Paard breekt uit naar weide toe...oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Paard breekt uit naar weide toe...oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:11

Ieder jaar aan het begin van het weideseizoen is het hetzelfde liedje: op weg naar de wei heeft meneer besloten dat-ie nu wel lang genoeg náást me heeft gelopen en hij het laatste stuk best alleen kan doen. Ik neem aan dat ik niet het enige paard heb met deze seizoensgebonden afwijking, dus er is vast wel iemand met dé oplossing???

Verona2000

Re: Paard breekt uit naar weide toe...oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:15

Hengstenketting?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:20

Morgen maar eens proberen. Hoop wel dat ik die dan loskrijg in de wei. dat is het volgende probleem

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:21

of anders met een hoofdstelletje om..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:21

Hoofdstel om!
Mijn merrie van ruim 1000 kilo heeft ook van die periodes en die is wel heel goed onder controle te houden met haar bit in.
Anders een touwhalster proberen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:22

Touw over de neus door het ringetje halen van het halster. Heb je net wat meer te vertellen. Of in rondjes naar de wei.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:23

Touwhalster of bovenstaande inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:24

Grondwerk op weg naar de weide, ho is ho. Terug is terug etc. Ze mag niet langs je heen lopen, ze moet netjes achter je blijven. Ook leren stilstaan zodat je rustig de ketting af kunt doen. Niet proberen, gewoon doen is belangrijk, als je het gaat proberen lukt het namelijk niet.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:26

Hoofdstel om, halstertouw over de neus, hengstenketting onder de kin, hengstenketting over de neus, zweep mee, Eskadron safety control halster, sterke boer het laten doen.

Zit daar iets bij..?

Verder hou je elleboog tegen de hals en trek het hoofd naar je toe, zodat je dus "stelling" hebt naar de kant waar jij loopt. Als je paard dan wegrent, kan je m omtrekken op de "volte" om jou heen.

Succes!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:34

Grondwerkend naar de wei lopen inderdaad, hengstenketting erbij en handschoenen aan met wat grip. En een katoenen touw dat lang genoeg is. Synthetisch touw snijdt.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:35

uit het niets op de grond gaan zitten. kijken ze lekker raar van op en leren ze ook gauw af van dat getrek zonder dat je een ketting enzo moet gebruiken een halster moet genoeg zijn om een paard te lijden.
ik leer mijn paard dat hij niet met zijn hoofd voor bij me schouder mag komen het werkt goed.
als hij een keer loopt te trekken ga ik zitten op de grond kunnen ze niks anders dan stoppen en gek opkijken van "wat doe je nou sta op ik heb haast"
sta pas op als hij weer rustig is en loop gewoon als of er niks is gebeurt en als hij weer trekt weer zitten dit net zo lang tot hij weet van als ik trek word ik geankerd door hem/haar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:42

Grondwerken in de bak en dan dezelfde oefeningen hergebruiken naar de wei toe; met een (goed aansluitend) touwhalster en een voldoende lange leadrope. Zelf handschoenen aandoen. Leiden, volgen, halthouden, achterwaarts.

Dan aangekomen bij het weiland 100 keer oefenen met door het hek gaan. Hij mag je niet platlopen, alvast in volle vaart de wei in scheuren, het touw uit je handen trekken of wat dan ook. Vervolgens in het weiland doorgaan met de grondwerkoefeningen. Als hij 'flipt' op het afdoen van het halster, of bij het losklikken van het touw: eerst doen alsof. Bijv. bij het halstertouw: twee halstertouwen aan het halster doen. Met een van de touwen een beetje frutselen met de klip zonder deze los te maken, en dan wachten tot hij ontspant. Als hij ontspant het eerste touw losklikken terwijl je met het andere touw een oefening vraagt, bijv. achterwaarts. Gaat dit goed, dan pas het tweede touw losmaken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:44

lolotjeh schreef:
uit het niets op de grond gaan zitten. kijken ze lekker raar van op en leren ze ook gauw af van dat getrek zonder dat je een ketting enzo moet gebruiken een halster moet genoeg zijn om een paard te lijden.
ik leer mijn paard dat hij niet met zijn hoofd voor bij me schouder mag komen het werkt goed.
als hij een keer loopt te trekken ga ik zitten op de grond kunnen ze niks anders dan stoppen en gek opkijken van "wat doe je nou sta op ik heb haast"
sta pas op als hij weer rustig is en loop gewoon als of er niks is gebeurt en als hij weer trekt weer zitten dit net zo lang tot hij weet van als ik trek word ik geankerd door hem/haar.

Als er naast mij een tank gek staat te doen ga ik echt niet zitten. Als hij echt doorslaat kom ik nooit op tijd overeind. Prima dat het voor jou werkt, maar ik vind het echt een levensgevaarlijk advies

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:45

Kwestie van opvoeden inderdaad. Ze mogen best blij zij. Om naar buiten te gaan, maar moeten we op jou wachten.

Ik heb wel een paard achteruit naar het land gebracht omdat ie zich los bleef trekken. Dan weer een paar passen vooruit en zodra hij onrustig was, omdraaien en weer achteruit. Was heel snel weer braaf.
Wees duidelijk en consequent, en zorg dat je je paard voor bent. Als ze eenmaal de kop erop zetten..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:58

Fysieke barrière creëren d.m.v. een menzweep. Je gaat er niet mee slaan, maar houd het gewoon horizontaal voor jou en je paard. Op het moment dat je paard erdoor wil beweeg de de zweep alleen maar van boven naar beneden, kort en duidelijk. Zo is je paard zelf verantwoordelijk (immers, echt slim is het niet om zelf in een zwiepende zweep te lopen toch?) en kost het jou niet zoveel energie/kracht.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 21:51

Ik denk dat ik ze allemaal tegelijk probeer :D
Bedankt voor de tips, ik ga het met grondwerken proberen (had ik vandaag ook gedaan, dat ging goed tot een meter of vijf van het hek). Lang touw, handschoenen en een zweep. Vandaag had ik dus géén handschoenen aan en een kort touw...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:02

Ik heb ook zo'n lolbroek op stal gehad, die liep overal doorheen tot hij met een ketting door zn bek naar het land mocht, nooit geen last meer gehad en bleef altijd braaf bij me.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:19

dorothea schreef:
Ik denk dat ik ze allemaal tegelijk probeer :D
Bedankt voor de tips, ik ga het met grondwerken proberen (had ik vandaag ook gedaan, dat ging goed tot een meter of vijf van het hek). Lang touw, handschoenen en een zweep. Vandaag had ik dus géén handschoenen aan en een kort touw...

ga dan niet die tip proberen om op de grond te gaan zitten _O- levensgevaarlijk.

ik heb zón paard hier op stal gehad.. ketting over de neus werkt bijna altijd, ketting als bit werkt als enigste...deze ramt gewoon in een keer weg.. echt gewoon geleerd dat die dat kan.. extreem rot gedraag.. en dan ook niet meer laten vangen.. ben blij dat die afgelopen maand weg is gegaan.

alle anderen werkten een zweepje (maar enkele keer nodig ervoor houden werkt daarna goed genoeg of en touw over de neus prima.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:42

Drie stapjes naar voren, twee stapjes terug. Loopt het paard te drammen? Dan nog verder terug. Achterwaarts de wei in zetten, en zeker 30 seconden laten stilstaan voordat je het halster af doet. En nee is echt nee. Voorwaarts is voorwaarts en terug is terug. Een hengstenketting helpt om duidelijk te zijn.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 18:59

En vandaag gedroeg meneer zich werkelijk keurig. Zonder ketting, met een bakje muesli. Netjes gewacht in de wei, keurig omgedraaid en toen op z'n dooie gemakje de laatste restjes muesli op... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:04

dorothea schreef:
En vandaag gedroeg meneer zich werkelijk keurig. Zonder ketting, met een bakje muesli. Netjes gewacht in de wei, keurig omgedraaid en toen op z'n dooie gemakje de laatste restjes muesli op... :D

Zou niet direct mijn manier zijn, want wat als je het bakje weghaalt? Dan krijg je misschien een schooier die er alsnog vandoor piept als hij doorkrijgt dat hij niks krijgt. ;)
Dat heb ik ook altijd met voedselbeloningen, een paard krijgt respect voor een snoepje, niet voor jou.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:12

Tja...dit leek mij voor vandaag de beste oplossing. Morgen alleen een snoepje als ik het touwtje losmaak, en daarna loopt hij de rest van het weideseizoen als een gebakkie mee. Met de tips, vooral grondwerk, ben ik niet in twee dagen klaar. Daar gaan we mee beginnen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:14

Oh dat eten zou ik ook niet zo snel doen. Hij moet toch gewoon luisteren ook zonder voer.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:29

Hier doe ik de eerste week ook standaard de paarden naar buiten met hengstenketting over de neus. Gewoon voor de zekerheid!
Als ze eenmaal eens ontsnapt zijn, wordt het alleen maar lastiger.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:47

secricible schreef:
lolotjeh schreef:

Als er naast mij een tank gek staat te doen ga ik echt niet zitten. Als hij echt doorslaat kom ik nooit op tijd overeind. Prima dat het voor jou werkt, maar ik vind het echt een levensgevaarlijk advies

Zo hee, ik moest toch ff 3x lezen wat je daar zegt, lolotjeh! Mijn hemel, dat je nu zelf dergelijke fratsen uithaalt omdat jijzelf misschien levensmoe bent is nog tot daar aan toe, lekker zelf weten en ervaren zou ik zeggen.
Maar om dit iemand anders zomaar even te adviseren?! 8)7 8)7 8)7 >;)

@ TS: zijn al genoeg bruikbare tips gegeven zie ik hier. Probeer vooral zelfverzekerd, consequent en niet bang te zijn. En anders, geef 'm eens een flinke ruk of lel. Paard heeft geen enkel recht om zich zo los te trekken. Echt nu goed aanpakken, want eens ze dit geintje hebben geleerd, komen velen er maar heel moeilijk weer vanaf.
En laat vooral de tip van lolotjeh hierboven álsjeblieft links liggen. Of je wil graag binnenkort een tripje naar het ziekenhuis maken......

vwb eten/muesli/voerbeloningen: die zou ik absoluut weg laten. Ook niet één snoepje. Krijg je hele vervelende, happerige en zeurderige paarden van. En juist degenen die dit soort fratsen graag uithalen, als in lostrekken e.d., zou ik daar echt niet voor kiezen.