Paard met stofallergie Hoe in de kudde hooi aanbieden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Paard met stofallergie Hoe in de kudde hooi aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 07:05

Er loopt hier kleine kudde van 4 pony's ik wil mijn paard daar graag bij hebben.
Maar mijn paard heeft stofallergie en gaat meteen hoesten van droog hooi.
Dat is ook de reden dat ze al een tijd alleen staat. Alleen word zei daar niet gelukkig van en ik dus ook niet.

Het hooi moet dus echt geweekt / gestoomd worden. Maar hoe kan ik snel en makkelijk een baaltje hooi weken/stomen?

Zat ook al te denken aan hooi voor haar weken en apart zetten en als het op is bij de rest. Maar dan kan ze weer niet onbeperkt eten en zit ik er weer mee dat ik moet wachten tot ze het op heeft.

Hoe doen jullie dat met stof gevoelige paarden en hooi aanbieden in de kudde?

Marije_jiplover

Re: Paard met stofallergie Hoe in de kudde hooi aanbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:14

Je optie om apart te zetten werkt alleen wanneer de rest ook alleen maar eten krijgt als jij de jouwe apart hebt staan, anders ligt er nog steeds stoffig hooi als je haar weer terug zet.

Weken voor de hele kudde lijkt me best een gedoe.

Kun je geen (stofvrij) voordroog voeren zonder te weken?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:22

Paarden die binnen niet tegen stoffig hooi kunnen hebben daar buiten niet altijd last van. Binnen is de belasting van het stof vaak veel groter.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:49

Wij moeten ook voor 1 paard elke dag 8 hooizakken weken (voor totaal 3 paarden) De groep splitsen is geen optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:51

Rizette schreef:
Paarden die binnen niet tegen stoffig hooi kunnen hebben daar buiten niet altijd last van. Binnen is de belasting van het stof vaak veel groter.

Is echt onzin :)
Het stof wat uit het hooi de neus in dwarrelt is buiten net zo erg als binnen.
Hooguit dat je binnen ook stof uit bedding hebt wat belastend kan zijn, maar dat heeft niets met het voeren van hooi te maken.

@felicity : het voeren van één paard met stofallergie in een kudde is idd een probleem.
Je kunt ze ipv met 4 met 2 zetten, zodat je minder hooi hoeft nat te maken (weken is vaak niet nodig en haalt veel voedingswaarde uit het hooi) en je COPD'er is niet alleen.

Met een stoomapparaat kun je voor de hele dag in 1x hooi nat maken (het restant wat je nog even niet nodig hebt wel afgesloten laten zitten).

Ik maak mijn hooi goed los in een kruiwagen en spuit het goed nat met een broes op de krachtigste straal. Dit is voldoende om mijn hoester zonder problemen rond te laten lopen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 18:06

Naar voordroog hebben we inderdaad gekeken. Helaas hebben wij geen tractor en moeten dan dus kleine baaltjes afnemen. Maar die zijn echt ontzettend prijzig. Anders was de keuze snel gemaakt naar voordroog.

Ik doe nu een hooinet met hooi in een grote speciekuip slang erin. Paar keer omdraaien dat alle kanten goed door weekt zijn en dan buiten aan het hek ophangen om uit te laten lekken. En dan voeren.
Dit doe ik twee maal daags en dat werkt erg goed.

Ik had gehoopt dat er nog ideeen voorbij zouden komen die makkelijker zouden zijn.

Ik heb vroeger ook met een zelf gemaakte hooistomer gewerkt. Werkte ook goed maar duurde erg lang voor het hooi klaar was om te voeren (1.5 uur voor 1 portie)

@dubbeldun Jij schudt dus jou hooi uit in de kruiwagen en dan de slang erop? Hoe krijg je het water er dan uit? Of voer jij het nat?

Ik heb weleens haast gehad en heb toen het hooi niet laten uitlekken. Resultaat dan moet mevrouw het niet :')

De bestaande kudde uit elkaar trekken doe ik liever niet. Die staan al jaren samen en is een hecht clubje.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:17

Ik heb iemand wel eens hooi in een grote (schone nieuwe) kliko zien weken (echt zo'n afvalbak voor aan de straat met deksel). Dit zou wellicht een optie zijn om meer hooi/meerdere hooinetten tegelijk te weken voor alle paarden. Daar passen zo 2 a 3 netten tegelijk in denk ik.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:28

DubbelDun schreef:
Rizette schreef:

Is echt onzin :)
Het stof wat uit het hooi de neus in dwarrelt is buiten net zo erg als binnen.
Hooguit dat je binnen ook stof uit bedding hebt wat belastend kan zijn, maar dat heeft niets met het voeren van hooi te maken.

Dit is echt niet helemaal onzin, mijn paard kan ik in de wintermaanden als ze de nachten op stal staat geen droog hooi voeren maar in de zomermaanden voer ik alleen droog hooi en staat ze dag en nacht buiten en heeft ze nergens last van.
Ik dnek dat het ook te maken heeft met de mate van de stof allergie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:41

felicity schreef:
@dubbeldun Jij schudt dus jou hooi uit in de kruiwagen en dan de slang erop? Hoe krijg je het water er dan uit? Of voer jij het nat?

Omdat ik het met kracht nat maak heb ik minder water nodig. Het spuit dus door hey hooi heen en lekt uit terwijl ik het in de netten gooi. Het is dus wel nat, maar niet zeiknat.
De truc zit hem er in dat het hooi los is. Dan ben je met natmaken ook veel sneller klaar als met een vaste plak die zich eerst moet volzuigen en dan idd langer bezig is om weer leeg te lopen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:07

Dankjewel nu snap ik hem.

Niet weken of stomen is hier helaas geen optie ook al staat ze 24 uur buiten. Dan hoest ze meteen weer.
Wel kan de buurman op stal wel gewoon droog hooi eten daar heeft ze gelukkig geen last van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:20

Wat is de reden waarom voordroog niet gaat? De opslag? Ik haal pakken zelf met aanhanger en laat het erop staan tijdens gebruik en Als aanhanger leeg is haal ik nieuw. Kan ook pakken laten brengen. 4 per x over afdak en maak daar de netten klaar en breng het dan naar de paddock. Zelfs van nat Hooi hoest zij

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:45

En je hebt ook nog tussenmaat voordroog,ronde balen en deze wegen ongeveer 150 kilo en kun je rollen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:05

@Lynn_Nikita: het hoesten c.q. de aanwezigheid van stof in hooi heeft ook wel met de kwaliteit te maken natuurlijk ;)
Ik ben een zeur vwb mijn hooi en het is elke keer als een lading op is weer een crime om goed hooi te vinden.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:07

Een oude badkuip op de kop tikken. Stop eruit als je hem laat uitlekken, ideaal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:08

Moet je wel een sloot oid in de buurt hebben anders wordt het op de grond een natte bende :)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:19

Als je kleine balen hooi hebt dan kun je relatief snel veel hooi nat maken zoals wij dat op stal doen:
1 grote kruiwagen vol met water. Daar een plak in doen, onderdompelen door met de riek het onder water te duwen. Vervolgens de plak mbv de riek eruit halen en even erboven het ergste water eruit laten lekken. Vervolgens in een wasmand met gaatjes (past zo'n plak precies in, gaatjes zelf in de bodem gemaakt zodat het water weg kan) doen. De wasmand past precies op de rand van een grote speciekuip. Het water lekt door de gaatjes van de mand in de speciekuip. De volgende plak doe je op dezelfde manier en leg je op de eerste plak in de mand. Ik die meestal 5 plakken stapelen in de mand. 15 min uit laten lekken. Hooinet eroverheen trekken en wasmand omdraaien en voilà: 1 vol hooinet. Als het niet te warm is maak ik 's avonds al klaar voor de ochtend. En als ik nog meer per x nat moet maken heb ik een 2e mand met speciekuip, zodat ik tegelijkertijd 2 x zoveel nat mak maken.
Werkt prima en ook nog fijner voor je rug ....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:24

In ieder geval zorgen dat al het hooi al een paar uur uitgeschud is voor het gevoerd wordt. Als je een plak uitschudt bij je paard is dat veel stoffiger. Verder zou je kunnen proberen om het hooi voor jouw paard goed nat te maken en apart te voeren en het hooi dat bij de kudde ligt met een gieter of tuinslang natmaken als het al op de voerplek ligt. Dit haalt niet al het stof weg, maar kan misschien net voldoende zijn waardoor hij er geen last van heeft. Is kwestie van proberen en zeker niet ideaal. Maar misschien is het genoeg voor jouw paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:32

Bij het natmaken van volle (niet losgemaakte) plakken vraag ik me altijd af of het midden dan wel goed nat wordt ??
Heeft natuurlijk te maken met hoe strak het geperst is, maar juist strak geperst hooi is vaak stoffiger en dus nog zinvoller om eerst goed los te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:54

Iedereen heeft het over stofallergie maar het gaat om de schimmels in hooi en stro, die zie je niet maar zitten er altijd in. Het zijn de schimmelsporen die de overgevoeligheid veroorzaken, helaas.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 17:56

Thanks voor de vele tips. Zitten echt goede bruikbare dingen tussen waar ik zelf niet op gekomen was.

Grote balen voordroog gaat niet lukken omdat we zelf geen trekker hebben. En we zouden ze dan buiten moeten opslaan en openen. Dan word het ook nog even zoeken waar we ze buiten kunnen neer zetten. Het erf is namelijk niet heel groot.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:04

Buiten opslaan en openen van voordroog is echt geen probleem hoor :) bij ons staat het ook buiten en de open pakken staan ook buiten. Gaat prima :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 13:08

Wij voeren om die reden voordroog. Eén van de drie paarden heeft COPD en gaat meteen hoesten van droog hooi. We laten pakken van 400 kg leveren en slaan deze buiten op met een zeil erover heen als extra bescherming. Gaat prima!