Weide niet bemesten welke gevolgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JDexpl

Weide niet bemesten welke gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 08:47

Mijn ouders willen de weide niet bemesten van hun paard (mijn paard staat op pension)
ze hebben twee weides waar geen gras op staat, de ene weide is nog maar een jaar geleden omgeploegd en werd niet bemest de andere weide is intussen al 2 jaar niet bemest geweest en er heeft een ziek paard opgestaan met bloedwormen
Kan iemand mij uitleggen wat de gevolgen zijn van 2 jaar niet bemesten? En of de wei dan wel nog 'bruikbaar' is? Ze weigeren het paard namelijk te verhuizen naar een andere stal of weide zodat de weides kunnen rusten ect.

marengolike

Re: Weide niet bemesten welke gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:08

Volgens mij groeit je gras dan bijna niet meer.
Ze kunne gewoon eerst in de ene wei dat ze de andere bemesten. Na een paar weken omwisselen

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:11

Onder andere het gras die weinig groeit dan, ieder jaar eens bemesten, eventueel kalken en bijzaaien doet de weide alleen maar goed. Nu gaat de weide er steeds meer van af zien volgens mij. Hier is de weide gedaan zondag en over enkele weken zal dat een groot verschil al geven :j .

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:13

De weide verarmt.
Uiteindelijk staat er alleen nog maar onkruid op.
Een paar zakken kunstmest zijn zo gekocht.
Of misschien een boer vragen om te bemesten.
Ik deed het wel altijd.
Is gewoon beter voor je wei.
Deze raakt anders helemaal uitgeput.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:21

Het is geen ramp ofzo hoor. Het komt de hoeveelheid gras niet ten goede, maar paarden kunnen er echt nog wel op staan. Mijn pony staat ook in een weitje wat al jaren niet bemest is (zeker 5 jaar). Er staat weinig gras en veel onkruid, maar de pony doet het er niet minder goed door :)
Zij wordt daarnaast echter wel bijgevoerd, weitje is klein en ze zou daar niet genoeg aan hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:25

Er gebeuren een aantal dingen als je bemest.

Als eerste voeg je stikstof toe aan de grond, hiervan kan het gras groeien. Je grasopbrengst is dus hoger op een bemeste weide en je paard heeft dus meer te eten.
Doordat het gras goed groeit, is er geen/minder plek in de zode voor onkruid, waardoor je dus ook die begroeiing laag houdt. Er zijn specifieke onkruiden die je niet op je weide wilt, zoals het dodelijke Jakobs kruiskruid, dat niet tegen goede bemesting kan en graag groeit op arme grond bijvoorbeeld.

Je voegt mineralen toe aan de grond, zoals magnesium. Deze neemt het gras op, en eet het paard dus weer op. Het gras wordt dus voedzamer.

En ten derde, gras dat goed kan groeien verbruikt meer fructaan, waardoor het gras dus suiker armer wordt. Dit willen we graag voor onze paarden, die van nature sobere dieren zijn.

Een zak kunstmest voor paardenweide kost rond de 15 en 20 euro en dat is genoeg voor ca. 1000m2 grond. Je kunt ook een deel koemestkorrel strooien, omdat dit organische mest is is dit beter voor het bodemleven. Volgens mij is koemestkorrel ook goedkoper.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:33

Wij laten altijd injecteren door de boer (koeienmest). Dit jaar heeft hij 1 stukje niet gedaan, omdat het daar nog te nat was om overheen te rijden. Je ziet het verschil direct. De bemeste mat is veel dichter, waardoor onkruid ook veel minder kans krijgt. Bovendien krijgt de bodem zo mineralen en dergelijke.

Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:38

Mooi voorbeeld Tine...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:46

Ik had nooit zo'n groot verschil verwacht. Dit is pas ca 5 weken geleden geinjecteerd, foto is van ca 1 week geleden. Ik had eerst zoiets van: wat raar dat er zo'n verschil zit. Pas toen bedacht ik me dat er een stukje was overgeslagen. Kun je nagaan hoe groot het verschil is na 2 jaar.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:10

Wow wat een verschil! Leuke foto

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:25

Het paard mest wellicht zelf ook op het land, wordt dat verspreid?

Ik vind het nou niet zo een ramp hoor. :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 04:14

Nou je weide niet bemesten, gaat te koste van grond kwaliteit en gras kwaliteit. Je krijgt last van mos, klaver en onkruid en je gras verdwijnt. Ivm met tekort, het beste is kunstmest in mrt er op strooien, kas oid, maar veel mensen doen dit niet...helaas

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 05:41

Wat een interessant topic! Onze weide is al een paar jaar niet meer bemest, en er staat inderdaad veel onkruid op en weinig puur gras! Niettemin doen onze pony's het er nog prima op, maar nu ik hier de voorbeelden ziet denk ik dat ik toch eens ga kijken of wij ook weer kunnen bemesten :)

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:14

Wauw. Wat een verschil al na 5 weken.
Als ze 2 stukken weide hebben sou het geen probleem hoeven zijn toch?
Dan kun je de stukken om beurten doen. Kijk eens op de site van pavo, die hebben speciaal kunstmest voor de paardenweide wat langzaam vrijkomt.
Je hoeft bovendien alleen op een goede regenbui te wachten voor je paard er weer op kan

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:43

Wij hebben onze vorige wei ook 2 jaar niet bemest omdat we toch moesten verhuizen.
Er stond dan heel wat onkruid op maar toch was er nog genoeg gras voor de 2 paarden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:33

Ik ben geen fan van niet bemesten, met een beetje pech krijg je er op een gegeven moment ook nog Jacobskruiskruid in (houdt van schrale grond). Moet zeggen dat ik het er ook niet uit vindt zien, die verwaarloosde weilanden.