(ik heb dit topic overigens niet in het VMR gedrag subforum geplaatst, omdat ik het wangedrag wel onder controle kan krijgen. Ik wil het met jullie juist hebben over de onderliggende oorzaak en hoe nu verder te gaan met dit deel van de verzorging)
Pony toont sinds de vijf maanden dat hij onder mijn hoede is consequent hetzelfde gedrag: wordt graag geaaid, graag gepoetst, kan echt staan te genieten van mijn gepluk, maar de rubberen rosborstel lokt weerstand bij hem op. Denk hierbij aan de volgende signalen die hij me geeft:
- houdt zijn hals zeer gespannen omhoog wanneer ik aan het rosborstelen wil beginnen en blijft star tot ik bij buik/benen kom;
- probeert aan de rechterkant zelfs te bijten wanneer ik de hals wil rosborstelen (dit gedrag heb ik succesvol af kunnen leren, maar ik merk aan alles dat hij de neiging nog steeds moet onderdrukken);
- wanneer hij los staat, heeft hij aanvankelijk de neiging zich weg te draaien van mijn arm zodat ik niet meer bij zijn hals zou kunnen.
Andere borstels zijn geen enkel probleem. Hij kan er bijvoorbeeld echt voor gaan staan om te genieten van het kammen/invlechten van zijn manen of het kroelen in zijn nek. Het lijkt echt om de combinatie hals en rosborstel te gaan. Om een of andere reden lijkt hij het er rechts ook moeilijker mee te hebben dan links.
Enkele dingen die ik reeds heb geprobeerd:
- er zelf geen big deal van maken;
- de pony de rosborstel altijd laten ruiken en hem betrekken bij wat ik ga doen;
- zachtaardig rosborstelen, vooral op de hals, zodat het eigenlijk alleen maar een vertroetelende ervaring voor hem zou moeten zijn. Ik dacht aanvankelijk namelijk dat hij me probeerde te vertellen dat ik veel te ruw poetste;
- borstels in een andere volgorde gebruiken: weer bleef het de rosborstel die weerstand opriep;
- uiteraard (met de stem) belonen wanneer hij zich eventjes wel ontspande tijdens het rosborstelen.
Ondanks dat de neiging tot bijten is afgeleerd en het rosborstelen gewoon lukt, wil ik toch graag aandacht besteden aan zijn signalen. Misschien probeert hij me iets te vertellen en begrijp ik het gewoon niet? Ik ken deze ruin namelijk niet als een aansteller.
Zijn er toevallig mensen die dit gedrag herkennen tijdens aspecten van het poetsen van hun pony of paard? Ik ben heel benieuwd naar vergelijkbare ervaringen.
Enneh, wat raden jullie me aan? Blijven rosborstelen (hij rolt veel in zand) of niet?
Alvast onwijs bedankt