Hoe manen paard lang(er) krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Hoe manen paard lang(er) krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:23

Hoi.
Als eerste, sorry als dit verkeerd staat of als er al een topic van is, zoekfunctie werkt helaas niet..
Ik heb een leuke A-pony met helaas zomereczeem. Ze heeft niet erg lange manen, maar dit wil ik wel. Hoe kan ik het beste voor zorgen dat haar manen mooi lang(er) worden? Ik had mezelf al bedacht, vlechten en na een tijdje eruit halen, goed kammen en dan opnieuw vlechten. Kan dit werken?
Ze heeft wel altijd haar eczeemdeken op in de zomer.

Vero

Re: Hoe manen paard lang(er) krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:51

Vlechten!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:59

BeSen schreef:
Vlechten!

Doe ik al :j maar bedankt voor bevestiging :)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:06

Mijn verzorg fries heeft altijd een hengsten vlecht in en heeft zeker een vollere en langere bos gekregen.
Maar hij heeft er ook aanleg voor.

Weet niet hoe het met zomereczeem werkt. Ze moeten dan natuurlijk de vlecht er niet afschuren.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 11:08

Ze heeft er sowieso een deken overheen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:09

gewoon zorgen dat ze ze niet af schuurt (goed kijken dat ze zelfs met deken niet schuurt, anders zalfje smeren) en dan wachten, heel lang wachten :p

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 11:13

Ik ga eerst kijken hoe het vlechten uit gaat pakken. Iemand die er ervaring mee heeft? (Dat het werkt of niet)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:15

bij mij werkte vlechten juist niet. andere paarden konden zijn manen veel beter beetnemen bij het spelen, waardoor hele stukken vlecht afbraken

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 11:18

Dat zal toch niet lukken, aangezien ze een deken op heeft :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:24

Ze heeft een deken met hals op?
Dan zou ik ook uitkijken dat het niet afschuurt, was bij een pony bij mij op stal ook gebeurd. Na de winter waren bijna alle manen weg.

Ik wacht ook al heeel lang op lange manen haha.

Bij mijn merrie lijken ze niet echt meer te gaan groeien. En mijn ruintje groeien ze wel maar aan de onderkant worden zijn manen heel dun.
Hier werkte vlechten ook niet

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 12:02

Ja deken met hals.

Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar schuurt het dan ook niet af als het los is?

Nu heeft ze zo'n lange manen.

Afbeelding

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:55

Ik doe er altijd een beetje baby olie in en veder laat ik het met rust dus niet te veel of te vaak kammen etc. Dat werkte bij mijn shet goed! :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 13:18

Bedankt voor alle antwoorden. Ik ga eerst proberen om met vlechten te doen. Mocht dat niet werken kan ik het nog altijd anders doen :)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:26

elke dag met een zee zout oplossing gaan behandelen werkt goed bij elk paard en is goedkoop ook nog.
bodumpje in een fles doen water er in spuitdop er op en schudden maar tot alles is opgelost.
dan kun je hem elke dag ff bespuiten 1 x per dag.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 13:30

Zeezout in de manen? Gaat ze daar niet van schuren of werkt het dat het sneller groeit?
Kan ik dan zeezout nemen wat er ook in de keuken gebruikt word? (grof zeezout of zoiets?)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:32

ik zou sowieso niet met middeltjes proberen hoor! bij gewone paarden kan je dat proberen, is er een irritatie was je het gewoon uit. Maar bij ene met zomerexeem zou ik toch niets erop smeren hoor! De kleinste irritatie kan voor veel schuren zorgen en dna ben je vele verder van huis wat betreft lange manen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:36

Ik zou er inderdaad niets op gaan smeren. De huid is al gevoelig van paarden met eczeem voor je het weet krijg je daar weer andere problemen van. Ik ben daar altijd heel voorzichtig mee. Verder is het gewoon genetische aanleg. Ze gaan niet sneller groeien van een smeersel. Als je al wil dat ze langer zouden gaan groeien moet dat van binnen uit komen. Verder kom je ook gewoon op een bepaald punt dat de manen uitgegroeid zijn. De ene heeft aanleg voor hele lange manen en de andere blijft gewoon een zielig bosje manen houden. Daar doe je weinig aan. Vlechten end helpt soms het breken van de haren tegen te gaan waardoor het wat voller lijkt. Maar ook daar moet je geen wonderen van verwachten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 13:39

Voller lijken is al een hele vooruitgang :=

Dus eigenlijk kan ik er niks aan doen?
Ik ga vlechten gewoon proberen. Ze hoeft geen schoonheidswedstrijd te winnen dus als het niet lukt, geen probleem :)

Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:26

Ik had ook een paard dat schuurde en dit deed ik:
Al voor de vliegen kwamen lag het deken met nek op. Hij werd elke week gewassen met Cowboy Magic en ook elke week na het wassen gevlochten ( deed er voor het vlechten ook nog eens Cowboy Magic in). En 1 á 2 x in de maand smeerde ik er MTG op, super spul! Stink als de pest maar echt geweldig, is tegen wondjes en helpt de terug groei van het haar.
Het deken ging er ook pas zeer laat in het jaar weer af. Hij heeft echt voor zijn doen extreem lange manen gekregen. Kwam van een fjord coupe en is in 2 jaar tijd naar een normale lange lengte gegaan.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:30

Gelukkig zijn de manen het belangrijkste...
Persoonlijk zou ik wat aan de voeding gaan doen, zodat het paard minder last heeft van zomereczeem. 24/7 Jeuk hebben is namelijk het ergste wat er is. Langere manen zijn dan een mooi cadeautje.

Wat weinig mensen (blijkbaar) weten is dat ZE van binnenuit komt. Het paard kan het speeksel en de bijbehorende stoffen van de knutten niet goed verwerken, waardoor het zo vreselijk gaat jeuken als ze gebeten worden. Met voeding kun je het paard helpen dit beter te verwerken en dus minder jeuk te hebben.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:57

Ik denk niet dat voeding hem gaat worden.. ik heb zelf geen geld en ik denk niet dat mijn ouders extra voer voor haar willen kopen.

@Tuck, Hebben ze MTG ook bij de welkoop/boerenbond?

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:33

Is het niet erfelijk bepaald hoe lang de manen van een paard worden?