ervaringen rijbak op zandgrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mzara

ervaringen rijbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:09

Hallo,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die een simpele rijbak op zandgrond hebben.
Even alles op een rijtje;

- we rijden in de wei
- de vorm van de bak is er
- zandgrond (noord-Brabant)
- heel kort gras, aangestampte grond, 2 gevulde kuilen en vooraan zand waar met regenval modder is.
- er staan verder nergens plassen ook niet met hevige regenval. aan 2 kanten een sloot.
- als het nodig is kan er een soort baksleep komen voor achter de grasmaaier.

Ik heb zelf wat nagedacht en rondgekeken. Bij de club is de buitenbak ook het gewone donkere zand wat er al lag en dat gaat prima. Ik heb de boer uitgelegd wat ik wil (de bovenste laag losmaken/ niet ploegen) en gevraagd wat hij kon doen. Hij zei dat ie kon frezen. Dat kost niet zo veel en het leek mij een goed idee.
(foto van google)
Afbeelding

Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn, wat ik wel en niet moet doen en hoe de grond over tijd zou veranderen.
Ik ben bang dat ik spijt krijg en het "gras" terug wil, al rijdt het niet prettig nu; de kuilen zijn heel mul, de rest is hard, een beetje hoogteverschil en soms gladde plekken als het nat is.

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:30

Ik heb zandgrond er gefreesd. Eerste 2 weken was het erg mul en heb ik met de auto en pallets erachter gesleept en nu is het prima. Liggen nog wat plukjes los gras nu maar heb ik tijdens t rijden geen last van.

Eb01

Re: ervaringen rijbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:42

Wij hebben de bovenste, vruchtbare laag er af laten halen. Dan diep laten omploegen zodat zwarte en gele zand gemengd worden. Ons is afgeraden om de grond om te laten zetten omdat het gele zand te zwaar blijft. Prima bak, nooit nat. Ik sleep wel 1x per 2 wkn, om hem los te houden. Succes.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 12:37

bedankt voor de reacties! ik denk dat het wel gaat lukken als ik dit zo hoor. dat het mul is kunnen we ook wel oplossen.

diep omploegen is ook wel een goed idee. maar dat kan nog als alleen frezen niks wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:40

ik zal eens fotos zoeken en plaatsen. Hier was freesen al meer dan voldoende

Afbeelding

erna nog wat geregend en was het al vaster en toen nog met een pallet eroverheen gereden

Afbeelding

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 17:29

Lynn_Nikita schreef:
ik zal eens fotos zoeken en plaatsen. Hier was freesen al meer dan voldoende

[ Afbeelding ]

erna nog wat geregend en was het al vaster en toen nog met een pallet eroverheen gereden

[ Afbeelding ]

Dat ziet er heel goed uit! Het tweede plaatje is inderdaad wat ik wil hebben.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:42

Wij hebben,kleigrond. Wordt beenhard in de zomer. In de winter als,er paarden doorlopen wordt het een,modderpoel. Ik heb in de zomer alles gelijk laten leggen en daar 60 ton schelde zand laten overkappen. Werkt al twee jaar prima. Mengt niet met de ondergrond. Nu dit jaar hebben we er wel terug 20 ton zand laten bij doen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 15:46

Wij hebben tot het gele zand af laten graven en geel zand wat over was van de bouw als toplaag. Werkt prima, alleen die hoeveelheden water van afgelopen week kan die niet hebben. Voor de rest altijd prima te rijden!

Ervaring op zwarte grond, (hadden wel heel vroeger toen ik nog bij de pony's reed) was dat het glibberig werd als het had geregend. Vooral als je ijzers onder hebt.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 17:21

Ik heb vroeger met die grond gereden en ik moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd rijd! (naar mijn mening)