Enorme viezerik op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carineken

Enorme viezerik op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:22

Mijn pony/paard Pinkie Pie de tinker is een enorme viezerik in haar stal, echt alles mega nat enzo.
Momenteel staat ze op stro, zou ze properder worden als ik haar op vlas/houtkrullen zet?
Buiten of met een uitloop staan is geen optie :)

Renskexb

Re: Enorme viezerik op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:23

Vaker uitmesten? Als dat niet mogelijk is dan is vlas inderdaad een optie. Komt ze wel buiten of staat ze alleen maar binnen?

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 13:26

Ze komt elke dag uit haar stal om op de paddock te staan, haar stal word dagelijks uitgemest.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:27

Dan zou ik haar op vlas zetten.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:28

Ook met vlas moet je het dan wel goed bijhouden, mijn verzorgpaard is ook een enorme viezerik en maakt van zijn vlas stal ook echt één vieze zooi.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:32

Ik heb ook zo'n viespeuk. Het enige wat echt goed werkt is rapsodie. (koolzaadstro)
Ruim opstrooien, beginnen met een pak of 4. Iedere dag mest eraf halen en stal rechttrekken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:36

Mijn paard staat op een combinatie van vlas en hennep. Hennep neemt het vocht op en vlas houd alles bij elkaar. Ze schopt namelijk ook alles door haar box heen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:08

Ik had ook zo'n smeerlap en het enige wat werkte was zoveel mogelijk naar buiten, stro in zijn box (niet teveel) en alle dagen leeghalen.
Heel wat mensen vonden dat het op andere manieren ook moest kunnen oa met vlas maar niemand lukte het om het schoon te houden zonder dat het een fortuin aan strooisel kostte.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:21

Potstal een idee?

Hier ook een smeerkous gehad. Elke dag weer 2 a 3 kruiwagens eruit. En de dag erop was het weer zwart.
Overgestapt op potstal en het probleem is opgelost. Weet niet hoe dat kan, maar het heeft geholpen.
Bijkomend voordeel, je bent zelf veel minder tijd kwijt, scheelt in stro gebruik. En je paard staat warm en droog :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:27

sanne1992 schreef:
Potstal een idee?

Hier ook een smeerkous gehad. Elke dag weer 2 a 3 kruiwagens eruit. En de dag erop was het weer zwart.
Overgestapt op potstal en het probleem is opgelost. Weet niet hoe dat kan, maar het heeft geholpen.
Bijkomend voordeel, je bent zelf veel minder tijd kwijt, scheelt in stro gebruik. En je paard staat warm en droog :)

En lekker in de amoniak, 1 van de weinige dingen die de hoef kan aantasten.

Sommige paarden zijn gewoon vies. Ik heb het geluk "nette" paarden te hebben die als ze een paar dagen een stal zien netjes in een hoek poepen en plassen (1 van mijn paarden poept zelfs liever niet op het gras). Maar heb er zat gezien die in zeer korte tijd echt de hele stal vies krijgen, tot in de hoekjes zelfs. Stro, zaagsel of wat dan ook maakte niet zoveel uit.

Evt kan wat afleiding waardoor ze wat minder rondlopen steeds helpen, maar viespeuken blijven viespeuken. Gewoon elke dag een schoon bed.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:33

Bowen schreef:
sanne1992 schreef:
Potstal een idee?

En lekker in de amoniak, 1 van de weinige dingen die de hoef kan aantasten.

Sommige paarden zijn gewoon vies. Ik heb het geluk "nette" paarden te hebben die als ze een paar dagen een stal zien netjes in een hoek poepen en plassen (1 van mijn paarden poept zelfs liever niet op het gras). Maar heb er zat gezien die in zeer korte tijd echt de hele stal vies krijgen, tot in de hoekjes zelfs. Stro, zaagsel of wat dan ook maakte niet zoveel uit.

Evt kan wat afleiding waardoor ze wat minder rondlopen steeds helpen, maar viespeuken blijven viespeuken. Gewoon elke dag een schoon bed.

Tja, je moet het wel natuurlijk bijhouden. Maar een goede potstal ruik je niet, en is de bovenlaag super droog. Pas zodra je de pot openhaalt, komt de ammoniak door.

En geloof me, mijn paard heeft tegen straalkanker aangezeten. Waar ik bijna 1 jaar mee bezig ben geweest. Nu al bijna 3 jaar er vanaf. En hij staat al 2 jaar op een potstal. Dus wat jij zegt hoeft zeker niet waar te zijn!!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:39

Hier ook een viespeuk. Potten helpt ook niet, want hij weet de onderste laag boven te krijgen en dat vervolgens lekker uit te smeren over de bovenste laag. Lastig, zeker in de winter als ze wat meer op stal staan. Ga dus even volgen!

Judith68: rapsodie ken ik niet, wat heeft dit voor voordelen?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:41

sanne1992 schreef:
Tja, je moet het wel natuurlijk bijhouden. Maar een goede potstal ruik je niet, en is de bovenlaag super droog. Pas zodra je de pot openhaalt, komt de ammoniak door.

En geloof me, mijn paard heeft tegen straalkanker aangezeten. Waar ik bijna 1 jaar mee bezig ben geweest. Nu al bijna 3 jaar er vanaf. En hij staat al 2 jaar op een potstal. Dus wat jij zegt hoeft zeker niet waar te zijn!!

Tja, mijn opa rookte als een ketter en is toch ruim 90 geworden zonder longproblemen. Dat maakt roken nog niet goed, of niet slecht.

Potstallen zijn slecht voor de hoeven(rotstraal bv) en kennen ook meer risico op schimmels en ziektekiemen, ook meer risico op luchtwegproblemen trouwens.
Het is vooral makkelijk voor de mens en als je een viespeuk hebt maakt die ook hier een zooitje van. Beter zorg je gewoon dat de stal schoon blijft, beter voor het paard, alleen misschien wat meer werk voor het mens.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:55

Hier nog zo'n zwijn. Bij ons is halfpension een optie, maar ik zou dan duurder uit zijn dan volpension. Die conclusie had ik zelf al getrokken en werd vorige week bevestigd door de pensioneigenaar (toen zij me aansprak over hoe opvallend smerig mijn paard is)

paard staat overdag buiten. Stal wordt goed gemest en zeer royaal opgestrooid.

Paard mengt alles door elkaar, graaft tunnels etc. Geen idee :+

Potstal werkte niet (alles door elkaar). Dacht ook dat dat de oplossing zou zijn, maar helaas...Vlas ploegt hij ook om.

Ik heb geaccepteerd dat ik gewoon een opvallend smerig zwijnenpaard heb. Zoveel mogelijk buiten staan is gewoon het beste voor hem

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:04

Saar88 schreef:
Hier ook een viespeuk. Potten helpt ook niet, want hij weet de onderste laag boven te krijgen en dat vervolgens lekker uit te smeren over de bovenste laag. Lastig, zeker in de winter als ze wat meer op stal staan. Ga dus even volgen!

Judith68: rapsodie ken ik niet, wat heeft dit voor voordelen?

Rapsodie neemt veel vocht op. Het is wat grover dan bijvoorbeeld vlas waardoor het minder kleeft en daardoor wat luchtiger aandoet. Daarnaast is het vaak van biologische teelt, dus geen gifstoffen in je bodembedekking. Omdat het een stro soort is, is het geen ramp als je paard er een paar hapjes van neemt. Zelf geef ik altijd een plakje stro erbij om aan te knabbelbehoefte te voldoen. Maar ik ken geen paarden die er structureel van eten. Het ziet er mooi en comfortabel uit en het is behoorlijk stofvrij. Daarnaast is het gemakkelijk om uit te mesten. Enfin, ik vind het superspul.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:11

sanne1992 schreef:
Tja, je moet het wel natuurlijk bijhouden. Maar een goede potstal ruik je niet, en is de bovenlaag super droog. Pas zodra je de pot openhaalt, komt de ammoniak Door.

Klopt. Doe ik ook. Goed drollen weghalen maar onderlaag laten zitten zodat vocht naar beneden loopt. 2 weken terug na 3/4 maanden leeg gehaald en nu weer potten.

Hoeven zijn zoveel malen beter dan toen met stro. Het was een drama.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:13

Hennep vind ik geweldig spul :j dat neemt geweldig vocht op en is zwaarder dan vlas dus verplaatst minder snel.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:57

Bij ons staan ze ook allemaal op hennep, waarvan één dame een viespeuk. Wat ik wel heb gemerkt... doe dikker de laag, hoe langer ik het schoon kan houden. Wel haal ik 2 tot 3x per dag de drollen uit de stallen.

Bij een lege stal van 3 x 3.5 mtr. beginnen we met 4 tot 5 balen strooisel van 15 kg en dan wekelijks de natte plek eruit en bijvullen. Het één en ander is wel afhankelijk van het weer, staan de paarden veel of weinig op stal. Allemaal factoren die meespelen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:00

Mijn verzorgpaard is ook een viespeuk in de stal, de bodem is bedekt met vlas en daarboven stro. Wij doen er altijd veel stro in, dan gaat hij niet zo door zijn stal wandelen opzoek naar stro om te eten.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:03

Ik zou zeker vlas proberen. Die van ons draaide constant rondjes en alles was vies en nat. Nu hij op vlas staat gaat het al veel beter.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:46

Ik heb ook zo'n enorm varken op stal. Staat op koolzaadstro en hij heeft ongeveer 3x zoveel strooisel nodig dan mijn ander paard.. Ik weet niet wat hij doet, maar het is altijd een boeltje. Ik leg me erbij neer, meer dan elke dag bijhouden en hem 10-12u per dag buiten zetten kan ik niet doen..

Jotach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:54

mijn vriendin heeft een stal zonder stro maar met rubberen matten, de urine gaat door de matten via een riooltje weg en de uitwerpselen moet je er gewoon dagelijks uitscheppen, het wennen duurt ongeveer 1 maand maar algauw zullen ze er ook al op gaan liggen en zich thuis voelen

http://www.berkterheide.com/images/vloermatten.jpg

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:46

Rubberen matten zijn ideaal

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 13:53

ik heb mazzel.. mijn paard heeft volgens mij echt smetvrees.. poept netjes in een hoek (tegenover de voerbak net vrij van de muur) en gooit de volgende hoop er netjes bovenop. Plassen doet hij precies in het midden (hij meet het nog net niet uit).

overigens komt meneer ook brandschoon van het land af met uitzondering van wat modder of zand in zijn nek, maar dat is dan afkomstig van het zwijn dat bij hem op het land staat en afgeeft tijdens het dollen haha.. af en toe een beetje zand hoog in de nek of aan het hoofd van het rollen, maar dat is het dan ook..

stal uitmesten wordt gedaan, maar is zo gepiept bij hem.. en poetsen, tja 1x niezen in zijn richting en het zand ligt ernaast.. zelfs zijn hoeven lijken zelfreinigend op de een of andere manier, zit bijna nooit wat in, zelfs niet na het rijden door het bos.. twee stappen op de plaat en ze zijn leeg :')

---

mijn medestalgenoot heeft echter een regelrecht zwijn.. die roert de hele toplaag van het vlas door alles wat hij die dag produceert heen.. helpt geen lieve moeder aan.. enige dat je dan kunt doen is goed drollen wippen.. nat en los verwijderen goed aanharken en schone laag erop (iedere dag).. zodat de bovenlaag echt gewoon goed droog is en ook geen 'natte voetenwerk' door het gewicht van het paard.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:47

Hier ook in het bezit van een zwijn ipv een paard... alles wat in zijn mond verwijnt, zowel hooi, voordroog, krachtvoer, bieten,wortels, passeert eerst langs de automatische drinkbak om geweekt te worden, vervolgens laat hij het teveel aan water vrolijk uit zijn mond lopen. Na een half uurtje heb je dus een zwembad onder zijn eet- en drinkbak welk hij rustig uitbreidt naar de rest van zijn stal... vrees voor mijzelf dat geen enkele stalbedekking hier tegenop kan...