Nieuw paard, nieuwe thuis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmashedZone

Nieuw paard, nieuwe thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:07

Hallo!
Ik heb net bijna 2 weken mijn eerste paard, een ruin van 24 jaar. Hij heeft altijd op een privé stal gestaan met nog veel andere paarden. Hij stond bijna altijd in de wei met nog 1 of 2 andere paarden en was altijd rustig. Er reden kinderen op. Nu staat hij dag en nacht in de wei met nog 7 andere paarden en hij lijkt maar geen contact te leggen... Hij staat erbij, maar als er een ander paard te dicht komt draaft hij weg van de groep. Ook is hij erg onrustig als ik ermee ga wandelen, hem poets, opzadel... Ik heb er 1 keer mee gereden en dat viel mee, was ook onrustig maar genoot er duidelijk van. Ik ben bang dat hij het er niet leuk vindt! Moet ik nog geduld hebben? Het is mijn eerste paard dus ik heb geen idee waar ik hier anders mee naartoe moet. Ik hoop een geruststellende reactie te krijgen :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:10

Hoelang sta je daar al?
Paarden hebben tijd nodig, mijn merrie (die ik als laatste bijgekocht heb) heeft eerst nog 4 maanden op de stalling gestaan waar ik haar kocht. Daarna is ze naar huis gekomen (november/december) bij mijn 2 andere pony's. Ze is nu sinds een maand eigenlijk pas echt helemaal op haar gemak. Ze ligt tegenwoordig in de wei, kan gewassen worden, is rustig met opzadelen. Dus bij haar heeft het een 4/5 maanden geduurd. Maar zij is sowieso wel heel stressgevoelig dus bij die van jou zal het waarschijnlijk iets minder lang duren. Ze hebben hier trouwens 2 à 3 maanden ruzie gehad in de kudde voordat het echt goed ging. Geef het tijd, het komt wel goed.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:12

Het kan echt een paar weken duren voor een paard gewent is.
Sommige hebben zelfs maanden nodig.
Dat je paard weg loopt voor de andere betekend dat hij onderdanig is.
Hij moet in de kudde ook zijn plekje vinden.
Komt vast goed als je hem de tijd geeft.

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:15

Gewoon even tijd geven. 2 weken is best kort om te wennen. De een heeft er iets meer moeite mee dan de ander maar het kan echt wel goed komen hoor. Ik heb een merrie van 24 en als er een nieuwe bij komt moet ze er eerst niks van weten en negeert dan gelijk weer iedereen. Dat duurt een maandje voor ze weer ontdooid. Hij moet vast Nog gewoon even zijn plekje vinden. Komt vast goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:15

Veel paarden hebben maanden nodig om een beetje op hun plek te komen. Je paard zal straks vanzelf contact zoeken als hij weet wat hij aan de andere paarden heeft.

Ga zoveel als mogelijk wel lekker met je paard bezig. Probeer dat ene plekje te vinden wat hij lekker vind om gekriebeld te worden en geniet van de momentjes dat de spanning bij je paard minder wordt. Die momenten worden vanzelf meer.

Moos99

Re: Nieuw paard, nieuwe thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:20

Geef het tijd! En begin maar met een halfjaar...
Zoiets duurt echt gewoon even :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:23

Zoals de voorgangers van mij zeggen geef het dier ook de tijd om te wennen
Hoe lang heeft hij op de vorige locatie gestaan? als het dier daar al jaren stond is het voor hem op zijn leeftijd wel een enorme omslag natuurlijk

Gefeliciteerd met je aankoop trouwens! heb je een foto? ben benieuwd hoe hij eruit ziet op zijn mooie leeftijd (sorry ben nieuwschierig)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:24

Zoals meerdere al gezegd hebben. Het heeft tijd nodig. Ik sta met mijn pony al 6 jaar op onze stal. Ze stond altijd aan de andere kant van de weg in de wei. En sinds kort in de wei aan het erf en ze Is druk onrustig en wil graag 's middags naar binnen. Dus alleen al verweiden geeft hier al stress ;-) met aantal weken Is het hier weer over

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:42

Gewoon afwachten, komt goed :). Bij ons hebben ze vrijwel allemaal pas na een half jaar hun draai echt gevonden. In één geval duurde het zelfs een jaar voor hij durfde te rollen met de rest van de groep erbij! Zeker een wat ouder paard kan misschien wat meer moeite hebben met aanpassen.

SmashedZone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:31

Ooh bedankt voor alle reactie's! Dit geeft me al een geruster gevoel, ik zal hem genoeg aandacht geven zodat hij er zich snel thuis voelt. En ik heb geen idee hoe ik hier een foto moet plaatsen dus die komt als ik dat gevonden heb!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:31

Arm paard van 24 en van zijn vaste stekje weggehaald.... geen wonder dat ie van streek is. Oude paarden moet je ook niet verkassen.
Zet hem eens met 1 of 2 andere paarden ipv met een hele (onbekende) club. Misschien raakt ie dan sneller op zijn gemak.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:33

DubbelDun schreef:
Arm paard van 24 en van zijn vaste stekje weggehaald.... geen wonder dat ie van streek is. Oude paarden moet je ook niet verkassen.
Zet hem eens met 1 of 2 andere paarden ipv met een hele (onbekende) club. Misschien raakt ie dan sneller op zijn gemak.

Wat is daar erger aan dan bij een jong paard? Of een paard van 10 die al 10 jaar op dezelfde plek staat?
Hij krijgt nu toch ook een goede thuis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:34

Omdat oudere dieren er langer over doen om te wennen aan een nieuwe omgeving en ze veel meer hechten aan de oude maatjes die ze al jaren kennen. Ze hebben dus meer en langer stress.
Jonge dieren wennen nou eenmaal veel sneller.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:35

grofweg gezegd kun je rekenen op een week wenning per jaar dat je paard oud is..
natuurlijk zijn er paarden die veel vlotter weer lekker zichzelf zijn en er zullen ook paarden zijn die langer nodig hebben..

met 24 jaar denk ik overigens dat de stelregel niet meer helemaal opgaat.. omdat met leeftijd natuurlijk ook een stukje bezadigdheid komt. Dus het zal geen 48 weken zijn maar misschien een half jaartje of nog wel korter als hij erg gemoedelijk is ingesteld.

tijd rust en vertrouwen en dan komt het vanzelf wel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:38

@ elenaMM77: 24x1 week is haast een half jaar, dus ik weet niet hoe je aan 48 weken komt ?? :D
En ik denk dat een half jaar een redelijk goede termijn is om rekening mee te houden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:06

DubbelDun schreef:
@ elenaMM77: 24x1 week is haast een half jaar, dus ik weet niet hoe je aan 48 weken komt ?? :D
En ik denk dat een half jaar een redelijk goede termijn is om rekening mee te houden.

*haalt hoofd uit goot*
zucht ben met twee dingen tegelijk bezig.. het getal 24 kwam in beiden naar voren en bij het andere gold een factor twee grrrr. Eerst nog maar even uitzoeken wat ik met dat andere stuk dan mee uitgespookt heb..

*kruipt onder een steen en trekt de steen hard op het hoofd*

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:44

Mijn paard staat nu bijna 2 maand thuis en ik merk nu dat hij zijn plekje begint te vinden. Hij geniet steeds meer ,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:50

@marleen: 9 jaar of 24 jaar scheelt wel een beetje ;) Maar omgerekend kom je op 5 maanden, dus het rekensommetje van Elena-onder-een-steen komt aardig uit.

sharon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:52

Geef het tijd........ Komt uiteindelijk heus goed.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:53

Ja dat is wel waar. Hangt er ook vanaf of ze het gewend zijn of niet. Een andere stal , of wisselende weide genootjes

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:57

Wij hebben altijd op een wei gestaan, 24/7 buiten, schuilstal en lang leven de vrijheid.. Nu staat de paarden sinds 1 maand op een pensionstal, snachts binnen, paddock ipv groot stuk land.. De eerst week/1,5week was het een hel, we hadden bijna spijt, paarden waren heeel erg onrustig, als ik ze vast zetten op de plaats ging er eentje liggen.. Nu zijn we 2 weken veder en ik heb ik mijn paarden weer terug. Heerlijk rustig en makkelijk.
Mijn paarden zijn bij elkaar gebleven daarom duurde het niet lang, maar het kan wel ff duren. Soms 2 weken, en soms 4 maanden, elk paard is anders.

mireillea44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:00

Daar moet je echt ruim te tijd voor nemen (en geven). Mijn vorige paard werd maandenlang gebeten en getrapt door de andere paarden. Hij was dan ook heel onderdanig. Pas na 6/7 maanden hield het bijten en trappen op en daarna duurde het nog wel 2 a 3 maanden voordat hij echt een vriendje kreeg.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:08

Bovendien is het zo dat oudere paarden zich van nature vaak wat onttrekken aan de kudde. Ze staan vaak aan de rand, volgen als laatste en lijken dat prima te vinden. Alsof ze die drukte om zich heen niet meer fijn vinden. Dus als hij aan de rand van de kudde blijft hangen hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Al zou het wel fijn zijn als hij een of twee vriendjes heeft