Kiezen tussen 2 weide's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

devraras11

Kiezen tussen 2 weide's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:50

Hallo,

3 weken geleden heb ik mijn paardje gekocht!
Hij staat nu op een weide ongeveer 5 km van mij thuis samen met een 2 merrie's van 20 jaar oud :-)
De eigenaresse komt hem elke dag eten en hooi geven en hij heeft een inloop stal ter beschikking!
Ik betaal daar nu 140 euro voor alles zeg maar! Hij krijgt eten hooi bieten wortels gedroogd brood enzo van de persoon van de weide

Mijn vriendin heeft ook een paardje en wou haar heel graag ook korter bij zetten dus zijn we samen op zoek gegaan naar een weide en die lijken we nu gevonden te hebben nog geen km van bij mij thuis.. Nu hoor je me al aan komen ze vraagt of ik Joey mee naar die weide verhuis zodat haar paardje niet alleen staat..

Beide weides hebben voor en nadelen..

De weide waar Joey nu staat:
- is groter
- persoon van de weide komt hem elke dag eten geven enzo
- is ongeveer 5 km van me thuis dus moet of met fiets of auto gaan ( te voet is het een dik uur)
- er is geen plaats voor zadels en andere spullen
- heeft een inloopstal
- persoon van de weide heeft al 30j ervaring en wil me helpen

De weide waar men vriendin haar paard binnenkort komt te staan:
- is kleiner
- ligt nog geen km van bij men thuis (ik passeer er op wandeling met honden altijd)
- er is plaats voor zadels enz
- heeft 3 stallen
- er is stromend water en electriciteit
- moet de paarden wel zelf elke dag eten gaan geven (op zich geen probleem tenzij we op vakantie gaan)
- we willen samen lessen gaan nemen dan
- De eigenaar woont er tegenover dus als er iets is kan die ons ook snel verwittigen

Nu de prijs voor die weide weten we wel niet we vroegen het aan die meneer en hij zei dat hij er niet veel voor hoefde te hebben en dat het bespreekbaar was! dus ik gok dat het daar ongeveer dezelfde prijs als de andere weide zal zijn! De ene weide heeft toch veel meer voordelen als de andere maar toch blijf ik twijfelen..

Ik weet ook niet of het verstandig is Joey nu al te gaan verhuizen binnen een weekje of 2? Ik heb hem dan 5 weken..

Moeilijk he :-p

Iris82

Re: Kiezen tussen 2 weide's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:53

Wat is groter en wat is kleiner?
Ik kan niet goed inschatten wat de afmetingen zijn zo.

Als het te klein is moet je denken aan een vertrapte wei en extra bijvoeren in de winter. Het nadeel van losse stallen is dat je natuurlijk zelf degene bent die het paard binnen en buiten moet zetten. Zijn er wel schuilmogelijkheden op weide 2?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:56

Ik zou voor het 'nieuwe' weiland gaan.

Maar dat zeg ik wel gemakkelijk, aangezien ik zelf 3 pony's heb lopen op nog geen 2 min. loopafstand van huis. Weide, paddock, schuilstal (afsluitbaar, 4x4 met dubbele deur) + zadelkamer. Ik doe alles, maar dan ook echt alles, helemaal zelf. Van verzorging, voeren/uitmesten tot aan onderhoud weide, afrastering e.d.
En dat doe ik heel graag. Alles qua paddock en stal bij elkaar gaat het om zo'n 2600 m2. in de winter komen ze op de paddock met bijvoer van hooi, zodat het land ook kan bijkomen. In de lente/zomer deel ik het land in stukken en doe afwisselen verweiden en/of stripbegrazing.

Ik betaal heel weinig, prijs ga ik niet online noemen, maar ik vind het heerlijk zo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:06

Ik zou voor de tweede gaan, maar dat is ook omdat je daar de vrijheid hebt om zelf te bepalen wie jou helpt met je paard.

devraras11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:09

Afmetingen heb ik niet maar de weide waar Joey nu staat is toch heel stuk groter als dat waar het paardje van mijn vriendin komt te staan binnenkort! Nu ik heb die weide in de winter wel al gezien want ik passeer er dagelijks als ik ga wandelen met mijn honden en kapot gelopen heb ik hem wel nog niet gezien! Te klein is die niet denk ik want er staan altijd 3 paarden op (nu momenteel ook nog) Wij zouden er dan gewoon onze 2 paardjes opzetten!

Ik heb van beide weide's al eens foto's genomen dus dat geeft al meer een idee ;-)

Hier staat joey nu
Afbeelding

andere weide:
Afbeelding

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:13

Ik zou gaan voor de nieuwe stal, veel dichter bij jou huis. Als er iets is ben je er zo.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:17

Ik zou voor het stukje land gaan dicht bij jouw huis. Je bent er zo en kunt alles zelf bepalen. Ik weet niet op wat voor grond jullie zitten, maar voor de winter zou je wellicht een stukje kunnen verharden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:40

Als ik de foto zie gruwel ik van de omheining. maar goed je vraagt om een mening.

Voordeel dat je paard verzorgt wordt ten opzichte van de stal bij huis. Bij de weide dichterbij zul je zelf moeten bijvoeren, dit kan een behoorlijke verplichting zijn. Water en stroom? Hoe zit het bv in de winter en met water?

Buiten dit zou ik ook kijken naar is er een rijbak in de buurt waar je zou kunnen rijden of de beste locatie qua buitenrijden.

5 km is natuurlijk nog niet ver.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:46