Welk huisvesting voor paard met insulineresistentie ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Welk huisvesting voor paard met insulineresistentie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:18

Ik zal binnenkort een haflinger huisvesten in Nijmegen, nu vraag ik mij af hoe andere mensen dit doen met een paard met IR. Wat voor gras staat ze ? Wat gebruiken jullie zelf zodat ze minder suikers binnen krijgt. Wat kan ik wel geven om te belonen ?

Ik heb mijn paarden het liefst 24/7 buiten. Maar zal zij dan 24/7 op zand moeten staan met hooi ?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:30

Mijn merrie is er gevoelig voor en ik verdenk haar ervan dat ze het heeft, ik voer/huisvest haar
wel in die richting. Ze is ook gevoelig voor HB en heeft zwakke luchtwegen. Alles op advies van de DA en hoefsmid.

Ze staat hier 24/7 buiten met schuilstal zonder stro (kan ze niet tegen). Nu in het voorjaar/zomer gaan ze
van ongeveer 08.15 tot 12.15 naar de weide als de fructaanindex niet te hoog is.
De weide is niet super arm maar ook zeker niet volvet. Dan naar de paddock met een klein hooinet. Rond 19.00/20.00 krijgen ze een groot hooinet (goed droog voordroogkuil, het is bijna hooi). Voorheen zette ik haar wel 24/7 op een schrale weide maar dat zorgde toch voor een harde kam. Een arm weiland is niet altijd het beste (voor ons in ieder geval).

Ze krijgt 4x per week 1 handje krachtvoer want ze loopt ook 4 a 5 keer per week een buitenrit. Ze wordt
goed in beweging gehouden en heeft een prima conditie.

pipo

Re: Welk huisvesting voor paard met insulineresistentie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:45

Heel kort gras is nog slechter dan enkellang of hoger gras. Dus lekker in het gras zetten wat al een beetje uitgegroeid is. Ik doe zelf aan strookbegrazing. elke dag of omde dag een meter erbij. (met 4 paardjes) over 15 meter?? Dat zorgt voor langer en dus minder voedzaam gras. Nu hebben ze een stuk wat ze niet zo lekker vinden blijkbaar en kunnen ze in de bak/paddock hooi eten (vogeltjes land) maar ze kunnen ook gras eten. en ik zie dat ze zelf mooi afwisselen. Ik denk nog steeds dat als je ze weghoud bij het gras ze alleen maar gretiger worden. Geef je ze gedoseerd, is de drang toch minder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:53

Je hebt tegenwoordig pilletjes voor paarden met Cushing, dus misschien is het handig om daar eens op te testen.
Gras zou ik zéér met mate doen en alleen als het 'veilig' is, dus niet te kort gras, geen koude nachten (boven de 10 graden) en niet na een flinke regenbui. Verder natuurlijk altijd met een graasmasker.

Wil je het goed doen zul je zelfs je hooi moeten laten testen en krachtvoer met suiker is ook not-done.
Geen appels of ander fruit, wortels zeer met mate.

Rustige beweging is goed, dus als je iets van een PP kunt maken met verspreid rond de track hooinetten, is dat een pré.

Beloning kan ook met een brokje grasbrok (geen luzernebrok).

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 19:03

Dus als ik het goed begrijp. Het liefst helemaal geen gras eten ? alleen hooi ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:11

Ik heb mijn wei iig opgedoekt, want de tijd dat ze er zonder problemen tegen kon werd steeds korter. Op het laatst na een uurtje al korter/stijver lopen. Dat schoot dus niet op.
Van het jaar dat ik de wei betaalde kon ik ze 2 hooguit 3 maanden er dagelijks een paar uurtjes op hebben (met masker), dus ik liep meer te maaien dan dat de paarden het gras aten.

Het ging mij erg aan mijn hart, want ik gun het ze van harte, maar de gezondheid is me belangrijker.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:15

dat is juist de fout die vele maken. Ja wel gras. maar geen gras wat nog vol in de groei is. Als het gras zaad aan het maken is is het geen rijke voeding meer. Hooi mag ook gewoon, geen kuil of voordroog. Ook geen hooi van sterk bemest land. Maar ook geen paarde brok als krachtvoer. Neem bv subli dieetmix , zitten geen granen in. Granen zijn een eiwitrijke bron. geen wortels geen appels. Ga je eens verdiepen in suikers/eiwitten.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 19:18

Oke dus dan eigelijk in de winter kan ze gewoon 24/7 buiten lopen. en juist in de zomer ( warmere periodes ) zou ze met graasmasker moeten of eigelijk in een paddock met flink wat hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:23

Tegen de tijd dat gras in het zaad aan het schieten is zit je al in juni en is het zo lang dat een paard met graasmasker niets meer binnen krijgt omdat het platgeduwd wordt en zonder graasmasker krijgen ze veel te veel binnen.

@ Annettu_ : ze kan altijd 24/7 buiten lopen alleen niet op gras en zéker in de winter niet !!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:52

DubbelDun schreef:
Tegen de tijd dat gras in het zaad aan het schieten is zit je al in juni en is het zo lang dat een paard met graasmasker niets meer binnen krijgt omdat het platgeduwd wordt en zonder graasmasker krijgen ze veel te veel binnen.

@ Annettu_ : ze kan altijd 24/7 buiten lopen alleen niet op gras en zéker in de winter niet !!

nu hoor ik van iemand anders dat ze juist wel buiten moeten inde winter want anders worden ze te stijf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:35

Naar buiten wel, maar niet op het gras :D

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:47

Maar in de winter is het gras toch niet zo voedzaam ? Het lijkt mij dat ik mij meer moet zorgen maken in de lente/zomer.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:51

Punt is dat de juist met een zachte winter, of vroeg in de lente meer kans hebt op suikers in het gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:52

@Annettu_ : Het gaat niet om het voedzame van het gras maar om de fructaan dat er in zit. Bij koude nachten (onder de 10 graden) en overdag een zonnetje komt dit fructaan -wat normaliter rond de wortels zit- naar boven om het gras te beschermen. Zie het als en soort anti-vries.
Dit wordt nu door het paard afgegrazen en hier kunnen ze dus niet tegen met HB/SB tot gevolg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:53

Paard kan best op gras naar buiten in de (normale) winter, maar niet urenlang. Zodra gras niet meer groeit is het relatief veilig. Suikers ( o.a. Fructaan) zijn dan opgeslagen in de onderste stengel ( onder de groeiknop van het grasplantje)

DD: je noemde een 'pilletje' voor IR ... bedoel je Prascend? Dat is niet specifiek voor IR, dat is voor Cushing (PPID). Of bedoel je iets anders?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:00

Sorry voor alle domme vragen :o

Ik wil gewoon niks over het hoofd zien.. Zaterdag ga ik naar verschillende stallingen kijken,

Waar moet ik goed opletten ? Zal even opzoeken hoe gras eruit ziet met een hoog fructaangehalte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:00

Ja, ik geloof idd dat het Prascend is.
Maar TS heeft haar IR paard niet laten testen op Cushing, vandaar mijn reactie.
IR kan makkelijk ook Cushing zijn/worden.

@Jannepauli : maar gras groeit toch altijd ?? Zeker als er overdag een lekker zonnetje is. Om die nieuwe groei te beschermen wordt het fructaan omhoog gestuwd.
Als gras in de winter niet zou groeien waarom wordt er dan zo gewaarschuwd tegen de fructaan op winterdag met zon ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:02

Annettu_ schreef:
Zal even opzoeken hoe gras eruit ziet met een hoog fructaangehalte.
Ziet er uit als gewoon gras :D
Het enige verschil is dat Engels of Italiaans Raai gras hoger in Fructaan is dan andere rassen, maar op de meeste weilanden staat juist dit 'koeien'gras gewoon omdat het de sterkste soort is (dankzij die fructaan).

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:04

Allemaal zo lastig := En het moeilijke is dus ponylief tollereert absoluut geen graasmasker.. en als ze een graasmasker op heeft dan kan ze geen hooi eten toch ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:18

Gras groeit niet altijd - heb jij ooit in de winter je gazonnetje moeten maaien :)) ?
Er is wel degelijk een rustperiode - pas als de dag temperaturen omhoog gaan ( en de nachten nog koud zijn) dan wordt het gevaarlijk.

Prascend: dat ga je dus niet geven als je niet zeker weet dat je paard Cushing heeft. IR kan wel ism Cushing ontstaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:33

Maaien niet (gelukkig), maar je hebt maar een beetje zon nodig om overdag al een beetje groei te krijgen e in de winter kan de zon best warm zijn (als ik tenminste zie wat onze collectoren nog opbrengen :D )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:39

naast voer en huisvesting is het van belang om je pony in een zo goed mogelijke conditie te houden. hoe beter de conditie en hoe beter op gewicht, des te minder zullen de klachten zijn.. Dat wil niet zeggen dat er niet ponies/paarden zijn met een goede conditie en prima gewicht die toch klachten hebben, maar die zouden flink verergeren als ze 'dikker' zouden worden.

ik zou in ieder geval belonen met stem en kroeltjes en zo min mogelijk bijvoeren in de vorm van beloningen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:18

Bedankt :) Eigelijk het liefst 24/7 op een kale wei. of anders normale wei met graasmasker ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:09

Nee, juist NIET op een kale wei. Dat gras is juist 'gestressed en bevat veel fructaan.
Normaal gras mét masker een de tijd aanpassen aan wat het dier hebben kan.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 13:44

Oke bedankt ! Dus het is slim om haar bijvoorbeeld in de avond binnen te zetten ? want ik zie haar het liefst 24/7 buiten