Ik zit eigenlijk een beetje met een probleem, of ja probleem is het niet maar ik kom er gewoon niet uit.
Daarom hoop ik hier mensen te vinden die dit ook hebben en me misschien kunnen helpen.
Ik heb thuis een rijbak (20x40m) deze heb ik nu al een jaar of 8. Maar wij wonen in het uiterste puntje van zuid-limburg, waar heel veel kleigrond voorkomt. Toeval of niet, mijn bak ligt dus ook op kleigrond.
Na 8 jaar is dus de zandlaag eraf gesleten en beginnen steeds meer kleiplekken naar boven te komen.
Dit zorgt ervoor dat ik in natte periodes een gladde bak heb en in droge periodes een harde bodem heb.
Hij loopt flink bergaf en er zit om de bak een goot omheen. Er zit geen drainage in.
Desondanks heb ik bijna nooit een hele natte rijbak met waterplassen.
Maar omdat er nu toch her en der kleiplekken naar boven komen en het bij nat weer toch een flinke glijbaan is geworden. Zijn we ons aan het informeren voor het renoveren van deze rijbak.
Maar we zitten met het volgende probleem. De rijbak ligt voor de helft op onze eigen grond en voor de helft op de grond van de boer. Boeren zijn soms onvoorspelbaar en de kans zit erin om dat stukje ooit kwijt te raken als de boer dat stukje terug wilt. Nu gaat dit al 10 jaar goed, dus ik verwacht geen problemen. Maar je moet het toch altijd in je achterhoofd houden.
Omdat we hierdoor toch op het kostenplaatje willen letten, willen we het niet te duur laten maken. Iedereen zegt natuurlijk "goedkoop is duurkoop". Maar als ik veel investeer en het stukje bak daarna kwijt ben zit ik dieper in de put. Ik rij zelf 6x per week dressuur en af en toe een sprongetje of buitenritje. En heb nog 2 andere dames op stal staan maar die rijden meer recreatief en maken af en toe gebruik van de rijbak.
Ons plan is nu:
- De bak NIET afgraven, dit omdat ik nu toch nog wat zand in de rijbak heb en als ik het afgraaf er meer klei komt en dus de nieuwe bodem geheel met de klei in aanraking komt.
- Dus ik wil gewoon zand over de bestaande rijbak laten storten, dit 10 - 15cm dik. Ik heb zeer veel interesse in de M3C zand ook wel paardenbakzand genoemd. Dit is vrij prijzig zand maar speciaal voor binnen- en buitenbakken. Misschien dat ik het meng met wat polyvezels.
- Het maak mij niet zoveel uit als de bak nat is, ik vind het belangrijk dat hij niet te glad is.
Wie kan mij helpen en weet of dit een goede formule is?
Alvast bedankt!
Groetjes Anouk
Zo zag de bak er 2 jaar geleden uit, toen was de bodem goed te rijden zonder klei.