Pony vindt rosborstel (hals) niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basilicium

Pony vindt rosborstel (hals) niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:24

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het interpreteren van signalen die mijn pony afgeeft wanneer ik hem rosborstel. Ik krijg namelijk het idee dat hij de rubberen rosborstel oprecht niet fijn vindt, maar ik zou graag willen weten hoe zijn gedrag op jullie overkomt.

(ik heb dit topic overigens niet in het VMR gedrag subforum geplaatst, omdat ik het wangedrag wel onder controle kan krijgen. Ik wil het met jullie juist hebben over de onderliggende oorzaak en hoe nu verder te gaan met dit deel van de verzorging)

Pony toont sinds de vijf maanden dat hij onder mijn hoede is consequent hetzelfde gedrag: wordt graag geaaid, graag gepoetst, kan echt staan te genieten van mijn gepluk, maar de rubberen rosborstel lokt weerstand bij hem op. Denk hierbij aan de volgende signalen die hij me geeft:
- houdt zijn hals zeer gespannen omhoog wanneer ik aan het rosborstelen wil beginnen en blijft star tot ik bij buik/benen kom;
- probeert aan de rechterkant zelfs te bijten wanneer ik de hals wil rosborstelen (dit gedrag heb ik succesvol af kunnen leren, maar ik merk aan alles dat hij de neiging nog steeds moet onderdrukken);
- wanneer hij los staat, heeft hij aanvankelijk de neiging zich weg te draaien van mijn arm zodat ik niet meer bij zijn hals zou kunnen.

Andere borstels zijn geen enkel probleem. Hij kan er bijvoorbeeld echt voor gaan staan om te genieten van het kammen/invlechten van zijn manen of het kroelen in zijn nek. Het lijkt echt om de combinatie hals en rosborstel te gaan. Om een of andere reden lijkt hij het er rechts ook moeilijker mee te hebben dan links.

Enkele dingen die ik reeds heb geprobeerd:
- er zelf geen big deal van maken;
- de pony de rosborstel altijd laten ruiken en hem betrekken bij wat ik ga doen;
- zachtaardig rosborstelen, vooral op de hals, zodat het eigenlijk alleen maar een vertroetelende ervaring voor hem zou moeten zijn. Ik dacht aanvankelijk namelijk dat hij me probeerde te vertellen dat ik veel te ruw poetste;
- borstels in een andere volgorde gebruiken: weer bleef het de rosborstel die weerstand opriep;
- uiteraard (met de stem) belonen wanneer hij zich eventjes wel ontspande tijdens het rosborstelen.

Ondanks dat de neiging tot bijten is afgeleerd en het rosborstelen gewoon lukt, wil ik toch graag aandacht besteden aan zijn signalen. Misschien probeert hij me iets te vertellen en begrijp ik het gewoon niet? Ik ken deze ruin namelijk niet als een aansteller.

Zijn er toevallig mensen die dit gedrag herkennen tijdens aspecten van het poetsen van hun pony of paard? Ik ben heel benieuwd naar vergelijkbare ervaringen.

Enneh, wat raden jullie me aan? Blijven rosborstelen (hij rolt veel in zand) of niet?

Alvast onwijs bedankt :)

ankie2013

Re: Pony vindt rosborstel (hals) niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:30

Paard vind de rosborstel niet fijn, dat geeft hij duidelijk aan. Wellicht kan je een zachtere versie gebruiken? Zo eentje waar je met je hele hand in kan. Of probeer eens met rechte banen te borstelen ipv het gebruikelijke ronddraaien. Wellicht vindt hij dat fijner.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:34

Het kan best zijn dat hij een spier in zijn hals vast heeft zitten.
Misschien oefen je voor zijn doen op dat moment teveel druk uit op die spier?
Of ieta in die richting.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:55

Misschien gewoon niet rosborstelen??? Heeft mijn paard ook nooit lekker gevonden, en huidige pony ook niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:01

Dan sla je dat toch over? Alleen met een harde of zachte borstel haal je ook makkelijk al het zand ed van de hals af.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:19

Ik rosborstel alleen als hij echt veel losse haren heeft, en dan eigenlijk ook alleen maar in lange banen en met de haarlijn mee. Daarna een harde borstel en daarna zachte borstel.

Paard vond rosborstel aan hals ook niet fijn, maar zat vast in zijn atlas en is nu gekraakt, zal vanavond eens kijken of hij het nu meer accepteerd. Pony zet altijd de hals erop maar ik denk dat hij dat doet omdat ik anders los vel rosborstel en hij dat niet prettig vind :')

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:38

Onwijs bedankt voor jullie reacties! Ik waardeer het ontzettend dat jullie de moeite hebben genomen hier aandacht aan te besteden. Het is geruststellend om te horen dat dit door jullie allen wordt gelezen als iets wat gewoonweg niet werkt en ook niet hoeft :)

@ankie2013: bedankt voor de input omtrent andere manieren. Ik denk dat zo'n handschoen wel een leuke optie voor hem is inderdaad en geloof dat ze die hier in de buurt gewoon verkopen. Misschien is dat ook een mooie manier om even een "verse start" te maken met een nieuwe borstel waar hij nog geen weerstand tegen heeft :)

@_lotteeee: dat zou inderdaad kunnen. Misschien dat het rosborstelen dan net de zere plek raakt? Als dit zo is, zou ik à la minute een afspraak maken met iemand die hem kan helpen (DA? Paardenmasseur?). Op aanraking kan ik echter weinig bij hem constateren. Weet je toevallig een manier waarop ik dit vermoeden zelf eerst beter kan onderzoeken voordat ik onnodig medische onkosten maak?

@Toydoll: geruststellend om te horen dat jouw paard en huidige pony dat ook nooit fijn vonden zonder dat er meer achter hoeft te zitten :)

@troi: goed punt, ik kan inderdaad ook mijn ding doen zonder rosborstel. Ik vond het echter lastig om de rosborstel zomaar aan de kant te gooien zonder te begrijpen wat zijn bezwaar/probleem nu eigenlijk is. Ook wil ik niet dat hij het tonen van weerstand gaat gebruiken om straks bijv. onder de harde borstel uit te komen, maar door dit topic ben ik het eens hardop gaan beschrijven en merk ik hij waarschijnlijk wel oprecht is in zijn weerstand.

@nontie: wat leerzaam om te lezen, dankjewel! De kleine hinnik is op dit moment nog lichtelijk in de rui en is verder echt een moddermonster, maar misschien kunnen we de rosborstel inderdaad voor noodgevallen gebruiken en komen we met de andere borstels ook al een heel eind? Aangezien je het over kraken hebt, ga ik er vanuit dat je een osteopaat ingeschakeld hebt? Zou je me willen laten weten of hij inmiddels inderdaad meer open staat voor de rosborstel wanneer je dit weer eens geprobeerd hebt bij hem? Ik ben namelijk erg benieuwd. Ook wat je zegt over los vel vind ik interessant, klinkt logisch en ik kan me best voorstellen dat zoiets per ongeluk wel eens gebeurd is.

Nogmaals dank!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:31

Osteopaat is voor zijn rug geweest 2 maand terug. Kennis van mij heeft er veel verstand van en die heeft hem gekraakt. Geen gecertificeerd osteopaat maar ik vertrouw haar erop dat zij weet wat ze doet. Ze helpt me nu met rechtrichten van mijn paard.

Rosborstel heb ik niet bij hem gedaan vandaag. Hij is geschoren van de winter dus eigenlijk heb ik aan een harde borstel genoeg, maar hij trok wel minder weg als ervoor.
Normaal draait hij zijn hoofd weg. Nu ook nog iets, uit gewoonte denk ik, maar minder erg als eerst. Hoefde zijn hoofd niet vast te houden.

Maar wat anderen zeggen vind ik ook wel logisch, dat hij de rosborstel gewoon niet fijn vind. Probeer anders eens zo'n steen waarmee je heel goed de losse haren kan weghalen.
Zo een: http://www.agradi.nl/imperial-riding-sl ... elblok.htm

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:46

Ik gebruik altijd zo'n rubberen handschoen, en dat werkt heerlijk. Alle haren, modder en dergelijke vliegt eraf zonder moeite.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:00

[VSW] iemand ervaring met de magic brush?

Ik heb ook veel goeds gehoord over de Magic Brush (zie link).
Maar ik begrijp dat je wel graag wilt weten waar het gedrag vandaan komt. Zoals anderen al zeggen, je zou gewoon de rosborstel niet meer kunnen gebruiken, of misschien een bezoekje aan de osteopaat. Het kan zijn dat hij vast zit in zijn nek.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:30

Wederom bedankt voor de reacties!

Ik heb inmiddels een "poetshandschoen" gevonden en bovendien de Magic Brush online aangeschaft (komt later binnen). De "poetssteen" was ik compleet vergeten, die lag namelijk te verstoffen ergens onderin de eindeloze voorraad 13-in-een-dozijn borstels ;).

De poetshandschoen vond hij maar een raar ding waar mijn hand ineens door opgeslokt leek te zijn. Toen hij eenmaal meer overging op hoe het aanvoelde, liet hij het redelijk goed toe. Ik kreeg alleen nergens het idee dat het fijn voelde voor hem. Stom genoeg ben ik daarna pas wat meer onderzoekend gaan aaien. Ik merkte toen dat hij wel wat losser vel heeft dan ik op een of andere manier in gedachten had bij hem. Hiermee wil ik de suggestie voor de osteopaat absoluut niet afdoen, want ik vermoet nog steeds dat de kleine hinnik mij echt wat wilde vertellen. Wel begrijp ik door dit lossere vel beter waarom het nu precies die rosborstel is die hem dwars lijkt te zitten (en dat ik verder wel alles met zijn hals mag doen, inclusief knijpen en drukken).

De puinsteen vonden we allebei niet fijn, dus die is af :) Blijft echter wel een goed alternatief voor anderen die met hetzelfde issue zitten en wat anders willen proberen dan de rosborstel.

Voor nu heb ik mijn hoop dus gezet op de magic brush qua voortzetten van ons poetsuurtje.

Ik denk dat het hoe dan ook informatief is om een osteopaat in te schakelen. Wat me nog tegenhoudt, is dat ik dus goed beschouwd een osteopaat zou laten komen (met alle kosten van dien) omdat de pony niet goed reageert op 1 type borstel. Ik denk dat ik zijn signalen op twee manieren kan interpeteren: ofwel er is iets met die borstel, ofwel er is iets met zijn hals... natuurlijk wil ik het weten wanneer dat laatste het geval is, maar ik vind het lastig inschatten of het de juiste keuze is.

Ahwel, heb de afgelopen twee maanden onverwacht veel aan hem uit moeten geven, nog bovenop mijn reserve potje voor onverwachte kosten (snap je hem nog ;)). Heb ik met liefde en plezier gedaan, maar daardoor zeg ik nu niet zo makkelijk "ik bel de osteopaat wel" als dat ik normaal zou doen. Jullie input duwt me echter wel meer en meer naar de kant van: poetsen ondervangen door andere manieren van borstelen en zijn signalen better-safe-than-sorry nader uit laten pluizen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:33

Toydoll schreef:
Misschien gewoon niet rosborstelen??? Heeft mijn paard ook nooit lekker gevonden, en huidige pony ook niet.

precies dit ja. Gewoon niet rosborstelen als ie dat niet fijn vindt...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:38

Aan welke kant is de chip ingebracht? Misschien daar last van?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:39

Vond het paard het eerder wel fijn? Zo ja een masseur laten komen. Zo nee gewoon niet meer gebruiken haha.