Paard goed schoonmaken! Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amberxpavan

Paard goed schoonmaken! Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 00:12

Het gaat om mijn lievelingspaard die word weinig gepoetst (omdat ie soms bijt)
Maar hij heeft dus een beetje last van schimmel en dat weet de eigenaar van de manege ook.
Alleen als ik hem borstel zie ik weinig verschil dan is hij nog steeds vies dus...
Alleen ik krijg het maar niet schoon!
Weet iemand dus producten hoe je je paard goed schoon kan houden?
maakt niet uit als ik er spullen voor moet kopen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 00:17

Schimmel op een manege?
Kijk maar uit dan dat je je borstels niet mee naar een ander paard neemt en dat je andere paarden niet zomaar aanraakt als je je lieveling gepoetst hebt. Paard zit waarschijnlijk nog deels in de wintervacht die is wat langer en dan lijken ze inderdaad niet altijd netjes gepoetst.

Maar heeft het paard mestvlekken of last van schilfers? Wat bedoel je precies.

amberxpavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 00:21

Tigra_ schreef:
Schimmel op een manege?
Kijk maar uit dan dat je je borstels niet mee naar een ander paard neemt en dat je andere paarden niet zomaar aanraakt als je je lieveling gepoetst hebt. Paard zit waarschijnlijk nog deels in de wintervacht die is wat langer en dan lijken ze inderdaad niet altijd netjes gepoetst.

Maar heeft het paard mestvlekken of last van schilfers? Wat bedoel je precies.

Ja inderdaad schilfers en dat dan vooral op de voorhand en achterhand

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 00:22

Tegen de schilfers zul je moeten wassen. Ik gebruikte de shampoo van Virbac voor honden. Werd mij toen aangeraden door de dierenarts. Wel een dure shampoo. Maar als het paard schimmel heeft dan zal het paard daarvoor ook behandeld moeten worden en dus gewassen. Dus ik zou toch eerst overleggen met de eigenaar want om het paard zomaar te gaan wassen kan natuurlijk niet. Zeker niet als die ook nog behandeld wordt voor de schimmel.
Maar anders krijg je de schilfers niet weg.

Angela

Re: Paard goed schoonmaken! Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:32

Schimmel is op geen enkele wijze weg te poetsen, dat MOET behandeld worden. Poetsen maakt het alleen maar erger, het zal dan over het hele lijf komen door besmetting vanaf de schimmelplekken. Ook kunnen andere paarden de schimmel krijgen.

Als het alleen gaat om huidschilfers is het iets anders, dan is er geen schimmel in het spel (en heb je dat verkeerd begrepen misschien). Je kunt dan het beste het paard echt heel goed met een rosborstel ,of een ronde staart en manen borstel rossen. Dat goed lang doen, daarna met de harde borstel en ten slotte met een zachte borstel. Als er veel losse haren zijn kun je ook een "furminator" gebruiken. In dit topic staan daar ook nog alternatieven voor:
[SV] Alternatief voor "Furminator"?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:02

Ik denk niet dat het echt schimmel is. Je hebt het over een manege paard, en elke manege die ken zou dan gelijk stappen ondernemen er tegen, voordat het op elk paard van de manege zit.

Door de wintervacht en het verharen wilt er nog wel eens huidschilfers achter blijven in de lange haren of in de zomervacht die eronder zit. Als je dan poetst lijkt het of je paard maar niet schoon wordt en er komen ook veel roosachtige witte schilfers uit de vacht. Gewoon lekker poetsten (misschien ook een keer je eigen borstels goed schoonmaken) en zodra de wintervacht weg is zal waarschijnlijk ook de huidschilvers weg zijn.

Mijn verzorgpaard heeft dit op het moment namelijk ook. En die krijgt het van zijn winterdeken tijdens het verharen. Zodra hij klaar is met verharen zijn de schilfers ook weg.

amberxpavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 08:01

chamion schreef:
Ik denk niet dat het echt schimmel is. Je hebt het over een manege paard, en elke manege die ken zou dan gelijk stappen ondernemen er tegen, voordat het op elk paard van de manege zit.

Door de wintervacht en het verharen wilt er nog wel eens huidschilfers achter blijven in de lange haren of in de zomervacht die eronder zit. Als je dan poetst lijkt het of je paard maar niet schoon wordt en er komen ook veel roosachtige witte schilfers uit de vacht. Gewoon lekker poetsten (misschien ook een keer je eigen borstels goed schoonmaken) en zodra de wintervacht weg is zal waarschijnlijk ook de huidschilvers weg zijn.

Mijn verzorgpaard heeft dit op het moment namelijk ook. En die krijgt het van zijn winterdeken tijdens het verharen. Zodra hij klaar is met verharen zijn de schilfers ook weg.

Nou mijn manege is nog al erg makkelijk alle pony's staan altijd (ook in de winter) in de wei! En er zit ook een pony tussen van rond de 22 en die heeft vlooien maar daar doen ze ook niks aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:07

Paarden kunnen geen last hebben van vlooien. Wel mijten of luizen. Maar dat is besmettelijk dus als ze daar niets aan doen zit binnen de kortste keren elk paard in de buurt daarmee onder.

Dat de paarden in de wei komen, ook in de winter is alleen maar positief.

Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met dat je het paard niet schoon krijgt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 07:58

Weet je dat schimmel ook besmettelijk is naar de mens toe? Ik zou dus heel goed oppassen, en op de manege aangeven dat je niet meer met dat paard wilt werken zolang het dier niet goed verzorgt wordt. Ook zou ik goed bedenken of je wel geld uit wilt geven aan een manege waar de dieren niet goed verzorgt worden. Kies liever voor een plek waar ze dat wel doen. Je moet zoiets niet willen steunen over de rug van de paarden.

Vraag in ieder geval op de manege eens wat het precies is, en hoe ze daarmee omgaan. Denk namelijk nog steeds dat de kans groot is dat je iets verkeerd begrepen hebt.