Welke vragen stellen bij het kijken bij een nieuw stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Welke vragen stellen bij het kijken bij een nieuw stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:11

Binnenkort ga ik kijken bij een andere stal. Ik weet vrij weinig over de stal.
Vandaar dat ik mij af vraag of jullie nog tips hebben voor dingen die ik moet vragen?
Ik wou in ieder geval de volgende vragen stellen:
-Hoe vaak wordt er gevoerd en hoeveel?
-Wat voor ruwvoer krijgen ze?
-Hoeveel komen de paarden buiten? (in de zomer en winter)
-Wat zijn de regels op stal?
-Mag je je eigen dierenarts, instructrice, hoefsmid, enz. laten komen?
-Hoe is het ontwormen geregeld?
-Wat zijn de openingstijden?

Wie heeft er nog aanvullingen?

ingvdh

Re: Welke vragen stellen bij het kijken bij een nieuw stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:08

Wat zijn de prijzen, zijn er nog dingen die extra geld kosten of juist bij de prijs inbegrepen zijn?
Waar kan je je spullen laten, zijn er kasten of moet je deze zelf kopen en hoe groot maximaal dan?
Wat voor soort mensen staan er? Wedstrijdgericht of toch mee recreatie?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:19

De minimale en maximale grootte van de groepen op de weide.
Of je je eigen voer mag geven en bijv. een extra hooinet.
Of er zon- en feestdagen gelden waarop niet gemest/buitengezet wordt.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:31

Daancha schreef:

Gebeurt dat serieus? Oke mesten gaan ze niet dood van als dat 1 dag niet gebeurt maar niet naar buiten omdat het zondag is??? Oei dat zo voor mij een dealbreaker zijn.

Ontworming inbegrepen?
Soort stal bedekking en mogelijkheid tot ander (bv vlas ipv stro of iets dergelijks)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:33

Je hebt bijna alles wel genoemd in je openingspost.

Ik mis nog:
-zadelkast; zit dat bij de prijs in?
-En wordt binnen/buiten zetten gedaan (en Zo ja; is dat gratis of niet?), of is hiervoor een schema door de eigenaren? Zelfde geldt voor voeren.
-Is eigen voer neerzetten mogelijk?
-Gaan paarden in groepen de wei op of in koppels op kleinere stukken? Staan Merries en Ruinen apart of gemengd?
-Dient uitmesten zelf te gebeuren of wordt dat gedaan? En hoeveel stro (of vlas) wordt er gebruikt/mag je gebruiken per dag (of per week).
-Is er de mogelijkheid je paard op vlas (of iets anders) te zetten als stro niet gaat?

Vraag wel goed hoe het er in de winter op die stal aan toe gaat. Maar dat heb je al soort van in je openingspost staan. Naast de vraag of en hoe lang ze dan buiten komen, kun je ook nog vragen hoe de bak is in de winter (als het een buitenbak betreft).

Verder kun je vragen of ze naast gezamelijk ontwormen (als ze dit zo doen) ook gezamelijk laten enten en evt gezamenlijk de gebitten laten controleren. Dit was op beide stallen waar ik tot nu toe heb gestaan altijd het geval en dat scheelt in de kosten. :)

En heb je een trailer? Dan kun je evt vragen of je je trailer kunt stallen op het terrein en of dat nog extra geld kost.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:45

Spreek mensen aan die er staan :) Want te vaak gezien dat je een geweldig plaatje krijgt van de eigenaar.... Zo'n fijne stal... maar ondertussen ;) Gewoon een keer onverwacht gaan kijken ofzo?

Wat ik nog even mis: Hoe gaan ze met paarden om? (Serieus... je hebt stallen, waar ik niet zou willen dat ze zo mijn paard buiten zetten... rukken, trekken, schoppen (hij moet luisteren, maar als ie stil staat al aan het touw gaan rukken dat ie rustig moet doen werkt niet :')) of gewoon in volle galop naar de wei laten rennen met een stel.. terugjagen met een longeerzweep)

Verder de opzegtermijn... Bij een stal waar ik heb gestaan was die spontaan 2 maanden :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:04

Lianne86 schreef:
Verder de opzegtermijn... Bij een stal waar ik heb gestaan was die spontaan 2 maanden :')

Goeie!
Ik heb eerst ook ergens gestaan waar het twee maanden was. Al was dat in het begin wel al een keer gezegd. Maar lang is dat wel en het is goed om vooraf te weten.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:11

Precyll schreef:
Daancha schreef:

Gebeurt dat serieus? Oke mesten gaan ze niet dood van als dat 1 dag niet gebeurt maar niet naar buiten omdat het zondag is??? Oei dat zo voor mij een dealbreaker zijn.

Ontworming inbegrepen?
Soort stal bedekking en mogelijkheid tot ander (bv vlas ipv stro of iets dergelijks)

Bij mij op stal komen ze met kerst 1 dag allemaal niet eruit, dan is de manege gewoon helemaal gesloten voor iedereen.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:14

Precyll schreef:
Daancha schreef:

Bij ons is duidelijk aangegeven dat wij in het weekend en op enkele feestdagen in het jaar zelf de paarden moeten buiten zetten. Wat over het algemeen prima lukt. Wij hebben een groepje waarmee we dat in het weekend regelen (en dus ook op feestdagen), is een prima oplossing zo hoor. De staleigenaren vinden het ook wel eens fijn om een dagje vrij te hebben met betrekking tot het buiten zetten... Ze zien ons al elke dag en zijn wel 365 dagen per jaar open!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:17

Bovenstaande zijn goede vragen
Verder zou ik nog vragen hoeveel toezicht d'r is op stal is d'r de hele dag iemand of enkel savonds en smorgens

En wat er mogelijk is bij een ziek dier waar heel laat de arts voor moet komen/blijven
En wat er is als je vroeg op wedstrijd moet of juist laat thuis bent

Een opzeg termijn van 2 maanden hoeft niemand zich aan te houden ookal staat dit in het contract
Aangezien het in de strijd met de wet is (dat is 1 maand geloof ik) is het contract of de mondelinge afspraak niettig

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:21

als bodembedekking inclusief is, vragen of dit gelimiteerd of ongelimiteerd is..

bij ons op stal (185 euro per maand) is het volpension.. krachtvoer moet je wel zelf aanleveren, wordt voor je gevoerd (immers niet iedereen wil hetzelfde voer hebben).. En er zitten 4 balen vlas bij de maandprijs inbegrepen.. als er extra vlas bij zou moeten dan wordt je op de hoogte gesteld dat er een extra baal vlas is verbruikt en wat de kosten zijn.. dat gaat verder gewoon in goed vertrouwen, je weet zelf wel een beetje of je paard een zwijn is of niet. (die van mij red het er prima op).

en of de box kaal begint of met stalbedekking.. vaak moet je namelijk de eerste bedekking nog wel los afrekenen.

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:28

Zijn er nog lessen?
Zijn er groepslessen waarvoor je moet uitwijken of waar je aan mee kan doen?

Zijn er mogelijkheden tot privé lessen? Zijn er regelmatig wedstrijden?
Zijn er buiten rij mogelijkheden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:34

Neem geen beslissing na 1x kijken! Ga er meerdere keren kijken, let vooral op hoe de rust is bij de paarden, staan ze er tevreden bij, ligt er nog ruwvoer in de stal ongeacht het tijdstip.
Is de bak altijd bereikbaar om te lessen. Hoe is het als je zelf privéles hebt. Heb je de bak dan alleen of rijdt dan iedereen er bij in.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:41

Laat ze bij het ruwvoer echt de hoeveelheid aangeven (het liefst in kg's). De term genoeg ruwvoer, is behoorlijk loos. Een hoop pensionstallen bleken, bij aandringen, aan te geven dat het dan om 6 tot 8kg ruwvoer ging, of 3 keer een arm. Een paard van 600kg moet minimaal 10kg hooi of 13kg voordroog. Kijk ook bij de stallen naar binnen als ze halverwege de tijd van de volgende ruwvoerbeurt zitten. Ligt er nog ruwvoer? Als dat bij meerdere paarden niet het geval is, is dat een zeer slecht teken i.m.o.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:45

Check het ruwvoer! Soms zit er gigantisch schimmel in dat gewoon aan de paarden wordt gegeven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:47

... en zorg dat je alle afspraken die er gemaakt worden, op papier gezet worden met ondertekening door beide partijen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:50

Maak, naast alle goede tips die al genoemd zijn, gewoon een lijstje met zaken die voor jou en je paard belangrijk zijn. Dat is je steuntje bij het stellen van de goede vragen. Succes!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:55

Mocht je paard ziek worden en extra dingen nodig hebben, lees: supplementen, pasta's , pijnstillers etc...
Wordt dit dan door de staleigenaar gedaan of ben je hier ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor?

Mijn pa was erg ziek en ik kwam weinig op stal, de eigenaar deed gelukkig automatisch mijn paard zn extra's geven zodat ik niet 's avonds om half 10 nog eens die kant op kon als ik uit het ziekenhuis kwam.
De stal ervoor had ik er gewoon nog heen gemoeten.

Is rijden ten alle tijden mogelijk? of mag je bijvoorbeeld na 9 uur 's avonds niet meer rijden ivm rust van de bijwonende eigenaar?

Doen hun de ontworming en de vitaminespuiten of moet je dit zelf verzorgen?

Mocht je op concours gaan is er dan een regel die aangeeft dat je bijvoorbeeld niet voor 7 uur 's ochtends van stal af mag en na 9 uur 's avonds? of mag dit ten alle tijden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:56

Mizora schreef:
Laat ze bij het ruwvoer echt de hoeveelheid aangeven (het liefst in kg's). De term genoeg ruwvoer, is behoorlijk loos. Een hoop pensionstallen bleken, bij aandringen, aan te geven dat het dan om 6 tot 8kg ruwvoer ging, of 3 keer een arm. Een paard van 600kg moet minimaal 10kg hooi of 13kg voordroog. Kijk ook bij de stallen naar binnen als ze halverwege de tijd van de volgende ruwvoerbeurt zitten. Ligt er nog ruwvoer? Als dat bij meerdere paarden niet het geval is, is dat een zeer slecht teken i.m.o.

Ik noem ook geen aantal kilo's als iemand dat vraagt, als ik iets geleerd heb is dat ruwvoer voeren een wetenschap is die niet in kilo's uit te drukken is. We hebben er hier die bijna op het driedubbele zitten, paarden die nog niet eens de helft eten en paarden die wisselend over de dagen heen bijna niet en dan ineens enorm veel eten.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen: Schat in of het paardenmensen zijn, dat is imo veel belangrijker dan de staat van de rijbak. Als jij weg bent,,of als je het voerbeleid bespreekt, of de staat van de bak, komt dit alleen goed als je vertrouwen heb in degene met wie je de zorg voor jouw paard deelt :)

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:08

Ik zie inderdaad nog veel vragen die ik nog niet had. Had ook niet nagedacht over medicatie. Heel erg bedank in ieder geval.

Ook de tip van meerdere malen kijken vind ik een goede. (ik fiets er bijna iedere dag langs dus een paar keer kijken moet lukken. Moet zeggen dat de paarden er buiten altijd vrij rustig uitzien.)

Alle vragen heb ik inderdaad opgeschreven.

Ik kijk inderdaad ook goed naar het ruwvoer want die fout heb ik vroeger al een keer eerder gemaakt. Om te zorgen dat mijn paard toen voldoende keer was ik 75 euro ongeveer per maand extra kwijt en dat was de stal echt niet waard. En dan werd ik ook nog beschuldigd van te veel hooi voeren. Dat wil ik nooit meer.

Heeft iemand nog idee voor hoe ik naar de bak moet kijken? Het is nu namelijk steeds droog weer, dus een beoordeling maken hoe hij met slecht weer is, is lastig. (je weet natuurlijk niet zeker of de eigenaar eerlijk is)

Ik heb ook geen haast met het vinden van een nieuw stal maar mijn paard staat nu erg verweg en komt er s winters alleen uit als ik er ben of een vriendin. Hier zou ze ook s winters buiten komen. Veder hoop ik op een beter bak en een beter paddock want die zijn nu verschrikkelijk slecht. Veder zijn het hele goede mensen voor je paard en houden ze alles goed in de gaten. Mijn paard der welzijn gaat natuurlijk voor alles.

Meer tips zijn natuurlijk nog altijd welkom +:)+
Laatst bijgewerkt door paardje47 op 17-04-15 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:12

Fietste je er in de winter nooit langs dan?
Je kunt het pensionklanten vragen als je komt kijken. Vraag dan vooral ook door. Altijd droog lijkt mooi. Maar niet als de bak dan ook een groot deel van het jaat loeizwaar is...

Sommige dingen die hier genoemd worden zijn erg persoonlijk of paard afhankelijk.

bij een te dik paard op dieet vanwege overgewicht of neiging daartoe kan beter niet onbeperkt ruwvoer gevoerd worden.

Als de paarden overdag op de wei lopen hoeft er geen ruwvoer in de stallen te liggen...

en onbeperkt voeren is een keuze. Geen verplichting. Als paarden op stro staan kunnen ze tussen voerbeurten door daar aan knabbelen. Ik voer voederstro apart bij in de hooinetten omdat ik gehakseld strooisel in de stal heb wat ze normaal gesproken niet eten.

hier gaat draadje open tussen paddock en pad en tussen pad en wei. Dus aan de hand om de beurt wegbrengen gebeurd niet. Wel een deel aan de hand en evt. de rest los mee als ze verder weg moeten of wanneer het in de winter erg nat is. Maar aangezien de achterblijvers liever niet zo lang wachten en gaan rennen bij de draad neem ik ze liever in 1x mee...

vraag ook naar dekenbeleid/wisselen als je dekens gebruikt. Niet leuk voor je paard om na een koude nacht met deken vervolgens in het warme voorjaarszonnetje te staan zweten omdat baasje niet langs kan komen om hem af tdoen en de stal zich er niet mee bemoeid.

Een stalhouder waarmee het klikt en waar je mee in overleg kunt blijkt achteraf vaak belangrijker dan mensen hadden gedacht. Vooral als er iets in jouw situatie of met de behoeften van je paard veranderd. Een meedenkende en meewerkende stalhouder kan je dan een verhuizing schelen....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:27

de klik met de stalhouder is het belangrijkste in mijn opinie.

zoals joyce ook aangeeft, soms zit het dekenwisselen er niet bij in (bij ons niet bijvoorbeeld) of medicatie toedienen.. maar als je op goede voet staat met een stalhouder en je kunt een keer s avonds niet naar stal, dan is een sms met een vriendelijke vraag hier voldoende en dan wordt het gedaan. alleen is het geen standaard. maar daar kom je pas achter als je er al staat ben ik bang.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:50

Ga kijken op een stal op het moment dat je er zelf zou komen voor je paard, dan proef je direct de sfeer zeg maar.
Nog een aandachtspuntje, heb je nog verplichtingen (corvee oid) Vraag naar de regels op stal? pas kwam ook voorbij dat een stalhouder besliste dat een paard wel of geen ijzers mocht hebben.

Hoe wordt er gehandeld in nood denk aan een ernstige wond of kreupelheid.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:30

Hoe zit het de hoeveelheid bodembedekking?
Uit ervaring weet ik dat sommige stallen heel spastisch kunnen doen over de hoeveelheid stro die je gebruikt.
Gebeurt het voeren op vaste tijden?
Worden terrein, bak, stallen e.d. goed onderhouden?
Zijn zaken bespreekbaar in geval van afwijkende voeding/medicatie etc. etc.
Wat mag je precies verwachten van de stalhouder?