Help!Wie paard op verschillende stallen afhankelijk seizoen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finalytrue

Help!Wie paard op verschillende stallen afhankelijk seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 11:19

Een heel verhaal alvast bedankt voor het lezen :D
Sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een eigen paard. Momenteel staat hij op de manege waar ik 30 jaar geleden ben begonnen ben met paardrijden en waar ik iedereen ken. Alle faciliteiten zijn aanwezig en vele extra's. Vanuit de manege ben in 5 minuten in het bos, er worden onderlinge en officiële wedstrijden gehouden (dus geen trailer nodig) en ik ben zeer tevreden over de instructie. Ik zie mij zelf als een recreatieruiter met ambiteuze dressuur trekjes en alles wat mijn paard en ik nodig heb is voor handen tot zover klinkt alles top!
Het enige grote nadeel is de afstand, ik woon zo'n 30 km. van stal en als ik naar mijn grote vriend ga en ga rijden ben ik zeker 3uur van huis, daar komen de benzinekosten bij ongeveer 10 euro per ritje heen & terug. Het is dus qua tijd en financiën met het hebben van een gezinnetje niet te doen om iedere dag naar mijn paardje te gaan.
Opzoek naar een oplossing heb ik in de buurt gekeken naar een leuke stal en natuurlijk is het gene wat ik idealer wijs wil, niet te vinden, logisch want mijn hele jeugd en herrineringen liggen op die manege waar ik nu sta.
1 van de oplossingen waar ik aan zit te denken om de zomermaanden op de manege te blijven staan, paardje 24/7 in de wei en tijdens de wintermaanden op een stal te zetten op 6 min. fietsen en overdag buiten, 's nachts op stal maar met veel minder faciliteiten.......
Zo kan ik zomers lekker de bossen in, paard 24/7 in de wei dus geen probleem als ik om de dag kom en de wedstrijdjes meepakken. 's Winters paardje lekker dichtbij en lekker veel tijd om 1 op1 met hem bezig te zijn en de mindere faciliteiten voor lief te nemen en af&toe een vriendin te vragen ons op te halen voor een onderlinge wedstrijd of een grote georganiseerde buitenrit van de club...
Mijn twijfel ontstaat bij de gedachte, hoe zal dit zijn voor mijn paard??
Dus nu de vraag; zijn er bokkers die hun paard ook op verschillende plekken staan gedurende het jaar?? En hoe bevalt dit?? Bedankt alvast..... _/-\o_

Olympia96

Re: Help!Wie paard op verschillende stallen afhankelijk seizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:23

Wat grappig. Ik zou het juist andersom doen. Winter op de manege (neem aan dat ze buiten komt dan?) en zomer 24/7 op het land. In de winter heb je behoefte aan binnenbak en dergelijke en zomers niet.

Verder zou het mij te onrustig zijn om steeds te verhuizen. Vooral voor m'n paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:28

Er zijn mensen die dit wel doen ja...
B.v. De leerlingen van Deurne, de meeste hebben geen vaste stal, die paarden variëren constant van stal.

Mijn paard heeft wel een vaste stal, maar als ik intern op stage ging nam ik hem wel altijd mee... De eerste paar weken had hij altijd even nodig om te acclimatiseren maar daarna ging het best...
Al moet ik wel zeggen dat het dier altijd onwijs blij was als hij thuis kwam.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom het niet kan?
Als je paard het hele jaar door op de manege staat, dan varieert hij ook steeds van omgeving (zomers op de wei en swinters op de stal) nu maak je alleen de variatie iets groter...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:29

Als je paard makkelijk went zou het een optie zijn, alleen zou ik het ook liever andersom doen. Juist in de wintermaanden als het rotweer is, is het fijn om de faciliteiten te hebben om toch lekker met je paard bezig te kunnen zijn en in de zomer kan je vaak veel makkelijker rijden.
Ik heb mijn paarden aan huis staan, rijbak en weides aan huis, maar zit er wel aan te denken om ze komende winter tijdelijk in pension te zetten, juist omdat ik als het zoveel regent als afgelopen winter thuis niks kan. Kunnen wel in de paddocks staan, maar om te rijden moet ik dan iedere keer ergens een rijbak zien te regelen om in te mogen rijden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:30

Waar je denk ik ook rekening mee moet houden: hebben beide stallen wel altijd plek? Zou een beetje jammer zijn als je voor de zomer weer terug wil verhuizen en de stal staat vol, bijvoorbeeld. Reserveren zal ook niet gaan want dan betaal je dubbel stalgeld...

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 11:38

Bedankt voor het meedenken!! De reden waarom ik het zo wil doen is omdat hij 's winters doordeweeks wel een paar uur per dag er uit gaat maar in het weekend niet. In het weekend moet ik dus dagelijks naar hem toe. Als hij op fietsafstand staat kan ik makkelijk dagelijks naar hem toe en daar komt hij wel dagelijks uit de stal, paddock.In de zomer staat hij op de manege wel iedere dag en nacht buiten dus hoef ik niet noodzakelijk iedere dag heen. Daar kan ik tijdens het mooi weer seizoen echt urenlange buitenritten maken, iets wat hier in de buurt echt niet kan, rondje langs het weiland dat is het wel.
Moeilijk te zeggen of hij zich makkelijk aanpast, het is een ruin die wel erg makkelijk aanpast in de groep en ja verder weet ik het niet, hij is 8 jaar en staat nu 4 jaar op de manege....
Qua afspraak kan het wel, er staat op deze stal nog iemand die zomers haar paardje thuis heeft staan.

flemminghfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:44

Nou ik doe het net andersom. In de winter gaan de paarden naar een pensionstal met binnenbak. Ze komen dan iedere dag een poosje op de paddock en dan kunnen we ongeacht het weer gewoon rijden. Dit betreft over het algemeen de periode van 1 december tot 1 maart.
De rest van het jaar lopen ze thuis. Veel in de wei en een buitenbak en bos om te rijden. En als het dan erg slecht weer is hebben ze lekker vrij of we laden ze in om naar een binnenbak te gaan.
1 van de twee moest er wel een beetje aan wennen maar aangezien we nu al een paar jaar naar dezelfde stal gaan ziet hij dit ook al als zijn thuis. De andere hoefde er helmaal niet aan te wennen. die vindt altijd alles leuk en gezellig als hij maar aandacht krijgt.

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 11:50

Bedankt voor je reactie! Fijn om ervaringen te horen. Hoe uit zich dat dat de ene moet wennen en hoe lang duurt dit dan??

flemminghfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:26

Hij was wat onrustiger dan thuis op de voor hem nieuwe en andere stal geluiden. Daardoor viel hij de eerste weken ook wat af. Maar daar heeft hij nu eigenlijk geen last meer van omdat het een terugkerend patroon is voor hem.

danberlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:34

Ik ken veel mensen die hun paard (op pensionstallen zonder land bijvoorbeeld) in de zomer verhuizen voor bijvoorbeeld 2 maanden. Ik heb dat ook een aantal keren gedaan, maar altijd met haar maatje erbij. T lijkt me voor je paard fijn als hij ook een maatje heeft dat mee verhuist. Is dat nog een optie? Paarden schijnen meer te hechten aan andere paarden dan aan de omgeving....

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:51

Nee, helaas gaat dit niet, het is een grote manege met veel pensionklanten maar eigenlijk woont iedereen dichterbij, dus gaat er zowiezo niemand mee. Wat wel fijn is, is dat hij zich makkelijk aanpast in een groep, ook met onbekende paarden. Hij is vriendelijk en oplettend geen allemansvriend maar ook zeker niet dominant.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:02

Ik zou niet gaan slepen met je paard. De kans dat je naar verloop van tijd weer terug naar de manege kan, is erg erg klein natuurlijk.

Daarbij wil je juist in de winter de mogelijkheid hebben om te kunnen rijden (ik spreek uit ervaring).

Als je het hier echt naar je zin hebt, zou ik het weekend voor lief nemen (dan ga je toch sowieso naar je paard?) en lekker op de manege blijven staan.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:14

Wij hebben ook elke zomer iemand op stal die de zomermaanden bij ons staat en in de wintermaanden haar paard meeneemt naar Dronten (voor haar opleiding). Is nu de derde zomer dat dit zo gaat en haar paard voelt zich gewoon thuis bij ons, hij herkent de stal wel denk ik..

Als ik jouw verhaal zo aanhoor zou ik het gewoon lekker doen! Zeker als je een stal hebt waar je paard in de winter ook gewoon overdag naar buiten gaat.

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 16:02

Bedankt voor je feedback Quelee, fijn te horen dat er mensen zijn die uit ervaring weten dat het haalbaar is. Allemaal bedankt, hier kan ik echt wat mee, wordt vervolgd.......

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:53

Ik vind het nogal waardeloos klinken eigenlijk. Tijd, geld etc. Het komt allemaal net niet uit. Waarom dan TOCH een paard nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:59

beetje radicale oplossing , maar je kunt natuurlijk ook zelf verhuizen en dichter bij de manege gaan wonen.
Genoeg mensen verhuizen voor hun werk, dus waarom niet voor je paard.
Jij gelukkig met de manege en je paard idem.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:01

farahdiba46 schreef:
Ik vind het nogal waardeloos klinken eigenlijk. Tijd, geld etc. Het komt allemaal net niet uit. Waarom dan TOCH een paard nemen?

Lezen is natuurlijk ook een vak he :n

Ts heeft wel geld voor het paard en ook wel tijd... alleen als ze bij haar vriend wilt zijn zit ze 3 uur van haar paard af waardoor ze weer minder tijd heeft... en dat reizen kost natuurlijk ook geld...
En daar zoekt ts nu een passende oplossing voor, wat past bij haar wensen... dat is toch niet verkeerd of wel?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:15

M_D_H schreef:
farahdiba46 schreef:

Lezen is natuurlijk ook een vak he :n

Ts heeft wel geld voor het paard en ook wel tijd... alleen als ze bij haar vriend wilt zijn zit ze 3 uur van haar paard af waardoor ze weer minder tijd heeft... en dat reizen kost natuurlijk ook geld...
En daar zoekt ts nu een passende oplossing voor, wat past bij haar wensen... dat is toch niet verkeerd of wel?

Lezen is idd een vak, ik zou zeggen doe het zelf :P

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:30

Hier ook iemand pony verhuisd
Ik ben een opleiding naast mijn werk gaan volgen, beetje verplicht door werk(3 jaar) dit is behoorlijk pittig naast werk en om voor 3 jaar studie mijn pony te verkopen zag ik niet zitten. Echter mag zij er niet onder lijden. Stal waar ik stond, niks te klagen, maar in winter binnen en buiten zetten gaat niet lukken, daarnaast werd het gevoel van moeten gaan(want anders kwam ze niet buiten) groter dan het gevoel van mogen gaan. Dus ze staat nu in de winter 24/7 buiten met schuilstal en 2 maatjes en ze gaat binnenkort weer terug verhuizen naar stal waar ik stond voor de zomermaanden(ook 24/7 buiten met maatjes) en dit alles in het zelfde dorp!

Ik zit nu met een gerust hart in mijn studieboeken verstopt en het gevoel van moeten is weer mogen geworden