Braak land omtoveren tot weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Braak land omtoveren tot weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 10:06

Beste bokkers,

samen met mijn vriend heb ik een paar weken geleden de sleutel gekregen van ons droomhuis. Bij dit huis zit een stukje land die ik graag wil gaan gebruiken voor het houden van dieren voor de hobby en mogelijk ook een gedeelte zelfvoorziening. Nu ligt het land er wel heel zielig bij. Ik ben een leek op dit gebied maar het lijkt mij het best om gewoon alles dood te spuiten en dan weer met een schone lei te beginnen. Wat raden jullie aan? Hieronder vinden jullie wat foto's van de grond. Waar nu de buxussen op staat is ook van ons maar tot 1 augustus in bruikleen van de buurman. Met dit stuk kunnen we dus pas in augustus aan de slag. Daarnaast is er nog een boomgaard waarbij de bodem gedekt is met mos en wat onkruid.

Overzichtfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het onkruid

Afbeelding

Afbeelding

De grond van de boomgaard

Afbeelding

Het deel wat in augustus vrijkomt

Afbeelding

Wat raden jullie aan? En met wat voor timeframe? Is het beter om te wachten tot het achterste stuk land vrijkomt en dan alles in 1x te doen of kunnen we het andere stuk het best nu al aanpakken? Graag hoor ik wat jullie denken :)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:12

Heb je zelf machines zoals een tractor met werktuigen om iets te doen? Ik zou een plaatselijke loonwerker bellen voor advies. Let er wel op dat buxussen giftig zijn en dat het waarschijnlijk goedkoper is om alles in een keer te laten doen.

Hoe groot is het stuk in totaal? Anders zou je wel een deel van dit stuk om kunnen bouwen tot paddock zodat je je dieren in de winter ook op een droog stuk kunt houden.

Moonfight

Re: Braak land omtoveren tot weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 11:40

De buxussen worden verwijderd ;) per 1 augustus is dat stuk land leeg.

Er zal inderdaad een loonwerker moeten komen. Maar aangezien ik nu midden in een verbouwing zit hoopte ik via deze wijze wat informatie te kunnen verkrijgen ;)

Daarnaast heb ik inderdaad plannen voor het aanleggen van een zand/verhard stuk. Maar dit is allemaal pas als het huis klaar is en heeft geen haast. ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 12:58

Tenzij jullie dringend plaats nodig hebben voor dieren zou ik wachten tot het volledige terrein vrij is.

Bij mijn dochter is haar grond enkele jaren geleden ook heraangelegd nadat er 30 jaar niets aan gedaan was.
In het voorjaar heb ik, met de hand, alle struiken, braambossen, enz verwijderd en op hopen gegooid.
Bomen die in de weg stonden hebben we laten omzagen en in stukken doen voor de haard.
Toen heeft een loonwerker de boomstronken en de hopen takken en struiken in kleine stukjes komen kloppen.
Hij had een zware tractor met daaraan een machine met een grote trommel met daarop een soort hamers waarmee hij alles aan flarden klopte. Hij heeft toen alles gefreesd om de hout stukjes te verspreiden.

In de zomer is de grond gewoon blijven liggen en zo konden we terug opschietend onkruid verwijderen.
Eind augustus heeft iemand die sportvelden en parken aanlegt alles in weide gelegd.
Eerst terug gefreesd, gemest en gekalkt en dan laser gestuurd gevlakt volgens de natuurlijke zachte helling naar een achterliggende beek.
Begin september, toen het wat minder warm was, is hij komen zaaien en toen het gras hoog genoeg stond hebben we het nog enkele keren afgereden voor de winter.
Na de winter is ons paard er dan op gekomen.