De keuze is reuze: slowfeeder netten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

De keuze is reuze: slowfeeder netten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 11:39

Ik wil voor 2 pony's, 2 shetten en een paard een slowfeeder net ophangen in de wei.

Wat is dan het handigste 2 slowfeedernetten op twee verschillende plekken dat ze geen ruzie hoeven te maken wie mag eten?
Of zullen ze dat niet zo snel krijgen door het slowfeedersysteem?
En voldoet 1 groot net ook?

Maar dan welke maten heb ik minimaal nodig? Ze krijgen 2x per dag ongeveer 15 a 20 kilo hooi per voerbeurt.

Zag dat de prijzen op verschillende sites ook heel erg verschillen.
En ik vind bijna 60 euro voor een net toch ook behoorlijk aan de prijs.
Waar kan ik ik ze voor een leuke prijs krijgen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:43

Ik gebruik van die aanhangwagennetten van de Action :Y) Van elk net kun je 4 hooinetten maken, in totaal heb ik 15 netten (voor 2 paardjes, zie topic in onderschrift)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:45

Knoop ze zelf van strotouwtjes. Dan begin je gewoon met 1 of 2 netten en kun je zelf zien of dat volstaat of niet.

Ik heb redelijk ruime mazen omdat ze anders gefrustreerd raken maar hier mijn zelfgeknoopte net.

Afbeelding

Aanhangwagen netten en andere soorten netten overleefden het hier helaas niet....

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:47

Ik heb bij de Epplejeck een aantal netten gehaald, zeer fijngemaast. Heb zelf 2 pony's en 1 paard, en dan nog een paard in de kost. Verder hebben wij 2 netten die Koper opnoemt, werken enorm goed en zijn niet duur! Wij hebben ook hooinetten besteld bij de agradi, maar die waren echt ontzettend klein!(past geen 15 a 20 kg in).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:48

wij hebben hooinetten geknoopt met strotouwen en die doen haast beter hun werk dan de gekochte.. (en wat moet je anders met al die touwen..)
Dan maak je je net zo groot als je zelf wil en de maas ook en tis nog goedkoop ook want je krijgt je materiaal gewoon bij je voer geleverd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:48

Ayasha schreef:
wij hebben hooinetten geknoopt met strotouwen en die doen haast beter hun werk dan de gekochte.. (en wat moet je anders met al die touwen..)
Dan maak je je net zo groot als je zelf wil en de maas ook en tis nog goedkoop ook want je krijgt je materiaal gewoon bij je voer geleverd.

En als ze het dan toch kapot maken is het zo weer gerepareerd!!! * Doet high five* :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:49

Als je ze fixeert gaan ze ook sneller kapot Gypsy. De netten hangen nu aan 1 punt vast, en dan leren de paardjes vanzelf wel om er subtieler mee om te gaan :Y) Geen gerag meer hier. Werkt ook meteen door met kroelen, wel zo prettig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:53

Gypsy schreef:
Ayasha schreef:

En als ze het dan toch kapot maken is het zo weer gerepareerd!!! * Doet high five* :D

Of je maakt gewoon een nieuwe want die dingen zijn zo sterk dat je tegen die tijd genoeg touwtjes hebt voor 4 nieuwe netten. :')
De sloper hier krijgt ze iig al 2 maanden niet stuk. Terwijl het gekochte net al na een week sneuvelde. :+
En ze zijn hier niet gefixeerd. Maar dat kreng lijkt op haar moeder...Doe je niks aan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 11:54

Dat weet ik Koper :o , maar het is een stuk gezonder voor de luchtwegen, wervels en tanden van je paard om ze in deze houding te laten eten. Ook krijgen ze zo minder zand binnen. Dus ik had het er graag voor over om even een avondje te knopen.

Haha heel herkenbaar, die van mij gaat ook al maanden mee. Soms is er een maasje kapot, dan rijg ik dat gewoon dicht zeg maar. Misschien knoop ik hem van de zomer nog eens opnieuw, met fijnere maas. Maar voorlopig vind ik het wel best.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:00

Gypsy schreef:
Dat weet ik Koper :o , maar het is een stuk gezonder voor de luchtwegen, wervels en tanden van je paard om ze in deze houding te laten eten. Ook krijgen ze zo minder zand binnen.
Wie heeft je dat wijsgemaakt? :')

Gypsy

Re: De keuze is reuze: slowfeeder netten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:05

Ik dacht dat dat algemeen bekend was? Hoorde laatst nog van een chiropractor dat die wel eens paarden met klachten aan hals en nek ziet door het constante vreemde draaien.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:13

Touwtjes van het hooi heb ik hier ook zat.

:o? Maar hoe knoop ik dan zelf een net?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:14

Je moet altijd minstens 1 voederplek extra maken dan er dieren zijn.

Of je groep moet zo stabiel zijn dat iedereen gelijk kan eten.. maar de rangorde blijft natuurlijk wel van toepassing.

Wij gaan ook voor aanhangersnetten. Wij halen die van Craenenbroeck. Voor een paar euro een supergroot net en ze gaan hier al minstens een jaar mee.
Die gewone hooinetten van agradi zijn ook een aanrader; wel een stukje duurder, maar sterk, goede maasgrootte en een heel groot net.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:16

http://dabo-design.nl/paardenhobby/hooi.html
Je kan de ring ook van een strotouw maken trouwens. De "handbreedte" die hier aan gegeven is is wel alsnog een vrij brede maas maar die kan je zo groot en klein maken als je wil door zelf met de breedte te spelen. :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 12:19

Thanks Kirrr Je bevestigde mijn vermoeden.
Het is een stabiele groep van 4 pony's lopen al jaaaaren samen.
Mijn paard moet er bij.

Dan ga ik toch voor 2 netten die ik midden op de wei zet zodat ze aan 2 kanten kunnen eten.

@ Ayasha Die link had ik inmiddels ook gevonden. Maar ik wil graag vierkante netten die ik tussen twee palen kan hangen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:22

Gewoon met een turkse knoop. Ik had het zelf makkelijk met dat frame natuurlijk. Het is echt heel simpel, zeker als je een vierkant moet knopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 12:25

Koper schreef:
Gypsy schreef:
Dat weet ik Koper :o , maar het is een stuk gezonder voor de luchtwegen, wervels en tanden van je paard om ze in deze houding te laten eten. Ook krijgen ze zo minder zand binnen.
Wie heeft je dat wijsgemaakt? :')

Is in mijn ogen niet eens wijsmaken, maar simpelweg gezond verstand;
hoe hoger netten hangen, hoe slechter het is voor de nek, rug. En omdat vanaf de grond eten nu eenmaal altijd het stof en allerlei andere "slechte" zaken over het algemeen ook op de grond houden en niet in de paardenmond...

Ik heb ze jaren geleden ooit eens zelf geknoopt van polyethyleen touw (dacht ik dat het zo heette?). Die zijn werkelijk waar onverwoestbaar, want heb ze 3 jaar later nog altijd elke dag in gebruik en ik heb een paar sloopbakken...

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:15

Is een strotouw niet scherp?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:19

Ik heb zelf een aanhangernet van de action en twee gekochte hooinetten. Die heb ik 8 jaar geleden gekocht en zien er nog bijna als nieuw uit. Dat net van de action heb ik korter hangen en die is al aardig kapot aan het gaan.

De hooinetten heb ik via heunetzshop.de gekocht, daar waren ze toen een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:20

Scherper dan de ragfijne nylon draadjes die voor hooinetten gebruikt worden?
Dat betwijfel ik.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 10:27

Ik heb prima ervaringen met de grote netten van ej die ik heb hangen aan de schuilstal en vastklik in een 1000ltr vat. Zijn makkelijk te vullen en nu al jaar in gebruik en nagenoeg nergens stuk