prikpaaltjes en stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

prikpaaltjes en stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:46

Hoi
Wij willen 1 wei in 3 splitsen.
Hiervoor dachten we aan prikpaaltjes van 1m50 hoog, dit is makkelijk te plaatsen en weer te verplaatsen t.o.v. houten palen.
Hoeveel meter kan er best tussen zo palen staan als je weet dat het eigenlijk 3 grote sterke paarden moet tegenhouden en 1 new forester pony.
En kan er dan ook stroom op de draad gezet worden?

Stroom moet omdat de haflinger en de fjord anders gewoon door de draad heen lopen.

De weide is vermoed ik 1 ha groot. We willen deze splitsen in 3 delen omdat de fjord en de haflinger véél te dik worden omdat zij geen beweging meer krijgen. De haflinger kan ik wel trainen aan de longe. Maar de fjord vind ik te oud (35+) om actief mee bezig te zijn.

Alvast bedankt.

Pancake93

Re: prikpaaltjes en stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:49

Ik zou 8 meter doen. En er zeker stroom opzetten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:53

Oei prikpaaltjes hier gaan de draden altijd slapper hangen zelf maar bij 2meter en 2vaste punten aan het begin en einde. Dat worden veel prikpalen of je moet werken met af en toe een vaste paal zodat het hun stevigheid en spanning blijft behouden.

Nu neemt niet weg dat het in dit geval de makkelijkste optie is waarschijnlijk, 8meter lijkt mij te veel zou eerder al in mijn handen knijpen als alles netjes blijft bij 4meter. Dat is het nadeel van prikpalen :) .

Stroom op de draden van prikpalen kan prima hoor :j .

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:56

Wij hebben de hele wei afgezet met prikpaaltjes (niet eigen wei, dus kan even niet anders) en alleen de hoekpalen zijn echte palen. Werkt prima, gaat niet slapper hangen. Eventueel kun je het dan een slag om een paaltje draaien, dan staat het weer strak. Wij gebruiken gewoon draad en er staat flink stroom op.

Edit: ohja, afstand. We gebruiken er wel vrij veel, denk maximale afstand zes meter.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 26-04-15 20:00, in het totaal 3 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:57

Ik omhein in de wintermaanden altijd 4 ha met prikpalen van 1.40m en 2 draden. De hoekpalen zijn van hout en gaan flink de grond in. De prikpalen zet ik om de 6 meter en deze weide moet dan zo'n 5 maanden staan. Gaat prima en ook met wind blijft alles rechtop.

In jouw geval moet je wel zorgen dat je begin en eindpunt aan een houten paal vastzit, anders kun je het draad niet opspannen. Ik denk dat je rondom ook al stroom hebt, dus dan hoef je de tussendraden alleen maar hieraan vast te maken en je hebt stroom. Een paar poortgrepen en klaar ben je.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:58

Zou eerder goed kijken naar wat je apparaat aan kan.mijne geeft fikse klappen :+ in de winter staat ie op lichtnet en in de zomer op een goede accu dat scheelt enorm tov een batterij apparaat is mijn ervaring.
En de geleiding per draad is ook weer anders.
Paaltjes staan bij mij om de 5m maar ik heb een maatje korter.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:01

Prikpaaltjes gaan prima samen met stroom. Ik heb ze hier zelf om de 3 meter staan met 3 fjorden en een shet. Op de hoeken staan houten palen voor de stevigheid, maar eigenlijk zouden er tussendoor ook nog wel een paar bij mogen. Nu gaan ze er af en toe toch nog doorheen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:04

Ik heb ze zelf om de 2,5 meter staan met stroomdraad (die wat de hoogste breekfactor heeft). Als Ik de lage paaltjes zet dan doe ik er lint in en staan ze om de 5 meter. Op alles staat een gesloten stroomcircuit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:08

Hoi is je wei een rechte lap grond? Staan de buitenste palen een beetje recht tegenover elkaar??
o ja.. waarom geen strookbegrazing?
Wij gebruiken van die stroompaaltjes met krul. Deze zijn steviger dan bv van die witte of blauwe schikdraadpaaltjes. Daar kan je desnoods draaidingen voor kopen zodat je een tussendraad kan bevestigen. Zodat ze er niet onderdoor gaan.
Wij geven ze dagelijks een anderhalve meter gras erbij. En ja staat stroom op. Wij hebben een haspel voor de dunnere tussendraad en dik schrikdraad et aan de uiteinden een handvat. Deze is zo geknoopt dat de knoop schuifbaar is, zodat we hem altijd strak kunnen zetten.
als voorbeeld

http://www.agradi.nl/ako-veerstalenpaal ... -109cm.htm
Deze voor op t paaltje voor de tussendraad
http://www.agradi.nl/ako-schroefisolato ... -stuks.htm
en dan uiteraard gewoon zoiets aan de linker en rechterkant van het koord.
http://www.agradi.nl/ako-poortgreep-met ... -zwart.htm

Met strookbegrazing sluit je de paarden achten ook weer op. Dus de wei blijft even groot omdat je dus de achterkant ook aanschuift, waardoor het gras daar weer kan groeien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:08

Wij hebben betonnen palen rondom de wei. Dus de hoekpalen zijn van beton bij ons. Denk dat ik dan best 4m afstand neem. Er moet sowieso een nieuwe stroom apparaat gekocht worden dan. Stroomlint van 2cm breedte heb ik nog voldoende over. Ik heb voor de piste houten weide palen en sla daar om enkele palen ook de draad een keer extra omheen om het strak te houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:09

De weide is is een L vorm met de hoek van de L mooi in het midden dus kunnen we 3 mooie stukken wei maken.

Strook begrazing is geen optie. Als die wei in 3 is staan er op 1 stukje 4 paarden. Dus hebben ze eigg al wat te klein als ik zou uitgaan van 0.5 ha per paard. Echter staat het gras er wel voller en daarom juist splitsen we het in 3 ipv in 2 wat we eerst dachten te doen.
Elk stuk zal dan +- 0,320ha zijn
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-04-15 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:13

Neem als begin en eindpunt een houten paal (simpelste is van die er al staan) en als je een hoek om moet sla daar ook een houten paal voor in de grond. Op die palen kan je je draad goed spannen en dan zijn de prikpaaltjes er voor het op 1 lijn houden van je draad. Kies draad met een lage weerstand (staat op het etiket, je wil ruim onder de 1 en liefst onder de 0.5) Kijk ook wat je huidige schrikdraad aan kan, is dat genoeg, dat koppel je meteen die draad aan je gewone omheining, zodat alles op 1 apparaat staat.
MaricoGraphy schreef:
Wij hebben betonnen palen rondom de wei. Dus de hoekpalen zijn van beton bij ons. Denk dat ik dan best 4m afstand neem. Er moet sowieso een nieuwe stroom apparaat gekocht worden dan. Stroomlint van 2cm breedte heb ik nog voldoende over. Ik heb voor de piste houten weide palen en sla daar om enkele palen ook de draad een keer extra omheen om het strak te houden.

Goede klem isolatoren nemen, gewoon om de paal slaan kan zorgen dat de stroom weglekt en prikpaaltjes geven problemen als je er kracht op zet.

Je 0.5 ha/paard is trouwens voor jaarrond gras mits goed onderhouden en gedoseerd. Wat de minimale maat van een wei is waar ze per keer op mogen hangt af van hoeveel paarden, hoe groot en heel belangrijk hoe lief ze elkaar vinden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:17

Op huidige schrikdraad zal niet lukken. De omheining is draad met prikkeldraad (stonden ooit koeien in) en is dus geen stroomdraad aan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 20:19

Ze staan 24/24 7/7 op de wei. Jaarrond ook.
We hebben echter 3ha grond en dus genoeg weides om afwisseling voor hen.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:39

Je kan ook altijd informatie opvragen bij Gallagher. Super betrouwbaar bedrijf. Beter dan Agradi

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:32

Ik zou in ieder geval de begin en eind paal een vaste paal plaatsen. Daartussen kunnen prikpaaltjes, om de 3 meter ongeveer. Je kunt er stroom opzetten, maar deze kun je dan niet verbinden met de rest (dat wil je niet op prikkeldraad). Nu vind ik prikkeldraad wel echt ongeschikte omheining, en zou die iig vervangen voor stroomdraad. Is ook niet een heel dure actie als je de weidepalen kunt laten staan. (staat iig niet in vergelijking tot de kosten die je moet maken als een paard zich verwond aan prikkeldraad).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 12:23

Is een optie die ik kan voorstellen. Probleem is wel dat er op 4 hoogtes prikkeldraad is. Niet alleen bovenaan de draad maar ook tegen de draad op.