goed voelt -gewoon verhuizen :) Je paard went uiteindelijk op zijn nieuwe plek ook wel weer.

Gebrek aan kennis heb je op heel veel pensionstallen, dus ik zou wel even uitzoeken hoe het op je nieuwe stal zit. Ik heb inmiddels ook de nodige ervaring met stallen. Pensionhouders mogen zich van mij best tegen mij aan bemoeien en kritiek geven en ik geef dan ook fatsoenlijk antwoord maar ze moeten imo wel accepteren dat ik niet de verplichting heb adviezen op te volgen en dat ik zelf ten allen tijde bepaal wat er met mijn paard gebeurd (met inachtneming van de pensionregels uiteraard). Waar mijn haren recht van overeind gaan staan, is als stalmedewerkers/eigenaren je paard willen 'opvoeden'. Zeker als ze niet het meeste verstand van paarden hebben heb ik daar echt een hekel aan. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid :)

Dus mijn advies- als je het gevoel hebt dat er dingen met je paard gebeuren die je niet wilt en waar je geen zeggenschap over hebt, verhuizen! Ik zou wel eerst even langs die andere stal gaan en met de mensen daar praten, zodat je weet hoe het er daar aan toe gaat. Je moet er wel zeker van zijn dat het een verbetering zal zijn natuurlijk. Succes!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:44

flappie28 schreef:
Lelies schreef:

Heb je een eigen trailer? Dan zou ik de uitrijmogelijkheden voor lief nemen en gewoon lekker af en toe de trailer naar het bos pakken. Wij hebben ook geen goede uitrijmogelijkheden, maar verder wel 2 goede bakken, weidegang en genoeg paddocks voor de winter, 4 voerbeurten in de winter en dus gaan we gewoon regelmatig met de trailer op pad.... :)

Zo te lezen sta je nog niet zo lang (oktober?) op je huidige stal en is je paard al een aantal keren verhuist..bedenk wel dat er op iedere stal wel iets is en dat je bij de een wat krijgt en de ander wat laat. Lijkt me voor je paard ook niet fijn om steeds te verhuizen, al heeft de een daar wat meer moeite mee als de ander. Succes met je keuze!

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 13:41

Zonder te willen zeuren (!) wil ik vooral benadrukken dat ik me zorgen maar om het welzijn van mijn paard. Natuurlijk realiseer ik me dat er overal wel íets is waar je je als klant minder in kunt vinden, maar op dit moment merk ik dat ik weinig kan bouwen op het personeel van de stalling en dat voelt niet bepaald prettig. Nogmaals verhuizen is zeker iets waar ikzelf ook acute stress van krijg, maar een ziek of ongezond paard is nog veel erger...!